Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hallo iedereen,

Verblijf momenteel ongeveer al 5 maanden in Red Deer/Edmonton.
Was gewoon nieuwsgierig wie er meer in die buurt waren? Ik werk part time in Red Deer en Edmonton (Nederlands/Canadees architectbureau ;), dus reis vrij veel tussen die plaatsen.

groeten!

Istemin

Hey Natas85 hoe is het in Victoria ? was mss van plan om voor twee weken vakantie te vieren in BC en dan ook naar Victoria te gaan. Ik hoorde van Canadezen hier dat Victoria een biljarden stad was voor mensen die met pension zijn/gaan, klopt dat haha?

Hoi Istemin,
Het klopt idd dat hier veel mensen wonen die gepensioneerd zijn. Desondanks is het een hele mooie en fijne plaats, die absoluut het bezoeken waard is.
Laat het me weten als je hierheen komt, dan kan ik je wat tips geven of evt. rondleiden :slight_smile:

WHP Kan je niet verlengen tenzij je voor YP gaat maar daar zitten ook weer regels aan verbonden.

Ok dank je wel!
Hoop dat het lukt om dan voor de wintermaanden (bijv. skiresort) werk te vinden. Ben bang dat dat lastig gaat worden als mijn visum maar tot 1 maart geldig is :frowning:

Hoi Natas85,

Leuk, tips zijn altijd welkom! Ik hoor positieve verhalen over Victoria (alleen dat mensen hier grappen maken over dat BC voor ‘‘bring cash’’ staat omdat het daar zo duur is met de provinciale belastingen is wat minder):P. Zoals het nu lijkt ben ik van plan om de eerste 2 weken van september naar BC te gaan. Vertrek vanuit Edmonton en dan richting Vancouver, Vancouver Island. Ben ook naar bezienswaardigheden in BC algemeen, maar ben niet iemand die alles wil planen. Dat is voor mij geen vakantie beeld ;). Zover had ik in gedacht om Vancouver, Vancouver Island te zien hellsgate moet erg indrukwekkend zijn…we zien wel waar de schip strand de reis door de bergen is alleen al indrukwekkend. Nou ben ik al een paar keer de bergen in geweest aan de Alberta side of the rockies maar ook prachtig daar.

Trouwens ben jij al eens in Alberta geweest? ook mooi, Drum Heller is zeker een aanraden met de vervreemdende landschap dat daar is en ze hebben daar een mooi dinosaurus museum btw.

groeten!

Hoi Hoi,

Ik heb even een vraagje en misschien dat iemand hier ervaring mee heeft. Binnenkort vertrek ik naar Canada met mijn WHP visa. Ik mag dus 1 jaar in Canada blijven en werken. Ik ga samenwonen met mijn (canadese) vriendin. Nu wil ik in ieder geval 4 jaar, en waarschijnlijk langer, in Canada blijven tot dat zij klaar is met studeren. Zelf ben ik mijn master nu aan het afronden in Nederland. Heeft iemand ervaring met het in Canada blijven en het krijgen van een nieuwe werkvergunning na het aflopen van je working holiday program. Is dit heel moeilijk? Trouwen is voor mij nog geen optie, dus eventueel via express entry zou kunnen. Heeft iemand ook ervaring met het krijgen van een LMIA, is dit moeilijk?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Hi all,

Ik word een beetje paranoia van het hele gebeuren. Klopt het dat je POE begint met de tekst: “Your application to study or work in Canada has been approved.
Your study or work permit will be issued to you upon arrival in Canada, subject to your compliance with the
requirements of the Immigration and Refugee Protection Act and its Regulations. It will allow you to study or
work in Canada for a temporary period only. Read the terms and conditions carefully.”

Staat er bij jullie dan ook zo’n blokje met deze tekst onderaan de pagina?:
"Permit details:

Type: Permit - WP/Permis - PT
Permit validity: …"
Ik vind het zo verwarrend dat er staat “type: permis - WP”, want dan lijkt het net alsof dit je werkvergunning al is., maar eerder in de brief staat “To facilitate your arrival in Canada, inform the officer of the reason for your visit (study or work) and present this letter with your passport.” Dus ga ik er vanuit dat dit de POE is en ik dus t/m die validity date naar Canada mag komen en dan nog een jaar mag blijven?! Deze brief staat ook wel als POE aangemerkt in myCIC wanneer ik 'm download, maar op de brief zelf staat nergens zwart op wit dat dit de POE is.

En verder, als je deze brief dus hebt, dan hoef je verder dus in MyCIC niks meer te regelen toch?

Alvast bedankt!!

De brief is de Letter of Introduction. Neem die mee naar Canada. Zodra je bij de douane komt, zeg dat je je werkvergunning moet afhalen. Je wordt naar naar Immigratie doorgestuurd, daar laat je je brief zien en dan printen ze je echte werkvergunning uit met als ingangsdatum de dag dat je daar op de luchthaven staat.

1 like

Thanks Jurjen!

Hi,

Ik heb mijn POE al enige tijd binnen, maar nu ben ik in de tussentijd verhuisd.
Over 2 maanden vertrek ik naar Canada, moet ik mijn adreswijziging binnen Nederland nog ergens doorgeven?

En hebben jullie je uitgeschreven bij de gemeente in Nederland voor vertrek naar Canada?

Groetjes,
Tatjana

Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en daarom ben ik hier even aangeklopt voor hulp.
Ik zou heel graag komend jaar naar Canada willen vertrekken om stage te lopen, dit zou zijn tussen juni-augustus. Mijn stage moet 20 weken duren, dus ik ben voor het einde van het jaar weer terug. Een stage-plek ben ik mee bezig, maar ik loop vooral vast op het visum dat ik nodig heb om daadwerkelijk naar Canada te vertrekken.
Kan iemand mij hier helpen met wanneer ik dit aan moet vragen en wat ik daar allemaal voor moet regelen? Mijn dank zou zeer groot zijn :slight_smile:

Groetjes,
Savannah

Hallo iedereen!
Ik wil vanaf april 5 maanden werken in Canada en kwam dit topic tegen! Ben op dit moment druk bezig met proberen uit te vogelen hoe het aanvragen van een visum precies werkt. Ik kom in aanmerking voor het Working holiday visum, maar het enige wat er op de officiële site van de Canadase ambassade staat is dat de aanvragen gesloten zijn. Nergens staat wanneer deze weer open gaan. Zou heel graag in april vertrekken, maar twijfel nu dus heel erg of ik voor die tijd het visum wel binnen heb.
Hoop dat iemand mij kan helpen! bij voorbaat many thanks!

Hoi Melody1,

Het helaas nog niet bekend vanaf wanneer de aanvraag voor de 2016 Working Holiday visums wordt opengesteld. Dit jaar kon je vanaf 10 maart de aanvraag indienen, maar deze datum werd pas een paar dagen van te voren bekend gemaakt. Als de visums voor 2016 weer pas vanaf maart aangevraagd kunnen worden zal het waarschijnlijk lastig worden om in april met je stage te beginnen.
Dit is de officiele site waarop de datum wordt bekend gemaakt: http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/index.asp?country=nl&cat=wh.
Het is verstandig om deze site vanaf januari goed in de gaten te houden. Je moet er namelijk snel bij zijn want de Working Holiday visums zijn vaak binnen een paar dagen of zelfs paar uren weg.

Heel veel succes

Als je nog een WHP visum wilt aanvragen ben je al rijkelijk laat. Je kunt ook als toerist gaan, dan mag je 180 dagen zonder visum blijven. Dan mag je formeel niet werken, maar ik heb dit advies al vaak gegeven en nooit gehoord dat mensen zijn teruggestuurd. Zorg wel voor een goede verzekering.

• Updated - - -

Het aanmeldsysteem is veranderd, je kunt nu al aanmelden. Zie http://visumdienst.com/nieuws/126/Canada.html, laatste alinea

Mijn dochter heeft zich begin december ingeschreven voor aanvraag WHP en afgelopen maandag 18 januari al reactie terug ontvangen om te reageren. Dus lukt prima [emoji6]
Gewoon proberen dus.

Binnen 9 weken het WHP binnen. Hoe zo, lang wachten? -:wink:

1

• Updated - - -

hoi koen 21 ik ben felicia ik ben vorige jaar naar canada vertrokken op een working hliday visa ik woon nu bijna een jaar met me canadeese vriend samen en me working holiday is bijna afgelopen. ik heb gekeken om een jong profesional visa aan de vragen maar dat was niet mogelijk op me werk. wij starten 10 april de sponsoring common law spouse dat kan je doen als je een jaar samen heb gewoont ik geef je 1 tip als je in caanda land gelijk je visa activeren want als je een jaar samen heb gewoont en de sponsering start kan je blijven werken. ik heb de fout gemaakt om eerst als toerist binnen te komen en dan de visa te activeren en dus mis ik 1 dag en kan ik een paar maanden niet werken. ;( maar als je sponsering start kan je ook weer een andere werk visa krijgen die zit aan de sponsering vast

groetjes felicia

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op deze pagina en heb 0 ervaring met het aanvragen van een visum. Als alles goed gaat ga ik volgend jaar maart voor 20 weken op stage gedurende mijn opleiding aan de HAS. Mij is geadviseerd op de Young Professionals visum te kiezen en aan te vragen, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Daarnaast wanneer start de procedure voor het aanvragen van visums. Wat ik zoal lees is dit pas vanaf november en ik zou graag in maart starten met mijn stage. Dit zal krap aan worden. Wat zijn jullie ervaringen zoal?

Hallo,

Allereerst leuk voor je dat je stage wilt gaan lopen in Canada. Mijn dochter heeft een Working Holiday Visa aangevraagd bij de Canadese Ambassade in Berlijn, en ik kan je vertellen dat dat snel kan gaan. Uiteraard is dit geen garantie maar zeker niet onmogelijk. Mijn dochter had haar visum binnen 6-7 weken helemaal rond. Anders even bellen met zo voor meer info.

Succes!