Tsja, sinds onze Geert in de coalitie zit, duurt het ineens vele malen langer voordat de uitwisselingsverdragen worden ondertekend.
@rievema: dat kan. Echter is het dan nog altijd mogelijk dat de school de medische keuring van je vereist. Wel jammer om een WHP werkvergunning aan te vragen, als je er niet echt van gaat profiteren.
Wanneer moet je eigenlijk je huidige zorgverzekering opzeggen en kun je overstappen op een verzekering zoals special isis? Vlak voordat je weggaat of moet dat al aan het begin van volgend jaar? Aangezien je maar 1 keer mag wisselen van zorgverzekering of zoiets.
Verzekeringen zijn verschrikkelijk moeilijk om op te zeggen. Ben zojuist begonnen die van mij op te zeggen. Ze willen dat ik mij eerst uitschrijf uit de GBA en een arbeidscontract overleg waarin staat dat ik in Canada verzekerd ben. Twee jaar geleden heb ik de discussie al gevoerd dat het in Canada zo niet werkt, maar toen kreeg ik de opmerking dat dat onmogelijk was en als dat zo was dat Canada dan maar fout zat.
Kortom: bellen met je huidige verzekeraar om alle details te weten te komen.
Hey,
Ik wil komend jaar ook naar Canada, om een aantal maanden te werken, heb een adres en huisvestiging is erbij op een Nederlands talig bedrijf maar ik ben bezig met visum WHP maar kom dr niet echt uit, omdat het via de duitse ambassade geregeld word, wat willen ze daar allemaal van je weten en waar vul je dat in??
Wat zijn jullie ervaringen met verzekeren voor in het buitenland voor langere tijd want ik heb gehoord dat dit mogelijk kan via je werkgever waar je bij werkt?
Bedankt!
Niet alle werkgevers bieden een collectieve verzekering aan, met name de syndicaten (vakbonden) doen dit. Als je geen chronische aandoeningen hebt, ben je het beste af met een backpackersverzekering (Special ISIS of globetrotter).
De keuring is niet zo bijzonder. Rontgenfoto om te zien of je iets besmettelijks in de longen hebt (ben even de preciese ziekte vergeten), daarnaast een bloedtest voor HIV en een paar andere gevaarlijke virussen, even bloeddruk meten, naar je ademhaling luisteren en dat is het wel ongeveer. Het stelt weinig voor. Ik meldde bij mijn dokter dat ik een chronische aandoening heb en vroeg of hij meer erover wilde weten wat ik doorvoor gebruik en hoe ik ermee om ga, maar hij wilde er geen details over weten.
Tenzij je HIV hebt, lijkt het mij moeilijk om afgekeurd te worden.
Nu staat er op de belgische website âDe opening van het International Experience Canada 2012 initiatief is voorzien voor begin januari 2012â. Dus we moeten nog eventjes wachtenâŠ
Hey Skwiek,
Weet jij iets wat ik nog niet weet?? Als ik kijk staat er nog steeds dat de inschrijving van start zal gaan âin the coming weeksâ. AAAHHHHHâŠen ik heb nog maar een paar dagen, en dan val ik buiten de boot ivm mijn leeftijd.
Ik had afgelopen week de werkgever aan de lijn voor wie ik zou gaan werken in Canada, deze moest mij teleurstellen hij vertelde dat hun een procedure moesten ondergaan om mij aan te nemen en dat was haast onmogelijk, mede door de werkloosheid ook in Canada was het waarschijnlijk niet mogelijk om een YP programm aan te vragen, beetje vaag verhaald misschien maar ik begreep hem wel. Jullie ervaringen?
Ik heb het emigratiebureau ingeschakeld voor me WHP visum, zag door de bomen het bos niet meer. Van hun kreeg ik dat mailtje binnen dat het geopend was. Misschien moet je hun even bellen of mailen hoe het zit!
Hallo Allemaal! ik ben Cees Brussaard, en hoop in Augustus 2012 naar Canada te kunnen!
Ik ben vandaag begonnen op de Duitse IEC site om mijn WHP aanvraag te doen. Ik snap de meeste vragen maar heb nog een paar vragen aan jullie:
Wat moet ik invullen bij :
Country where applying same as country of recidence? moet ik daar net doen alsof ik een dag als visitor in berlijn ben geweest?
Wat moet ik als nederlander invullen bij Contact information P.O. Box en Apt/Unit??
Bij Education word gevraagd of je na secondary school nog meer heb gedaan; ik zit nu op een Hbo opleiding maar ben nog lang niet klaar moet ik hier dan No invullen?
En hoe zit het nu met het formaat van de enveloppen? gewoon geen postzegels en geen a4/a5 formaat en dat is alles?
Sorry voor de vele vragen, bedankt alvast! Groeten Cees
@Cees: Neem niet de formulieren voor Duitsland, anders wordt je aanvraag afgekeurd en kun je fluiten naar je geld. Je MOET wachten tot de procedure open is voor Nederland.
@Skwiek: door de bomen het bos niet meer zien? De aanvraag stelt niets voor. De aanvraag uit handen geven is weggegooid geld.
@Fcuk: de werkgever is in de war met reguliere werkvergunningen. Daarvoor moet hij inderdaad een procedure doorlopen. Voor de YP is dit echter niet nodig, enkel een baanaanbod is nodig.
@Tamlan: in het ergste geval als het dringend wordt, zorg ervoor dat je de aanvraag per spoedkoerier bij de ambassade krijgt. De datum in de stempel voor ontvangst is de datum die telt!
Maar de procedure is voor Nederland toch al open? Want ik heb eens gekeken naar de documenten daar, om een beetje te weten waar ik me mag aan verwachten voor wanneer die opengaat in BelgiĂ«âŠ
En inderdaad⊠ik vraag me ook af wat je moet antwoorden op deze vraag: Country where applying: same country as current residence?
Maar je vraagt het WHP toch aan vanuit Nederland? Als jij in Nederland woont en in Nederland de formulieren invult en opstuurt is het land van waaruit je inschrijft Nederland. Je stuurt de envelop weliswaar naar Duitsland maar das de ontvangende partij.