Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Dat gaat niet, je mag het alleen per post insturen. Je zou het wel in duitsland op de post kunnen doen, heb het zelf ook gedaan en het kwam snel en goed aan.

Eind 2011 ben ik naar Canada gegaan met een WHP. Tijdens mijn voorbereiding heb ik veel info. kunnen vinden op dit forum.

Mijn ervaringen na een jaar in Canada heb ik verzameld in een blog post.

http://www.ibmconnections.org/wordpress/index.php/2012/05/canada/

Dankje Marco!

Ik ben eigenlijk net op het idee gekomen om een WHP aan te gaan vragen. Misschien kan iemand me hier helpen?

Ik heb begrepen dat de WHP’s voor 2012 vergeven zijn en dat ik dus nu moet wachten tot november totdat die voor 2013 worden vrijgegeven.
Wat is het handigst, rond die tijd de website van de canadese ambassade in de gaten houden? Kan ik al vooraf nu iets doen?

Aangezien ik een achtergrond in de gezondheidszorg heb, wil ik misschien daarin kunnen werken, ik heb begrepen dat ik dan een medische keuring moet laten doen. Kan ik dat alvast doen?

Dank!

Hey Bernou,

Veel kan je niet doen van te voren, aangezien ze pas rond november de formulieren online zetten. (pas op
vorig jaar konden we pas eind december aanvragen omdat de onderhandelingen tussen NL en CA wat minder soepel ging). Het heeft dus geen zin om nu al formulieren in te gaan vullen, want je loopt het risico dat ze de formulieren aanpassen.

Wel handig is dat je zorgt dat je eind oktober/ begin november je verklaring omtrent gedrag hebt klaar liggen. Dan hoef je dat in iedergeval niet meer te doen. Die vraag je aan bij jouw gemeente, en afhankelijk van de gemeente ontvang je die binnen een aantal weken. En ik zou zeggen, lees dit forum t.z.t. nog een keertje door en maak wat aantekeningen. Wat die medische keuring betreft, ik heb geen idee of je dat nu al kunt doen. Ik kan mij zo voorstellen dat dit net zo werkt als bij VOG-verklaring en voor het aanvragen niet ouder mag zijn dan x aantal maanden (ik dacht 6 mndn).

Succes!

Dankje voor de info! Wat lastig dat het zo onduidelijk is wanneer het precies er op staat, maar ik zal het tegen die tijd maar goed in de gaten gaan houden.
Als iemand nog meer weet mbt de medische keuring dan hoor ik het graag!

Hoi Bernou,

Ik moest voor de WHP een medische keuring ondergaan. Je kunt die pas aanvragen bij een DMP (Designated Medical Practioner) nadat de ambassade je een door hun ingevuld aanvraag formulier toestuurt (IMM 1017, Section A). Die sturen ze je pas op nadat ze je WHP aanvraag hebben ontvangen.

Let op, de lijst op de site van immigratie Canada voor DMP’s in Nederland is outdated (http://www.cic.gc.ca/dmp-md/medicalinfo.aspx?CountryID=1899&CountryName=Netherlands,%20The)

Ik moest ongeveer 2 maanden geleden en de dokter in Leeuwarden en Zwolle doen geen emigratiekeuring meer voor Canada. Ik moest naar Dr. Baars in Utrecht en ik lees net dat zij ook geen keuringen voor Canada meer verrichten vanaf 14-08-2012.
Mijn advies is dus om alvast uit te zoeken welke dokter je wilt en of je dichtbij een X-thorax foto and bloedonderzoek kan laten doen. De kosten hiervan zijn ongeveer 250-300 euro.

Ik vind het concept Working Holiday visum zeer interessant & het was al leerrijk om hier jullie ervaringen te lezen. Ik ben Belg & wens van 6 maand tot 1 jaar in Canada een buitenlandse ervaring op te doen.

Sommige zaken vond ik hier niet meteen terug. Misschien kan hier iemand me mee helpen:

• Heeft er iemand ervaring met de organisatie WEP te BelgiĂ« ? Zij regelen voor 550 euro het hele traject. Meer info wat inbegrepen is op: Een professionele ervaring opdoen (stage, au pair, job)

• Voor mij is het belangrijk, om naast het reizen en jobs waar geen vooropleiding voor nodig is, een relevante stage of job te vinden. (Voor mij binnen de branche marketing). Denken jullie dat dit haalbaar is?

Alvast bedankt
Steven

Ik heb begrepen dat vanaf dit jaar de aanvraag niet meer naar de Berlijnse ambassade moet, maar de Oostenrijkse.
Maakt het nog uit voor de VOG aanvraag? En het formuliler wat Jurjen heeft gemaakt? Want daar staat ook op dat het voor de abassade in Berlijn is

We zullen het nieuws voor de IEC2013 moeten afwachten. Er wordt overal op ambassades bezuinigd, inclusief de Nederlandse posten in Canada, dus ergens verbaast dit nieuws mij niet echt.

Mocht een nieuw formulier nodig zijn, dan zal ik 'm weer aanpassen.

@Steven: ik weet niet wat WEB allemaal bied, maar als je zelf je aanvraag doet (helemaal niet ingewikkeld), dan ben je voor 150$ klaar (waarschijnlijk max. 120€).

Hoe lang is een VOG geldig? Ik heb de aanvraag 2 dagen geleden ingediend dus zal hem waarschijnlijk binnen enkele weken ontvangen.
Mijn plan is om voor het 2013 programma aan te melden zodra dit mogelijk is. Ook had ik alle andere formulieren al ingevuld maar ik lees hier dat ik daar nog beter even mee kan wachten.

Ze zullen een aantal formulieren voor 2013 waarschijnlijk iets wijzigen. Het is beter om het 2013-pakket in te vullen en op te sturen.

De VOG mocht (uit mijn hoofd) hoogstens 6 maanden oud zijn.

Hallo Allemaal, na het doorlezen van deze thread heb ik een vraagje over

Ook ik wil een aanvraag voor WHP 2013 gaan doen. Ik ben echter al in Canada (op toeristenvisum). Nu kan ik de meeste aanvraagformulieren hier uitprinten, invullen, inscannen en in Nederland laten uitprinten en dan daar laten opsturen naar Berlijn of Wenen. (Heb VOG al aangevraagd btw)

Maar wat dan? heeft iemand hier ervaring mee? Wordt het WHP-visum opgestuurd naar door mij opgegeven NL adres, en kan ik dat dan laten opsturen naar Canada? En als ik het ontvang moet ik dan eerst even Canada uit en terug langs immigratie of kan ik zoiets in Canada zelf regelen?

Hartelijk dank voor jullie hulp

Ik zal even een stukje quoten van Jurjenb uit een ander topic van mij:

Komt uit dit topic http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=146553

1 like

Voor de mensen die alvast een VOG willen aanvragen en zich afvragen of het gericht moet zijn aan Vienna of Berlijn en of het bekende PDFje van Jurjen nog steeds geldig is: ook voor 2013 zal het zaakje via Berlijn lopen.

Ik heb ze even gemaild hierover, omdat ik twijfelde en ze vertelden me dat ondanks de sluiting van Berlijn voor visums, de IEC/WHP/YP aanvragen voor 2013 nog steeds via Berlijn zullen lopen. Jurjen’s PDF om een VOG-aanvraag niet eerst naar de ambassade te hoeven opsturen, hoeft dus (wat betreft het adres) niet aangepast te worden.

^
Ik heb zojuist ge-emailed en was verteld dat de VOG aanraag via Vienna moet, maar de gehele IEC procedure via Berlijn gaat.

Ik heb verschillende posts hier gelezen en weet niet zo goed wat ik moet doen, toch naar de gemeente en een VOG aanvragen daar of netjes het formulier opsturen en wachten todat het terug gestuurd word?

Ik heb een paar weken geleden rechtstreeks met de gemeente geregeld en het niet via het visa-kantoor gedaan en dat was geen probleem. Weekje later de VOG ontvangen.

Dus de PDF uitgeprint, ingevuld en meegegeven samen met de rest van de benodigde documenten. Voor de zekerheid ook een printje van de IEC website meegestuurd, maar niet nodig gehad.

Mijn gemeente meldt expliciet op hun website:

VOG voor emigratie, visum of werkvergunning

Het is niet altijd mogelijk om het aanvraagformulier in te laten vullen door een buitenlandse vertegenwoordiging. In dit geval gelden speciale regels. U kunt dan zelf het aanvraagformulier invullen en ondertekenen. Ter aanvulling dient u bij de aanvraag een document te overleggen waaruit het doel van de aanvraag blijkt.

Ik zou zeggen: niet geschoten, altijd mis. Gewoon alles invullen en rechtstreeks bij de gemeente proberen. Lukt het niet, dan kun je de boel altijd nog naar Vienna opsturen.

Dit staat er bij mij gemeente,

Emigratie, visum of buitenlandse werkvergunning
Gaat u emigreren of vraagt u een visum of buitenlandse werkvergunning aan? Zorg dan voor een officieel document van de ambassade, het consulaat of de betreffende werkgever. In dit document moeten alle gegevens staan die op het aanvraagformulier worden gevraagd.

Helaas denk ik dat ik toch de lange route zal af moeten leggen dan. Beter stuur ik die meteen vandaag op.

Voor een WHP aanvraag moet ik ook 2 pasfoto’s bijsluiten op ‘Canadees formaat’. Weet iemand of dit hetzelfde formaat is als het ‘Amerikaanse formaat’? Hiervan heb ik namelijk nog 2 liggen. Als dit toch hetzelfde formaat is, dan hoef ik geen nieuwe pasfoto’s laten nemen.

Een link naar de website waar alles over de pasfoto’s op staat

1 like

Is het niet zo dat je je LOI sinds een (paar) jaar in je email krijgt als je die opgeeft en helemaal niet meer via de post?