VOG voor emigratie, een visum of een werkvergunning
*Voor het aanvragen van een VOG voor emigratie, een visum of werkvergunning gelden speciale regels. Aanvragers lukt het niet altijd om een aanvraagformulier aan te leveren dat door de buitenlandse vertegenwoordiging ingevuld en ondertekend is. De aanvrager moet het formulier dan zelf invullen en een officieel document van de buitenlandse organisatie bijvoegen. Dit document moet aan u gericht zijn en het doel van de aanvraag bevestigen. In het buitenland wordt een VOG vaak ‘police clearance certificate’ genoemd. *
Op deel A van het formulier vul je je eigen gegevens in.
Deel B, de instelling die de VOG verlangt, is de Canadese Ambassade in Berlijn.
Ikzelf heb het aanvraagformulier naar hen opgestuurd en zij hebben deel B ingevuld en de pagina’s gestempeld, plus een begeleidende brief van hen waarin staat dat het doel van de VOG aanvraag het WHP visum is.
Het ligt eraan hoe streng je gemeente is met de VOG aanvraag, officieel moet “de verlangende instantie” deel B invullen en de pagina’s stempelen/van een handtekening voorzien.
Las hierboven ergens dat iemand met Jurjen’s brief een VOG aangevraagd heeft, maar het kan ook zijn dat je gemeente moeilijk doet en je het formulier dus naar de Ambassade op moet sturen om hen deel B in te laten vullen.
Dank voor je snelle reactie.
je stuurt dus gewoon het nederlandstalige formulier naar Berlijn en als je het formulier weer terugkrijgt dan lever je deze in bij je gemeente.
En bij het formulier voor de ambassade doe je een begeleidende brief waarin je vermeldt dat het voor een WHP is?
Het formulier dat ik heb gegeven is in plaats van het VOG-formulier naar Berlijn sturen. Mocht de gemeente mijn formulier niet accepteren, dan kun je alsnog het VOG-formulier naar Berlijn sturen.
Klopt het dat de aanmelding om in aanmerking te komen voor de WHP nog niet op de site van de ambassade staat? Eerder stond dat het op november 15 geopend werd alhoewel dit niet is gebeurd?
Dat klopt. Eerst stond er 15 november, daarna 22 november. Nu staat dat de informatie ‘soon’ aangeboden gaat worden. Even de website in de gaten houden dus.
Vorige week heb ik contact gehad met de ambassade over het feit dat de datum is veranderd. Hieronder de reactie van de ambassade in Berlijn.
De reden dat de aanvraag nog niet gedaan kan worden is dat de overeenkomst tussen Duitsland, Canada en Nederland nog niet ondertekend is door de daarvoor bevoegde ambtenaren.
Pas als dit is gebeurt is kan de informatie worden aangeboden op internet.
De 22e is bij deze dus ook niet zeker, maar wel zo als snel mogelijk.
Ze zeggen wel dat de aanmeldingsprocedure in totaal minder dan 6 weken in beslag gaat nemen, de 6 weken schijnen standaard te zijn.
Ook bieden ze mij excuses aan voor de onduidelijke situatie.
Kortom, nog even geduld hebben!
De reactie van de ambassade was duidelijk en netjes.
Nee, een WHP is op geen enkele manier te verlengen of een tweede keer aan te vragen. Daarna kun je eventueel nog het Young Workers permit aanvragen, maar daarvoor moet je een baan aangeboden hebben gekregen van een Canadese werkgever.
Dit soort vragen zijn ook makkelijk te googelen hoor
Maar ligt eraan hoe druk het is, en de actuele processing time staat dacht ik ook op de site van de ambassade wanneer ze de visa’s voor 2011 weer afgegeven.
Volgens mij ligt het meestal tussen de 2 en 6 weken voor je hem binnen hebt?
4 tot 6 weken ‘in process’ bij de ambassade in Berlijn is reëel, tel daar ook de voorbereidingstijd voor pasfoto’s, de VOG, etc. bij op. Dan krijg je je Lettre of Introduction (LOI). Daarmee ga je naar de grens.
Bij de grens stellen ze wellicht nog een paar vragen, over je zorgverzekering en zo. Dan wordt je permit ingevuld, uitgeprint en in je paspoort geniet. Dit laatste duurt een paar minuten. Afhankelijk van hoe goed voorbereid je bij de grens komt, hoeven de vragen niet lang de duren.
Overigens:
“Application forms for the International Experience Canada 2011 initiative can now be found on this website”
Even een vraag over het invullen van het WHP-aanvraagformulier. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen:
Blz. 7, pt. 9
Ik neem aan dat je hier bij ‘APPLICANT’ uiteraard nogmaals je gegevens invuld. Maar dan staan er 3 open plekken rechts hiervan. Ik zal samen met mijn vriendin naar Canada gaan, beide met ons eigen WHP-visum. Moet ik haar naam dan daar invullen of kan dit achterwege gelaten worden aangezien zei haar eigen visum aanvraagt?
Volgens mij hoef je hier alleen wat in te vullen als je verloofd of getrouwd bent en/of kinderen hebt.
Naar mijn weten hoef je hier dus de naam van je vriendin niet in te vullen.
Je kunt ook niet eens invullen dat ze meegaat. Onderaan staat het vinkje al aangekruist van; ‘will accompany you to Canada’ met no. Dus dit gaat alleen over eventuele achterblijvers.
Succes!
Verloofd heeft ook geen waarde voor Canada.
Een common-law partner is je grote liefde met wie je ten minste 12 maanden hebt samengewoond.
Alleen invullen als je in de kolom erboven hebt ingevuld dat je getrouwd bent of een common-law partner hebt. Vervolgens zo eerlijk mogelijk antwoorden.
En hoe zit het als je op het moment van aanvragen nog niet getrouwd bent maar op het moment dat je vertrekt wel?
Ik ga namelijk in februari trouwen en eind februari gaan we met z’n tweeen naar Canada.
Bedankt FoodAndBusines en uiteraard JurjenB voor jullie snelle reactie, alleen jullie beide antwoorden spreken elkaar in mijn situatie een beetje tegen. Ik woon nu 2 jaar samen dus dan is zei mijn common-law partner in Canadese begrippen als ik JurjenB goed begrijp. Op onze beide visum aanvragen staat ook dat we op het zelfde adres wonen, dus we kunnen het niet achterwege laten lijkt mij.
Maar volgens mij zitten we dan safe want ik heb als ik het allemaal goed gelezen heb in de aanvraag zien staan dat het niet erg is om je ‘spouse’ of *‘common-law partner’ *mee te nemen, mits die ook haar/zijn eigen LOI ‘Letter of Introduction’ heeft.
@Rudy: het mag geen probleem zijn dat je partner meegaat. Bij aankomst aan de grens moet het aannemelijk zijn dat beiden zich aan de voorwaarden houden en het land uitgaan voordat de permit afloopt. Aangezien jullie beiden een WHP aanvragen is het aannemelijk voor de Immigration Officer dat jullie hetzelfde doen. Als bijv. slechts één van jullie een WHP zou krijgen en de ander niet, krijgt de ander normaal gesproken een toeristenvergunning van 6 maanden. Aangezien jouw permit dan 12 maanden is, kan men verdenken dat je partner langer zal blijven dan is toegestaan (overstay) om die max. 12 maanden bij je te blijven.
Wellicht dat ze hier al op screenen bij de aanvraag (ik ben ook niet helderziend ;)).
@F&B: volgens mij dien je de informatie in te vullen, zoals die zal zijn op het moment dat je alles instuurt (zie bijvoorbeeld de eisen voor de leeftijd van het WHP-programma). Bij twijfel contact opnemen met de ambassade en/of het vermelden in een begeleidende brief.
@McSnowy: de pagina waar (nu) 4200 staat, is alle WHP-visa die de ambassade heeft, daarvan zijn er 600 voor Nederland. De rest zal voor de duitsers zijn.