dat klinkt super.
zit alleen nog te twijfelen tussen nog een jaar canada,
of proberen om voor een jaar naar australie te gaan.
canada is echt ontzettend fijn,
maar australie is weer een nieuwe uitdaging.
moeilijke vraag, moet er nog maar eens voor gaan zitten.
(heeft er iemand nog wat advies)
Wat betreft die verklaring van goed gedrag: bij ons is deze ook in het Nederlands. Wel staat er in een paar regels Engels op wat het is, dat zal dus ook wel bij jullie zo zijn.
Ik bedenk me ineens: Frans is een officiƫle voertaal in Belgiƫ. Ik kan me zomaar voorstellen dat je die verklaring in het Frans kan aanvragen, dan kunnen ze 'm een stuk beter lezen in Parijs.
Stel ik begin dit weekend mijn WHP aanvraag te maken, mijn eerste vraag is dan hoe zit het met de verzekering omdat deze geldig moet zijn voor een jaar als ik die nu afsluit is die tegen de tijd dat ik mijn WHP krijg geen jaar meer geldig, moet je die meesturen met de aanvraag of moet je die voorleggen als je in canada komt ?
Welke verzekering sluiten jullie af en wat kost ze?
Wat voor verzekering bedoel je precies? Zelf heb ik een langdurige reisverzekering afgesloten bij Joho, deze kun je per maand (of zelfs per dag als ik het goed heb) afsluiten en is ideaal voor als je tijdelijk voor langere tijd in het buitenland zit. Ik weet echter niet of deze verzekering ook voor inwoners van Belgie is⦠Maar er moet ongetwijfeld iets vergelijkbaars zijn voor Belgie lijkt mij.
Er zijn inderdaad speciale internationale zorgverzekeringen, zoals de Special ISIS en GlobeTrotter. Het probleem is dat ze niet alles dekken. Ik gebruik bijv. dagelijks medicijnen en die willen ze niet vergoeden. Ik ga zelf ook vandaag wat andere zorgverzekeringen bellen om te vragen hoe lang ze mij in het buitenland dekken.
Klopt, de reisverzekeringen vergoeden inderdaad kosten voor spoedeisende hulp. Overige medische kosten moet je nog wel zelf betalen. Een alternatief is te kiezen voor een Expat verzekering welke aangeboden wordt door verschillende zorgverzekeraars in Nederland (en waarschijnlijk ook Belgie). Deze vergoeden meestal ook medicijnen (of je kunt hier in ieder geval extra modules voor afsluiten). Nadeel is dat deze erg prijzig zijn.
Echter, in Canada kun je als je een werk visum hebt (ook WHP) in de meeste gevallen ook van het nationale ziekenfonds gebruik maken. Verschilt wel per provincie. Dit is meestal een stuk goedkoper dan een Expat verzekering en deze hebben een bredere dekking dan de reisverzekeringen. Hoe het precies zit met vergoeding voor medicijnen weet ik niet, maar volgens mij kun je hier ook weer extra modules voor afsluitenā¦
Naast de basisdekking kun je overigens maar 1 extra pakket nemen en daar zit meteen ook alles in (tandarts, fysio, alternatieve geneeskunde, etc.) en die schijnt toch wel behoorlijk duur te zijn. (Maar wellicht dat dit ook per provincie verschilt.)
Ok, dit is al een heleboel maar nu weet ik nog niet of ik een bewijs van verzekering moet meesturen met de aanvraag WHP (naar parijs voor ons belgen)of dat ik dit pas moet voorleggen als ik daar aankom
Ik ben bijna rond met mijn aanvraag, ik moet er echter een motivatiebrief bijvoegen, niemand heeft hier zeker een voorbeeld van want wat moet ge daar nu inzetten, ik ben het beu in Belgiƫ ofzo ?
Ik zal trouwens al in canada zijn als mijn papieren doorkomen ik zal dus even terug de grens over moeten en terug langs de imigratie moeten gaan.