Hehe, eindelijk een goed forum gevonden waar iedereen helemaal actueel is met het WHP voor Canada 2014
Ik ben zo te zien niet de enige die de website om het kwartier in de gaten houd! Helaas nu pas begin 2014, balen!
Ik wil eigenlijk in februari samen met mijn vriend een jaar weg (werken in Canada en daarna nog op reis) Alles wat we hebben kunnen voorbereiden ligt klaar, maar nu dus nog even geduld! Leuk om met meerdere hier alles bij te kunnen houden en tips te lezen/geven.
Hallo allemaal! Heel fijn al die informatie op het forum, dat maakt alles al een stuk duidelijker. Kunnen jullie ook niet wachten tot de inschrijvingen voor de WHP open gaan? Als ik het goed begrijp kan het nog wel duren tot februari, klopt dat?
Graag zou ik - als zo ongeveer iedereen hier;) - een application indienen voor IEC. Heb een tijdje door dit blog zitten scrollen en lezen en haal er nu het volgende uit:
Eerst zorg je dat je alle documenten op orde hebt â> paspoort, genoeg saldo, VOG, CV, âŠ(vergeet ik nog iets?!)
Dan wacht je tot de visa âuitgegeven wordenâ (heb begrepen begin 2014)
Vervolgens maak je je kompass account onmiddellijk aan. (Dit snap ik niet aangezien dit als stap 1 aangegeven staat).
Daarna word je via je account op de hoogte gehouden van de vervolgstappen (met o.a. bewijs payment, etc etc)
Vooral het niet kunnen aanmaken van een kompass account vind ik nogal vreemd. Verder kan alles aan papieren e.d. elektronisch via je nog aan te maken account doorgeven worden, niets per post dus?
Zou iemand misschien heel kort aan kunnen geven als er hierboven iets mist/ontbreekt wat noodzakelijk is?
ik vind het vooral lastig met het uitzoeken van verzekering.
Aangezien je niet gedekt word als je gaat werken in canada door een zorgverzekering hier, moet je een andere zorgverzekering (backpackers of expat of iets dergelijks afsluiten) ik kijk nu naar die van ooms, en joho. Maar ik neem aan dat als je je heir bij de gemeente uitschrijft (wat je moet als je langer dan 6 maanden weggaat dacht ik, dus dat je hier niet meer de zorgverzekeringsplicht hebt je ook geen zorgtoeslag ontvangt.
iemand hier al ervaringen mee?
Dit vroeg ik mij dus ook af! Want het lijkt erop dat je wel al een account aan kunt maken op de CIC site. Als je deze link volgt: http://www.cic.gc.ca/ctc-vac/cometocanada.asp
En je dan de vragen beantwoord, krijg je een checklist met wat je allemaal nodig hebt voor je WHP aanvraag inclusief een link naar het application form voor een WP. Vervolgens kun je je registreren voor een account. Maar volgens de step-by-step guide hier moet je dit pas later in het proces doen: Canada and the Netherlands
Ik heb net in dit topic terug gelezen hoe het er vorig jaar aan toe ging. Toen ging 19 februari pas de inschrijvingen van de Kompass accounts open, vanaf dan kun je dus pas echt beginnen aan de aanvraag voor een WHP.
Ik heb dit forum echt door zitten spitten maar zie door de bomen het bos niet meer. Even heel kort: Ik wil een application IEC/WHP 2014 indienen. Eerst stuur ik een pakket op (naar Oostenrijk) met: 2 paspoort waardige fotos, kopie paspoort, CV, VOG (nederlandse versie, belangrijkste punten staan er in het Engels bij vermeld). Die IEC application form ed is nu nog irrelevant niet waar, en hoeft dus niet meegestuurd te worden? Dat komt pas als ik het account aan kan maken⊠Vervolgens sturen hun het terug met de boodschap of je al dan niet in aanmerking komt voor IEC waarna de echte application begint zal ik maar zeggenâŠ
Zou iemand dit alleen kunnen bevestigen en/of missende puzzelstukjes kort kunnen noemen?
Zodra de inschrijvingen open gaan maak je een account aan en volg je de stappen, dit is het 1e deel van je aanvraag voor een WHP. (volgens mij moet je dan een application form invullen, je paspoort en CV uploaden en de 110 euro betalen)
Dan moet je wachten tot ze akkoord geven op je aanvraag en ontvang je een âIEC Conditional Acceptance Letterâ
Dan ga je door naar het 2e deel van je aanvraag: daarvoor maak je een CIC account aan en upload je de âIEC Conditional Acceptance Letterâ, application form, CV, paspoort, digitale pasfoto en je VOG.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is (en dat mijn informatie klopt haha)
Big thanks Ambear, super relaxed dat je even wilde reageren!! Ik hoop dan maar dat je inderdaad niets op hoeft te sturen (dat dacht ik namelijk de hele tijd). Thanks again! Gr. Niek
Nu ik toch aan mijn vragenrondje bezig benâŠweet iemand toevallig ook nog of het een optie is om eerst op je toeristenvisum - of beter gezegd als toerist - op je gemak een baan probeert te vinden, vervolgens het land weer uit- en in te gaan en dan pas het werkvisum aan te geven bij immigration en je WHP dus in laat gaan? Dus met andere woorden, dit de eerste keer niet kenbaar maken bij binnenkomst en vervolgens de tweede keer wel? Mij lijkt het geen probleem en misschien handig aangezien je dan beter gebruik kunt maken van de tijd die je visum je geeft; misschien dat sommigen hier daar ervaring mee hebben. Ik hoor het graag! Gr. Niek
geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het op zich wel kan. Ik denk wel dat het misschien minder makkelijk is om een baan te vinden als toerist zijnde. Als jij officieel het land binnenkomt met een whp krijg je geloof je canadese burgerservice nummer gelijk, geen idee hoe dat werkt als je eerst op toerist komt. Maar die hebben werkgevers geloof ik wel nodig. Dus ik denk dat ze dan terughoudender zijn met banen. Maar dat is zomaar een gedacht
Samen met een klasgenootje hadden wij alles geregeld om vanaf half februari 2014 in canada stage te gaan lopen. Helaas loopt alles nu een beetje in de soep doordat de aanvraag is verplaats naar begin 2014. Wij hebben nu het idee om een Working Holiday visum aan te gaan vragen ipv een Young Professional. Hierdoor kunnen we meteen het visum aanvragen, wanneer dit mogelijk is. Bij de Young Professional zal het langer duren doordat alle partijen opnieuw het stage contract moeten ondertekenen en er zijn minder visums weg te geven. Dit kan toch gewoon?
Ik heb met verschillende ambassades contact opgenomen, maar helaas kunnen ze allemaal niks betekenen
Volgens de IEC website en andere bronnen word beschreven dat je als toerist op je visum kunt wachten , maar ik kan je vertellen dat als je eerlijk bent bij binnenkomst dat je het moeilijk gaat krijgen. Als je verteld bij de douane dat je je visum nog niet hebt en in Canada als toerist gaat wachten op je visum , word je door verwezen naar de immigration office en krijg je veel vragen op je afgevuurd. Ik werd bijna naar huis gestuurd toen ik eerlijk was over het stage lopen en het programma was op dat moment niet geopend (2 februari) Ik heb me eruit moeten lullen en kon gelukkig nog als toerist naar binnen maar met een tijdelijk verblijf van 6 weken.
Dus mijn advies: of niks zeggen bij binnenkomst over je plannen, of gewoon even wachten tot het programma officieel is geopend of echt je visum hebt.
WHP of Young professionals, het maakt eigenlijk niks uit. Opnieuw een stage contract ondertekenen? Waarvoor?
Ik had niet eens een contract, alleen zoân aanbevelings brief. De oude versie was geupload en had de werkgever gevraagd om een nieuwe versie digitaal te sturen met de nieuwe data in de recommendation letter (of hoe dat ding ook heet xD) om te laten zien bij de immigratie.
hallo allemaal,
en ik dacht dat ik het zal missen, aangezien dat ik 26 november t/m 30 november weg ging
hoop dat het ook echt begin januari zal zijn en niet zoals vorige jaar ergens in feb. want dan moet nog een keer VOG aanvragen, (die zijn alleen maar 6 maanden geldig en ik heb het in sep gehaald
Volgens de IEC website en andere bronnen word beschreven dat je als toerist op je visum kunt wachten , maar ik kan je vertellen dat als je eerlijk bent bij binnenkomst dat je het moeilijk gaat krijgen. Als je verteld bij de douane dat je je visum nog niet hebt en in Canada als toerist gaat wachten op je visum , word je door verwezen naar de immigration office en krijg je veel vragen op je afgevuurd. Ik werd bijna naar huis gestuurd toen ik eerlijk was over het stage lopen en het programma was op dat moment niet geopend (2 februari) Ik heb me eruit moeten lullen en kon gelukkig nog als toerist naar binnen maar met een tijdelijk verblijf van 6 weken.
Dus mijn advies: of niks zeggen bij binnenkomst over je plannen, of gewoon even wachten tot het programma officieel is geopend of echt je visum hebt.
Dit zou ik als toerist zijnde ook niet aan willen geven inderdaad. En ook op het moment dat ik de LOI al heb. Dit zou moeten kunnen toch?
Ik ben, net als vele van jullie, aan het wachten op een WHP visum. Ik ga een jaar naar Edmonton (toevallig nog anderen die daar wonen, zijn, naar toe gaan)? Volgens mij heb ik alle voorbereidingen getroffen voor het aanvragen van een visum. Echter heb ik nog een vraag over de zorgverzekering. Ik heb nog geen baan in Edmonton maar wil daar wel gaan werken. Dan mag je in principe toch niet je Nederlandse zorgverzekering behouden? (Misschien dan maar niet vertellen??) Daarnaast moet je je bij de gemeente in Nederland uitschrijven indien je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Zodra je ingeschreven blijft, ben je verplicht een zorgverzekering in Nederland te hebben. Ik zal in dat jaar dat ik naar Canada ga, naar alle waarschijnlijkheid âop vakantieâ gaan naar Nederland waardoor ik dus niet 8 maanden onafgebroken in het buitenland verblijf.
Dus stel dat ik ingeschreven blijf bij de gemeente, mijn zorgverzekering in Nederland laat doorlopen en een reisverzekering neem via www.europeesche.nl aangezien zij een lang-op-reis verzekering hebben. Is dit de handigste optie wat betreft de zorgverzekering? Of is er een andere betere manier?
Ik ben nu tijdelijk 2 weken in Nl op vakantie. Ga straks weer terug naar Canada.
In juni 2013 ben ik naar Canada gegaan en heb mijn Nederlandse Zorgverzekering door laten lopen. Omdat je verplicht verzekerd moet zijn in de woonland als niet onafgebroken en langer dan 8 maanden Nederland verlaat.
Achteraf kun je je premie terugvragen als je aantoont dat je buitenlands inkomen hebt gehad.
Ik heb daarnaast een reisverzekering bij Tasman afgesproken voor een jaar.
Ohja en er staat me iets van bij dat het CVZ niet kijkt naar 8 mnd maar naar een jaar onafgebroken in het buitenland. CVZ beslist over zorgplicht. Dus dat heb ik aangehouden.
Updated - - -
Even vraagje voor jullie. Waarkan ik dat aanvraag formulier ook al weer downloaden voor verklaring goed gedag? Heeft iemand de link?