Aanvraag is weg, nu 8 weken wachten maar in tegenstelling tot nederland word de goedkeuring niet met de post gestuurd naar belgen maar via e-mail.
Hoi Harry,
Je begon over de WHP-aanvraag met “mijn zoon gaat dit en dat doen”, maar nu is het vooral in de ik-vorm. Hoe zit dat nou? ![]()
Ja dat is juist maar het is wel degelijk mijn zoon die gaat maar het is gemakelijker om in de ik vorm vragen te stellen, ik heb het meeste geregeld voor zijn WHP vanwege tijdsgebrek van zijnentwege en ik ben ook zelf wel benieuwd naar ginder vandaar de ik vorm, sorry dat dit onduidelijk was.
Hey… ik volg nu een tijdje verschillende forums en zie dat een aantal al hun visum vanaf sept 2009 al binnen heeft, terwijl de opening oktober 2009 was… Nu heb ik mij aanvraag 29 november opgestuurd en nog steed geen reactie/brief ontvangen
…
Ik heb al gemaild naar de ambasade in Berlijn betreft Canada alleen dan krijg je een automatisch bericht dat je naar FAQ moet kijken. Pfff, daar sta ook niets beschreven over de periode dat het duurt voordat de aanvraag rond is.
Iemand toevallig bekend met dit fenomeen? En weet iemand een alternatief op hoe je er achter komt dat je aanvraagformulier uberhaupt is binnen gekomen :S?
Thanks voor je tijd. Groetjes Irina
Hmm, een visum voor 2010 in September 2009 ontvangen hebben kan niet aangezien de aanvraag voor 2010 pas in December 2009 open ging. Aangezien meerdere mensen hebben aangegeven dat ze hun visum voor 2010 al wel hebben ontvangen en de aanvraag ook in November 2009 hebben gedaan zou je die van jou inmiddels ook al moeten hebben ontvangen. (normale verwerkingstijd is 6 weken volgens de website). Heb je je vraag hier naar toe gemaild: [EMAIL=“iec@canada.de”]iec@canada.de ?
Misschien is het beter om de Ambassade te bellen, dan kunnen ze je misschien gelijk helpen. Meer contact info vind je hier: http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/contact-contactez.aspx?lang=eng&menu_id=17&menu=L
Ik zit er zelf over na te denken om in Augustus/September richting Canada te gaan via een Working Holiday Visum. Momenteel zit ik echter in Nieuw-Zeeland tot eind april en is het lastig om het visum vanuit hier te regelen. Heeft iemand enig idee hoe groot de kans zal zijn dat de visums ‘uitverkocht’ zijn als ik eind april pas alle zaken ga regelen? Cheers!
Als ik het me goed herinner waren ze afgelopen jaar en het jaar daarvoor tot rond Mei/Juni aan te vragen, het zou dus nog kunnen. Maar wellicht zijn ze dit jaar eerder ‘uitverkocht’ door bv. de Olympische Spelen, maar dat weet weet je nooit zeker natuurlijk.
Kun je niet gewoon de formulieren vanuit Nieuw-Zeeland opsturen? Verklaring van Goed Gedrag zou je door je gemeente in Nederland opgestuurd moeten kunnen krijgen, of als je uitgeschreven bent, bij de gemeente waar je als laatste stond ingeschreven. Voor de rest moet het niet zoveel problemen opleveren lijkt mij, alleen dat de formulieren wat langer onderweg zijn. Maar ze komen in ieder geval eerder aan dan wanneer je wacht tot je terug in Nederland bent. :wereld:
Bedankt Cavok voor je reactie. Vanuit NZ ben ik aan het solliciteren. Mocht het zover komen dat ik een baan heb, dan ga ik direct verder met de aanvraag.
Zo niet, dan zien we wel waar het schip gaat stranden
Gegroet vanuit een zomers Auckland :zon02:
Wellicht kan een familielid van je de papierwinkel voor je regelen?
Het komt erop neer dat de VOG aangevraagd moet worden (formulier inleveren op het gemeentehuis en betalen, het resultaat wordt naar je thuisadres opgestuurd, maar wellicht kun je een afwijkend adres opgeven).
Vervolgens alle papierwinkel invullen, uitprinten, ondertekenen, opnieuw inscannen en naar Nederland emailen. Daar weer uitprinten en samen met de VOG opsturen.
VOG kan sowiezo naar een buitenlands adres worden opgestuurd, dat moet geen probleem zijn. Ik heb zelf ook afgelopen jaar een VOG laten opsturen naar Canada om mijn WHP te verlengen. Toen ik de aanvraag voor mijn VOG deed was ik echter toevallig even in Nederland dus kon ik persoonlijk op bezoek bij het gemeentehuis. Ik weet niet precies hoe makkelijk de aanvraag zelf vanuit het buitenland gaat maar dit zou op de een of andere manier wel te regelen moeten zijn denk ik… Mijn VOG was binnen 2 weken hier in Canada, vervolgens al mijn formulieren terug naar Berlijn gestuurd en visum was binnen een maand geregeld.
Alle formulieren gescand mailen naar Nederland en van daaruit op laten sturen is ook een optie maar dan moet je wel even zeker weten of ze een kopie van jouw handtekening op de formulieren accepteren of dat ze toch echt een origineel ondertekend formulier willen hebben. VOG moet je sowiezo wel het origineel van opsturen.
Groeten vanuit een voor de afwisseling zonnig Vancouver. :vak02:
Gelukkig dat de aanvragen tot juni mogelijk zijn. Mijn VOG was hgier niet aangekomen waardoor ik 2 weken vertraging heb. Ik schoot al in de stress hehehe…
Hoi allemaal,
Wat heb ik al veel aan dit forum gehad zeg! En ik heb een nieuwe (misschien beetje domme) vraag ![]()
Ik heb WHP aangevraagd, het is goedgekeurd, en ik heb de brief voor de douane al een tijdje binnen. Nu was ik in de veronderstelling dat WHP een ‘open werkvergunning’ biedt, maar nu staat er in die brief voor de douane:
*'(…) Your work permit allows you to enter Canada for a specific purpose and a temporary period only. Please note carefully the conditions that have been imposed concerning your occupation, your employer and the location and duration of your employment. You must comply with all the terms and conditions outlined on the work permit. Otherwise you may be required to leave canada. *
You should contact the nearest Canada Immigration Centre without delay if the job for which you have received the work permit is terminated or extended, if your recquire advice on your status in Canada, or if there is any descrepancy in the actual terms and conditions of your employment. All applications for an extension or a chane in conditions must be made before the expiry of your work permit. (…)’
Moet ik bij de douane al een gedetaileerde beschrijving geven van mijn werk, of wordt gewoon bedoeld dat je er rekening mee moet houden dat het werk wat je aanneemt voldoet aan de gestelde criteria? Ik ging er vanuit dat je met een WHP eigenlijk nog niet op hoeft te geven waar je precies gaat werken. Heb ik het verkeerd begrepen, heb ik wel de goede brief voor de douane gekregen?
Ik ga stage lopen in Vancouver, en opzich weet ik dus al vrij precies wat ik ga doen, maar ik wil weten wat ik kan verwachten bij de douane, en of ik eventueel een bijbaantje zou kunnen nemen.
Alvast bedankt,
Evelien
Hallo Evelien,
De pagina waarvan jij quote is een standaardbrief. De WHP valt hier een beetje buiten en jij hoeft niet bij aankomst aan te geven wat voor werk je gaat doen en hoe lang dit duurt. Zoals de andere pagina duidelijk omschrijft heb jij een open werkvergunning en ben je niet gebonden aan een joboffer (anders had je die bij de aanvraag wel moeten aangeven). De immigration officer zal zelf ook wel snappen dat dit geen vereiste is bij de WHP, anders de andere pagina nogmaals onder zijn neus schuiven.
Succes,
Jurjen
P.S. (Voor iedereen die nog moet vertrekken.) Bij mijn aanvraag had ik slechts één probleempje: ik moest een bewijs laten zien dat ik een zorgverzekering heb die tijdens mijn gehele verblijf geldig is. Beetje stom dat dit niet van te voren werd gemeld. Uiteindelijk heb ik samen met die immigration officer zo ongeveer de hele mijnFBTO-pagina zitten vertalen. Bereid dit van te voren voor en het zal weer wat tijd schelen!
Thanks!
Ik verwachtte al zoiets, maar stiekem maakte ik me toch een beetje zorgen
Ze kunnen natuurlijk het nummer op die brief invoeren in de database en dan zien ze dat het om een WHP gaat.
Goeie tip over die verzekering. Ik heb gewoon werelddekking bij mijn verzekering. Ik zal eens navragen of ze zo’n verklaring misschien in het Engels hebben ![]()
Bedankt voor de info!
kijk er met verzekeringen wel mee uit,
veel verzekeringsmaatschappijen hebben wereld dekking, of je kunt het hele jaar op vakantie, maar heel vaak staat ergens in hele kleine lettertjes dat je niet langer dan 3 a 4 week aaneengesloten op vakantie mag.
ik ken iemand die voor 3 maand weg ging,
had al een vrij dure verzekering afgesloten,
de man die bij de verzekerings maatschappij werkte zei dat dat de perfecte verzekering voor haar was,
maar toen na 10 week hun huurauto met allemaal persoonlijke spullen werd gestolen kwam ze erachter dat je niet langer dan 3 week aaneengesloten in het buitenland mocht verblijven.
lees echt alles goed door.
Bedankt,
Ja, dat gaat over een aansprakelijkheidsverzekering, waarschijnlijk via een reisverzekering. Ik kwam erachter dat een doorlopende reisverzekering bijvoorbeeld ook maar maximaal 180 dagen aaneengesloten is, daarna moet je even thuiskomen.
Mijn zorgverzekering heeft werelddekking, en WA sta ik nog bij mn ouders (ben nog student). gisteren daarover gebeld, en het kan, ook voor stage in het buitenland. Verder zou ik dan alleen nog een verlies en diefstal iets nodig kunnen hebben, maar ik neem weinig waardevols mee, dus dat laat ik achterwege. T is inderdaad goed uitkijken
Wat Jasper zegt klopt… Het ergste is dat ik meerdere mensen bij mijn verzekeraar aan de telefoon heb gehad en allemaal zeggen ze net iets anders en spreken elkaar zelfs tegen. Ook van de koepelorganisatie CVZ krijg ik tegenstrijdige berichten. Zeker met een WHP ben je altijd de Sjaak. Zodra je inkomen krijgt in het buitenland, stopt je zorgverzekering in Nederland, “omdat je dan verzekerd bent in het buitenland”. Als je ze dan vertelt dat je geen verzekering kunt krijgen in het buitenland, dan is dat ineens jouw eigen probleem (volgens de ene persoon) of dan ben je een uitzonderingssituatie en blijft alles gewoon doorlopen (volgens een andere persoon).
Met module buitenland afgesloten, mag ik kennelijk 12 maanden aaneengesloten wegblijven (zorgverzekering dus). Volgens CVZ zijn alle basisverzekeringen hierin 100% gelijk, omdat ze de wet moeten volgen en niets extra’s aan willen bieden.
Het is een bureaucratische puinhoop, waarin de overheid initiatief voor verbetering zou moeten nemen (helaas, dat is een droom).
Nog een tip die mij te binnen schiet: op de brief staat dat normaal gesproken met een WHP je niet het land mag verlaten en opnieuw naar binnen mag, maar dat inwoners van Nederland/België (en waarschijnlijk een aantal andere landen) hierop een uitzondering zijn. Op het WHP-visum staat echter ook nogmaals groot afgedrukt dat ‘re-entry’ hiermee niet is toegestaan. Nadat je je visum hebt gekregen, heb je je brieven niet meer nodig. De immigration officer vroeg of ik ze wilde bewaren (bijv. voor plakboekdoeleinden), anders zouden ze rechtstreeks de prullenbak in gaan. Ik zou de brieven weer meenemen en als je het land even verlaat en weer terugkomt, kun je de brieven nogmaals laten lezen aan de douanebeambte, als die moeilijk gaat doen over dat zinnetje op het WHP-visum.
Hallo,
Ik ben ook bezig met de aanvraag van mijn Working Holiday Visum en heb gisteren mijn VOG en paspoort binnen gekregen. Nu wil ik natuurlijk zo snel mogelijk het visum gaan aanvragen maar ik wil pas in Februari 2011 die kant op. Als ik hem nu al aanvraag, zijn ze dan altijd voor dit jaar geldig? Of kan ik ze nu ook al aanvragen voor 2011?
Ik las ergens dat als je je kans mist (omdat ze op zijn) dat je dan vanaf december een nieuwe aanvraag kan doen, maar dan kan je op z’n vroegst half februari vertrekken en dat is voor mij net te laat…
Hoop dt iemand dit toevallig weet ![]()
Ik heb mijn bovenstaande vraag al beantwoord! Had niet verwacht dat de ambassade zo snel reageert op binnenkomende mailtjes ![]()
Inschrijving voor 2011 is nog niet geopend… Afwachten dus
Op welk email adress krijg je zo snel antwoord? ![]()