Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

@Snowbunny: klopt, als je nu een visum aanvraagt, kun je alleen in 2010 het land ermee binnenkomen. Het visum is 12 maanden geldig vanaf het moment dat je in Canada aankomt (staat dus los van de aanvraag).

Als je in november/december een aanvraag indient, meteen als de procedure opent, heb je dikke kans dat je 'm voor de jaarwisseling binnenkrijgt. Reken in deze ‘spits-periode’ op een verwerkingstijd van 3-4 weken.

Ik had mijn mail gestuurd naar [EMAIL=“iec@canada.de”]iec@canada.de
Kreeg een reactie van: [EMAIL=“re-youthmobility.brlin@international.gc.ca”]re-youthmobility.brlin@international.gc.ca

Wel raar want ik las meerdere keren dat ze vragen die je op de site kan vinden niet beantwoorden, en dat het anders ook wel een week of 6 kan duren. Maar ik had na 5 minuten al reactie :slight_smile:

Moeilijk hoor, wachten tot oktober! Zat al even te denken om al in december te vertrekken dan kan ik hem nu al aanvragen… Maar ik blijf toch maar bij mijn plan om in februari te gaan

Ik heb ook een beetje een gekke vraag. Ik ga mijn scriptie schrijven in Canada en ik kan daarvoor een WHP aanvragen, maar ik heb 1 probleem: mijn man gaat mee. En dat mag niet volgens het WHP. Hij is te oud om er zelf een aan te vragen (ik ben 28, hij 33). Maar als (Nederlandse) toerist mag hij gewoon tot 6 maanden naar Canada.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Jouw man kan inderdaad gewoon als toerist het land binnen onder de visa waiver. Hoef je geen speciale voorbereidingen voor te doen en dan mag hij max. 6 maanden verblijven (niet werken/studeren). Zelf mag jij met de WHP 12 maanden verblijven en werken.

1 like

Ik zou me niet al te veel zorgen maken als ik jou was. Ik heb in 2009 goed in de gaten gehouden wanneer de inschrijving voor het WHP voor 2010 open ging. Eind november de aanvraag verstuurd en half december had ik de papieren van de ambassade al binnen. Zelf ben ik 29 januari vertrokken naar Canada (had al geboekt voor ik de papieren binnen had) en heb me dus ook wel een beetje zorgen gemaakt of alles op tijd binnen zou zijn. Voor niks dus, blijkt achteraf. Als je in februari vertrekt moet het helemaal goed komen.

Succes!

Goed om te horen! Bedankt! Nu maak ik me geen zorgen… ben alleen heel ongeduldig :smiley: Maar dat ebt wel weer weg gedurende de maanden.
Lekker aan m’n scriptie werken voor wat afleiding.

Wat vet trouwens, om je scriptie in Canada te schrijven! Heb ik ook nog even overwogen maar dat was sowieso te laat en ik wil er liever heen om de sneeuw te proeven en rond te reizen. Succes!

Heb mijn VOG verkeerd aangevraagd verdorie! Omdat ik wel een werkgever heb, heb ik die opgegeven, maar ik had de Canadese ambassade moeten opgeven. Baal nu echt als een stekker. Weet ff niet hoe ik dat moet oplossen.

Nog een keer aanvragen. Wel jammer van het geld. :wink:

Dat geld overleef ik wel.

Het vervelende is dat de ambassade nu zegt dat ik eerst mijn deel van het formulier voor het VOG moet invullen, dan naar hen moet sturen, dat zij er dan een stempel opzetten, dan krijg ik hem terug en dan kan ik mijn VOG aanvragen. Maw: ik red het dus nooit meer om een WHP aan te vragen voor half april. Ik baal echt zo ontzettend.

Hoe kan het dan dat andere mensen gewoon zelf het adres van de ambassade mochten invullen?

Eerste aanvraag was na een week geweigerd wegens ontbrekende geboortedatum alhoewel die wel op het downloadcertificate stond.
Aanvraag op 25/01 terug alles opnieuw binnengestuurd en vandaag op 12/02 goedgekeurd.
Nu vraagt men achter dit, heeft iemand hier ervaring mee ?“Upon arrival in Canada, you must obtain a Social Insurance Number (SIN)”

mvg
Harry

@Corinako: dingen naar ambassades sturen voor stempels en terugsturen… Dat duurt allemaal te lang, gelukkig weten ze dit zelfs in bureaucratisch Nederland. Ik hoefde geen stempel te hebben van de ambassade, gewoon zo veel mogelijk info over de ambassade invullen en dat je een visum wilt aanvragen voor Canada (en welke).

@Harryb: zodra je aankomt in Canada wordt je naar de Immigration Office gestuurd om daar je visum op te halen. Daar zal men nogmaals vertellen dat je eerst een SIN moet halen alvorens je kan gaan werken. Je krijgt een folder mee van Services Canada, op internet of via de telefoon kun je erachter komen waar het dichtstbijzijnde kantoor is. Je MOET in persoon verschijnen, samen met je paspoort en WHP-visum. Je krijgt binnen 5-10 minuten een printeruitdraai met daarop je SIN-nummer. Binnen een week krijg je een echt pasje met je nummer daarop op je verblijfadres toegestuurd (dit geef je op bij de aanvraag).

1 like

heeft er iemand ervaring met de verplichte verzekering af te sluiten in canada, een die aangenomen word door de immigratie bij binnenkomst ?

Harry

In welke provincie kom je binnen?

Calgary, Alberta

@jurjenb: bedankt voor al je hulp. De ambassade blijft volhouden dat ze zelf een stempel willen zetten en dat ik het misschien nog wel red, maar ik ga het toch maar op jouw manier proberen. Alleen blijf ik het aankruisen van die functies dan toch lastig vinden (de voorbeelden die in dat andere forum gegeven waren vind ik niet echt toepasselijk voor mijn situatie). Hoe weet ik nu zeker op welke punten de ambassade wil dat ik gescreend wordt?

Iemand toevallig een idee wat een correct betalingsbewijs is van je participation fee? Want als ik die 100 euro overmaak en de betalling uitdraai dan staat mijn naam en rekening nummer er op. Maar niet mijn geboortedatum, terwijl dat wel geeist word.

Iemand een idee of een betaling met bank en naam gegevens ook volstaat?

Thanks again! We komen er allemaal wel >>>

@ Gio als je jouw naam, welke visumaanvraag en geboortedatum in het extra “omschrijvingskader” vermeldt is dat voldoende. Ik had namelijk zelf ook die gedachte, ik heb toch nog opgestuurd en heb sinds paar weken m’n visum binnen (wel langer dan normale tijd ivm kleine foutmelding op m’n aanvraagformulier)! :zon02:

Dus dat komt allemaal wel goed. :wink:

Wij hebben dat gewoon op de bank gaan betalen en er alles laten opschrijven wat nodig is en daar een kopie van meegestuurd.

O jee, weer een hoop problemen.

Allereerst de VOG-verklaring: Ga naar het gemeentehuis en vertel dat het om een visumaanvraag gaat, waarbij het nog onbekend is wat voor werk je gaat doen. De mensen daar weten dan exact wat er ingevuld moet worden. De ambassade wil alleen weten of je geen crimineel verleden hebt, waardoor je sommige beroepen niet mag uitoefenen of zelfs helemaal het land niet in mag. Die stempel van ze is niet van belang, die VOG krijgen ze immers heus wel. Bij mijn visumaanvraag heb ik ze er ook nooit over gehoord en dat is ook goed gekomen.
Voor meer info, zie deze andere topics:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=79446
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=507587#post507587

Dan het betalingsbewijs…
Zelf zit ik bij de ING-bank, dus hetvolgende vanuit het perspectief van MijnING.
Ik heb het bedrag dan ook overgemaakt en bij de toelichting/omschrijving de gewenste gegevens opgegeven (naam, geboortedatum en visumsoort; dit is even snel uit mijn hoofd, kijk het zelf na voor de zekerheid). Zodra je dit hebt overgemaakt, duurt het een paar dagen voordat de overschrijving definitief is en in die tijd is de omschrijving niet meer zichtbaar.

Klik op de betalingsopdracht, zodat de maximale details worden weergegeven. Zoals ik zei, staat alleen de omschrijving daar niet bij.
Print alles uit en schrijf de exacte omschrijving er met de hand bij (of voor de mensen met Adobe Acrobat Professional: print eerst naar PDF en schrijf het dan eronder met Typewriter).

@HarryB: wat betreft de verzekering…
Ik weet toevallig dat je in BC wel een verzekering kan krijgen en in Québec totaal niet. Deze zaken worden door de provinciale overheid geregeld en van Alberta weet ik het niet.
Zie de website: Health | Alberta.ca
Het makkelijkste is gewoon bellen. Leg zo uitgebreid mogelijk uit wat voor visum je hebt (open werkvergunning, dus niet aan een arbeidscontract gebonden en is maximaal 12 maanden geldig) en dan kunnen ze je wel vertellen of je je kan inschrijven.
Als je je niet direct bij de overheid kan verzekeren, zullen ze de suggestie doen om een lokale private verzekering te nemen. Mijn tip: kijk heel goed uit, want de dekking is meestal zeer slecht.

Het makkelijkste is om je Nederlandse verzekering te houden (je blijft immers in Nederland wonen en je tijd in Canada is enkel ‘tijdelijk verblijf’, dus je blijft onder de Nederlandse ziektewet vallen). Controleer bij je verzekeraar hoe het ervoor staat met je dekking, wellicht moet je een module buitenlanddekking afsluiten (kost mij maar € 1,87 per maand :D). Vooral niet zeggen dat je gaat werken. Als ze er toch naar vragen, zeg dat je wel ziet hoe je daar rondkomt, dat je voorlopig veel spaargeld hebt en je niet verwacht een contract te krijgen.

Zie ook mijn tirade over de zorgverzekeringtoestanden op mijn blog.

1 like

Jurjen! Wederom bedankt voor de info!

Maar ik heb ook ING, en denk je dat dat volstaat en geaccepteerd word, wanneer je op een betalingsbewijs handgechreven je geboortedatum gaat opschrijven? Fraude gevoelig lijkt me bij de strenge immigratie dienst?