Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Vorig jaar duurde het nog wel enkele weken voordat alle plaatsen voorzien waren. Ik wilde vorig jaar ook maar uiteindelijk niet gedaan. Dat was eind maart en toen waren en nog een aantal over.

Bedankt Danielah1994 voor je antwoord! Ik dacht dat het sneller zou gaan aangezien er op de website stond dat alles vol zou zijn binnen 30 minuten… Wanneer tellen ze een plek als ā€œvoorzienā€ ? Zodra je je account hebt aangemaakt op woensdag 5 februari of pas later wanneer je je formulieren hebt geupload of zelfs pas wanneer je toegelaten bent ?

Dat is bij sommige landen het geval! Dat hoeft niet altijd. Wanneer ze een plek tellen weet ik niet, ik denk pas als je echt geaccepteerd bent. Op de site is ook een update hoeveel er nog over zijn maar die update is denk niet altijd actueel. Je zou het na moeten vragen bij de mensen die het vorig jaar ook hebben gedaan. Hun weten dat denk het beste :wink:

Hoi allemaal, wat een goeie info hier! Echt super.
Ik zit er ook al klaar voor om me 5 febr aan te melden… mijn huidige paspoort verloopt echter op 24 maart dit jaar.
Ik woon nu tijdelijk in Engeland, en kan mijn paspoort op 3 maart in Amsterdam laten verlengen (ben dan een paar dagen over)…
Dan zal die nieuwe natuurlijk gewoon weer 5 jaar geldig zijn.
Maar op mijn aanmelding van 5 febr kan ik dus alleen mijn huidige paspoort laten zien. Is dat een probleem denken jullie?
Of kan ik later ook nog een scan van mijn nieuwe paspoort doorsturen??

grtjs, Lara

Ik had mijn LOI vorig jaar precies 2 weken nadat het programma open ging al binnen…
En vorig jaar ging het begin v/d middag al open, kan me nog herinneren dat ik rond 2/3u smiddags vanalles aan het uploaden was.
Gelukkig heb ik hier wifi op mn werk en omdat ze me graagt wil houden mag ik onder werktijd beginnen met de aanvraag :slight_smile:

Never mind.
LOI had ik wel binnen 2 weken binnen maar was even aan het teruglezen omdat ik documenten in wilde scannen. CAL duurden 8 dagen, LOI volgde 6 dagen later.
10510 oid poste rond 17:00u dat het programma open was. Wat er allemaal precies ingevuld moest worden kan ik me zo even niet meer herinneren, blijkbaar je ā€˜ā€˜gegevens’’ en moest je de betaling over maken (je kreeg een bericht met informatie van de Duits bank, maar dat zou dit jaar Oostenrijks kunnen zijn, met informatie over waar het heen te sturen en wat je erbij moet zetten aan info; zie evt pag 28). Je moest een bewijs van betaling uploaden (als dus op je rekening staat dat het afgeschreven is; printscreen) en vervolgens moest je wachten tot de betaling geaccepteerd was en je je ā€˜ā€˜conditional acceptance letter’’ kreeg en had je toen pas wat aan je GCkey(MyCIC) account. Dat heeft toen vorig jaar bij mij 8 dagen geduurd voor mijn betaling ā€˜ā€˜geverifieerd’’ was en ik kon toen pas mijn documenten uploaden (paspoort, pasfoto, VOG etc). Ik kan alleen geen berichten van een YP teruglezen dus ik ga iig wel zorgen dat ik mijn joboffer klaar heb liggen en die explanation letter die moet ik toch zelf schrijven. (Ik lees net op pagina 35 dat je die wrs niet nodig hebt tot de MyCIC maar pin me er niet op vast)
Vanaf pagina 27 in dit topic ging de aanvraag open en kunnen jullie zelf terug lezen wat er allemaal gezegd is toen. Op pagina 31 (en volgens mij vlak daarna ook nog iemand anders een keer) heb ik toen een post neergezet met alles wat er geupload moest worden en wat de eisen daarvan waren.
Verder staat er op pagina 32 nog wat informatie over wanneer je met je MyCIC begonnen bent en ze in documenten die je in moet vullen om je UCI vragen (sh*t, hoe vind ik die van mij van vorig jaar terug?!)
Vervolgens krijg je daarna op je MyCIC een keer een nummer dat je weer moet terugkoppelen naar je Kompass account.
Vervolgens wordt er op pagina 33 gepraat over een bepaald document dat je in moet vullen (tegen de tijd dat je in je MyCIC zit; als dat dit jaar iig nog hetzelfde is). Het gaat hier om ā€˜ā€˜IMM5707E’’. Door de informatie die gegeven wordt lijkt het alsof je toch een ander document moet hebben (hier op pagina 34 verdere uitleg over). Uiteindelijk heeft de ene helft deze ingevuld en de andere helft het andere formulier. Iedereen is voor zover ik weet toegelaten maar ga alsjeblieft niet lopen klooien met documenten maar vul gewoon in wat je aangereikt wordt.
Tevens wordt op die pagina (33) ook gesproken over welk adres in te vullen; Nederlands of Canadees (voor alle NLers in Canada die net als ik vanaf hier voor een YP (of evt WHP) gaan).

Mocht je te laat zijn krijg je dit bericht:
ā€œThe volume of applications that we have received exceeds the quota. Once we have verified that the quota for Nertherlands remains unfilled, instructions on how to make a payment toward the IEC Program Participation Fee will be sent to your IEC-Kompass account.ā€

Op pagina 36 hebben de eerste hun LOI gehad dus als iedereen nu even pagina 27 t/m 36 terug gaat lezen worden daarin waarschijnlijk al je vragen mbt de aanvraag procedure beantwoord. Iig zoals het vorig jaar bij ons is gegaan, betekend nog niet dat het dit jaar precies hetzelfde gaat…
In de pagina’s daarna wordt verder ook nog wat gesproken over troubles met uploaden van een bepaald document en wat in te vullen bij scholing etc.
Op pagina 40 staat mijn ervaring met de douane (al is dit natuurlijk ieder voor zich). Net voor kerst ben ik een weekje thuis geweest en toen ik terug kwam (oa met formulier voor nieuw WHP zonder restricties; heb hier in Canada een health check laten doen) maar het enige wat ze vroeg was wat ik heb gedaan. Hoe lang ik in NL was geweest en of ik familie was wezen opzoeken. Verder niks geen vragen en volgens mij heeft ze mijn papieren niet eens gelezen. Overigens heb ik mijn nieuwe permit later via de post gehad, en niet toen op het vliegveld.

Verder kan het zijn dat na je aanvraag en ontvangst van je LOI er twee dingen op ā€˜ā€˜pending’’ blijven staan.
No worries, pas toen ik al een aantal weken in Canada zat kreeg ik een keer bericht dat ze ā€˜ā€˜verified’’ waren. Hoef je je geen zorgen over te maken. Zodra je je LOI hebt zit je goed. Hoeven ze je alleen nog bij de grens binnen te laten :slight_smile:

2 likes

Oja, en nog iets anders. Ik zit momenteel in een Canadees jongeren Ontario Government werk programma gebeuren. We hadden het hierbij over schooling en de level schooling in NL compared to Canadees.
Wat mij hier verteld werd is dat College doorgaans 2 jarige studies zijn en University 4 jaar (Apprentice 1 jaar). Ondanks dat ik een verkort MBO heb gedaan (2 jaar ipv 4) zou mijn niveau wel onder Univeristy vallen omdat het officieel een 4 jarige studie is ondanks dat MBO lager is dan het NL Universiteit.

Thanks Blacky!! Ik heb die pagina’s al meerdere keren helemaal terug gelezen, maar het is fijn om nog even alles in 1 post bij elkaar te zien :wink:

Morgen zit ik klaar achter de computer. Succes met je YP Blacky!

Via Wereldwijzer app

Weet iemand hoe de betaling in elkaar zit? Gaat dat via een link zodat je kan inloggen bij je bank? Of moet je gewoon zelf naar je bankaccept gaan (bijvoorbeeld een bankieren app) en dan betalen. Ben namelijk m’n gebruikersnaam even kwijt en om een nieuwe aan te vragen zitten weer vijf werkdagen tussen.

Online bankieren.
Op pagina 28 staat het bericht wat ik toen gehad heb. Alleen zoals ik al zei zou het dit jaar een Oostenrijkse bank kunnen zijn ipv Duits.

Dankje ambear, jij ook :slight_smile:

OkƩ, dus ik kan het gewoon via een bankierenapp overmaken?

Ik zit net ff het forum door te spitten en zie dat mensen het hebben over een pasfoto. Is dat een gewone Nederlandse pasfoto?

zit ik inderdaad ook net naar te kijken, vind er wat vreemde voorwaarden bij staan. Als ik een pasfoto inscan dan voldoet ie namelijk niet aan al die eisen zoals eerder genoemd in dit forum:

Dimensions:
The final frame size of the photo must be at least 35 mm x 45 mm (1 3/8" x 1 ¾").
The photographs must show the full front view of the head, with the face in the middle of the photograph, and include the top of the shoulders.
The size of the head, from chin to crown, must be between 31 mm (1 ¼") and 36 mm (1 7/16").
Digital dimensions are often expressed in pixels or DPI (dots per inch). The physical dimensions in pixels must be at least 420 x 540.

Quality/Resolution:
If an existing photo is being scanned, the minimum resolution must be 600 pixels per inch.

File Format:
The file may be submitted in JPEG or JPEG2000 format.

File Size:
The final size of the image should be ideally 240 kB (kilobytes), but not less than 60 kB.

Colour:
The image must be in color (24 bits per pixel) in sRGB colour space which is the common output for most digital cameras.

Vooral met DPI (ondanks dat ik m inscan op 600dpi) en grootte van de foto (not less than 60 KB) is me echt een raadsel…

Ik heb vorig jaar visum aangevraagd voor m’n broertje maar kan me totaal niet herinneren dat we daar moeite mee hebben gehad. Volgens mij hebben we gewoon een normale pasfoto ingescand en opgestuurd.

Via Wereldwijzer app

het zou handig zijn als je dat bestandje nog had om even de dpi, pixels, bestandsgrootte etc. van die foto te checken…maar dat zal em wel niet worden;)!

Voor degenen die dit probleem niet hebben: hoe hebben jullie dit gedaan? Als ik een pasfoto inscan op 600dpi en hem opsla krijg ik een foto die niet aan de pixel dimensions voldoet (203x263 ipv 420x540), maar 96dpi heeft en ongeveer 10kb is (staat dat het bestand niet minder dan 60 kb mag zijn). Ik snap sowieso niet al te veel van dit soort dingen maar wat hulp zou zeer welkom zijn:)

Wat voor programma gebruik je? Met Photoshop is het zo gedaan.

Via Wereldwijzer app

Waar kan je zien of het 600 pixels per inch heeft dan? Als ik mijn foto inscan, via paint bijsnijd kom ik uit op 228 kb.

Via Wereldwijzer app

Ik heb de foto inderdaad ook gescant en via paint bijgesneden en opgeslagen als JPG. Als je bij ā€˜eigenschappen’ kijkt kun je de pixels zien (moet 420x540), de dpi waarde en de bestandsgrootte. Ik voeg het wel even bij hoe de foto er uit ziet…

• Updated - - -

Mij lijkt zo’n bestand wel ok (qua grootte etc) alleen komt het niet overeen met de eisen zoals hun die stellen…:confused:

Ik heb precies het zelfde probleem. Ik had iemand gesproken die het vorig jaar had gedaan en die gene heeft gewoon een foto gescand maar niet volgens de eisen en dat ging gewoon goed.