Neem contact op met de Canadese ambassade in Berlijn. Probeer een bevestiging te krijgen van dat je een medische keuring moet ondergaan bij een door-Canada-erkende arts (op CIC.gc.ca kun je lijst van deze artsen vinden, maar helaas krijg ik momenteel alleen maar foutmeldingen terug) en dat dit kan in combinatie met de WHP.
Kan iemand mij helpen met het volgende⦠ik ga binnenkort verhuizen naar een ander deel in de stad Toronto. Waar kan en moet ik mijn adreswijziging doorgeven? De informatie online via service canada is voor iedereen die een permanente verblijfsvergunning heeft of hier aanvraag voor heeft gedaan. Ik heb slechts een Working Holiday visum voor een jaar.
Je hoeft je verhuizing niet door te geven, want je bent nergens ingeschreven (Canada kent geen gemeenteregister). Als je belastingaangifte hebt gedaan over 2010, kun je de CRA een verhuisbericht sturen (online of via telefoon).
Hoi Hoi, ben begonnen met het voorbereiden voor de WHP-aanvraag. Wil volgend jaar een half jaar naar Vancouver. Dus heb mij volop op dit forum gestort. Zojuist via de website van mijn gemeente het aanvraagformulier voor VOG/verklaring geprint, en zie nu (zoals McSNowy al schreef) dat voordat de gemeente dit in behandeling neemt, er iets ingevuld dient te worden door de instelling die de VOG verlangt. De ambassade in Berlijn dus? M.a.w. houdt dat dan in dat ik eerst dit formulier daarnaartoe moet sturen, zij dit zullen invullen, terugsturen en ik dan pas naar de gemeente kan gaan? Zal wel even tijd over heen gaan denk ik zo.
Tsja, meer informatie hebben we niet. Op basis van vorige jaren is het meestal de tweede helft van november. Als je razendsnel bent (vooraan in de wachtrij), dan heb je de LOI meestal in 3 weken binnen.
Weet er iemand in welke taal die VOG moet zijn? Ik vroeg uit een uittreksel van het strafregister aan bij de gemeente (Belgiƫ), maar dit kon enkel in het Nederlands.
In Nederland hebben we de optie dat er een stukje in het Engels vertaald staat. Geen idee hoe het werkt in Belgiƫ. Ik neem aan dat je 'm in Belgiƫ ook in het Frans aan kan vragen? Frans is een officiele taal in Canada, dus de ambassade moet 'm accepteren zonder vertaling van een beƫdigde vertaler of ondertekening van een notaris.
Het document is volledig eentalig. Een Franse versie aanvragen ging niet bij de gemeente wegens in strijd met de taalwet. Bij het ministerie van Justitie was dit gelukkig wel mogelijk, volgende week zou dit in mān brievenbus moeten zitten
Na tig keer klikken op zowel de website van de canadese ambasade in Berlijn alswel op www.cic.gc.ca ben ik nog steeds niet helemaal zeker van wat ik nou moet invullen voor de aanvraag van WHP + mee te sturen. Op de website van de ambassade heb ik uiteindelijk niet kunnen vinden welke formulieren je moet invullen, daarentegen wel de punten waar je aan moet voldoen als Nederlandse aanvrager.
Als ik het goed begrijp zijn er dus geen speciale formulieren voor een WHP, maar dien je de formulieren te gebruiken voor een werkvergunning voor niet-canadezen. Klopt dat??
Echter nou heb ik alweer even geleden een speciaal formulier gevonden die speciaal voor de aanvraag van een WHP was (2011). Die heb ik braaf opgeslagen op mijn computer, maar kan deze niet meer vinden waar ik die vandaan had gehaald. En bovendien was dit voor 2011, en niet voor 2012. Moet ik nou gewoon even geduldig afwachten totdat er meer informatie op de site wordt geplaatst over de aanvraag voor WHP 2012?
ppffffā¦wil al zo graag alles klaar hebben liggen. Wordt namelijk 31jr eind december, en pijnlijk maar waar, de aanvraag moet geregeld zijn voor mijn 31e anders wordt het sowiezo niet in behandeling genomen.
De formulieren staan inderdaad nog niet online. Houd de vingers gekruist voor volgende week, maar het kan ook later worden.
Wat je alvast kan voorbereiden (vanuit het lijstje van 2010):
[ul]
[li]2 passport-size photos with your name on the back of each of the photographs;[/li](see specifications: http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/photospecs.asp)
[li]A clear photocopy of the page of your passport that shows your personal data, your photo and the validity of the passport. Do not include your actual passport with your application;[/li][li]An original Dutch Certificate of Good Behaviour (police certificate), not older than 12 months (for more information see: Hoe vraag ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan? | Rijksoverheid.nl);[/li][li]Self-addressed return envelope. Please do not send DIN A4/A5 envelopes.[/li][/ul]
Voor de rest moet je wachten op het formulier voor 2012.
Als je de VOG nog niet hebt, kun je 'm aanvragen met dit formulier (tegenwoordig moet je bewijs laten zien dat je de VOG echt nodig hebt).
VOG had ik vorige week aangevraagd en binnen 1 week lag deze al in de brievenbus. Super snel. Had ik niet verwacht. Ze vroegen inderdaad om een bewijs waarom ik het nodig had. Ik was er gelukkig op voorbereid en had het formulier meegenomen
Ik hoop stage te gaan lopen op een school in Canada, waar ik dus een doktersverklaring voor nodig heb. Gaat dat via de Canadese ambassade of kan ik nu zelf al naar een dokter stappen om dat te regelen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil namelijk in februari vertrekken!
Je kan niet naar een willekeurige dokter stappen, Immigratie heeft een speciale lijst van DMPs (Designated Medical Practitioners, als ik mij niet vergis). Neem contact op met de ambassade, want ik weet niet of de medische keuring afwijkt voor de WHP/YP programmaās.
Bel meerdere doktoren uit het lijstje, prijzen kunnen nogal verschillen. Houd rekening met ongeveer 1 week wachttijd voor de tests om te voltooien (met name de bloedtest moet een paar dagen blijven āzittenā) en daarna moet alles worden verzonden (waarschijnlijk naar Ottawa), waarna de ambassade de goedkeuring kan verlenen.
Wat is beter, een afschrift met de aanvraag meesturen om te laten zien dat je voldoende geld hebt of pas als je daar aankomt op het vliegveld? Maakt het iets uit?
Het maakt niets uit voor de aanvraag, omdat niet iedereen direct na goedkeuring vertrekt (kan soms maanden tussen zitten). Pas bij aankomst willen ze zeker weten dat je financiƫn op orde zijn.
Heb ik iets gemist? Nadat er op de website steeds heeft gestaan: Eind november zal er info over de aanvraag van het WHP 2012 op de website staan, is veranderd inā¦binnen een aantal wekenā¦
M.a.w. nog langer wachten dus.
Tja, vind het nu plotseling niet meer zo leuk dat ik over een aantal weken 31 word. De aanvraag moet tenslotte binnen zijn voordat ik 31 ben. pppfffffff
Is het ook mogelijk om niet in te vullen dat ik op een school ga stage lopen (omdat je met een WHP overal kan werken), zodat ik die doktersverklaring niet nodig heb�