Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Dat is inderdaad lekker snel. Dus dit betekend in princiepe dat alles akkoord is, als je zo’n letter of introduction krijgt?

Btw wat voor medical insurance moeten we regelen?

voor medical insurance is een appart toppic geloof ik… maar je moet je gewone zorgverzekering hebben en een soort van backpackers verzekering

Aparte Canadese zorgverzekering neem ik aan dan… zal eens zoeken. Tips zijn welkom! :slight_smile:

Edit: Tis me nogal onduidelijk, die medical insurance die nodig is bij een WHV…

Nee nederlandse zorgverzekering en backpackersverzekering. Want in Canada kun je je geloof ik niet zomaar verzekeren ivm wachttijd enzo… Verschil ook weer per provincie

Ik heb de joho special isis verzekering genomen.
Die is ideaal als je voor langere tijd naar het buitenland gaat.
moet je even op de website van joho zien.
verzekert ook tegen ongevallen door wintersport enz.
En als je besluit langer te blijven dan kun je hem heel gemakkelijk verlengen.
als je nog in nederland verzekert bent, dan is hij nog wat goedkoper, maar ik heb mijn nederlandse zorgverzekering opgezegd, en de volledige special isis genomen.
was toen rond de 460 euro geloof ik voor het hele jaar.
goedkoper dan je nederlandse verzekering.

met een WHP kun je niet in de lokale verzekering
daar moet je een normale werk vergunning voor hebben, en danis de wachttijd 3 maand.
dat is voor Ontario. Het kan verschillen per provincie.

1 like

Tip voor de mac gebruikers onder ons: Als je de 2 pdf documenten van CIC opent in “Voorvertoning” kan je deze gewoon bewerken. Vervolgens op “Archief” -> “Druk Af” en dan op “PDF” -> “opslaan als pdf”.

Nu zijn al je gegevens bewaart! Dus printen en weer opnieuw scannen is niet meer nodig :slight_smile:

Ik heb bij Unive al een reisverzekering afgesloten… maar daar moet dan nog zoiets als dat van Joho bij?

Een normale reisverzekering klinkt leuk, en is mischien het hele jaar geldig, maar dan staat er in de kleine lettertjes dat je maximaal een …aantal weken in het buitenland mag zijn.allen vakanties dus.
dekt ook geen werk ongeval, en meestal zijn adrenaline sporten ook uitgesloten.

voor iedereen die naar verzekeringen kijkt,
het kan mischien het hele jaar geldig zijn, maar vraag er wel even naar hoe lang je onafgesloten in het buitenland kunt verblijven.

wordt erg duur als je elke 5 week even naar huis moet

Had ik al gechecked, 6 maanden geloof ik. Either way, als ik m’n Nederlandse zorg verzekering stop wil zetten dan krijg ik ook gelijk weer zo’n gezeur. Dat kan namelijk weer niet zomaar, dan moet ik volgens mij mezelf ook nog eens uitschrijven bij de gemeente. Plus daarna gaat m’n zorg verzekeraar denk ik weer zeuren dat het niet zomaar opgezegd kan worden… Nederland, meh.

Uitschrijven is 5 minuten werk.
naar het gemeente huis, en vertellen dat je langer dan 3 maand naar het buitenland gaat.

daarna stuur je een brief naar je zorg verzekeraar, en (niet te lang maken.)
aangezien ik voor onbepaalde tijd naar het buitenland vertrek wil ik per …datum… Mijn zorgverzekering op zeggen.
ik heb mij uit laten schrijven bij de GBA

Mvg

men klaar

1 like

Ja daar maakten ze vorige keer dus echt wel een probleem van. Omdat men gewoonweg niet wist wat de procedures waren (ik overigens ook niet). Uiteindelijk heb ik dus 2 jaar m’n zorg verzekering door betaald terwijl ik in Australie zat. Tis maar net wie je treft altijd bij de gemeente, omdat ik al meerdere malen personen heb getroffen die me vaak niet verder konden helpen.

Ik heb m ook binnen :slight_smile: kon eerder vandaag alleen niet reageren omdat internet op werk slecht was. Ben in totaal precies 2 weken bezig geweest. Het CIC gedeelte heb ik afgelopen woensdag opgestuurd dus binnen een week gehad :slight_smile:
Ik laat mijn zorgverzekering gewoon doorlopen. Dekt wel het een en ander in het buitenland en daarnaast speel ik quite met mn zorgtoeslag dus verlies er ook biks op.Moet alleen nog wel ff een backpackers verzekering uitkiezen :slight_smile:

ik heb gister mijn Poe introduction letter binnen gekregen en daarin stond dat mijn aanvraag is goedgekeurd

is dit nu het moment dat ik eindelijk mijn ticket kan gaan boeken

of moet ik nog ergens op wachten.

en is dit het enige wat ik hoef mee te nememen richting canada om te laten zien daar of krijgen we nog iets per post gestuurd ?

De letter of introduction is al de toegang tot het visum, dus je bent nu klaar. Je kunt dus al een ticket boeken.

De letter of introduction moet je laten zien bij de douane / immigration met uiteraard je paspoort en soms willen ze ook je financien weten om te zien of je jezelf kunt onderhouden.
Dus een bankafschrift is ook handig om mee te nemen.

Ik heb m’n letter of introduction ook binnen. Maar op m’n IEC login staat nog steeds:
“Immigration Assessment
Pending”

“Final Decision
Pending”

moet ik daar nog op wachten?

Bij mij precies hetzelfde (ook net mijn Letter of Introduction binnen). Het lijkt me dat die ‘pending’ vanzelf aangepast zal worden, maar daar zit misschien iets verwerkingstijd tussen…

Hier ook een feestje!! :smiley: LOI net ontvangen.

IEC Kompass zal later wel geüpdatet worden, die zijn niet belangrijk. De LOI is wat je nodig hebt om te bewijzen dat je bent toegelaten.

Krijg je die Letter of Introduction per email, of moet je elke keer even inloggen op MyCIC?

Ik ben momenteel bezig om bij JoHo een verzekering aan te vragen. Nu moet je officieel het hele jaar cover hebben. Kan ik ook eerst 3 maanden doen ofzo? Of gaan ze daar in Canada gelijk moeilijk over doen? :stuck_out_tongue:

Je krijgt een e-mail dat je een bericht hebt in MyCIC, waarvoor je moet inloggen. Dat bericht is een PDF van de LOI.