Ik heb ook een WHP (onder IEC 2011) aangevraagd. Hopelijk komt mijn LOI gauw binnen, heb de aanvraag 21 december verstuurd dus ik begin al een beetje ongeduldig te worden.
Ik heb nog wel de tijd - begin juni vertrekken mijn Canadese vriend en ik naar Vancouver, maar ik wil het papiertje gewoon binnen hebben
Ik moet nog veel wijs worden hier aangezien ik nieuw ben op canada reisforum
Ik wil dit jaar graag een jaartje tussenuit gaan om zo Vancouver te bezoeken. Ik wil er graag werken en mijn Engels verbeteren. Klopt het dat ik te laat ben voor het WHP-visa. Ik meen dat dit voor mij het beste visa is als ik graag een jaartje naar Canada wil. Alleen ik weet niet of ik nu te laat ben met het inschrijven hiervoor? :tear: Dit heb ik gelezen op de website: Total number of places in 2011 for citizens of The Netherlands: 600
Still available on 19/01/2011: 400
Processing time: six weeks Zo te lezen is er nog plaatsā¦
Kan iemand mij aub helpen en adviseren? Hoe zijn jullie te werk gegaan?:hihi:
Je bent nog niet te laat. Er zijn er in totaal inderdaad 600 WHP-visaās beschikbaar (open werkvergunning voor een jaar). En de vergunning gaat in op het moment dat je Canada binnen komt. Dus als je hem nu aanvraagt krijg je de āLetter of Introductionā waarschijnlijk over anderhalve maand. Ga je in Juli naar Canada dan kan je met die LOI je visum krijgen bij Immigratie op het vliegveld.
en op Working Holiday klikken en dan alles volgen. Hetene dat demeeste tijd kost is een verklaring omtrent gedrag. De link voor die formulieren kan je daar ook vinden maar kan je ook via justitie + vog googelen. Hiervoor moet je de formulieren naar Berlijn sturen (ambassade) die het vervolgens terug sturen en met de door hen ingevulde formulieren kan jij bij je gemeente een VOG aanvragen en dan duurt het enkele weken voordat je die hebt. Die enkele weken is genoeg om al het andere te regelen zodat je je pakketje papieren kan opsturen.
Dus als ik het goed begrepen heb moet ik het VOG eerst aanvragen bij de ambassade in Berlijn? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakkenā¦
*Hiervoor moet je de formulieren naar Berlijn sturen (ambassade) die het vervolgens terug sturen en met de door hen ingevulde formulieren kan jij bij je gemeente een VOG aanvragen en dan duurt het enkele weken voordat je die hebt. * Kun je dit nader uitleggen?
Ja het systeem met VOGās zit een beetje krom in elkaar. Officieel wil de ambassade een Verklaring omtrent gedrag, over jou, van justitie. Maar omdat jij daar toestemming voor moet geven is het zo bedacht dat jij het moet aanvragen.
Jij vult sectie A in, alleen sectie A
Dan stuur je vervolgens alle 5 paginaās (al dan niet met een kort briefje wat het is en wie je bent (weten ze wel maar ik vind het netjes) naar:
Embassy of Canada
International Experience Canada
Working Holiday (NL)
Leipziger Platz 17
10117 Berlin
Germany
Daarbij doe je ook een envelop die aan jezelf is gericht, dus met je eigen adres. Hier hoeft geen postzegel op.
De ambassade vult dan sectie B in en sturen het terug naar jou in die envelop met jou adres. Dit duurt een week of twee weken. Vervolgens ga jij met de 5 paginaās naar het gemeentehuis waar ze sectie C invullen en de daadwerkelijkaanvraag doen. Dit kost iets tussen 30 en 40 euro geloof ik. En dan krijg je na enkele weken je Verklaring omtrent gedrag thuis toegestuurd. Dit origineel moet je in je pakket toevoegen van je aanvraag van je vergunning. Samen met deze formulieren http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/assets/pdfs/IEC_EIC-2011-NL-WHC-eng.pdf en een kopie paspoort en dergelijke. Dat lees je daarin allemaal wel.
Verder kan je ook in dit topic van voor af aan beginnen te lezen want veel dat je tegenkomt is al ergens genoemd en beantwoord. Zoals bijvoorbeeld de betaling van 100 euro vor je visum en het bewijs van betaling. Maar als je met je VOG begint heb je genoeg tijd voor de rest. Ik had mijn VOG binnen 2 weken maar het kan soms ook 4 weken duren. Zorg ook dat je paspport geldig is voor de duur van het hele verblijf. Dus als je in juli vertrekt moet je paspoort minimaal geldig zijn t/m juli 2012.
Dat is de gebruikelijk manier voor de VOG. Ik heb in een speciaal VOG-topic (en ergens een paar paginaās terug in dit topic) een extra formulier geplaatst, waarmee je de VOG direct zelf bij de gemeente aan kan vragen.
Ik denk dat ik die maar als suggestie voor het aanmeldpakket van volgend jaar naar de ambassade ga sturen.
McSnowy en Jurenb, dank jullie wel voor de snelle reactie.
Jurenb, ik heb het gevonden, het was een pdf bestand. Heb je die zelf gemaakt?
Dus als ik dit invul en naar de gemeente ga kan ik meteen een VOG aanvragen? Dat scheelt wel twee weken zegā¦
Wederom een nieuw post van mij⦠:so: Ik heb gewoon veel vragen nog en ik wil goed voorbereid zijn als ik naar Canada ga. Ik dacht eerst eraan om een emigratiebureau in te schakelen voor het zekere, maar dat kost me bergen geld!:paranoid: Dat vind ik gewoon zonde van het geld en ik denk dat ik een WHP-visa prima zelf kan regelen ook met jullie hulp en of ervaringen hier!:slywink: Mijn vraag hoe jullie voorbereid hebben? Hoe doen jullie dat met de zorgverzekering bijvoorbeeld en hoe hebben jullie een baantje in Canada gevonden? Moet je verplicht een baantje hebben geregeld voor je aanvraag? Ik las op de site ook dat ze verwachten dat je genoeg geld hebt zeker voor de eerst 3maanden in Canada!! Wat is genoeg volgens hen?
Mijn voornaamste reden om naar Canada te gaan is om een jaartje ertussenuit te gaan en zo ervaring op te doen, maar ook om mijn Canadese vriend beter te leren kennenā¦:biggrin: Dit jaar ben ik sowieso al van plan om naar Canada te gaan om hem te bezoeken⦠maar ik weet niet of het verstandig is om nu een WHP aan te vragen⦠Ik kan het uitstellen tot december 2011, dan doe ik een aanvraag voor 2012. (feb 2012 verloopt mijn geldigheidsduur van mij paspoort wel, dat is wel minder)⦠Zo kan ik eerst Canada als een toerist bezoeken, mijn vriend zien en misschien een baantje regelen om vervolgens terug te komen, wat te werken en dan eindelijk een WHP-visa aan te vragenā¦
Wat adviseren jullie?
Alle hulp en ervaringen, zeker als het om het om WHP gaat!:hihi:
Voor de WHP hoef je inderdaad niet alvast een werkaanbod te hebben, want het is een open werkvergunning. Voor de YP (Young Professionals) is dit wel nodig.
Zorgverzekering aanhouden in Nederland! Vooral verzwijgen dat je gaat werken, anders zullen ze je verzekering stopzetten, terwijl je in Canada wellicht geen verzekering kan krijgen.
Je hebt sowieso het basispakket, zorg dat je ook een pakket voor Werelddekking erbij neemt, als je dat nog niet hebt. Dan ben je in ieder geval voor spoedeisende hulp en enkele andere zaken verzekerd.
Eerst lekker op vakantie en een baantje regelen voor later zou wel lekker zijn, dan verspil je niet een paar weken werkvergunning op alleen maar zoeken. Baantjes vinden kan op tig manieren. Er zijn zat websites waar men banen aanbied (jobs.gc.ca, monster.ca, etc.), maar je kan ook bij bedrijven binnenlopen om te vragen of ze je kunnen gebruiken. Zeker voor horeca gaat het op deze laatste manier.
Hoeveel geld je minstens moet hebben, verschilt per persoon bij de immigratie. Zorg dat je voldoende hebt om in ieder geval 3 maanden de boodschappen te kunnen doen, je onderdak te betalen, je transport te betalen en je retourticket (als je die nog niet hebt gekocht). Dan zul je wel veilig zitten!
toen ik richting canada vertrok had ik een Joho special isis verzekering.
deze kun je voor een jaar afsluiten, en daarna 3x voor een jaar verlengen.
dus max 4 jaar.
daar zaten adrenaline sporten bij in, en werk in het buitenland.
goed pakket voor als je wilt rondreizen, en ook nog wat wil bijwerken.
je moet sowiezo een jaar afsluiten, en daarna kun je per maand verlengen, dus zoals jij het wil.
het koste mij 470 voor het hele jaar, en ik kon mijn zorgverzekering in nederland opzeggen, dus dat scheelde heel erg veel in de kosten. http://www.verzekeringeninhetbuitenland.nl/
of www.joho.nl
en dan hoef je ook niet stiekum te werken.
Ik heb ook Joho Specials ISIS afgesloten. Voor de afweging wel of niet zorgverkering in nederland aanhouden let even op het volgende:
Wanneer je jezelf uitschrijft in nederland heb je geen recht meer op een NL zorgverzekering
Als je in het buitenland betaalde werkzaamheden verricht voor langer dan 3 maanden heb je hier ook geen recht op.
De special isis is een goede vervanging voor de zorgverzekering, maar deze dekt alleen noodzakelijke medische hulp. Dus als je afhankelijk bent van medicijnen of je hebt een chronische aandoening raad ik je aan om de zorgverzekering in NL aan te houden.
Mijn zorgverzekering noemde zelfs geen tijdperiode. Zodra ik een contract zou hebben, moest ik een kopie mailen, zodat de verzekering kon worden gestopt.
Uiteraard is het niet mijn probleem dat men hier niet met papieren contracten werkt.
Hallo JurjenB, Jasperkloosterman en Rudytichelaar!
Bedankt voor jullie antwoorden! Dus als ik het goed begrepen heb is het verstandigst (en voordeligst) als ik mijn zorgverzekering afsluit bij Joho Specials ISIS? Aldus Jasperkloosterman en Rudytichelaar. JurjenB, jij hebt je zorgverzekering in Nederland** NIET **afgesloten, maar jij adviseert dit mij ook met nadruk. Ik vraag me alleen af of het niet verstandiger is om bij Joho Specials ISIS een zorgverzekering af te sluiten omdat het toch voor een jaar is en 470euro?
Jurjenb
Hoeveel geld je minstens moet hebben, verschilt per persoon bij de immigratie. Zorg dat je voldoende hebt om in ieder geval 3 maanden de boodschappen te kunnen doen, je onderdak te betalen, je transport te betalen en je retourticket (als je die nog niet hebt gekocht). Dan zul je wel veilig zitten!
Ik maak me hierover veel zorgen, want ik ben niet van plan om veel geld mee te nemen. Mijn plan is om gewoon bij mijn vriend te verblijven, zo hoef ik eigenlijk geen zorgen te maken over accommodatiesā¦:hihi: Waar ik veel over pieker is of dit acceptabel zal zijn bij de immigratie in Canada? Ik hoop dat je mij hierover meer kan vertellen Jurenjb.
Ja tuurlijk is dat acceptabel, zolang zij maar kunne nagaan of dat waar is. Als ze dat willen checken dan kunnen ze hem gewoon opbellen, en als hij dat bevestigd, dan zit je wel goed. Niet te veel zorgen over maken. Ik heb van heel veel mensen gehoord dat ze dat niet eens checken. Komt wel goed
Het komt erop neer dat ik niet voor verrassingen wil komen te staan. Daarnaast kost een verzekering, met de zorgpremie, niet heel veel. Geen idee of je die zorgpremie houdt als je je Nederlandse basisverzekering stopzet. Ook geen ervaring met of je zomaar weer je basisverzekering kan starten op ieder gewenst moment. En ook of men dan ineens loopt te rotzooien met mijn premies, vanwege mijn dure medicatie.
Wat betreft bij de douane/immigratie: bij het afhalen van mijn WHP werd er (geloof ik) niet eens naar financiĆ«n gevraagd, we waren te druk met gezellig kletsen over wat mijn plannen waren (hij heeft waarschijnlijk massaās WHPāers over de vloer, want alle Franse WHPāers komen in Montreal binnen). In het ergste geval kun je inderdaad aangeven dat je onderdak al is verzorgd en wat ook geaccepteerd wordt is een garantiebrief van bijv. ouders dat ze je geld over kunnen maken, mocht je onverhoopt in financiĆ«le problemen raken.
Wat betreft de Special Isis zorgverzekering, is dit inclusief het bezoeken van een doktor/huisarts eenmaal in Canada? Ik meen dat dit wel het geval zou zijn als ik bij de basis zorgverzekering zou blijven.
Jurjenb, ik heb weer een andere vraag voor je maar ik weet niet in welke topic ik dit kan plaatsen. Ik heb gezien dat je in Canada woont en ik vroeg me af hoe dat process is gegaan bij jou? Misschien dat je mij een prive bericht kunt sturen
Ja! vandaag is mijn LOI binnen gekomen!
De ambassade heeft er 5 weken overgedaan en dat is incl. de kerst/nieuwjaar periode waar ze vast niet gewerkt hebben. Ik kan in ieder geval binnenkort vertrekken.
Nog even een bedankje aan het forum! Het heeft mij super geholpen met de vragen die ik (en andere reizigers) hadden.
Hey BCReizigster, let er ook op dat, ook al wanneer je in Nederland je zorgverzekering aanhoudt, je mogelijk een reisverzekering hier bovenop wilt afsluiten. Voor evt. medische kosten in in buitenland, transport naar Nederland in geval van ongeval, aansprakelijkheid dekking in geval van ongeluk, diefstal van jouw bezittingen etcā¦
Het kan zijn dat je al extra buitenlanddekking hebt op je Nederlandse zorgeverzekering en dat medische kosten ook in het buitenland vergoed worden maar het is mogelijk dat dit ook alleen geldt als je korter dan 6 maanden in het buitenlandt verblijft. Check dit dus even goed bij je huidige verzekeraar.
Een ānormaleā reisverzekering is normaalgesproken ook voor maar 6 maanden geldig dus deze kun je als je langer dan 6 maanden Nederland uit bent ook niet afsluiten. ISIS, en er zijn ook andere verzekeraars, bieden ook speciale reisverzekeringen aan die je naast je huidige zorgverzekeraar kunt afsluiten.
Dus beste is lijkt mij om even goed te checken wat je huidige zorgverzekeraar dekt in het buitenland en of hier een verblijfslimiet aan zit en evt. hiernaast een āspecialeā reisverzekering af te sluiten. Kun je je zorgverzekeraar in Nederland aanhouden dan zul je de doktersbezoeken waarschijnlijk door de Nederlandse verzekeraar vergoed krijgen.
Alternatief is alles opzeggen in Nederland en met een verzekering als Special Isis verder gaan. In dit geval zullen doktersbezoeken niet worden vergoed. Wil je dit wel, dan kun je (afhankelijk van de provincie waar je naar toe gaat in Canada) ook (of naast Special ISIS) lokaal de overheidszorgverzekering afsluiten. In BC heb je hier met je WHP recht op en dit kost ongeveer rond de $50 per maand. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of deze basispremie doktersbezoeken vergoedt, maar ik ga er vanuit van wel.
Hopelijk kom je weer een stap verder, het blijft altijd een ingewikkeld verhaal met al die verzekeringen⦠:paranoid: