Ander vraagje trouwens. Ik vlieg waarschijnlijk via Montreal naar Quebec. Dit betekent toch dat ik op Montreal al langs de immigratiedienst moet om mijn werkvergunning op te halen? Heeft 1 van jullie daar ervaring mee hoeveel tijd ik het beste tussen mijn vluchten kan plannen zodat dit geen problemen gaat geven? Ik dacht zelf aan een overstap van een uur of 4, gewoon voor de zekerheid. Ik kan alleen vrij moeilijk inschatten hoelang dat process bij immigratie kan duren.
Zijn hier wat ervaringsdeskundigen aanwezig? Alvast bedankt
Het komt er op neer dat het vrij ingewikkeld is wil je alles precies volgens de regeltjes doen. Het lijkt me dan ook het beste om je Nederlandse zorgverzekering aan te vullen met een tasman (oid) verzekering (kost ongeveer 435 euro per jaar geloof ik)
Ik ga zowiezo een half jaar werken en je kunt het dan laten toetsen door de sociale verzekeringsbank. Maar als het goed is tenminste zoals ik het lees hoef je voor een verzekering bij tasman niet perse nog een Nederlandse zorgverzekering te hebben of klopt dat niet?
Moet ik naast de Tasman Verzekering een ziektekostenverzekering in Nederland aanhouden?
Het is, in tegenstelling tot bij een gewone reisverzekering, niet noodzakelijk om naast de Tasman Verzekering een eigen ziektekostenverzekering aan te houden in Nederland. De rubriek Geneeskundige Kosten biedt namelijk een primaire dekking voor ziektekosten. Het kan echter wel zo zijn dat je vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht bent je ziektekostenverzekering door te laten lopen.
Zo staat dit bij veelgestelde vragen op de site van tasman
Hmm, ingewikkeld gedoe hoor!
Ik ging er vanuit dat zoān tasman verzekering een aanvulling zou zijn omdat het een stuk goedkoper is dan een gewone Nederlandse zorgverzekering (het verschil is bij mij iets van 70 euro per maand)
Ja dat dacht ik ook vond het ook vreemd! Wel heb ik dit gevonden op de site van het zilveren kruis wat het allemaal wel ingewikkeld maakt want ze schrijven overal iets anders
Ergens anders (weet niet meer precies waar, want ik heb heel veel sites doorgelezen) las ik weer dat je NL zorgverzekering pas vervalt als je 3 maanden bij een werkgever in het buitenland werkt.
Het is ook krom, want je krijgt je WHP niet als je geen zorgverzekering hebt voor de hele duur van je verblijf bij aankomst in Canada. Dus je moet het echt van te voren regelen terwijl de meeste (nog) niet weten waar en hoe lang ze ergens gaan werken.
In de volgende situaties moet u uw zorgverzekering opzeggen:
U werkt in een verdragsland in loondienst of als zelfstandige. (Canada zit daar niet bij)
U werkt langer dan drie maanden in een niet-verdragsland in loondienst of als zelfstandige.
U gaat vrijwilligerswerk doen in het buitenland waarbij u een hogere onkostenvergoeding en/of beloning ontvangt dan ⬠150 per maand of ⬠1500 per kalenderjaar.
Ja ik weet nog niet wat ik ga doen moet het allemaal nog even nakijken. Ik ben wel van plan om een half jaar te werken maar het kan zomaar zijn dat ik het op dat bedrijf niet zolang vol houdt. Ik ga denk ik zowiezo de sociale verzekeringsbank aanschrijven en aankijken wat zei zeggen!
Ik heb van menzis een brief gekregen waarin staat dat ik een jaar verzekerd ben. Zij hebben mij gezegd dat zodra ik in Canada ga werken, een zorgverzekering in Canada moet afsluiten. Mijn arbeidscontract kan ik dan naar hun toe mailen en dan wordt de zorgverzekering stop gezet. Let op je zorgtoeslag! Daarnaast ga ik een tasmanverzekering afsluiten. Ik neem aan dat dit dan voldoende is?
Ik heb net bij Tasman reisverzekering afgesloten. Zij geeft aan zodra je Nederlandse zorgverzekering niet meer geldt omdat je in Canada werkt, hoef je in Canada geen zorgverzekering af te sluiten. Dit wordt namelijk gedekt door tasman!
Nicole, wat heb je precies verzekerd bij Tasman? Heel je nl verzekering opgezegd en bij Tasman alles afgesloten of je nl verzekering aangehouden en aanvullend met Tasman?
Lastig die verzekering zegā¦
Ik heb ook vorige week een verzekering bij Tasman afgesloten, het scheelt een hoop gedoe en je bent er in 1x vanaf. Je kan er voor kiezen om aanvullend te doen , maar dan moet je in de gaten houden dat als je langer dan 3 maanden werkt of langer dan 8 maanden in het buitenland bent dat je dan verplicht bent je zorgverzekering op te zeggen. Ik ga dus mijn zorgverzekeraar in NL opzeggen en heb bij Tasman volle dekking gepakt met alles erop en er aan. En volgens mij heb ik ook ergens gelezen -bij hele WHP proces- dat je WHP visum geldig is tot laatste dag dat je verzekerd bent (dus mocht je verzekering voor half jaar afsluiten is je WHP ook geldig voor half jaar). Denk dat je jezelf wel wat moeite bespaard met gewoon een verzekering af te sluiten bij Tasman of ISIS, ben je eenmalig 525 euro kwijt maargoed is net wat goedkoper als zorgverzekeraar in NL.
En ook idd zorg toeslag moet je in de gaten houden, toen ik in Australiƫ zat heb ik die ook doorbetaald gekregen wat uiteraard handig was maar wel heb terug moet betalen (met terugwerkende kracht)
Wel grappig om te horen dat iedereen nog boetes open heeft staan, maar ik geloof niet dat ze daar bij Canadese grens ook maar iets over weten (zo wel dan hoor ik het graag ;)), volgens mij heeft mijn broer ook nog een boete open staan in Nieuw Zeeland.
ik ga mij NL verzekering op zeggen per datum van vertrek, en dat zal dan mijn ingangsdatum worden van mijn verzekering bij tasman. Is ook een heel stuk goedkoper dan mijn nederlands verzekering.
Hoe zit het dan met het feit als je nog een paar keer in dat jaar terug komt in Nederland voor twee weken bijvoorbeeld. Dan ben je onverzekerd en dat mag toch ook niet?
als jij langer dan 3 maanden aaneengesloten gaat werken in Canada dan vervalt jou NL verzekering, maar ik neem aan dat de tasman dat dan dekt. in principe ben je dan op vakantie in NL. maar voor de zekerheid ff een mailtje naar tasman sturen.
waarom zou je eik trug naar NL komen, is mij te duur om heen en weer te pendelen. ik heb hier tegen iedereen gezegt dat ik minimaal 1 jaar weg ben, en dat ik niet tussentijds trug keer, maar ze zijn van harte welkom om mij op te zoeken.
Aangezien ik ook naar Canada wil met een WHP, heb ik hier op het forum laatste tijd veel meegelezen.
Ik ben nr 213 en heb ook nog steeds geen CAL ontvangen Twee weken geleden heb ik een berichtje gestuurd via mijn IEC account, maar helaas nog geen reactie gehad. Ik dacht eraan om vanmiddag even te bellen, aangezien het nu al meer dan een maand geleden is dat ik me aangemeld hebā¦
Wat vreemd zeg! En vooral vervelend voor je. Heb je al wel een notification of receipt gehad? Vind het ook raar dat je geen reactie krijgt op je berichtje. Heb je ondertussen al gebeld? Ik ben zelf een YP. Bij onze categorie duurde het ook allemaal wat langer, maar heb zelfs al mān POE. Succes in ieder geval, hoop dat je snel wat hoort!
Ik heb alleen een ānotification of submissionā gehad. Ik kon op de site geen telefoon nummer vinden, alleen op de cic site, maar als ik dat nr belde kreeg ik niemand aan de lijn. Ik heb eergister een 2e keer berichtje via IEC kompass gestuurd, maar ook daar nog geen reactie op. Weet iemand misschien of ik nog ergens heen kan bellen/mailen? Ik heb wel al betaald (op 6 feb meteen), dit is ook al van mijn rekening afgeschreven, maar heb hier op IEC nog geen bevestiging van. Ik word nu wel beetje nerveus Danielah1994, heb jij wel al een notification of receipt gehad?