Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Dr staat toch echt op de site van CIC

dat een medische keuring niet is required voor nederlanders die in de agriculture willen werken?

Zojuist in Kompass ook bericht gekregen dat alles is goedgekeurd. Zaterdag vliegen we weer terug naar Montreal!

Wat toevallig, ik heb ook net zo’n berichtje ontvangen in Kompass!

Zo, ik ben weer terug in MontrƩal, maar nu eindelijk mƩt een work permit :smiley:

Ging super soepel, alle custom- en immigratie-mensen waren erg vriendelijk en vroegen bijna niks, gewoon gezellig babbelen. De jongen van de immigratie wilde alleen even mijn verzekeringspolis zien, maar maakte er geen probleem van dat mijn verzekering 2 jaar geldig is.

@Blacky: Tip die ik meekreeg van de immigratiedienst, was dat als ik later besloot om toch in de gezondheidzorg, met kinderen, etc wilde werken, ik gewoon even het nummer op de achterkant moest bellen en ze zouden me dan doorverwijzen naar een geautoriseerde arts. Heb verder niet doorgevraagd, maar wellicht is dat iets dat je wil checken. Als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Hoi allemaal,

Allereerst: ik ben dit forum inmens dankbaar want ik krijg flink wat antwoorden op mijn vragen. Dus dank allemaal!
Mijn plan is om 9 juli naar Canada te vertrekken en daar te gaan reizen en werken. Ik heb mijn visum binnen (of de LOI brief) en ik heb werk voor de eerste 4/5 maanden. Waar ik alleen mee zit is mijn zorgverzekering in combinatie met het wel of niet uitschrijven bij mijn gemeente. Ik heb met mijn verzekering gebeld, met het CvZ, OOM-verzekeringen en Allianz-verzekeringen maar alle vier kunnen ze mij niet duidelijk vertellen of het verstandig is als ik mij wel of niet uitschrijf.
Wat ze me wel kunnen vertellen is dat als ik ingeschreven blijf staan in mijn gemeente en geen basisverzekering heb, ik een boete krijg van het CvZ. Dus je zou denken, schrijf je uit. Echter zit ik dan met het probleem qua post. Want als ik mij uitschrijf maar wel mijn postadres behoudt dan krijg ik alsnog een boete van het CvZ omdat zij dit als een ā€˜inschrijving’ zien. Toen dacht ik, vraag ik een officeel postadres aan, kan het CvZ me niks maken. Blijkt dat een postadres tot maximaal 8 maanden mag. En mijn bedoeling is toch wel 10 a 11 maanden in Canada te blijven.

Dus mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee of een advies? Mijn dank is groot!

Ik heb mijn verzekering gewoon laten doorlopen. Ze weten daar toch niet dat ik hier zit.

• Updated - - -

Ik heb mijn verzekering gewoon laten doorlopen. Ze weten daar toch niet dat ik hier zit.

Ah oke. Dan betaal je dus gewoon dubbel voor je medische kosten? Qua reis/ziektekostenverzekering…

Hallo,

Ik heb wat hulp nodig.

Ik kreeg in maart eindelijk een conditenele acceptance letter van IEC. Toen ben ik aan een CIC account begonnen, maar internet viel uit en raakte alle gegevens kwijt. Ik zat toen in Australie en had niet vaak de kans op internet te kunnen, nu kom ik terug en weet ik niet waar ik moet beginnen, ik kan nergens inloggen op de CIC site? Ook het pdf file met de orginele details en de juist links willen niet openen.

Help?

Hoi Ramz19,

Vervelende situatie, had mij ook kunnen gebeuren.
Om de PDF te openen moet je de nieuwste Adobe Reader hebben geinstalleerd, andere PDf readers kunnen die schijnbaar niet openen. http://get.adobe.com/reader/

De site van de CIC is ongelofelijk slecht en sommige paginas zijn bijna onvindbaar, maar in mijn acceptance letter stond deze link:
http://www.cic.gc.ca/ctc-vac/cometocanada.asp
Daar moet je sowieso beginnen met het aanmaken van een account.

Er wordt in de PDF ook naar deze pagina verwezen voor meer info: http://www.canadainternational.gc.ca/netherlands-pays_bas/experience_canada_experience/application_status-processus_demande.aspx?view=d

Hopelijk heb je hier wat aan!

Chabru, ik had hetzelfde probleem.
Ik heb erg goed advies gehad van tasman verzekeringen.

Als je een jaar of korter naar het buitenland ben je verplicht om in NL je ziektekosten verzekering te betalen. Of je nu ingeschreven of uitgeschreven bent.
DUs ik blijf ook gewoon ingeschreven in NL bij mijn ouders. Betaal een jaar mijn zorgverzekering door en heb een verzekering bij Tasman voor mijn reisverzekering.

Je kunt je premie terugvragen van de ziektekosten verzekeraar in NL als je kan aantonen dat je hebt gewerkt in Canada en belasting hebt betaald.
Bij mij was het zo dat Ditzo in eerste instantie zei dat ik het elke keer dat ik zou gaan werken door moest geven.
Op advies van tasman heb ik ze nog eens gebeld met de vraag of dat wel moest, omdat dit veel administratie met zich mee brengt. Nu heb ik afgesproken, en bevestigd gekregen via de mail, dat ik na mijn jaar in Canada, de bewijzen overhandig waaruit blijkt dat ik gewerkt heb in Canada, en zo mijn premie terug kan krijgen.
Zo krijg je geen gedoe met cvz.

CVZ is inderdaad een nachtmerrie. En de zorgwet ook. De Canadese verzekeringen ook. De NL zorgverzekeringen zeggen dat je je verzekering moet beƫindigen volgens de zorgwet. De zorgwet zegt ook dat je je zorgverzekering niet mag beƫindigen zolang je in Nederland bent ingeschreven. Het is niet overal mogelijk in Canada een verzekering te krijgen als tijdelijke werker (waar de zorgwet geen rekening mee houdt) en als het kan, kan je deze vaak niet openen als je een Nederlandse zorgverzekering hebt. De Nederlandse zorgverzekering kun je niet sluiten als je nog geen Canadese zorgverzekering hebt. Volgens immigratie mag je niet zonder zorgverzekering rondlopen, dus je kan geen Canadese zorgverzekering openen die vereist dat je je Nederlandse verzekering eerst sluit.

Beginnen jullie mijn hoofdpijn al te delen?

Even een heel ander vraagje. Ik zit nu in Canada en heb geld overgeboekt van mijn nederlandse nummer naar mijn Canadese nummer. Hoelang duurt dit? Ik zit nogal vast want wil een auto kopen en kan nu niet gemakkelijk bij mijn geld komen.

Bij mij duurt het meestal een dag of 3-4, soms een dagje langer, afhankelijk van hoe laat ik het aanvraag en of er een weekend tussen zit.

1 like

Het is eindelijk goedgekomen :slight_smile: Beetje jammer dat de bank hier niet wist hoe ze het moesten overboeken. Ze hadden dus ook mijn canadee srekeningnummer verkeerd doorgegeven. Het geld was dus wel in Canada aangekomen bij de juiste bank, maar moest handmatige gekoppeld worden aan mijn rekeningnummer. Gelukkig hebben ze het niet teruggestuurd. Het heeft bijna een week geduurd :frowning:

Ik word gek -.-ā€˜ā€™
Naast dat er iets met iemand zijn permit niet klopt (Leontine heeft bijv alleen staan dat ze niet mag werken in de zorg, met kinderen en teaching, heb ik er ook bij staan niet in agricultural fields, terwijl ze dat dus niet heeft Ć©n we beide de medische check niet hebben gedaan) heb ik inmiddels de halve medische check hier in Canada gedaan. En verder is het het bekende van het kastje naar de muur verhaal. Al verschillende keren met CIC aan de lijn gehangen, allemaal site’s en links doorgestuurd gekregen maar zodra ik via my cic wil applyen begint ie te zeiken over dat ik waarschijnlijk niet als permanent resident word binnen gelaten. Dat is toch ook mijn *** bedoeling niet, ik wil gewoon die medische check erbij hebben en dus een nieuwe aanvraag voor permit doen -.-
Is hier toevallig iemand die mij hierbij kan helpen?

Edit;
ik geloof dat ik min of meer gevonden heb wat ik nodig heb. Vermoeiend dit…

hee blacky, ik heb ook nog steeds gezeik met de immigratie service. Idd zeeeer frustrerend. Ik wil perse in de landbouw werken, daarvoor ben ik hier gekomen, maar ik heb dus ook die restriction voor agriculture. Heb al 100x met hen aan de telefoon gehangen en uiteindelijk een geregistreerde brief naar ottowa gestuurd. Maar die hebben ze (na een hele tijd niet reageren en zeggen dat 10 dagen te kort tijd voor hen was om een brief te openen…) teruggestuurd naar de US (naar de werkgever waar ik vorig seizoen werkte…) omdat ze zeiden dat t niet compleet was. Maar het was 100% compleet!! Uiteindelijk opnieuw alles ingestuurd naar Ottowa, en dit keer met een hele dikke stapel aan papieren er nog 'ns bovenop en weer met de vermelding urgent (!). Ze hebben een maand geleden al toegegeven dat ik gelijk heb, en dat ik geen medische keuring nodig heb. Maar ze hebben nu dus weer nog steeds niets van zich laten horen, dus moet ik ze maar weer een telefoontje geven… Ik ben er ook helemaal gestoord van inmiddels…

pfff wat een gedoe. Bij mij is het idd zo dat ik geen beperkingen heb vanuit de WHP om in agriculture te werken…

Ik wil evt toch in de zorg werken, dus moet dan medische keuring ondergaan. Maar als ik het zo lees… is dat niet de makkelijkste weg :frowning:

Hallo allemaal!
Heb begin 2012 mijn WHP/IEC aangevraagd en wil nu mijn visum afronden middels het VOG. Door omstandigheden kom ik hier nu pas aan toe. Nergens vind ik de procedure meer om het VOG aan te vragen en waar naartoe. Via de link van JurjenB zie ik dat je een document kunt downloaden om bij je VOG aanvraag te doen - zodat je het niet eerst hoeft op te sturen. Dat zou al heel erg handig zijn, temeer daar ik niet eens meer kan vinden waar ik het nou naar moet opsturen (Oostenrijk, zoals ik het me herinnerde of Berlijn zoals ik hier ook wel lees). Derhalve de vragen:

• Heeft iemand hier een link naar de IEC of CiC waar ze precies beschrijven wat voor Nederlanders de VOG procedure is? Ik vind alleen een kort stukje waarin staat dat je het police report/VOG moet aanvragen en verder niks… (ik had al een account en de come to canada wizard doorlopen)
  • Klopt het dat je geen vertaling nodig hebt?

Ik lees her en der ook over een medische keuring maar vind dat verder in de up te loaden documenten nergens terug / moet je dit meenemen als je er naar toe vliegt?

Alvast hartelijk dank!,

Giro

Thanks voor je reactie Leontine87! Ik heb mij uiteindelijk maar gewoon uitgeschreven bij mijn gemeente om alle rompslomp met het CvZ te ontwijken. Ik ben wel verbaasd dat Tasman vertelde dat je, als je korter dan een jaar gaat, je ingeschreven moet blijven staan. Mij is namelijk verteld dat je maximaal 8 maanden in het buitenland mag zijn.
Dit blijkt maar weer dat het ƩƩn grote chaos is en dat niemand alles precies weet. Zeer vermoeiend! Maar ik heb gelukkig alles (zo goed als) rond…

Jurjenb, neem jij een Canadese zorgverzekering? Je kunt ook via OOM-verzekeringen of Globaltrotter verzekeringen een zorgverzekering nemen die ook in Canada geldt. Is dat een idee?

En Giro, ik heb hier een link voor je voor een VOG. http://www.justis.nl/Producten/verklaringomtrentgedrag/hoevraagtueenvogaan/
Je moet alleen even kijken wat voor jouw gemeente de gang van zaken is maar dit is vaak hetzelfde. Het klopt dat je je VOG niet in het Engels hebt en dat heb je ook niet nodig. (tenminste ik had het niet en het is helemaal goed gegaan) Medische keuring is niet nodig, dit is alleen voor als je in de een bepaalde sector gaat werken waar dit noodzakelijk is.

Dan nog een vraag van mij! Haha. Ik vertrek dinsdag naar Canada en even een kleine check: klopt het dat je op het vliegveld naar een soort van immigratiebureau moet, met je LOI brief, en dat je dan je visum krijgt? Daaankje!