Ik ben inmiddels alweer bijna 3 weken in Canada, na ca 5 dagen Vancouver zit ik nu een stukje boven Calgary met uitzicht op de rockies!
Ik heb werkvisum op zak, ging allemaal erg simpel bij de emigratie officer
. Ze vroegen of ik een kopie van m’n bankgegevens had. Ik antwoorde dat ik dat niet had, en hij zei enkel “That’s okay”. Het ging dus allemaal relaxed (maar dat gold volgens mij niet voor iedereen wat ik zo zag toen ik in de wachtrij stond, ik had denk ik geluk met de emigratie officier die ik had ).
In Vancouver heb ik ook m’n SIN nummer aangevraagd bij “Services Canada”. Ik stond binnen 10 min weer buiten met m’n nummer. Was ook simpel dus.
vrijdag visum binnen gekregen! nu twijfel ik wel of ik voor de winter nog wel wil. Benbang dat het heel eenzaam gaat zijn. hadden/ hebben meer mensen dit gehad?
Weet iemand misschien of ik nog steeds een WHP kan krijgen als ik de application op stuur ook al staat op de website dat ze op zijn? Ik heb ooit gehoord dat mensen de WHP gewoon nog kregen terwijl ze op waren…
Vorig jaar las ik ook van mensen dat ze even hebben gebeld naar de ambassade en dat ze nog een paar laatste visa hadden liggen (figuurlijk gezien), terwijl op de website ook stond dat ze op waren.
Kortom: even bellen, dit verhaal uitleggen en je weet het zeker.
Ik ben van plan om in oktober richting canada te gaan. Ik heb nu nog een contract die ik wil gaan afmaken.
Waar was jij van plan om heen te gaan? Mijn plan is in Vancouver te beginnen en vanuit daar naar het westen toe te gaan. Wellicht kunnen als we op dezelfde plek zijn samen iets gaan doen.
Wat leuk , ik heb daar waarschijnlijk werk gevonden en hoor dat aanstaande zaterdag . Spannendddddddd. Volgende week donderdag ga ik er weer 12 dagen heen en vind het echt top . Lijkt me geweldig om je een keer te ontmoeten . Je kan als je wilt ook mailen naar : [EMAIL=“dick232009@hotmail.com”]dick232009@hotmail.com . Dick
Vandaag goed nieuws gehoord vanuit ons kantoor in Canada, ze gaan een groot gedeelte van het visum proces automatiseren wat inhoud dat er meer visums per jaar vrij komen!
De veranderingen worden waarschijnlijk pas effectief vanaf September 2011 maar dit zou wel inhouden dat Nederland een onbeperkt aantal WHV krijgt in plaats van de jaarlijkse 500 die we nu krijgen!
Een maand geleden (12 augustus) ben ik met een WHP visum Canada binnen gegaan in Saskatoon (vliegveld). Super vriendelijk daar en voelde me helemaal welkom, Super!
Saskatoon is natuurlijk niet echt een gebruikelijke plaats om het land binnen te komen en toen ik vroeg aan de immigratie meneer hoe vaak hij dit visum afgehandeld had zei hij dan ook dat het zijn 3e keer was in zoveel jaar.
Maar deze erg vriendelijke immigratie officier heeft ondertussen wel een fout gemaakt waarvoor ik iedereen wil waarschuwen.
Als je bij de ambassade in Duitsland een visum aanvraagt, dan maken zij een digitaal formulier aan voor een werkvergunning van een jaar, beginnend op de datum van het behandelen van de aanvraag. Als je Canada binnenkomt moeten deze data veranderd worden in de datum van “Entry” tot een jaar later. Dat heeft deze meneer dus bij mij vergeten te doen, en mijn visum is nu maar geldig tot April 2011 (8 ipv 12 maanden).
Na een bezoek aan de immigratie dienst in de stad blijkt dat dit gefikst kan worden door het indienen van een aanvraag voor verlenging van de werkvergunning. Deze procedure duurt echter 4 maanden!!!
Let dus heel erg goed op de datum die op de werkvergunning geprint wordt!
By the way, ik vermaak me uiterst goed in Saskatoon en heb er een relaxte baan gevonden!
Ik heb ook vast een domme vraag…
Ik ben net naar de gemeente geweest voor het aanvragen van een verklaring van goed gedrag. Heb nu formulieren waar volgens de gemeente eerst een stempel van de ambassade opmoet… Stuur je dat formulier mee met de aanvraag of moet echt al een verklaring mee, die je via de gemeente krijgt?
Niemand leek hier problemen mee te hebben, dus ik snap het niet helemaal…
groetjhes Eva
Verklaring van goed gedrag aanvragen schijnt inderdaad nu anders te zijn. Afgelopen jaar had ik die stempel niet nodig, maar op de website staat in de faq nu het volgende:
I require a Certificate of Good Conduct but the Dutch Ministry of Justice requires information from the Embassy before I can apply for the Certificate of Good Conduct. Can the Embassy provide me with a Letter confirming that a Certificate of Good Conduct is necessary?
In some cases the Dutch Ministry of Justice requests that documents be filled out and signed by the Embassy before they accept the application for a Certificate of Good Conduct.
You need to fill in section A of the VOG and send the form to us together with a self-addressed return envelope. We will also fill in what is required from our side and return the stamped form to you together with a letter of support. The letter is not available on the website and will be provided by us. Then you need to submit both documents at your local town hall in order to obtain an clearance certificate. The original has to be included in your application documents.
Please do not provide any Dutch stamps. We will take care of mailing costs.
The following webpage explains what you need to do: http://www.cic.gc.ca/english/informatio … rlands.asp
Dit beantwoord denk ik meteen je vraag. Ik ga waarschijnlijk de young professionals aanvragen, dus ik ga voor de zekerheid m’n VOG aanvragen. Momenteel ligt de brief met formulier voor aanvragen VOG klaar om naar de ambassade te sturen voor de stempels. Zodat ik vervolgens m’n VOG bij de gemeente kan aanvragen. Heel gedoe helaas, zeker omdat ik in Canada zit.
Erg handig al deze vragen en antwoorden betreft het aanvragen van een werkvisum! Bedankt alvast!
Ik, Ilse, wil zelf in het voorjaar naar Toronto gaan om daar een jaar te werken. Ik heb begrepen dat je visum pas ingaat zodra het land binnenkomt en vanaf dan nog een jaar geldig is, klopt dat?
Kan ik voor die tijd altijd nog naar Canada reizen voor een week vakantie ook al ben ik dan al in het bezit van een werkvisum?
Welke documenten stuur je nog meer op naar de Ambassade van Berlijn naast je verklaring goed gedrag?
Ik zie dat er vanaf november weer formulieren beschikbaar zijn om in te sturen. Weet iemand wat ik voor die tijd nog meer geregeld moet hebben naast een verklaring goed gedrag en een geldig paspoort?
Ja, je kunt het land in eerste instantie gewoon als toerist binnen komen, je krijgt dan dus een toeristen visum (stempel in je paspoort) die voor 6 maanden geldig is. Om je werkvisum te ‘activeren’ zul je wel eerst het land weer uit moeten, dus bv. de grens naar de US over, dan weer terug en vervolgens bij de douane naar de immigration afdeling te gaan, waar je vervolgens je werkvisum op kunt halen.
Ik las net in jouw berichtje op de site. Hoe bevalt het in Canada?
Ik wil graag voor 2011 een werkvisum aanvragen. Zoals ik uit jouw verhaal begrijp is het voldoende wanneer ik de aanvraagformulier een VOG en een kopie paspoort opstuur naar Berlijn. Klopt dat? Ik kon dit namelijk niet direct terug vinden op internet. Weet je of het ook nodig is om bij aankomst in Canada al een terug vlucht te hebben?
Succes nog! Ik hoor het graag van je! Groetjes, Ilse
Vanaf aanstaande maandag (15 november) worden de nieuwe aanvraagformulieren online gezet bij de ambassade in Berlijn!
Voor iedereen die een VOG nodig heeft en de gemeente vraagt om een brief van de ambassade: ik ga iets moois voor jullie voorbereiden komend weekend (dat hopelijk ook wordt geaccepteerd).
Volgens mij moet je ook je werkaanbod meesturen, zonder werkaanbod krijg je geen werkvergunning dacht ik zo. Daar zijn ze iig wel heel streng op.
Ik hoefde geen retourticket te hebben, ze vroegen alleen hoe ik alles ging financieren en of ik echt van plan was terug te gaan. Retour kon ook niet, ging/ga (zit er nu :p) 9 maanden en zo lang v tevoren kun je geen terugvlucht boeken. Had ook mn stagecontract om te ‘bewijzen’ dat ik er voor stage kom, niet om te wonen en dat ik in NL moet afstuderen.
Ik hoefde btw bij de gemeente geen stempels vd ambassade, dat vonden ze zelf ook nogal krom. Op het formulier wat ik kreeg, kon ik gewoon invullen dat het was ivm een aanvraag voor de ambassade ivm buitenlandstage. Moest ook de gegevens vd ambassade in Berlijn invullen en zo deden ze t netjes wegsturen voor me. Dat was gemeente Leiden, maar misschien dat t ergens anders weer anders gaat maar zou t gewoon ff vragen en uitleggen, kan enorm veel tijd schelen!
De WHP is een open werkvergunning, dus daar is geen werkaanbod voor nodig (je bent waarschijnlijk in de war met de Young Workers permit of de reguliere werkvergunningen).
Het ligt inderdaad aan de lokale gemeente-ambtenaar bij het loket hoe nauw ze de nieuwe VOG-maatregelen nemen.
Voor de Canadese immigratiedienst is het inderdaad belangrijk dat je voldoende financiën hebt om (ook als je geen werk kunt vinden) voor lange tijd rond te komen en de vliegticket terug te boeken. Zelf moest ik ook aantonen dat mijn zorgverzekering geldig zou blijven gedurende mijn hele verblijf in Canada (was niet aangekondigd, dus ter plekke de hele MijnFBTO-site voor Google Translate gehaald).
Zorg dat je genoeg financiele middelen hebt om jezelf voor minstens 3 maanden ruimschoots te redden (dus voor onderdak, transport en eten/drinken). Mocht je alleen een enkele reis hebben geboekt, dan moet je ook extra budget hebben voor de retourticket. Zorg voor een bedrag dat voor een immigratie-agent/douane-agent aannemelijk is dat je 3 maanden lang niet in financiële problemen kunt komen.
Ik kan mij goed voorstellen dat de ambassade geen persoonlijke brieven aan iedereen gaat sturen om de VOG aan te vragen (dan komen ze niet meer toe aan werkvergunningen uitschrijven). Daarom een handig document om mee te nemen naar de gemeentebalie! Het is een document dat aan immigranten wordt gegeven, geen idee waarom ze zo’n document niet voor de WHP hebben (moest alleen het adres bovenaan veranderen).