Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hoi allen, ik heb een deel van dit topic doorgelezen en ben tegenstrijdige verhalen tegengekomen. Ik heb een vraag over de geldigheid van de POE letter of introduction. Gisteren heb ik een invitation to apply ontvangen, wat heel fijn is natuurlijk! Als alles goedgekeurd wordt, ben ik van plan om in april die kant op te gaan. Nu is mijn vraag of dat wel mogelijk is, aangezien ik met de ‘2016 season’ mee doe. Ergens heb ik gelezen dat de POE letter altijd een jaar geldig is, maar ergens anders las ik weer dat je het jaar dat je meedoet (dus in dit geval 2016) Canada moet binnengaan, dus dat zou betekenen vóór 1 januari 2017. Wie o wie kan me vertellen hoe dit zit?

Hi Anne-Lieke,

Wanneer je je POE ontvangt zal daar een datum opstaan waarvoor je in Canada moet zijn. In de meeste gevallen is dit 1 jaar.
Ik had mijn POE ontvangen in Maart 2015 en had t/m Maart 2016 om Canada in te zijn (dus het liep nog door in het jaar 2016, ondanks dat ik het in 2015 aangevraagd heb) . Dus ervan uitgaand dat je je POE over ongeveer 2 maanden hebt, dan heb je t/m December 2017 om Canada in te gaan. Zover ik weet heeft het jaar waarop je het aangevraagd hebt hier geen invloed op.

CIC zegt het volgende (negeer het medical exam gedeelte, dat is niet van toepassing op Nederlands)

*For International Experience Canada (IEC) participants only:

Your Letter of Introduction will normally be valid for 12 months. If you underwent a medical exam, it will be valid until the expiry date of your medical exam or for 12 months, whichever is less. When you enter Canada, the officer will give you a work permit that will be valid for the time allowed by the agreement between Canada and your country. If, on arrival, you did not receive the total time you are entitled to as per your country agreement, you will be allowed to extend your work permit for a time period that adds up to – but does not exceed – the maximum allocated time for your country.*

Waar in Canada ga je heen? Ik zit in Calgary. Mocht je nog meer vragen hebben kun je me pmen.

1 like

Oke, super! Dat is goed om te horen. Exacte plannen heb ik nog niet, waarschijnlijk vlieg ik eerst naar Vancouver of Calgary. Verder moet ik nog even uitzoeken. Hoe is Calgary en wat doe je daar op het moment?

Hi,

Ik ben op dit moment in Canada met een WHP permit en heb onlangs m’n POE ontvangen voor m’n YP permit.
Vroeg me af of iemand ervaring heeft met het ophalen van een nieuw permit als je al in Canada bent. Kan dit op het vliegveld (alsin kun je immigratie benaderen vanuit de Canada kant)? Of moet je echt naar de grens en zo ja, moet je ook echt de grens oversteken en weer terug?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Tatjana

p.s. ik zit in de buurt van Calgary!

Hallo allemaal!

Ik wil dus een Working Holiday Visum aanvragen. Dit heb ik al gedaan en ik heb inmiddels een ‘invitation to apply’ gekregen. Deze ga ik morgen bevestigen. Ik heb al een VOG aangevraagd (met spoed), ik heb mijn engelse CV klaar liggen, ik ga vanmiddag een goede pasfoto laten maken en ik heb al contact gehad met docter Ritz in Amsterdam voor een medische keuring (ik ga met kinderen werken, als au pair).
Nu vroeg ik mij het volgende af: Ze hebben het telkens over originele documenten. Maar kan ik ze niet gewoon inscannen? Moeten ze opgestuurd worden? En ik lees op dit forum veel over de Canadese Ambassade in Berlijn. Maar kan je niet veel regelen met de Canadese Ambassade in Den Haag?

Ik hoop dat iemand hier meer vanaf weet :slight_smile: