Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

En wat als je er echt familie hebt wonen? Want in mijn geval is dat wel zo…

In de mijne ook zo aangezien ik daar ga verblijven… Maar kan me wel voorstellen dat ze dan niet zoveel meer vragen omdat ze dan wrs ook wel zoiets hebben van als er wat is kan je daar naartoe en zullen zij vast wel een soort van “garant” staan…

Ik kom al 10 jaar in Canada en een ding is me duidelijk geworden over de immigratiedienst. Ze willen uiteindelijk maar een ding weten: ga je terug naar je thuisland? Als je vermeldt dat je familie in Canada hebt gaan ze natuurlijk meer vragen stellen, maar wees gewoon eerlijk over je bedoelingen, dan kunnen ze je niet veel maken. In mijn ervaringen kreeg ik meer heibel over het feit dat ik een Canadese vriendin had dan over m’n WHP omdat ik simpelweg dat feit verzweeg. Toen ik een paar jaar terug zei dat ik verbleef bij m’n vriendin gingen ze m’n smsjes in m’n telefoon na en belde ze haar op voor confirmatie. Het verhoor duurde ruim 2 uur. Ze willen weten of je weer terug naar huis gaat na dat jaar, zo simpel is het.
Mocht je echt bang zijn voor een kruisverhoor kan je altijd niet vermelden dat je familie in Canada hebt wonen, maar zoals het gezegde luid: eerlijk duurt het langst, zeker bij de Canadese ambassade.

Als tourist heb ik afgelopen oktober aangegeven dat ik op vrienden bezoek ging (dit was ook zo), binnen 2 minuten door de douane… Dit was ook op toronto

Ik kwam ook in oktober binnen, met een whp, en had al mijn papieren in de aanslag maar ook geen retourvlucht. Er werd alleen gevraagd wat voor werk ik in nl had gedaan. Hij printte dat visum uit en dat was het, 5 min en geregeld. Geen vragen over retourtickets, verzekeringen en spaarrekeningen of familie. Dus het ligt er maar net aan, was ook in Toronto trouwens.

Wanneer komen die stomme formulieren nou eens op de site ??? Hebben jullie meer informatie. Ik wil graag met mijn stage beginnen, maar kan nog niet weg, want mijn stageadres wil dat ik het WHP heb…begin zo langzamerhand wel wanhopig te worden. In Wenen antwoorden ze ook niet meer op de mail. :C

Ik snap er ook niks van. Elke dag check ik ook die site of er eens nieuws is. Bij het emigratiebureau weten ze ook niks.
Misschien is de beste optie om te bellen naar de ambassade? =|

Kon dat maar…Je kan alleen mailen.

Ik denk ook niet dat t veel zin heeft eerlijk gezegd. Begin 2013 is vrij breed dus kan zomaar nog 2 maanden duren.

En nu is de site ook nog down …

Ikzelf ben eind december (tijdens een historische sneeuwstorm!) alvast maar naar Montreal gegaan, zodat ik hier samen met mijn Canadese vriendin kan wachten op de WHPs. Eind april ga ik even terug naar Nederland, dan hoop ik bij terugkomst in Canada eindelijk de werkvergunning te kunnen activeren.

Altijd braaf aangegeven dat ik naar mijn vriendin ging, en nooit problemen gehad. De ene keer meer vragen dan de andere, maar nooit meer dan 5 minuten daar hoeven staan. Ik had wel altijd een retourticket. Deze keer een flexibel ticket genomen en gezegd dat ik 2 weken bleef, en was natuurlijk extra spannend omdat ik geen huis of baan meer in Nederland heb.

Ik ga maar weer eens de website refreshen. Ik denk niet dat het in januari zal zijn, want eerst stond er “half januari 2013” en dat hebben ze gewijzigd in “begin 2013”.

Waarschijnlijk zijn ze nu bezig de formulieren erop te zetten, haha

Dat hopen we dan maar :slight_smile:

edit; bij mij doet ie t weer, maar staat nog steeds op laatst aangepast 30-11-2012 en is nog niks veranderd helaas…

Helaas, de server is weer bereikbaar en er is niks gewijzigd :wink:

(oeps, het topic niet gerefreshed)

Ik gok op morgen !

We wachten in spanning af!!

Volgens mij zal het pas Feb worden… En ik hoop dat ze de Belgische formulieren samen met de Nederlandse updaten… :slight_smile: Want anders zal er eentje jaloers zijn dat de noorderburen eerder kunnen beginnen invullen! :wink:

Dit antwoord kreeg ik van de ambassade in Duitsland :

Due to changes in the application process, we do not know when the 2013 program will be officially open. It should be within the next couple of weeks. We are still waiting for that information as well as the new application procedures. Once that is obtained from Canada, we will have it posted to our website immediately. All we can suggest to you at this time is to check our website daily for when that information is available. We understand this can be frustrating, but this is all we can offer at this time. One thing you can start is the obtaining of your VOG (police certificate). For some reason this takes time for Dutch citizens. Here is the link on how to that process. http://www.cic.gc.ca/english/information/security/police-cert/europe/netherlands.asp

You would be able to go to Canada first as a tourist. As a Dutch citizen you would be able to stay in Canada for up to 6 months with out a visa. You just can not work during that ‘tourist time’. It would be possible to apply for the IEC program while you are in Canada. If you are in Canada when you receive you Letter of Introduction, you will have to leave Canada and re-enter to activate the visa (for example, go to the USA).

Again, just keep checking our website for the new application process and the start date.

1 like

hallo,

ik ben begonnen met het invullen van mijn aanvraagformulier voor Vog

ik heb de eerste pagina 1.1 en 1.2 ingevuld

ik heb het vog nodig voor een visum… wat moet ik voor de rest nogmeer invullen

2.1 ? moet daar gewoon de informatie van de ambassade ingevuld worden ?

2.2 doel van aanvraag heb ik overig, dat ik een young professional visa wil aanvragen voor canada

2.3 heb ik maar 06-- visum en emigratie ingevuld

2.4 heb ik 41 verlenen van diensten ingevuld
en bij

2.5 bij bijzondere omstandigheden m.b.t aanvraag : nee ga door naar volgende vraag…

Is dit goed ?

Aangezien mijn gemeente het niet wist wat ik nou precies moest invullen

Ik zie op de website dat de aanvraag voor het WHP volledig online zal zijn!

Ik had al zo’n vermoeden naar aanleiding van de mail die KarinDoes postte.
Scheelt wel een heel gedoe met dingen op de post doen enzo.

En de boel gaat open vóór 1 februari !!

International Experience Canada’s (IEC’s) application process for 2013 will be entirely online. It will be split into two stages:

[li] program eligibility assessment (using a IEC-Kompass account); and[/li][li] work permit assessment (using a MyCIC account).[/li]
When you have successfully completed the first stage using your IEC-Kompass account, you will receive a letter from Foreign Affairs and International Trade Canada indicating conditional acceptance to the IEC program. You will then be asked to upload a “Conditional acceptance letter” to your MyCIC account in order for Citizenship and Immigration Canada to complete the second stage of the application process.

Please note that the 2013 IEC initiative has not yet opened for applications. It will open before February 1, 2013, and more information on the online process will be made available on this website. Stay tuned!