als je je paspoort vernieuwd voor vertrek zou dat geen probleem zijn denk ik. Je POE is aan jou naam verbonden niet aan je paspoort nummer(deze veranderd bij je nieuwe paspoort).
die scan van je paspoort hadden ze nodig voor de ID controle, maar je paspoort nummer is nergens te vinden de documenten die je van de CIC heb ontvangen, dus ik denk niet dat de paspoort nummer er aan gekoppeld is.
Jeej, ik heb 'm ook binnen!!!
5 mei ![]()
Eindelijk vandaag mijn CAL binnengekregen! Gauw alles in MyCIC ingevuld en opgestuurd en nu maar wachten.
Vreemd dat ik wel een CAL heb gekregen, maar andere YPers die langer dan 12 maanden geen studie gevolgd hebben, niet. Of ga ik straks bij de CIC alsnog geweigerd worden om die reden? Best spannend dit!
Top!! Volgens mij staat je cic aanvraag helemaal los van het iec behalve dat je de cal moet hebben maat zei doen alleen maar de werkvergunning tenminste als ik het goed begrepen heb!!! Zijn er trouwens rond september van plan om in of rond toronto te zijn??? Dan is het misschien leuk om te meeten?..
Ben jij langer dan 12 maanden van school af dan? Ik zit te kijken na een alternatief na mijn whp. Volgend jaar ben ik namelijk ook al 12 maanden van school. Waar kunnen ze dat zien trouwens? Alleen je cv toch? Of vragen ze om papieren?
Via Wereldwijzer app
Veel langer, ik ben geen student meer sinds mid 2009. En dat konden ze zien aan mijn CV en diploma die je moet meesturen voor het IEC gedeelte.
Dag allen!
Ik hou dit forum al een tijdje âstiekemâ in de gaten voor handige informatie, maar zit nu toch met een meer specifieke vraag. Ik heb mijn WHP aangevraagd en so far so good: al vrij snel mij LOI gekregen en alle informatie in MYCIC geupload.
Nu mijn âprobleemâ. Vorig jaar heb ik een touristenvisum 2B aangevraagd voor de USA, omdat ik langer dan 3 maanden wilde reizen. Die is afgewezen (om een lang verhaal kort te maken: ze zijn bang dat ik daar illegaal ga werken omdat ik eerlijk heb verteld dat ik naast assistent docent ook freelancer ben). Die afwijzing betekent gelijk dat ik voorlopig niet meer Amerika in kom en sterker nog: er niet eens kan overstappen. ESTA en Visa Waiver worden automatisch afgewezen na antwoord op de vraag âhave you ever been denied a USA visaâ. Het is dus wachten totdat ik een werkcontract, huis heb gekocht of ben getrouwd voordat ik een nieuw toeristenvisum (al is het alleen maar voor een weekend NY) kan aanvragen.
Heel jammer, en laat het vooral een waarschuwing zijn: vraag GEEN toeristenvisum aan en neem het vooral niet te licht (dat doen ze daar namelijk absoluut nietâŠ). Maar nu Canada. Stiekem veel leuker natuurlijk ;-). Ben er in 2012 een maand geweest, en in 2013 uiteindelijk 3 maanden om te reizen en familie op te zoeken. Verliefd geworden op Montreal en nu wil ik graag terug voor een langere tijd om meer te zien van het land.
Concreet: in het IMM1295 form wordt gevraagd of je ooit een visum bent geweigerd. Omdat mijn antwoord âjaâ is, heb ik in de toelichting kort omschreven waar het over ging. Omdat dat slechts in 2 regels kan, heb ik een âLetter of Explanationâ ingevuld met daarin het hele verhaal.
Vanwege mijn slechte ervaring van vorig jaar ben ik heel bang weer afgewezen te worden. Ik durf simpelweg niet op âsendâ te drukken, bang dat ik nog iets moet toevoegen of juist moet weglaten. Dus mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee, of kent een geval waarbij het WHP visum is afgewezen om deze reden? En heeft iemand een andere tip? Moet ik juist wel of juist niet een letter of explanation toevoegen? Is er nog iets anders wat ik kan doen?
Alvast bedankt!
Montrealbagel, ik moest in 2012 Canada al 2 weken na binnenkomst verlaten, immigratie vertrouwde niet dat ik wel terug naar huis ging en zo. Heb toen via de post een aanvraag ingediend om langer te blijven, die werd 4/5 maanden later afgewezen en toen heb ik Canada verlaten.
Dit heb ik ook in MYCIC ingevuld met toelichting (die 2 regels is echt belachelijk haha, gelukkig was mijn verhaal een heel stuk korter) en ik heb 'm nu gewoon binnen!
Bedankt voor je snelle reactie Prinzer! Dat is zeker een geruststelling
Hoe laat duurde het voordat je je LOI voor POE kreeg, nadat je alle informatie had verzonden?
Een meer algemene vraag voor iedereen: hoe lang duurde dat bij jullie? Dan weet ik wanneer ik me zorgen moet gaan maken ![]()
46 uur na indienen van aanvraag
Hmm, ook bijzonder. Heb mn POE allang binnen, maar heb net mn 2e CAL gekregen van IEC. Haha, gelukkig niks verandert en mn IEC is nu officieel op âacceptedâ status. Zijn er eigenlijk mensen die hun CAL nog steeds niet hebben?
Via Wereldwijzer app
LOI/POE is 1 ding toch? Sorry, ik ben zo slecht met al die afkortingen hahaha. Ik had 'm na 5 dagen binnen, inclusief een zaterdag en zondag. ![]()
Een oproep aan alle mensen die met een WHP een jaar bij zân vriend of vriendin ging wonen of andere mensen die een tip hebben voor mij. Ik ga dus 2 april naar Canada, Edmonton. Wat ga ik zeggen bij de douane? Eerlijk zeggen dat ik bij mân vriend ga wonen en vanuit daar werk ga zoeken? Zijn ze dan niet bang dat ik daar blijf en dat ze me alsnog gaan weigeren? Of zeggen dat ik het nog niet precies weet en dat ik eerst bij vrienden blijf? Ik maak me hier erg druk om. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Via Wereldwijzer app
Ja ik heb m nog niet, maar zag wel op het forum dat meer mensen m pas net hebben. Nog even afwachten dus! Fijn dat jij je POE al hebt!
Via Wereldwijzer app
Goeie vraag Nicole. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen waarom je hiermee zit. Als ik het me goed herinner had je hier op het forum al eens verteld dat je er problemen mee had gehad bij de douane? Normaal zou ik zeggen wees altijd eerlijk! In dit geval kan ik me voorstellen dat de douane bang is dat je in Canada wilt blijven. Aangezien je een WHP hebt en dus geen vaste verblijfplaats hoeft te hebben het hele jaar zou je kunnen aangeven dat je je reis begint bij een goede vriend oid in Edmonton? Als je het zo aanpakt is het misschien wel verstandig om eventuele âbewijzenâ van jullie relatie te verwijderen. Heb bij border security op tv geregeld gezien dat ze telefoons of laptops doorspitten zo gauw ze twijfels hebben over de bedoelingen van mensen. In dat geval had je beter eerlijk kunnen blijven over je bedoelingen ![]()
Het helpt trouwens altijd als je nog bewijzen zou hebben waarom je later weer terug keert naar Nederland. Bijvoorbeeld een studie waar je nog voor ingeschreven staat, een woning, een baan of wat dan ook, zolang het maar een link heeft met Nederland.
Ik hoop dat jij hem ook snel krijgt dan. Vervelend dat je al zolang moet wachen!
Ik ben gewoon eerlijk en ik zeg dat ik bij mijn vriend verblijf. Ben er nu 3 keer geweest, 3 keer op tijd verlaten en niks illegaals gedaan.
Ik zeg niks over mijn huwelijk, of ze moeten er naar vragen. Liegen moet je imo echt niet doen.
Ik maak me er ook wel zorgen over, maar ben niet van plan om daar te verblijven nadat mijn WHP over is en ben niks slechts van plan. Vertrouw daar maar op, meer kan je ook niet doen.
Woow Maarten, wat fijn!
Ik voel me wel even flink genaaid right now maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen :')
mbt zorgverzekering, die heb ik idd nog gewoon en ben ook niet uitgeschreven in NL.
Over een vriend zou ik persoonlijk niks zeggen bij de douane. Je komt binnen met een WHP, dan gaan ze er echt niet zomaar vanuit dat je al een vriend hebt. Daarnaasthebben ze mij ook praktisch geen vragen gesteld mbt WHP. Het enige waar ze geĂŻnteresseerd in waren was mn kaas :')
Ik ga zo even een nieuw topic openen mbt income tax, wellicht interessant voor degene die nu nog in Canada zitten en er komend jaar heen gaanâŠ
Ik zag in een ander topic dat je recentelijk vrij veel in Canada geweest bent⊠tsja, dan zou ik t evt wel vermelden⊠Beetje lastig, zou het niet zo relatief kort geleden en frequent zijn geweest had ik wrs mn mond gehouden maar zolang ze er niet naar vragen zou ik ook zeker niks zeggen!
mijn topic over income tax staat onder wonen, werken en studeren en niet onder het WHP/YP subforum
Als ze er niet naar vragen, niks zeggen. Vragen ze wel, nooit liegen.