Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Dat is vooral als je paspoort wordt gescand (is niet op alle luchthavens het geval). Het klopt dat iedere aanvraag richting immigratie in een database wordt gezet. Uiteindelijk is het dus belangrijk dat jouw verhaal waterdicht en ‘aannemelijk’ is voor de immigration officer.

Ria, ik ben benieuwd: waar heb je dat nieuws vandaan van het meisje dat van Calgary is teruggestuurd?

Jurjen, dat meisje is de vriendin van de vriendin van mijn dochter die nu haar stage in Canada heeft. Ik heb haar moeder opgebeld om samen door te praten wat er mis was gegaan. Dit meisje had juist wel gezegd dat ze toerist was, maar ze werd er alsnog uitgevist, en met de eerste vlucht teruggestuurd.

Euh ik heb mijn LOI en ik vertrek op de 28ste, moet ik dan ook nog wat speciaals zeggen bij de beambte?

Als ik de waarheid vertel en zeg dat ik voor het grootste deel van het jaar ga werken en dat ik in de zomer 3-5 maanden ga backpacken is dit toch goed?

dat is helemaal geen probleem.
jij hebt een werkvergunning voor een jaar, dus ook als je zou zeggen dat je het hele jaar gaat werken dan zou er nog steeds geen probleem zijn.
je kunt gewoon eerlijk zijn over je plannen.
ze vroegen mij of ik van plan was om PR aan te vragen, en ik zei dat als het mij beviel, dat er dan wel een kans in zou zitten dat ik zou proberen te emigreren.
ik kreeg een glimlach, en had mijn werkvergunning.

veel succes, en niet over in zitten, komt wel goed.

1 like

Jurjenb,
Mijn plan is om in het oosten Canada binnen te komen, om door te reizen naar het westen (3-4mnd). Daar even over de grens met de USA en weer terug om mijn WHP te activeren en een jaar te blijven.
Verwacht jij na bovenstaand verhaal van RiaP dat ik problemen kan krijgen bij de douane?

Het blijft koffiedik kijken, maar een goed geloofwaardig verhaal kan een hoop schelen. Als een aangeeft dat je een baantje klaar hebt staan in BC, maar eerst 3 maanden Oost wilt verkenen als toerist, kan dat erg geloofwaardig zijn. Het is immers zonde om je werkvergunning meteen op te offeren aan 3 maanden niet-werkend rondtrekken. Sowieso heb je natuurlijk goed gespaard om die eerste 3 maanden ook probleemloos door te komen. :wink:

Hallo, ik ben net nieuw hier, en ik heb een vraagje.
Ik zit nu dus een kleine 5 week te wachten op mijn Working Holliday Visum, en kreeg vandaag een email van de ambassade, ze wouden mijn CV zien, vroegen wat ik ging doen in canada met zo’n lang verblijf en vroegen als ik een disability pension had ( WIA/Wajong etc). Wat ik mij nou dus af vroeg ( ik heb dit forum al door gelezen ) Maar zijn er meer mensen die dit hebben gehad?

Ik heb overigens alles beantwoord en mijn CV opgestuurd, en hoop dat het goed gaat.

Ik heb dit niet gehad. Zit je ook in de Wajong? Wellicht dat ze daarom meer over je willen weten.
Misschien is het iets anders dat je hebt ingevuld, zoals je huidige beroep/studie.

Ik zit inderdaad in de wajong, en heb ze verteld waarom (adhd en pddnos) en ook dat ik er geen verdere hulp bij nodig heb qua gezondheids zorg etc. Verder heb ik op het moment geen baan, dus had ik ingevuld Unemployed. Ik hoop niet dat ze me nu gaan afkeuren, daar ben ik nu wel bang voor, aangezien ik niet echt een super cv heb… Helemaal omdat mijn Canadese vriendin zwanger is en moet bevallen in Mei. Maargoed, time will tell. Hoop dat ik wat via de mail terug hoor en niet in spanning hoef af te wachten

Hey allemaal!

Iemand nog tips voor het huren van gemeubileerde appartementen in Toronto ( 2 pers. ) ?

Thanks! Ilse

Hey ppl,
Ik heb mijn formulieren op 14-01-01 opgestuurd, tot heden heb ik nog niks gehoord of ontvangen. Ik vraag mij af of ik nou wel of geen bevestiging krijg of als het fout is oid dat ik daar allang bericht van moet krijgen?
plus de VOG, voordat ik de VOG had aangevraagd bij de gemeente kon ik dat doen zonder eerst alles naar Berlijn te sturen, inmiddels heb ik mijn formulieren opgestuurd inclusief de VOG (wist trouwens niet of de VOG in het nou in 't nederlands was :$) Heb ik hier eigenlijks wel goed aan gedaan?

Alvast bedankt!

Hoi allemaal,

Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje als Xclusive. Ik heb mijn formulieren op 7 Januari opgestuurd, dus dat maakt vandaag precies 6 weken geleden. Nog niets teruggekregen. Ik kan het niet helpen om een beetje ongerust te worden. :mad:
Ik heb echter mijn post niet met een priority zegels verstuurd maar gewoon 3 nederlandse postzegels dus ik neem aan dat het dan langer duurt voordat ie in Berlijn aankwam.
Maar mijn uitendelijke vraag: Als ik de Canadese ambassade bel, kunnen die mij dan vertellen of ze het in ieder geval ontvangen hebben?

Groet,
Aljosja

Ik weet niet precies hoe het met de telefoonlijn van de ambassade zit en of de telefonist(e) direct kan zien wat er is ontvangen en wat er in behandeling is. Ik weet wat dat Canadese immigration officers het de laatste tijd erg druk hebben, wereldwijd zijn de wachttijden recentelijk omhoog gegaan (voor mijn PR is er een hele maand bijgekomen!) Wellicht geldt dit ook voor de mensen in Berlijn.

Zonder priorityzegel zal het waarschijnlijk 1 of 2 dagen langer hebben geduurd voor het verzenden. Aljosja, geef het nog een week en stuur dan een email met de vraag of ze inderdaad je aanvraag hebben ontvangen. Xclusive, geef het nog 2 weken.

@Ilse: probeer eens Craigslist en Kijiji!

2 likes

Wachten is altijd vervelend, maarja je wordt natuurlijk beetje onzeker doordat anderen em al binnen 2 tot 3 weken binnen hadden. Maar is het zo dat je van te voren een mail van hun krijgt? voor bevestiging van ontvangst of als het een en ander niet klopt?

Er worden geen ontvangstbevestigingen of verzendbevestigingen verstuurd. Helaas, maar waar.

Oke bedankt :slight_smile: dan wachten we af, heb inmiddels al telefoon van mn vriendin in canada gehad dat we al een appartement kunnen huren in mei via een vriendin van haar :cheer:

heb zojuist mn LOI binnen gekregen :smiley:

Hey Xclusive,

Das goed nieuws! Ook bij mij viel die vanochtend op de deurmat haha!
Veel plezier :slight_smile:

Hoi allemaal,

Een vraagje betreft het boeken van een ticket… Is het mogelijk om tussentijds een keer naar nederland te gaan zonder in de problemen te komen met het WHP visum ?

Zo ja, kun je dan op moment van vertrek uit Nederland een retourvlucht boeken bijv. heen in juli en terug naar Nederland voor een weekje in december. En vervolgens weer een ticket vanaf Nederland boeken naar Canada?

Hopelijk kan iemand mij hier meer informatie over geven.

Groetjes, Ilse

Volgensmij moet dat geen probleem zijn. Zo staat het ook in de FAQ

5. I have already received my work permit and the work permit has a notation “This does not authorise re-entry”. Am I allowed to leave and re-enter Canada or not?

This notation does not affect Dutch passport holders. As long as you keep the work permit stapled in your passport, you will be able to leave and re-enter Canada to resume your stay as long as your work permit remains valid.

Als je een NL paspoord heb mag je komen en gaan wanneer je wilt in je WHP periode

1 like