Op de Belgische nog steeds niets… ![]()
Even gevraagd hoe het in z’n werk zal gaan met de nieuwe WHP. Hier het antwoord :
This is a new process. We are not sure how fast/easy this will go. Yes, this should all be done on-line (nothing to mail in). We here in Berlin will be trained on the new system next week, so we will be able to give better information after that, however more information will be posted on our website soon regarding the process. From what we know now, the first forms (eligibility assessment) will be to see if you meet the requirements, payment is received, etc. Once that is approved, you will receive an acceptance letter (via e-mail). Then the work permit assessment forms must be filled out and sent to CIC (Citizenship and Immigration Canada). They in the end are the final say if your application is approved and it will be them that sends you the Letter of Introduction (via e-mail) which is what you take with you to Canada and show the border services officer. It is that officer that gives you your visa.
Dankjewel voor het delen van de reacties, Karin.
Nog iets interessants. Ik vond onder deze link dat de Canadese minister van immigratie ‘Jason Kenney’ overweegt de lengte van het WHP te verhogen van 12 naar 24 maanden (in ieder geval voor de UK, in Ierland is het al 24m). Misschien ook voor Nederland?
“Kenney also said that the length of time young foreign workers, aged 18-35, can stay in Canada on temporary work permits will be doubled to two years from the current one.” 4 Oct 2012, CIC News
Dan zie ik liever dat ze het gelijktrekken met Australië waar je onbeperkt tot je 31ste normale WHPs mag aanvragen ![]()
Ik vind de wijziging die hij noemt van de Canada Experience Class van 2 jaar naar 1 jaar een stuk interessanter overigens. Je kan sinds kort dus met slechts 1 jaar WHPen al een permanente verblijfsvergunning krijgen!
Daar heb je gelijk in, Maarten. Let wel op: 1 jaar werkervaring. Je moet dus wel z.s.m. een baan vinden en vervolgens je WHP gebruiken om een vol jaar te werken wil je in aanmerking komen voor de CEC-route naar een permanent visum.
Je kan daarna natuurlijk ook eerst nog één jaar gaan werken op het young professional visum!
Wow wat een vorderingen! Thnx voor de info!
Maar om even op de veranderingen terug te komen. Waar vind ik dat je na 1 jaar WHP al PR kan aanvragen?
En het zou super zijn als WHP 2 jaar wordt. Iemand een idee wanneer daar duidelijk over komt?
Onder andere in het artikel waarnaar ik gelinkt had, maar je vindt het ook op de website van het Canadese Ministerie van Immigratie. Het heet de Canadian Experience Class.
Wat betreft de duur van het WHP (1 of 2 jaar), dat is nog pure speculatie. Waarschijnlijk komen we er vanzelf achter als het WHP-inschrijving online komt rond 1 februari.
@leontien: na 1 jaar of meer fulltime hoog-niveau (NOC niveau 0, A of B) werkervaring kun je in de zogenaamde Canadian Experience Class categorie een PR aanvragen. Dat zou je dus technisch gezien precies zou kunnen halen met een goed afgestemde WHP. Maar dan moet je wel beginnen met werken op dag 1 en stoppen op de dag dat je het land verlaat/je werkvergunning verloopt. Zie hier voor info over de CEC en hier voor info over de NOC-indeling
Een 2-jarige WHP voor Nederlanders is momenteel niet aan de orde. Dat verhaal ging over de UK en heeft dus geen enkele betrekking tot Nederland. Elk land heeft zijn eigen regels en samenwerkingsverbanden en afhankelijk daarvan ontstaan specieke uitwisselingsprogramma’s.
Kan iemand mij toevallig iets meer vertellen over die zogenaamde IEC kompass account? want ik geloof dat dat ook nieuw is? of wordt de info daarover bekend gemaakt op het moment dat het programma start?
Alle info zal wel op de website verschijnen in de komende 2 weken. Nog even geduld. ![]()
haha, dacht ik al.
Geduld is een schone zaak, heb er alleen zo weinig van ![]()
Nu het WHP traject online zal verlopen vroeg ik mij af of ik nu ook mijn VOG officieel in Engels zou moeten laten vertalen. Of zou de samenvatting in het Engels die op de VOG staat voldoende zijn? En zou het alvast verstandig zijn om een MyCIC-account aan te maken?
Ik had dezelfde vraag ook ooit al een keer gesteld. Weet niet meer wie mij daarop antwoord gaf maar ip is het Engels gewoon een samenvatting van wat er in het Nederlands staat. Het gaat er om dat je geen bedreiging voor het land bent en dat staat er dus ook gewoon in het Engels op of je dat bent of niet. Hele VOG naar het Engels vertalen hoeft dus zover ik weet niet.
MyCIC account wacht ik persoonlijk mee totdat er meer op de site staat omdat je daar kan kiezen uit 2 verschillende accounts en ik dus niet weet welke we hebben moeten en of dat nog veel uit maakt ![]()
Wat betreft het MyCIC account heb je in feite maar één optie, dat is de GCKey Login. De ander, Sign-In Partner, lijkt alleen van toepassing als je al een Canadese bankrekening hebt (TD, Scotiabank of BMO).
Uit nieuwsgierigheid heb ik vast geprobeerd een MyCIC account aan te maken via GCKey Login. Dit lukt gewoon als je de stappen volgt. Houdt hierbij in ieder geval je paspoort bij de hand. Als je het veiliger vindt te wachten tot volgende week, dan kan dit natuurlijk ook.
Zitten hier toevallig Belgen te kijken naar dit onderwerp, die ook wachten op de opening van de whp 2013 Belgie?
@Azeer. Volgens mij is WHP België recent (lees: december) gesloten, dus verwacht je dat ze zo kort daarna weer open gaan?
Hier wordt gesproken over het nieuwe systeem voor de meeste landen, en daar wordt tussen neus en lippen gemeld dat België hier niet aan meedoet en pas “throughout the year” open gaat. Lekker vaag, dus wellicht kan je ze het beste even mailen.
ik weet dat ze niet met het nieuwe systeem zullen meedoen… Maar het programma gaat elk jaar rond deze tijd open, ik hoop niet dat het dit jaar anders is… Ik heb ze al gemaild maar krijg geen antwoord… Afwachten zal het worden!
Voila de aanvragen voor het IEC 2013 program voor belgie is ook open… ![]()