Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Het is heel simpel: je hebt een uitgeprint bewijs dat er een bedrag is overgemaakt, gelijk aan het bedrag dat ze van je vragen en je hebt hun rekening als tegenrekening opgegeven. Aan de hand van de omschrijving kunnen ze je betaling het makkelijkst terugvinden in hun systeem, maar die staat niet op je print-out (niet jouw schuld!) Daarom maar een handgeschreven omschrijving, zodat je hen toch makkelijker kan laten zoeken. Dit heeft niets met fraude te maken, dit heeft te maken met duidelijkheid creeƫren binnen de beperkingen die je worden opgelegd vanuit het gangbare systeem van de bank versus wat de ambassade van je verwacht.

Eind Maart vervalt mn WHV, is het gemakkelijker het te verlengen of vraag ik een nieuw aan?

Als je werk hebt in Canada en je werkgever wil je wel langer in dienst houden dan is het vrij eenvoudig een verlenging aan te vragen. Eigenlijk vraag je een nieuw visum aan, het Young Professionals Visum ipv Working Holiday. Met uitzondering dat je voor laatst genoemde een Job Offer moet hebben is het visum identiek aan het WHP. Zie ook:

http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/youth-jeunesse/netherlands-pays_bas.aspx?lang=eng

Probleem al opgelost! :wink:

Ik ben vanuit Nieuw-Zeeland nu ook begonnen met het aanvragen van mijn Working Holiday visum. Begin hem alleen een beetje te knijpen met of ik nog wel op tijd zal zijn.

Ik vraag me af of ze dit jaar niet extra snel op zijn vanwege de Olympische Spelen. Op wat voor visum zullen werknemers van Holland Heineken House daar zijn? Zullen die ook via WHP program binnengekomen zijn? Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Ik denk dat dat wel meevalt. Half februari waren er nog 300 van de 600 over (zie http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/youth-jeunesse/netherlands-pays_bas.aspx?lang=eng) en de meeste mensen zullen echt niet tot het allerlaatste moment wachten om zo’n permit aan te vragen. Al gaat het wel rap ineens: in 2 weken zijn er 60 uitgegeven (begin feb waren er nog 360 geloof ik).

Ik heb de mijne ook net aangevraagd. Je krijgt zeker geen bevestiging of dat ding goed is aangekomen of niet? (Ben vergeten afzender op de envelop te zetten…)

hallo,

ik wil ook graag rond februari 2011 naar Canada met WHP, voor ong 5/6 maanden.
Nu lees ik ook dat je bij je aanvraag moet kunnen aantonen financieel ook goed te zitten, kan iemand mij dit uitleggen? Hoe moet ik het aantonen en hoeveel geld zou ik dan moeten bezitten?

alvast bedankt…

Hallo Riane,

Welkom op het forum! :slight_smile:

Volgens mij had ik 't al eens ergens geschreven, maar ik voor het gemak zal ik het toch nog maar eens beschrijven.

Er wordt niet altijd naar je financiƫn gevraagd. Toen ik mijn visum kwam afhalen, was dit niet het geval, een keer daarvoor als toerist wel. Tot nu toe 2 op de 5 keer. Iedere keer vertellen hoeveel ik ongeveer op mijn bankrekening had staan, was voldoende (en als ze twijfelden moest ik vertellen hoe ik daarvan dacht rond te komen).

Als bewijs kun je een print maken van je online bankrekening, omcirkel je totaalbedrag. Mondeling erbij zeggen dat je nog zit te wachten op je laatste loonoverboeking wordt ook geaccepteerd.

Ze willen in ieder geval weten dat je niet in financiƫle moeilijkheden komt en daardoor niet meer het land uitkomt. Als ze dus vragen naar je geld, moet daar redelijkerwijs uit af te lijden zijn dat je de ticket voor je terugvlucht kan betalen (als je komt met een enkeltje) en dat je tenminste een paar maanden (dit is de officiƫle verklaring van de ambassade, persoonlijk zou ik gokken op 3 maanden als minimum) in je levensonderhoud kan voorzien.

Met meer dan 1500 CA$ + geld voor je ticket zit je (denk ik) sowieso wel goed. Als je op voorhand al een baan hebt of weet dat je heel weinig uitgaven hebt, kun je dat ook van tevoren aangeven en kunnen ze in hun beslissing meenemen.

Heel erg bedankt!

In welk formaat moest je bijgevoegde envelop ook alweer zijn? Er staat alleen ā€˜ā€˜send not in A4/A5’’

En postzegel was overbodig toch?

Thanks!!

Zelf heb ik voor de retourenvelop het formaat gebruikt waarvoor je een A4 in 3 delen moet vouwen over de langste zijde. De envelop om het hele pakket naar Duitsland te sturen mag wel A4 zijn.

Postzegel kan je niet bijvoegen, want ze versturen het uit een ander land (en daar zijn onze postzegels niet geldig). Zij zullen de envelop door hun frankeermachine halen (kan er trouwens wel vanaf na wat voor bedrag je er net voor hebt betaald).

Succes met de aanvraag!

Thanks!!

Maar ter verduidelijking, haha beter in ƩƩn keer correct dan foutief, maar als ik een A4’tje 3x dubbel vouw, dan hou ik een formaat van ongeveer cm bij 15 over. Appart formaat… :wink:

Dat is dus kleiner dan een normaal formaat en lijkt me niet echt de bedoeling…?

Ik ben maar voorzichtig, anders word je weer zo afgewezen…

Niet 3x dubbel, maar in 3 delen (wezenlijk anders). :wink:

De envelop is dus ca. 11cm hoog en 22cm breed (geen idee of hier een standaard benaming voor is).

Ik moet dit toch even kwijt.
Mijn gedachten over ambtenaren en werk snelheid is niet eentje om naar huis over te schrijven.
Maar ik moet ze nu toch echt een compliment geven. Afgelopen maandag vroeg mijn vader het verklaring omtrent het gedrag aan bij de gemeente en die kwam gisteren al binnen. Daar hebben ze dus 3 werkdagen voor nodig gehad. Dat is nog eens snel te noemen!

Enfin… alles is op de post richting Duitsland en met geluk binnen 6 weken een visum :smiley:

Hmm… financiĆ«le crisis treft ook de Canadese ambassade? Participatie bedrag is gestegen met 5 euro :frowning: Participation fee: 105 Euro. Hoop niet dat ze mijn aanvraag er op af keuren. Ik heb nog 100 euro overgemaakt.

Ik heb 2 weken gelden mijn fee van 100e overgemaakt maar mijn aanvraag nog niet op de bis gedaan.

Nu kan ik door omstandigheden (overlijdingsgeval) niet meer richting Canada.

Weet iemand een mogelijkheid om mijn fee terug te krijgen?

En ik kan daar nog aan toevoegen: had verkeerde begunstigde op mijn aanvraag gezet, en ministerie van Justitie had dat gewoon in de gaten en heeft er ZELF de juiste begunstigde opgezet (nl autoriteiten van Canada). Hoe goed is dat?! Dus ook complimenten van mij…

@Gio: helaas… Het bedrag dat je hebt overgemaakt is voor het behandelen van de aanvraag. Als ze je aanvraag al hebben goedgekeurd, is het dus te laat. Maar je zou ook je lettre of introduction kunnen bewaren en later dit jaar naar Canada vertrekken?

Sterkte met het verlies overigens!

1 like

Aangezien je je aanvraag nog niet hebt opgestuurd zal je visumaanvraag nog niet in behandeling zijn. Ik zou zo snel mogelijk even contact opnemen met de ambassade in Berlijn, het lijkt mij toch dat ze voor dit soort omstandigheden niet al te moeilijk doen en je fee terugstorten. Wanneer je aanvraag wordt afgewezen storten ze ook zonder problemen je fee terug.

Ja en anders aansturen op een ā€˜afwijzing’ zodat ze je geld terug storten.