Op de luchthaven is douane/immigration normaal alleen voor reizigers die gebruik maken van de luchthaven (een vliegticket hebben). Dat zou dus betekenen dat je eerst door de douane naar het vertrekgedeelte moet (wordt je niet toegelaten als je geen ticket hebt voor die dag), vervolgens doorsteken naar het aankomstgedeelte (alleen voor personeel, dus kom je niet doorheen) om vervolgens jezelf voor te doen als aankomende passagier, dus weer door de douane en door immigration en men zal er raar van staan te kijken dat je geen bagage bij je hebt, etc.
De LOI is iets anders, dat is een brief van de ambassade waarmee je je werkvergunning bij immigration in Canada op kan halen.
Voor de YP: je stagewerkgever kan een brief per email sturen en die kun je thuis uitprinten. Daarin staan je stagedata en dat kun je naar de ambassade sturen. Als je die optie hebt: doen! Er zijn maar een beperkt aantal WHP’s en heel wat Nederlanders die zo’n werk- en verblijfsvergunning willen halen.
Overigens zal de post er max. 2 weken over doen.
Vanuit Europa verwacht ik dat er vrij weinig direct op Sault Ste. Marie vliegt. Overweeg Porter Airlines om van Toronto naar Sault Ste. Marie te vliegen! Ze zijn namelijk heel goedkoop en heb goede verhalen erover gehoord. Enige nadeel: ze vertrekken van een andere luchthaven dan waar je aankomt in Toronto. Kun je zien als een voordeel om eerst Toronto te gaan verkennen. Anders kijken naar WestJet.
Het meeste is wel gezegd in het topic over Air Transat denk ik. Ik ging vorig jaar (Amsterdam - Toronto) heen en terug. Als je goedkoop wil, is het prima te doen. Ik vlieg straks wel met Lufthansa en Air Canada, het is eigenlijk niet veel duurder (650 ipv 550 euro! dus zou dit zeker even gaan vergelijken) en je krijgt er een zoveel prettiger vliegreis voor terug. Vlieg nu ook alleen, dus ben ook wat kritischer als het om entertainment gaat. Air Transat is gewoon saai.
Ik heb de vlucht geboekt en ik heb nu alles bij elkaar om de aanvraag op te kunnen sturen.
Hopelijk kunnen jullie de volgende vragen nog beantwoorden:
Wat moet ik op pagina 3 van de aanvraag bij “BLZ, IBAN and BIC international transfer codes” invullen?
En hoe groot moeten die foto’s nu zijn? Ik heb de fotograaf naar de voorwaarden voor de foto’s laten kijken, maar nu heb ik foto’s gekregen die groter zijn dan normale pasfoto’s. En kan dit een reden zijn om mijn aanvraag af te wijzen?
Weet niet bij welke bank je zit, maar bij Internetbankieren van de Rabobank kan je deze internationale codes vinden in het linkermenu bij ‘rekeninggegevens’. Dit zijn eigenlijk een soort van rekeningnummers, maar dan internationaal, vergelijkbaar met 0031-telefoonnummer voor Nederland. Desnoods even de bank bellen, maar het staat ongetwijfeld online
En hoe groot moeten die foto’s nu zijn? Ik heb de fotograaf naar de voorwaarden voor de foto’s laten kijken, maar nu heb ik foto’s gekregen die groter zijn dan normale pasfoto’s. En kan dit een reden zijn om mijn aanvraag af te wijzen?
Op de website van de Canadese Ambassade staan de voorschriften voor de foto’s (of zelfs in het aanvraagdocument?). Volgens mij zijn de afmetingen van je hoofd voornamelijk belangrijk, die zijn ook gegeven. Ze zijn overigens zo goed als hetzelfde als de eisen voor Nederlandse pasfoto’s.
Hallo mensen,
weet een van jullie toevallig ook zodra je aankomt dat je een bankafschrift o.i.d moet tonen zodat je kunt aangeven dat je genoeg geld heb om jezelf voor tijd te kunnen onderhouden?
Mij is nog nooit om een bankafschrift gevraagd. Ze vroegen gewoon hoeveel geld ik had, ik geef antwoord, that’s it. Uit 6 keer Canada binnenkomen is het mij 4 of 5 keer gevraagd.
Jeej! Ik heb gister het bericht gekregen dat mijn visumaanvraag is goedgekeurd. Zes dagen voor vertrek! “You can now travel to Canada” stond er. Hebben ze snel gedaan, binnen 2 weken volgens mij.
Aah, ik ben verder nog totally unprepared, maar mn visum heb ik in ieder geval.
Ben inmiddels in Canada. Het ging gemakkelijk en snel om binnen te komen, en mijn visum in mijn paspoort geniet te krijgen. Ik heb al een adres waar ik verblijf, en ik blijf “maar” vier maanden, maar geen vragen over zorgverzekering, hoeveel geld ik op mijn rekening heb etc. Had wel iets meer “tegendruk” verwacht in ieder geval, maar was binnen 10 minuten door de douane heen!
Even een vraagje i.v.m. het aanvragen van het WHP. Ik ben van plan om begin volgend jaar te vertrekken naar Canada voor een jaartje, liefst zo vroeg mogelijk (januari). Wanneer zou ik ten vroegste mijn visum kunnen krijgen hiervoor?
Ligt eraan wanneer de inschrijving geopend wordt.
Dit kan zijn laatste week november of eerste week december. Als je vanaf het eerste moment je aanvraag opstuurt en je vroeg behandeld wordt kan je nog voor de kerst je ‘letter-of-introduction’ ontvangen (waarmee je bij immigratie een visum kan krijgen) Ben je iets later kan het maar zo eind december of begin januari worden. Als je er meteen bij bent (en je aanvraag wel allemaal goed is) heb je hoogst waarschijnijk je brief wel in begin januari maar beloven kan niemand. Dus 1 januari vliegen kan een risico met zich mee brengen, ik zou dus ook later vliegen voor meer zekerheid.
Maar je WHP visum is pas geldig op het moment dat je het land binnenkomt dus als je graag een heel jaar in Canada wil zijn met dat visum kan je beter pas n februari gaan als je weet dat je je brief hebt ontvangen en kom je bijvoorbeeld 1 februari binnen dan kunnen ze je visum geldig maken tot 1 februari het volgend jaar.
Bij mijn weten is er niet iets als huursubsidie. Wellicht dat sommige provincies het wel doen, dat weet ik niet precies. Ik weet wel dat Revenu Canada bij de jaarlijkse belastingaangifte kan compenseren.
Ik ben ook van plan om in november een whp aan t vragen. Wat zijn mijn kansen om er eentje te bemachtigen? heeft iemand enig idee hoeveel er per jaar weggegeven worden?
Als je er meteen bij bent heb een grote kans.
Ga dus in september al bezig met uitzoeken wat je moet hebben zodat je dat in oktober allemaal kan doen, wellicht een nieuw paspoort, pasfoto’s, VOG-verklaring (die via Berlijn en jou naar de gemeente, justitie en weer naar jou moet). En verder vanaf half november elke dag even kijken of het geopend is en dan je kant en klare envelop op de bus doen.
Ik denk dat ze weer 600 visums uitgeven dit jaar maar dat weet ik niet. Ze hebben blijkbaar een nieuw automatiseringssysteem waardoor ze er meer zouden kunnen afhandelen, weet alleen niet of dat ook zo is
ik begin 13 februari met mijn onbetaalde onderzoeksstage in Vancouver voor 24 weken. Nu wil ik hiervoor een WHP aanvragen, omdat ik daarnaast misschien ook nog wil werken. omdat de stage in een ziekenhuis is heb ik begrepen dat ik een medische keuring moet ondergaan. ik wilde graag de week voor 13 februari naar vancouver vertrekken, maar na het forum te hebben gelezen ben ik bang dat ik alles niet op tijd geregeld krijg. Wat denken jullie ervan en wat moet ik dan doen?
ik ben nu al bezig met het aanvragen van mijn VOG en heb net een nieuw paspoort, zijn er nog meer dingen die ik alvast kan regelen, want ik vertrek in oktober naar australië en kom vlak voor de kerst weer terug, dus ik wil mijn papieren vanuit daar opsturen en moet dus alles meenemen.