@BCreizigster: over mijn proces kan ik kort zijn, die is pas net begonnen. Ik lig nu op een 8-9 maandenlange wachtlijst voor sponsorship, daarna de Québec Selection Certificate aanvragen en vervolgens de eigenlijke PR-aanvraag. Aankomende zomer wordt de sponsorship (als het goed is) goedgekeurd.
Ook mijn LOI voor mijn WHP lag vandaag in de bus. Na precies 5 weken heb ik mijn brief ontvangen.
Hoe werkt het qua belastingplichtigheid als ik dus naar Canada toe ga en ga werken?
Hoe hebben jullie het trouwens gedaan met geld op je rekening? Kan ik daar gewoon een rekening openen en mijn geld overzetten of moet ik steeds alle transacties en transactiekosten op mijn pinpas/creditcard na blijven gaan.
Qua zakgeld, Ik ben van plan om 2000~ euro cash mee te nemen om daar een pc te kopen. Is het het beste om mijn geld hier te wisselen of in Canada?
Gefeliciteerd met de LOI, nu kan het avontuur gaan beginnen!
Als je in Canada gaat werken, ben je (officieel) ook gewoon belastingplichtig in moet je aan het einde van het jaar, of eigenlijk in April, belastingaangifte doen.
Je kunt hier eenvoudig een rekening openen en dat is ook wel aan te raden als je inkomen hebt in Canada omdat je salaris meestal uitbetaald wordt in de vorm van een money cheque en het is het eenvoudigst en voordeligst om deze op je canadese bankrekening te laten cashen…
Vwb het meenenen van cash euros, ik denk dat het voordeliger is om het geld op je Nederlandse rekening te storten en het vervolgens hier te pinnen. Je moet meestal een kleine ‘fee’ betalen als je hier met je Nederlandse pinpas geld uit de muur haalt maar afhankelijk van de bank hier en in Nederland is dit meestal niet zoveel. Mijn ervaring is dat pinnen bij een CIBC automaat hier in Canada het voordeligst is. Met mijn ING pas betaal ik zelfs helemaal geen fees bij een CIBC automaat (maar volgens mij heb ik niet het goedkoopste bankpakket van de ING…) dus standaard bankpakket betaal je waarschijnlijk wel fees.
Evt. met een Nederlandse creditcard hier betalen als je die hebt zou natuurlijk nog handiger zijn.
Cavok bedankt voor je antwoord! Jij en Jurjenb hebben me zeker een stap verder geholpen! Ik zal er zeker erover hebben met mijn zorgverzkering. Ik vind het wel belangrijk om de mogelijkheid te hebben om gewoon een doktersbezoek te kunnen afleggen eenmaal in Canada. En ja… het blijft een ingewikkeld gedoe zeg…:redface: De doktersbezoeken vallen in BC volgens mij wel onder het ‘basispakket’@Jurjenb… je bedoelt onder het basispakket van de zorgverzekering die je in Nederland aanhoudt? Of heb je het over ISIS etc?
Ik heb besloten dat ik pas mijn aanvraag indien in november/december 2011. Ik wil pas het jaar 2012-2013 mijn WHP gebruiken. Dit jaar in juli ga ik voor 5weken naar Canada om mijn vriend te zien! Daarna wil ik een paar maanden werken en dan eindelijk een jaartje naar Canada! Ik wil in de zomer namelijk rondkijken of ik misschien een werkgelegendheid of ‘‘English course’’ kan vinden. En natuurlijk ook genieten van Vancouver! Tot die tijd zal ik nog wel vragen stellen hier als ik die heb. @Jurjenb: wat leuk dat jullie al een begin hebben gemaakt aan die vaak o zo lange proces! Welke methode is jullie aanvraag… inland/outland application? Hoe ben jij ‘geland’ in Canada? Jurenjb, ik heb op http://www.cic.gc.ca/ gekeken en ik kan maar niet goed begrijpen wat de prijzen hiervoor allemaal zijn.:tear: Ik vraag het zekere voor het onzekere…
Ik had nog een dringende vraag en misschien vinden jullie het een beetje een rare vraag. Mijn paspoort verloopt in februari 2012 , in december 2011 wil ik mijn aanvraag voor een WHP indienen… Ik neem aan dat ik daarbij een kopie van mijn paspoort moet indienen, maar misschien dat dit een reden zal zijn dat ze het gaan weigeren omdat mijn paspoort zal verlopen in het jaar dat ik naar Canada wil gaan en misschien dan alllicht al in Canada ben…
Wat kan ik hieraan doen?
FAQ van de site van de ambassade: **2. I have applied for a new passport but have not received it, yet. May I send in my application now and mail a photocopy of my new passport at a later date?
No. You have to submit your application with a photocopy of the passport with which you will travel to Canada. National identity cards are NOT accepted.
**
En het paspoort dat je meeneemt moet tenminste voor je gehele verblijf geldig zijn.
Kan je niet gewoon voor december 2011 een nieuw paspoort aanvragen?
Ik bedoelde inderdaad het basispakket dat door de BC overheid wordt aangeboden.
Wat betreft het paspoort: vraag inderdaad een nieuw paspoort aan voordat je je aanvraag voor de WHP instuurt. Als je namelijk op je oude paspoort naar Canada gaat, verloopt je WHP op de dag dat je paspoort verloopt: zonde!
@Zeinab (BC): ik ben officieel nog niet geland, want dat kan pas als de hele papierwinkel is goedgekeurd en ik ben goedgekeurd als PR. We doen de inland aanvraag, zodat ik een nieuwe open werkvergunning kan krijgen, zodra sponsorship is goedgekeurd (komende zomer). Op dit moment zijn alle kosten bij elkaar 1040$ (+ in mijn geval nog 250$ extra voor Québec). Voor outland zal dit niet heel anders zijn.
Als moeder van een Young Professionals aanvrager wil ik hier ons verhaal vertellen, omdat het wel eens heel raar kan lopen. Dit gunnen we jullie niet, en als we het van te voren geweten hadden…
Onze dochter besloot vorig jaar om haar stage voor haar derde jaars studie OA in Canada te doen. Aangezien ik daar gewoond heb, en de helft van mijn familie daar woont, was een stagecontract snel in orde. Geplande begindatum 7 februari. In september even gemaild met Berlijn of dit ivm de aanvraag van haar LOI wel zou kunnen. Moest geen probleem zijn was hun antwoord. Eind november toch maar vast een ticket geboekt, want zo ver we begrepen kon ze als toerist vertrekken als de medische keuring achter de rug was. Helaas ging het programma pas 1 december van start en wisten we niet van te voren dat ze een bewijs van goed gedrag moest hebben. Enfin, 18 december, 's avonds de hele envelop in de post naar Berlijn. Dan wachten. 10 januari kreeg ze de brief voor de medische keuring, die ze 12 januari heeft gehad. Weer wachten, maar ach, komt de LOI nog niet, dan moet je nog een keer naar de grens, niet zo erg dus. 31 januari uitgezwaaid op schiphol, een brief mee voor de customs, met uitleg, en een verzoek om haar een toeristen visum te geven. 's morgens op internet, gelukkig, veilig geland, maar nog geen telefoontje. Eindelijk telefoon van mijn zus, ZE WILLEN HAAR MET HET EERSTE VLIEGTUIG TERUG STUREN, OMDAT ZE HAAR LOI NOG NIET HEEFT. Na uren praten een klein resultaat, haar paspoort word ingenomen, en als ze zich niet voor 5 P.M. op 7 januari met LOI kan melden, gaat ze alsnog terug.
Misschien zijn we te eerlijk geweest, had ze gewoon moeten zeggen dat ze ruim vier maanden vakantie kwam vieren? Of had de beambte haar dag niet?
Vandaag antwoord op mijn mail aan de ambassade van Berlijn, een verzoek om gegevens, zodat ze de data op kunnen sporen. Zou er iets kwijt zijn geraakt? Zijn de uitslagen van de medische keuring in Wenen blijven hangen? Wel een beetje hoop.
Erg jammer dat het zo gelopen is. Vaak maken ze hier niet zo’n probleem van omdat het als Nederlander makkelijk is als toerist binnen te komen maar strikt genomen hebben ze gelijk en vertellen ze ook niet eerder een vlucht te boeken todat je een LOI hebt. Soms is een leugentje dan ook beter, vakanties van 4 maand in Canada zijn redelijk normaal voor Europeanen
Zulke gevallen proberen we met dit forum ook te voorkomen door het zo open mogelijk te houden en iedereen van info te voorzien wat betreft de benodigdheden voor een visumaanvraag zodat iedereen er klaar voor is als de procedure geopend wordt.
We worden graag oo de hoogte gehouden want mocht het met iemand anders gebeuren kan zo iemand van te voren lezen wat er precies aan de hand is.
Dat is inderdaad schrikken. Ik kan ergens de immigration officer wel begrijpen, omdat het risico is dat ze zwart gaat werken (haar stage start immers al), maar ergens ook wel kinderachtig. Gewoon toelaten onder de voorwaarde dat ze geen stagevergoeding kan krijgen tot ze de werkvergunning heeft opgehaald. Maar wie ben ik dan om zoiets te vinden…
Zoals McSnowy al zei, dit is zo’n reden waarom we samen zo’n forum draaien: elkaar zo goed mogelijk voorlichten. We zijn wellicht geen officiële immigratie-advocaten, maar er loopt hier een brok kennis en ervaring rond.
Jammer dat het soms zo moet lopen, maar toch bedankt voor het waardevolle nieuws!
Oeh, dat is inderdaad niet de beste eerste ervaring in Canada voor jouw dochter. Mogelijk ook een gevalletje miscommunicatie geweest? Zodra je zonder werk visum bij een immigratie officer over ‘werken’ gaat praten worden ze vrij snel achterdochtig en inderdaad bang dat er illegaal gewerkt gaat worden. In dit soort gevallen inderdaad, zeker zolang de officer er niet naar door vraagt, niet over werken praten wanneer je geen werk visum hebt, maar gewoon zeggen dat je bv. voor langere tijd in Canada gaat verblijven/rondreizen, gewoon voor de ervaring. Da’s nog steeds geen leugen maar gewoon niet ingaan op alle details.
Mijn ervaring met immigration officers inmiddels is dat je absoluut niet meer moet vertellen dan wat nodig is voor de immigratie procedure en niet moet vertellen wat je ‘mogelijke’ volgende plannen in Canada zijn. Deze volgende plannen zijn voor de volgende officer wanneer je wederom met LOI een nieuwe immigratie procedure start. De immigration officers zijn wat dat betreft net computers en wanneer er iets afwijkt van ‘de procedure’ dan gaat er een belletje rinkelen en ben je een uitzonderingsgeval…
Het zal vast wel allemaal goedkomen en dan maakt ze er vast nog een mooi jaar van in Canada!
Hoera, ze mag blijven, its a miracle. De ambassade in Berlijn heeft hard gewerkt, en de LOI boven tafel weten te krijgen, binnen drie dagen. Ondertussen heeft mijn dochter haar paspoort weer terug met de nodige permit erin.:cheer::dag:
Dat is goed nieuws! Uiteindelijk hebben die Canadezen toch nog hun hart op de goede plek zitten om het goed te laten komen.
Hoe is het eigenlijk verder gelopen? Je schreef dat ze 7 januari de LOI moest laten zien of anders werd ze op het vliegtuig terug gezet. 7 januari en 4 februari is nogal een verschil…
Die 7 januari moest 7 februari zijn. Door alle consternatie raak ik wel eens in de war. Ze kwam de 31ste januari aan in Vancouver, en moest 7 februari beginnen met haar stage volgens het contract dat ze bij zich had. Daarom wilden ze ook voor 7 februari een LOI zien. Hulde voor de Ambassade van Canada in Berlijn!
Even nog een paar vraagjes:
Hoeveel postzegels moeten erop?
En klopt het dat de retourenvelop A4 of A5 moet zijn en de envelop waarin je het opstuurt ook zoiets?
En hoeveel geld moet er over gemaakt worden/ kan dat ook in euro’s?
Breng de envelop langs het postkantoor en ze wegen 'm voor je en plakken de juiste hoeveelheid postzegels erop (ik gok op €1,58). Op de retourenvelop geen postzegels!
Ik had de retourenvelop in zo’n formaat waarvoor je een A4 in de lengte in 3 stukken moet vouwen en dat werkte. Volgens mij willen ze geen A4-enveloppen.
Zie het aanmeldpakket voor deze laatste details, ook hoeveel geld je over moet maken (in Euro’s).
Voor iedereen die al een YP of WH permit heeft aangevraagd:
Het lijkt zo te zijn dat zodra je paspoort bij aankomst in Canada gescand wordt, er automatisch een melding verschijnt dat je een aanvraag hebt lopen, en dus van plan bent om te gaan werken. Je moet vervolgens wel een goede smoes hebben om als toerist binnen gelaten te worden. (Of erg vasthoudend zijn). Als het even kan pas een ticket boeken als je LOI binnen is, is de veiligste optie. Vorige week is er een meisje vanaf Calgary direct teruggestuurd naar Amsterdam, zonder zelfs contact te kunnen leggen met de vriendin die op haar wachtte.