Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

@Nikkidz: je kunt een verlenging van je toeristenstatus aanvragen op de website van de CIC. Zolang je daar geen antwoord van hebt mag je blijven (implied status), dat zou je kunnen gebruiken om de tijd tot het IEC-visum te rekken.
De website van de CIC zegt dat het 30 dagen van te voren moet, maar ik heb verhalen gehoord van mensen die het later deden om zo maximaal gebruik te maken van de implied status. Vroeger kon je ook via de post een application insturen, wat langer duurde, maar ik heb geen idee of dat nog steeds mogelijk is.

Als reden kun je bijvoorbeeld opgeven dat je wacht op opening of ontvangen van het IEC en niet nutteloos wil reizen. Mochten ze dat voldoende vinden voor een extension, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

1 like

Ik heb een nieuw stageadres!! In Australie/Sydney. Ga bij een eventbedrijf werken en kan daar een mooie afstudeerstage volgen
op het gebied van sportmarketing. Ben superblij hiermee. Kan 5 maart beginnen. Geen gezeur met WHP. Is gewoon binnen een paar dagen geregeld. Ik wens jullie allemaal het allerbeste en hoop echt van harte dat die stomme formulieren heel snel online komen!!

1 like

Bedankt, Karin! Veel plezier bij je nieuwe stage, Sydney is een geweldige stad!

Beste iedereen,

Weet iemand hier misschien een antwoord op deze vraag. Als ik een verlenging van mijn toeristen visum aan vraag en die is nog in process…of ik tijdens die aanvraag ook mijn IEC visum aan kan vragen? Of moet ik eerst wachten totdat die verlenging is goed gekeurd en kan ik dan pas mijn IEC visum aan vragen?

Kan gewoon parallel aan elkaar. Moet ook wel, want de kans is aanwezig dat deze afgewezen wordt, je doel is juist om vóór de uitslag van de verlenging je IEC te hebben. Heb je dat niet, dan moet je alsnog het land uit.

Hallo iedereen, ik ben Belg en heb vandaag men LOI in men mailbox gevonden. Het heeft welgeteld 13 dagen in beslag genomen… Dit is zeer leuk nieuws maar neemt niet weg dat ik echt echt hoop dat het programma hier voor jullie (nederlanders) snel opstart zodat jullie ook verder kunnen met plannen. Want ik vind dit allemaal zeer sneu voor jullie. Ook wil ik dit forum goed aanprijzen voor de antwoorden die ik hier vond! Veel succes en ik hoop voor jullie mee…

2 likes

Dankjewel Azeer,

Heb jij die nieuwe digitale route genomen? Zo ja, zou je wat informatie kunnen delen over dat IEC-Kompass account of het verloop van de procedure?

Alvast veel plezier in Canada!

13 dagen maar? Dat is goed nieuws aangezien er in de FaQ’s staat dat het 8 weken gaat duren. Nu heb ik weer meer hoop! Maar ja dan moet ie wel openen voor 15 Maart anders moet ik alsnog naar huis. xD
En veel succes met je stage!

@ Karin. Ben blij voor je dat je een stage adres hebt gevonden. Veel succes en plezier in Australie

1 like

België doet niet mee met het nieuwe systeem. Het zou me niet verbazen dat als de boel eindelijk open is, dat de doorloop tijd uiteindelijk ook nog langer is of met hiccups gaat.

Verdorie… zucht Waarom besluiten ze het bij ons wel te veranderen terwijl er zo weinig tijd daarvoor is =.=

Het is bij tientallen landen door de Canadese regering gewijzigd, en zoals het altijd gaat bij de vernieuwingen binnen de overheid: alles loopt uit en kost meer, en het is nooit zeker of het nou eigenlijk wel een verbetering was :wink:

En tja, er is geen regel of wet dat de WHPs voor een bepaalde datum beschikbaar moeten zijn. De regels/mogelijkheden worden regelmatig zomaar volledig aangepast of geschrapt, afhankelijk van het politieke klimaat in Canada. Dus het is altijd een gok of je toekomstplannen tegen die tijd uitgevoerd kunnen worden.

We kunnen ons dat afvragen, maar jammer genoeg moeten we gewoon wachten. Hoe vervelend dat ook is.
Ik werk zelf voor een overheidsinstantie en ik heb gezien hoeveel haken en ogen er zitten aan het digitaliseren van uitkerings aanvragen. Dit moet ook nog eens beveiligd ivm bescherming persoonsgegevens. Dusja… dus ik snap wel dat het niet zomaar voor elkaar is.
Maar wachten is nu eenmaal niet leuk.
Ik heb zojuist nog een mailtje gestuurd naar de Ambassade omdat ik ook nog een medische keuring moet aanvragen omdat ik in de zorg wil werken.Dus nog meer vertraging zal hebben. Ben benieuwd wat ik terug krijg!

It’s open :slight_smile: Ik heb zojuist de aanvraag ingevuld. Het was erg simpel!

1 like

Hoe heb je dat gedaan met betalen? Moeten we na betalen gewoon afwachten?

Je kan eerst al je gegevens invullen. Als je dat gedaan hebt kan je je aanvraag versturen. Vervolgens krijg je een World Tracking Number. Vervolgens zul je een berichtje krijgen dat er een ongelezen bericht voor je klaar staat op het IEC Kompas account. Hierin volgen de instructies voor de betaling. Als je dit hebt gedaan moet je een bewijs van betaling uploaden aan je account.

Ja dat heb ik gedaan, maar daarna is het gewoon wachten tot ze dat accepteren neem ik aan dan?

Snap ook niet dat ze geen credit card payment accepteren…

Hoe lang duurde het voor je bericht had op je IEC account?

Ik had binnen 20 minuten bericht. Heb jij de aanvraag al ingevuld Blacky?

Ik heb m idd ook gehad. Ja ook ingevuld, moet nu alleen wachten tot morgen tot mn betaling verwerkt is…

ja same here,
wachten tot de betaling verwerkt wordt helaas. Maarja! eindelijk!