Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hallo Allemaal,
Ook ik heb even een vraag over het visum voor 2011.
Ik en mijn vriendin willen in april 2011 vertrekken naar Canada voor een jaar!
maar begrijp ik het nu goed ? klopt het dat als wij hem aanvragen a.s nov. dat wij dan dit jaar ook nog weg moeten ? of kunnen wij wel gewoon april 2011 weg gaan tot april 2012 ? En meteen dan nog even een vraag; Hoe zit het met de open tickets ? ik wordt hier namelijk niet echt veel wijzer van via Internet.
Ik zie jullie reactie graag tegemoet !
Nienke & Rudy.

Ik zie dat de datum is veranderd naar 22 november? Bedankt in ieder geval voor het formulier voor het aanvragen van een VOG. Wat bedoel je met het adres veranderen? Met dit formulier kun je dus een VOG aanvragen?

Groetjes, Ilse!

Het formulier had bovenaan het adres van CIC in Vegreville, Alberta. Dit heb ik veranderd naar het adres van de ambassade in Berlijn. Wellicht niet 100% correct, maar noem het zelfredzaamheid of ik doe het werk dat zij horen te doen (nu hoeven ze niet iedereen persoonlijk een brief te sturen). Hopelijk accepteren de gemeenten dit voor de VOG-aanvraag (beter dan niets?) Daarnaast moet je uiteraard het echte VOG-aanvraagformulier van Min. v. Justitie meenemen. Mijn document is alleen om aan te tonen dat je niet de VOG “voor de lol” aanvraagt.

@Rudy: als je in november of december al je WHP binnenkrijgt, hoef je niet voor de jaarwisseling te vertrekken (sterker nog: je kan niet eerder je werkvergunning in je paspoort laten nieten dan 1-1-2011, want je doet je aanvraag voor 2011). Je kunt dus al direct je werkvergunning aanvragen en pas in april naar Canada vliegen. Je kunt dus het 2011 programma alleen gebruiken om je werkvergunning te laten starten tussen 1-1-2011 en 31-12-2011. Ongeacht welke dag je kiest, je werkvergunning zal altijd 365 dagen geldig zijn.

Hallo JurjenB.
ik heb nog even een aantal vragen mbt. het aanvragen van je VOG.
ik heb ook jou formulier uitgeprint en had nog even een vraag daarover :
Wat moet je invullen bij ; Current adress in Canada, Adress while resident in Canada? Kan ik hier gewoon WHP-Visa in vullen ? En dan heb ik ook bij offiecier van justitie het formulier gedownload en daar had ik ook nog een paar vraagtekens bij o.a. bij deze : op pagina 1 staat gegeven organisatie / instelling . Kan ik hier het adres van de Canadese Ambassade op zetten?
Ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid, liever in 1x goed opsturen dan voor de 2e keer voor niets bij het gemeentehuis staan
 ( heb helaas maandag avond ook al 1,5 uur voor niets zitten wachten
 :tssk:) omdat ik niet de juiste papieren bij me had

En nou weet ik toevallig dat er ook een brief bij moet waar duidelijk op staat dat je een visum wilt aan vragen? Dit staat ook wel op het formulier van Justitie, maar bij mijn gemeente hadden ze het daar over. Klopt dit ? zo ja, is het dan de bedoeling dat wij zelf een brief maken waarin staat dat het om een visum aanvraag voor canada gaat en je motivatie?
Ik hoor graag van je/jullie!
Groetjes Nienke.

Whoops!! Dat krijg je als ik zulke dingen doe om 6 uur 's ochtends. :smiley:
Ik heb een nieuwe versie ge-upload, dan kun je je normale (Nederlandse) adres invoeren.

Klopt!

Dit is een nieuwe maatregel en, van wat ik heb begrepen van diverse leden, willen ze een persoonlijke brief van de ambassade hebben. (Eén of andere ambtenaar heeft het waanzinnig krankzinnige idee gehad dat er wellicht mensen zijn die VOGs aanvragen als hobby hebben!?!?)
Helaas doen de Canadese ambassades hier heel moeilijk over, wat ik zeer goed kan begrijpen. Vandaar mijn extra document ter vervanging! Laat nog even weten hoe men hierop reageerde
 :slight_smile:

1 like

Ok! Alvast bedankt voor de hulp!
Nou ik ga morgen ochtend naar het gemeente huis, en dan zullen we het zien!
Ik zal beide papieren mee nemen en je even op de hoogte houden hoe het gegaan is en wat de reacties waren!

Gr. Nienke

Hallo JurjenB.
Ik ben afgelopen vrijdag dus naar het gemeentehuis geweest, en zou hier nog even verslag over doen;
De papieren waren helemaal correct en ik heb dus mijn VOG aanvraag kunnen doen! Dus: het formulier van min. v. justitie, jou brief, je paspoort en 30,05 en klaar is kees!
Nogmaals ontzettend bedankt!

Gr. Nienke :dag:

Bedankt voor de info!

Nog een kleine vraag
Ik vertrek waarschijnlijk in augustus pas naar Canada ivm met mijn werk. Op dit moment weet ik nog niet waar ik precies ga wonen en hoe lang ik blijf. Wat kan ik dan invullen bij Address while resident in ( Canada)
 and date from/ to ?

Groetjes, Ilse

Hoi Ilse,

Nienke had deze fout ook al opgemerkt. Download het formulier nog eens, dan kun je je Nederlandse adres invullen en hoe lang je daar hebt gewoond (kun je leeg laten).

Het belangrijkste is dat het er serieus uitziet voor een ambtenaar op het gemeentehuis. :wink:

1 like

Ik ga volgende week ook nog naar Canada
:slight_smile: Heb er al zin in! Toevallig nog tips voor het huren van een auto bij een betrouwbaar bedrijf in Toronto?

Groetjes Ilse

Discount! Goedkoop en betrouwbaar. Wel de juiste verzekeringen erbij nemen (zit er niet standaard bij). De overige ketens zijn minstens 2 maal zo duur.

De kleine onafhankelijke verhuurders ken ik helaas niet.

Hallo ik ben nieuw hier, ben van plan de WHP aan te vragen voor 2011 :smiley:

Maar even over hetgeen hierboven, over de brief die JurjenB heeft gemaakt voor de VOG-aanvraag en dat de ambassade er moeilijk over zou doen die aan iedereen persoonlijk te verstrekken. Als je de site even goed doorspit staat er dit:

7. I require a Certificate of Good Conduct but the Dutch Ministry of Justice requires information from the Embassy before I can apply for the Certificate of Good Conduct. Can the Embassy provide me with a Letter confirming that a Certificate of Good Conduct is necessary?

*In some cases the Dutch Ministry of Justice requests that documents be filled out and signed by the Embassy before they accept the application for a Certificate of Good Conduct.

You need to fill in section A of the VOG and send the form to us together with a self-addressed return envelope. We will also fill in what is required from our side and return the stamped form to you together with a letter of support. The letter is not available on the website and will be provided by us. Then you need to submit both documents at your local town hall in order to obtain an clearance certificate. The original has to be included in your application documents.

Please do not provide any Dutch stamps. We will take care of mailing costs. *

Ik heb een briefje naar ze opgestuurd met een retourenvelop, en kreeg binnen een week keurig mijn aanvraagformulier gestempeld en wel terug, mét begeleidende brief (is gewoon een standaardbrief).

Per gemeente zal het wel verschillen in hoe streng ze zijn, zoals ik hierboven volgens mij las is het iemand gelukt met Jurjen’s brief de VOG aan te vragen, maar in mijn gemeente kon ik voorheen nog een keer terug komen om mn VOG aan te vragen, omdat mn werkgever 1 bladzijde van het aanvraagformulier was vergeten te stempelen :S

Oops, zie net dat het tekstblok wat ik net postte, hierboven in het topic ook al ergens vermeld staat. Kan het nu niet meer aanpassen :S

Iedereen hier vraagt hem dus zelf aan, zonder tussenkomst van een emigratiebureau etc?
Ik in ieder geval wel.

Hoop alleen dat er ook dit jaar op de website komt te staan dat je, wanneer je je LOI ontvangen hebt en je hem niet gebruikt en hij verloopt, je alsnog aan kunt vragen voor het jaar erna.

Ik weet namelijk nog niet 100% zeker of ik volgend jaar wil gaan of het jaar daarna, maar voor de zekerheid wil ik nu wel alvast aanvragen.

Hoi Brenda,

Je hebt geluk gehad dat je het formulier naar de ambassade hebt gestuurd voor het programma opent. Ik las ook ervaringen van mensen waar het meerdere weken duurde voor het formulier terugkwam. Of waar de ambassade toch moeilijk deed om iets te verstrekken. Hoe dan ook: met mijn formulier is deze extra stap hopelijk niet meer nodig. :slight_smile:

Ik heb volgens mij nog niemand hier gehad die de WHP via een emigratiebureau heeft aangevraagd. Op zich wel logisch, want de WHP-aanvraag is niet bijzonder lang of lastig, vrijwel geen enkele kans om afgewezen te worden en emigratiebureaus hebben zich bewezen erg duur en (soms) onbetrouwbaar te zijn.

Als je je LOI (Letter Of Introduction) hebt ontvangen en je besluit toch geen gebruik te maken van je werkvergunning, dan moet je het hele pakket terugsturen naar de ambassade. Je geld krijg je echter niet meer terug. Je kan dan wel volgend jaar weer opnieuw een WHP aanvragen (en weer betalen). Sinds afgelopen jaar hebben ze een teller op de website geplaatst, dus je zou het nog even aan kunnen kijken en pas aanvragen als ze bijna op beginnen te raken en je denk alsnog dit jaar te vertrekken.

Hallo allemaal

Ik ben van plan de Young professionals aan te vragen voor een stage die ik 10 januari 2011 wil starten. Maar om de een of andere reden wordt de datum voordat application forms online worden geplaatst steeds uitgesteld. Ik maak me nu dan ook ernstig zorgen of ik nog op tijd de letter of introduction zal kunnen krijgen. Hebben jullie enig idee hoe lang dit zal duren, na opsturen aanvraag? En is er misschien een andere manier waarmee ik aan een visum kan komen?

Komt goed hoor,

Ik heb destijds een aanvraag eind november gedaan en had de brief in de eerste week van januari. Wat ook goed mogeijk is is dat als je je brief niet op tijd krijgt toch vertrekt naar Canada. Daar zeg je dat je toerist bent en kan je gewoon het land binnen. Dan kunnen je ouders of anderen de brief naar je opsturen in Canada. Met die brief kan je dan weer even de grens over en bij terugkomst in Canada naar de immigratie met die brief en een YP-visum in je paspoort laten nieten. (Ervan uitgaand dat je naar Vancouver gaat, hehe. Want hier kan je ‘even’ de grens over). Maar in andere grote steden zijn er ook immigratiebureasu van de regering en ik neem aan dat je daar ook terecht kan. Je kan alleen niet werken zolang je dat ding niet in je paspoort hebt. Misschien dat je daardoor een week mist. Of wellicht mag je van je stagebedrijf gewoon aanwezig zijn en meelopen zonder iets te doen. Dan ben je niet aan het werk maar krijg je toch informatie over het bedrifj en hoe het werkt daar.

Destijds had trouwens een vriendi van me het op dezelfde dag op de post gedaan en ze had de brief een dag voor kerst dus het ligt er maar net aan.

Groeten, Rutger

Vorig jaar had ik mijn aanvraag ook eind november op de bus gedaan en half december had ik 'm (dacht ik) binnen. Kleine 4 weken geduld.

Mocht je al gaan vliegen voordat je je LOI binnen hebt: de snelste manier is in laten scannen in Nederland en ter plekke in Canada uitprinten. Het gaat vooral om een speciaal nummer dat in de brief staat.

We wachten af

Tnx Jurjen.

Ja ik wacht even af wat er precies komt te staan, aangezien ik ergens las dat je in sommige voorgaande jaren geen WHP meer kon aanvragen wanneer je je LOI niet gebruikt had.

Zie net dat er bij de FAQ van vorig jaar dit staat:

. I have received a Letter of Introduction (LOI), but have not used it. May I apply again?

*Yes, this is possible but you have lost your right to participate in the category for which you had been previously accepted. For example, if you applied to the Working Holiday category and received your LOI for this category but did not use it, you cannot re-apply to the Working Holiday category. You can only re-apply once to the Young Professionals category.

You will have to submit a complete new application and pay the participation fee again. You must send the unused LOI with your new application. Make sure to indicate “yes” to question 19.e) and provide details where indicated.*

Zal er voor dit jaar ook wel komen te staan. Ga ik er toch nog goed over nadenken, want een YP visum is toch wat lastiger allemaal, en die vraag ik dan liever aan als mn WHP-jaar goed bevallen is en een werkgever heb gevonden.

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik met de brief moet die je gemaakt hebt Jurjen (in de bijlage).

Het aanvraagformulier (VOG) van justitie heb ik inmiddels geprint.
De instelling die de VOG verlangt, is dat de duitse ambassade of gewoon mijn eigen gemeente?

Wie kan mij vertellen hoe het exact in z’n werk gaat om een VOG aan te vragen voor een WHP. Er staat wel veel info op dit forum maar door de bomen zie ik het bos even niet meer.

Alvast bedankt!