Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Bij Tasman geven ze aan dat je de swb moet vragen om een onderzoek want je moet ook je loon opgeven wat je gaat verdienen in Canada dus en op basis daarop hoor je of je je verzekering in Nederland moet laten doorgaan of moet opzeggen, met uitschrijving bij de gemeenten en wel.

Via Wereldwijzer app

Hoe weet je dan wat je gaat verdienen? Dat weet toch niemand met een WHP?

Ik weet het toevallig wel maar de meeste niet. Je moet informatie aanvragen bij de sociale verzekeringsbank want alleen Tasman is niet genoeg want die betalen alleen het stukje extra tussen Nederland en Canada. Heel complex vind ik het wel want wilde Tasman al aanvragen maar ben blij dat niet gedaan te hebben anders had ik misschien nog voor verassingen komen te staan.

Via Wereldwijzer app

Blacky, ben jij uitgeschreven in je gemeenten want heb jij hebt nog wel je Nederlandse verzekering toch, en ook zorgtoeslag?

Via Wereldwijzer app

Als je Tasman aanvraagt en de verzekering laat lopen zit je wel safe, toch?

Oké ik had toevallig wel op de site van tasman gezien dat dat ook enigste verzekering mag en kan zijn dit vond ik op de site van tasman

Moet ik naast de Tasman Verzekering een ziektekostenverzekering in Nederland aanhouden?

Het is, in tegenstelling tot bij een gewone reisverzekering, niet noodzakelijk om naast de Tasman Verzekering een eigen ziektekostenverzekering aan te houden in Nederland. De rubriek Geneeskundige Kosten biedt namelijk een primaire dekking voor ziektekosten. Het kan echter wel zo zijn dat je vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht bent je ziektekostenverzekering door te laten lopen.

En wat betreft het opzeggen hier heb ik nog niet veel gelezen weet alleen dat ze overal andere richtlijnen geven. Ik ben bijvoorbeeld verzekerd bij het zilveren kruis en daar geven ze bij Canada aan dat als je ook maar 1 dag werk je al niet meer verzekerd bent in nederland!!

En om daar achter de komen moet je een test doen bij de Sociale verzekeringsbank om te kijken of je ontheffing kan krijgen, Want ik heb Tasman gebeld want ik snap er helemaal niks meer van. Het ligt niet aan je eigen verzekering het ligt aan de spelregels van Nederland. Want bij jouw verzekering zeggen ze dat je dus niet meer verzekerd ben maar volgens de SVB zeggen ze dat als je langer dan 8 maanden in het buitenland werkt. Iedereen zegt wat anders wat uiteindelijk denk wel op het zelfde neer komt maar het wel complex maakt want ze geven ook aan dat je dus je loon moet aan geven en je werkovereenkomst maar daarvoor is het juist een WHP werken waar je wil.

Via Wereldwijzer app

Ik kan er bij mijn verzekeraar weinig over vinden, Aevitae. Meh.

Ja alleen betaal je dan tasman en je eigen en als je je uitschrijft bij de gemeenten heb je geen recht meet op zorgtoeslag omdat je geen adres meer hebt.

Via Wereldwijzer app

Kan je de verzekering dan niet opzeggen als je in Canada zit?

Dat kan wel maar niet zomaar, sws kan je officieel maar een keer per jaar je verzekering bijvoorbeeld wijzigen maar je mag officieel pas je verzekering stopzetten als je ontheffing hebt gehad vanuit Den Haag wat dus moeilijk gaat worden voor veel mensen met een WHP

Via Wereldwijzer app

Wat een gedoe zeg. :')

[Q UOTE=Blacky94;1014510]Waarom terug naar Nederland? Overlijden of trouwerij bijvoorbeeld. Heb het beide meegemaakt sinds ik hier zit, overigens alleen voor de trouwerij een dag of 10 (incl vriendlief) teruggevlogen.
Ik was ook niet van plan terug te keren maarja, soms gebeuren er dingen waar je niks over te zeggen hebt…
[/QUOTE]

Blacky94, ben je meteen met je whp naar je vriend gegaan? Wat heb je tegen de douane gezegd? Dat je daar een jaar gaat wonen en vanuit daar werk gaat zoeken?

Via Wereldwijzer app

Hallo

Ik heb een vraagje: op mijn POE staat in het tabelletje de datum 17 maart. Betekent het dat ik tot 17maart 2015 het land in kan en dan nog een jaar mag blijven?

Alvast bedankt!

Via Wereldwijzer app

klopt

Dank je wel voor jouw antwoord! Heb je enig idee of het een probleem is om in de tussentijd jouw paspoort te verlengen? Is de WHP verbonden aan het paspoortnummer waarmee de aanvraag is gedaan of maakt dat niets uit?

Dank je wel alvast?

Via Wereldwijzer app

!

Via Wereldwijzer app

Je paspoort moet geldig zijn tot een dag na je vertrekdatum uit Canada. Als je paspoort niet geldig is voor het volledige jaar dat je wenst te verblijven wordt waarschijnlijk de einddatum van je werkvergunning gelijk gesteld aan de verloopdatum van je paspoort

Via Wereldwijzer app

Mijn paspoort is geldig tot oktober 2015 maar als ik dus later dan oktober 2014 erheen zou willen dan kan ik nu alvast mijn paspoort verlengen. Dan is dan geen probleem ?

Via Wereldwijzer app

Dat durf ik je niet te zeggen. Je hebt natuurlijk wel je paspoortnummer en een scan van je paspoort ingeleverd. Misschien kun je contact opnemen met de immigratiedienst of ambassade in wenen? Die gaan er als het goed is over

Via Wereldwijzer app