Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hoi allemaal,

Gefeliciteerd voor iedereen die zijn LOI heeft gekregen.

Ik heb alleen nog iets waar ik mij zorgen om maak

Een buurman vertelde mij dat ik mijn persoonlijke papieren zoals salarisstrookjes, verzekeringspapieren, bankafschriften etc. niet mocht meenemen. Iets in de richting van dat de douane dat niet toestond of problemen gingen maken.
Volgens hem kon ik beter alles via de post doen maar dat vind ik niet veilig.

Nou zie ik eigenlijk niet in waarom hij dit zegt want ik ga weg voor een lange periode en ik heb liever alles bij me in plaats van alles bij mijn ouders huis te moeten dumpen.

Zakenlui hebben toch ook allerlei dossiers in hun koffer als ze reizen?

Geen idee waar jouw buurman die informatie vandaan haalt. Lijkt mij totaal onzin en bovendien is niemand hier er ooit op gecontroleerd.

@Ilse: je mag inderdaad met WHP inderdaad tussendoor weggaan en terugkomen. Zorg wel dat je bij terugkomst in Canada nog steeds aan alle douane- en immigratie-eisen voldoet, want ondanks dat je een werkvergunning hebt, kun je nog steeds geweigerd worden. Je moet het echter wel zeer bont maken geweigerd te worden. In ieder geval is het bij mij gelukt met een WHP twee weken voor de verloopdatum weer terug te komen in Canada. :slight_smile:

2 likes

Hallo, ik vroeg mij of of iedereen moest tekenen voor zijn/haar LOI. Ik was niet aanwezig en vond een briefje in de brievenbus van TNT dat ze wat voor me hebben van de Canadese Ambasade. Is dit een goed teken of niet?

Ik had gewoon een brief in de brievenbus en heb nergens voor getekend.

Nou ik heb mijn LOI gekregen, gelukkig! Vlieg ticket ook al geboekt, en vertrek volgendeweek Zondag naar Edmonton!

Hoe doen jullie dat met vliegtickets boeken? gaan jullie gewoon naar een reisbureau of?
en aangezien je moet kunnen aantonen dat je een ticket heb om terug te kunnen gaan naar nederland. dus neem ik aan dat je een retour neemt wat precies een jaar geldig is

Hi all,

Weet iemand ook of het mogelijk is om een jaar in Canada te zijn op je WHP
visum en daarna nog drie maanden er zijn op een toeristen visum?

Of zul je hiervoor eerst naar Amerika moeten, Canada verlaten zeg maar, en dan
Canada weer binnen gaan?

Any ideas? Thanks!

Greets, Marco

@Xclusive

Zelf gebruik ik altijd BudgetAir voor mijn vliegtickets naar Canada, het is niet mogelijk om precies voor een jaar een vlieg ticket te boeken, dus met mijnten zou ik in Januari weer terug moetten. Maar aangezien ik een PR ga aanvragen gebruik ik mijn retour ticket toch niet (Hopelijk)

@marcoensing

Voor zo ver ik weet kan je gewoon je verblijf verlengen als je het maar optijd door geeft bij de CIC. Dit staat ook in de brief
"In the event that you wish to stay in Canada as a tourist once your work permit expires, please refer to the Citizen and Immigration Canada website on extending your stay; http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend_stay.asp

Toen ik vorig jaar mijn verblijf op een gewoon toeristen visa had verlengt hoefde ik het land niet te verlaten, dus ik denk niet dat dat zo wel het geval is.

1 like

Ik quote even wat ik heb geschreven in het topic ‘Goedkoop enkeltje Calgary/Vancouver?’ in het Canada Reiscafe forum, aangezien dit antwoord o.a. ook jouw vraag beantwoord:

1 like

Ik heb zelf via Momondo gezocht en daarna zelf via de site van de vliegmaatschappij geboekt (daarmee vond ik mijn ticket enkele reis naar Halifax met stopover in Reykjavik voor € 300,-(Icelandair), budget vond deze tickets niet)

Ik vlieg met enkele reis en heb voldoende geld aan te tonen dat ik ook weer een vlucht terug kan kopen. Weet namelijk nog niet exact wat mijn plan na Canada is, sowieso niet naar huis!

Ik weet niet zeker of het al eerder gevraagd/besproken is, maar ik was benieuwd hoe lang het bij jullie duurde op het vliegveld om het WHP in je paspoort te krijgen?

Na de wachtrij en eenmaal aan de beurt koste het 5-10 minuten. :slight_smile:

1 like

Wow! Dat is sneller dan ik had verwacht. Ik zag mezelf daar al 3 uur zitten!

Vorige week ben ik aangkomen in Vancouver. Het wachten duurde ongeveer 2 uur (staan in de rij) maar eenmaal aan de beurt is het zo klaar. Je krijgt een aantal vragen over wat je precies wilt gaan doen, maar dit is allemaal niet zo heel spannend.

Wellicht fijn voor sommigen om te weten, heb rond 20 februari mijn open WHP aangevraagd, en vandaag kreeg ik mijn LOI. Iets meer dan 3 weken duurde het, best snel dus! :slight_smile:

Heb na 5 weken eindelijk ook m’n LOI gekregen :slight_smile:

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om begin mei 3 maanden stage te gaan lopen in Sault Ste. Marie, Ontario. Daarna wil ik nog een kleine maand rondtrekken.

Nu ben ik met het Working Holiday Visum bezig en wil jullie vragen of jullie me nog bij het één en ander willen helpen.

Ik heb een paspoort aangevraagd (want dat had ik niet). Daarna kan ik de VOG aanvragen en als deze binnen is kan ik alles opsturen naar Berlijn.

Zoals het er nu naar uitziet krijg ik het visum pas later dan 1 mei. Ik heb naar travel active gebeld en die zeiden dat dat niks uitmaakt. Dat ik gewoon naar Canada kan gaan en als het bericht in Nederland binnen is, dat ik het WH bij de grens kan ophalen. Kan iemand bevestigen of dit klopt? En wat bedoelen ze met de grens? Is dit het vliegveld of de ambassade?

Ik heb ook een visumbureau gemaild en die adviseerden mij om te liegen over mijn stage en me voor te doen als toerist, zodat ik verder geen visum hoefde te regelen. Dit lijkt me vrij illegaal en ik denk niet dat ik dat kan of durf. Heeft iemand hier informatie over?

Ik wil misschien ook naar New York als ik in Canada ben, moet ik dan opnieuw een visum aanvragen voor Amerika?

En ik ben op zoek naar goedkope vliegtickets, maar weet niet waar ik die moet zoeken. Ik heb een tip gekregen dat je online tickets moet zoeken op dinsdag en donderdag na 21.00 uur, omdat ze dan het geodkoopst zouden zijn. Ik heb dit één keer geprobeerd, zonder verschil met overdag. Mij is ook geadviseerd een rechtstreekse vlucht te boeken, omdat je op elke luchthaven waar je stopt luchthavenbelasting moet betalen. Of is het toch voordeliger om via IJsland te vliegen, daar wil ik op zich ook nog wel een week blijven, en dan door te vliegen naar Canada?

Pfff, lastig!

Weet niet goed hoe het zit met al weggaan en later je visum krijgen. Zonder visum ben je en moet je toerist zijn. Dat een visumbureau je adviseert te gaan liegen is behoorlijk krom, van een visumbureau mag je toch zeker wel iets meer verwachten dan een advies om iets illegaal te gaan doen, en iets wat je zelf ook al had kunnen bedenken. Maar dat terzijde.

Als je naar New York gaat, neem je paspoort mee en wat Amerikaanse dollars. Bij de grens moet je een formulier invullen, en je krijgt volgens mij dan ook een toeristenvisum, en kan je de grens over. Hoef je niets voor te regelen, dit gebeurt gewoon als je de grens over wil :slight_smile:

Hopelijk heeft iemand ervaring met een “te late” visum!

Je had een versneld paspoort of noodpaspoort aan kunnen vragen (of tenminste kijken of je hiervoor in aanmerking kwam). Dan had je 'm eerder binnen gehad en had je op tijd de WHP-aanvragen kunnen insturen. Wellicht voor een volgende keer. :wink:

Op luchthavens laten ze het meestal niet toe dat je even een rondje maakt om enkel bij immigratie langs te gaan. Je kan echter even bellen of ze een andere deur hebben, zodat je niet door het reizigersgedeelte hoeft. De ambassade zal dit niet kunnen afhandelen, dus anders moet je naar de landsgrens met de VS.

NOOIT LIEGEN!! Dikke kans dat ze dit zien, want de ambassades zetten je naam in een database als je aanvraag in behandeling is, dus het is mogelijk dat men dit ziet op de luchthaven. Als je hierdoor wordt geweigerd aan de grens, heb je de mogelijkheid dat de WHP-aanvraag ook wordt geannuleerd. Mocht men vragen wat je komt doen, zeg dan dat je toerist bent. Totdat ze expliciet vragen of je later wilt werken of stagelopen of iets dergelijks waar je een werkvergunning voor hoort te hebben (of bijvoorbeeld wanneer je het land weer verlaat en dat is meer dan de 6 maanden die je op Visa Waiver krijgt), dan kun je het stageverhaal omhoog brengen. Eerlijk toegeven dat je dankzij je paspoortaanvraag niet op tijd je aanvraag voor de WHP kon indienen en dat je eerst graag toerist wil spelen, voordat de stage begint. Neem een brief van je stagewerkgever mee om te bevestigen dat je niet vóór 1 mei zal starten. Als de immigratie-agent moeilijk doet, vraag dan of hij/zij je ten minste een verblijf tot en met 1 mei kan geven.

De VS heeft ook een Visa Waiver programma voor Nederlanders/Belgen. 6 dollar meenemen naar de grens, een I94-W-formulier invullen en je bent binnen. Mocht je vliegend of varend naar de VS gaan, ook een ESTA-goedkeuring aanvragen (moet je ook doen als je naar Canada vliegt met een overstap in de VS, houdbaar voor 2 maanden).

Vliegticketprijzen zijn vrijwel compleet willekeurig. Het kan enorm fluctueren, zonder duidelijke reden. Mocht je met KLM of een vergelijkbare maatschappij vliegen, boek zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht, hoe meer goedkope klassen uitverkocht zullen raken (hoewel je op dezelfde stoel komt te zitten, hebben ze toch verschillende klassen met verschillende ticketvoorwaarden). Anders Air Transat, niet de leukste maatschappij, maar als het goedkoop moet…

Hoe zou je Air Transat omschrijven dan? Als die negatieve kanten overkomelijk zijn heb ik er dat wel voor over.

En bedankt voor de reacties!