@JurjenB: Bedankt voor de toelichting, ik zal haar gegevens gewoon invullen en bij aanvinken dat ‘she will accompany me’ naar canada. Ik denk dat ik in toegevoegd papiertje even een toelichting zet zodat er geen misverstanden ontstaan.
Laat even weten of dat werkt! Ik zit in dezelfde situatie als jij. Ik woon bijna 2 jaar samen met mijn vriend, we vragen allebei een WHP aan.
Momenteel wachten we nog op ons VOG.
Wat zijn jullie plannen? Wij willen eind maart weg en willen minimaal een half jaar in Toronto of Ottawa wonen. We spelen ultimate frisbee. Dat stelt in NL geen bal voor en daarom willen we een seizoen lang met een Canadees topteam mee spelen.
Groeten Roelien
P.s. Jurjen, beankt alvast voor alle nuttige posts!
Wij hebben afgelopen woensdag onze pakketjes op de bus gedaan dus het duurt nog even tot je antwoord krijgt. Maar ik denk dat deze manier de juiste is.
Wij gaan ook rond die tijd richting Canada alleen wij richting ons op British Columbia en een beetje Alberta. Dus dat is een heel verschil. Leuk dat jullie frisbeën, ik dacht dat dat alleen voor op het strand was maar ik zit er dus compleet naast.
Zodra ik het weet ze ik het erop, en alvast succes in Canada!
Vandaag heb ik mijn letter of introduction ontvangen. Ik heb via de young professionals aangevraagd, dus dat is erg snel gegaan allemaal (volgens TNT was de brief 3 dec in berlijn).
In de laatste zin van de brief staat de zin: this letter is not valid for travel and is not a permit allowing you to remain in Canada. Dat laatste is logisch, maar dat eerste? Ik ga stage lopen en start in januari, deze zal duren tot begin juli, en daarna wil ik nog 3 weken reizen… Betekent dat dat ik nog wat anders daarvoor aan moet vragen? Ik zie in de begeleidende info staan dat als je als toerist wil blijven als je work permit expires je dan op een site een aanvraag in kan dienen. Maar mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik zolang die work permit geldig is ook gewoon in Canada reizen?
Jup, zolang je de visa die je bij de immigratie in je paspoort geniet krijgt in je paspoort hebt zitten kan je onbeperkt reizen binnen en naar Canada. Dus je kan ook naar huis en zonder problemen weer naar Canada. De brief is ‘not valid for travel’ betekend denk ik dat het geen reisdocument is, dat is immers je paspoort. En binnen Canada hoef je nooit je paspoort te laten zien bij reizen.
En je kan op de canadese immigratiewebsite naar mycic zoeken en je daar aanmelden en een verlening als toerist aanvragen.
Ik heb trouwens ook mijn yp-brief binnen. Althans mijn ouders ;-). Nu moet hij nog naar mijn kant op aar ik mag dus ook blijven in 2011
Is inderdaad we snel gegaan, herinner me nog mijn whp-aanvraag waar ik pas begin januari een brief kreeg
De Letter of Introduction is inderdaad geen visum. Een visum is om een land binnen te geraken, de LOI stelt je alleen in staat aan de grens je werkvergunning te krijgen.
Zoals McSnowy al zei: je paspoort is hiervoor voldoende, aangezien je burger bent van een visa waiver land.
Misschien is het al eens ten sprake gekomen maar ik vraag het toch stiekem nog een keer. Ik wil bij aankomst een auto gaan **kopen **maar weet niet of dat wel kan. Aangezien je hem op naam moet zetten etc. etc.
Heeft dit misschien iets met het SIN-nummer te maken of kan je als niet-inwoner simpelweg geen auto kopen. En verzekering dan?
Mogelijkheden zijn er wel. Als je je visum hebt kan je een SIN-nummer aanvragen. En hoe het preceis zit met autoverzekeringen e.d. kan je misschien beter vragen aan Ivo & Sarah op www.canadabc.nl
Die hebben het destijds ook gedaan, auto kopen en verkopen vlak voor vertrek.
je kan best een auto kopen, geen enkel probleem.
maar als je je auto wil verzekering heb je een canadees rijbewijs nodig.
en om je auto op eigen naam te zetten(rijklaar) dan moet je verzekering hebben.
dus je kunt 1 kopen, maar zolang je je rijbewijs nog niet hebt, dan kun je hem wel op naam zetten, maar als ongeschikt voor gebruik.
beste manier van doen.
1 rijbewijs halen
2 een auto zoeken
3 verschillende insurance brokers bellen voor een quote voor dat model auto.
4 auto kopen (kun je bij 2 ook wel doen, maar verschillende soorten auto kan veel in verz prijs verschillen)
5 verzekering afsluiten
6 auto overschrijven op eigen naam
insurance brokers werken met meerdere verzekerings bedrijven, en kunnen vaak een betere prijs vinden.
je kunt de verzekerings maatschappijen natuurlijk zelf ook bellen, maar vaak zonder het gewenste resultaat.
aangezien ze je rijverleden in het buitenland niet mee rekenen begin je bij het begin met hoge kosten.
de risico category is hier tot 25.
ik ben 24 en volgens de wet single en geen canadees rijverleden op papier, dus ik kwam met mijn auto op $388,74 per maand
DIT IS IN ONTARIO
het veschilt per provincie.
als je al een paar jaar een nederlands rijbewijs hebt,
dan zou ik eerst naar het nederlands consulaat gaan voor een document dat zegt dat het een officieel rijbewijs is.
als je dat papier niet hebt, dan moet je volgens het canadese systeem tussen elke test een jaar wachten,
dit document geeft je de mogelijkheid om direct de volgende tests te kunnen boeken.
ik had begin juni mijn G1, halverwege juni mijn G2 en begin juli mijn full G
in kleinere plaatsen is er vaak een kortere wachtijd
Ik heb het gevonden op de website www.canadabc.nl. Voor de provincie BC (British Columbia) hoef je geen canadees rijbewijs te hebben om de auto te verzekeren. En als de auto is verzekerd kan hij op naam gezet worden. Overigens is het SIN-nummer wel essentieel.
Vervolgens zou het handig zijn om een internationaal rijbewijs bij de ANWB of canadees rijbewijs aan te vragen / te halen aangezien je Nederlandse rijbewijs maar 6 maanden geldig is in BC (verschilt per provincie). Ook dit is niet nodig, want wanneer je tussendoor even het land uit gaat (dagtripje VS) dan vervallen de 6 maanden en begin je 's avonds bij aankomst Canada weer opnieuw. Wanneer je door de politie aangehouden word moet er wel aangetoond kunnen worden dat je op dat moment niet langer dan 6 maanden aaneengesloten in Canada verblijft.
In de praktijk snappen de agenten dat vodje van de ANWB niet. De regel is meer bedacht voor rijbewijzen in het Arabisch of Hindi (of iets anders dat moeilijk begrijpbaar is voor een doorsnee westerling). Het is dan ook niets meer dan een lijstje met de vertalingen van de begrippen. Gelukkig zijn de EU-rijbewijzen zeer duidelijk vormgegeven, dus duidelijke genoeg.
Maar ja, dat is de praktijk. Je zal maar net de enige agent in Canada tegenkomen die wèl op z’n strepen gaat staan over het IDL.
Hallo Allemaal!
Ik heb nogmaals even een vraag, m.b.t een verzekering voor 1 heel jaar,
( we willen graag 1 jaar op een backpack visum naar canada.) Nou heb ik al wel een aantal verzekeringen gevonden, maar het is mij allemaal nog niet helemaal duidelijk, en dat is mede omdat wij onze verzekering hier in Nederland op gaan zeggen en niet alle andere verzekeringen alles dekken. Misschien heeft iemand van jullie nog een goede en betaalbare verzekering die ik nog niet ken ov gevonden heb. Ik heb aardig wat rondgekeken en kom nu op dit moment uit bij de special ISIS verkeringen omdat zij alles dekken en je geen nederlandse verzekeringen meer hoeft aan te houden. Alleen zijn zij niet echt goedkoop…
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Alvast bedankt!
Groetjes Nienke.
Ik had voldoende aan mijn bestaande zorgverzekering uitgebreid met werelddekking en voldoende dagen ‘vakantie’. Ik vraag me trouwens af wat je bedoeld met backpackvisum, als toerist heb je geen visum nodig, ga je ook werken onderweg heb je een whp-visum nodig.
Even een korte vraag. Ik heb gelezen dat wanneer je gaat emigreren je pas dan een Canadees rijbewijs nodig heb en dus een G1 en G2 test moet af leggen. Geldt dit ook wanneer je met een WHP visum naar Canada gaat? Ik heb namelijk gelezen dat een internationaal rijbewijs een jaar geldig is, kun je deze dan niet een jaar gebruiken?
Mockt ik besluiten om nog een cursus te volgen of eventueel te studeren in Canada is dit dan ook mogelijk met een WHP of dien ik hiervoor ook nog wat anders aan te vragen?
Voor zover ik weet is een internationaal rijbewijs genoeg, had ik tenminte wel. Maar het is niet eens nodig omdat je 6 maanden achtereen met je Nederlandse rijbewijs hier mag rondrijden. Dus als je na een half jaar eens de grens over kan (ik weet niet preceis waar je heen wilt). Dan mag je weer opnieuw 6 maanden rijden hier.
Heb net mijn aanvraag voor het WHP visum 2011 opgestuurd naar de ambassade in Berlijn. Nu nog wachten tot ik de juiste papieren weer
terug mag ontvangen uit Germany :-).
Voor nu heb ik nog wel een aantal vragen alvorens ik het WHP visum heb
en ergens volgend jaar naar Vancouver kan voor een jaar om daar
werk in de IT te gaan zoeken.
Als ik in Canada aan het werk ben zit het dan oke met mijn zorgverzekering als ik alleen deze uitgebreide reisverzekering heb? ( ik wil mijzelf uitschrijven bij de gemeente en mijn Nederlandse zorgverzekering opzeggen)
Of zal ik dan in Canada nog een zorgverzekering bij een Canadese maatschappij moeten afsluiten? Ik heb al van verschillende mensen begrepen dat het zorgstelsel in Canada. naast dat het erg goed is , gewoon gratis is? ( Canadians benefit from universal access to public health care ) maar ik weet niet of dit dan wel opgaat voor mensen met een WHP visum?
Ik ken de details van de Globetrotter Reisverzekering zelf niet, maar ik denk dat dit voldoende is. Ik heb zelf de Special Isis reisverzekering en volgens mij is deze vergelijkbaar met Globetrotter. In principe komt het er opneer dat alle spoedeisende hulp, dus als je in het ziekenhuis belandt, maar volgens mij ook als de tandarts moet boren, dit wordt vergoed. Niet spoedeisende kosten, zoals doktersbezoek, medicijnen etc. worden niet vergoed. Wil je dat dit ook vergoed wordt dan zul je een lokale zorgverzekering moeten afsluiten. In BC is dit Medical Service Plan (MSP): Ministry of Health - Redirect en het basis plan kost rond de $50,- per maand, en in sommige gevallen betaalt je werkgeverig dit. WHP’ers hebben recht op MSP in BC.
Check even goed de voorwaarden van de Globetrotter. Soms worden bv. bepaalde risicosporten niet gedekt en zul je hiervoor extra moeten verzekeren. Maar meestal wordt het meeste wel gedekt dus ik denk dat je met Globetrotter goed zit.
Als je je Nederlandse zorgverzekering aanhoudt, zul je beter gedekt blijven dan met een Globetrotter verzekering. Heel veel zaken worden hierin niet vergoed, die wel in het basispakket zitten van iedere verzekering die onder de zorgwet valt (Globetrotter en Special ISIS vallen hier niet onder).
Kijk goed naar de voorwaarden van de MSP, het kan zijn dat je met wachttijden te maken hebt (bijvoorbeeld 3 maanden voordat je goedgekeurd bent) of uitzonderingen als WHP’er. Dit verschilt overigens ook (sterk) per provincie.
Dat klopt, Nederlandse zorgverzekering heeft altijd betere dekking dan een reisverzekering. Houd er wel rekening mee dat, zodra je je uitschrijft uit je gemeente en gaat werken in het buitenland, je officieel geen recht meer hebt op Nederlandse zorgverzekering. Het wel of niet uitschrijven uit je gemeente en het wel of niet aanhouden van je Nederlandse zorgverzekering is weer een heel ander (en ingewikkeld!) verhaal. Volgens mij is er hier op het forum in een andere post daarover meer te vinden…