Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

wow dat meen je niet ! waar heb je dat gelezen dan ?

ik had mijn POE vorig jaar met zo’n 20 dagen na opening, hangt er een beetje vanaf hoe snel je met submitten van je documenten bent.

hoi volgens mij ben ik met het laatste onderdeel bezig van m’n WH, alleen paar vragen hoe jullie dit gedaan hebben.
bij je my cic account moet je een aantal formulieren invullen en bij het formulier application for work permit made outside of canada:

• vakje nummer 1 UCI ?? wat betekent dit en wat moet ik hier invullen?
  • en dan bij details of intended work in canada. Ik heb een working holiday aangevraagd en ik weet dus nog niet waar ik ga werken hoe hebben jullie dit ingevuld?

Hoi Maris,

Ik ben daar zelf nu ook mee bezig.

Bij vakje nummer 1 UCI hoef je niks in te vullen, aangezien dit je eerste contact via myCIC is.
“Type your Unique Client Identifier number (UCI), if known. Otherwise, leave it blank. If this is your first time dealing with CIC you will not have a UCI.”

Ik heb bij intended work unkown ingevuld.

Als je meer problemen hebt bij het invullen van de formulieren kijk op deze website:
http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/5487ETOC.asp#5487E3

Hoe heb jij je pasfoto zo gekregen dat die aan de eisen voldoet? Ik heb geprobeerd er 1 in te scannen op 600 DPI, maar dit is onmogelijk
 Moet je hiervoor speciaal een digitale pasfoto laten maken?

Hoi ik kom me hier ook melden, ben momenteel bezig met de aanvraag van mijn visum, ik heb een MYCIC account en ik moet nog een aantal formulieren regelen.
Ben vandaag naar het gemeentehuis voor een VOG en heb zelfs dat formulier dat ik hier ergens had gevonden meegenomen maar volgens de man achter de balie kon dat allemaal niet en moest het persé via de ambassade in Berlijn anders kreeg ik het er toch niet door en dat zou zonde zijn van mijn aanvraag

Hij zei ook dat dit waarschijnlijk 2-4 weken ging duren, dus ik baal flink! Ik wilde ook nog even langs de fotograaf gaan voor een pasfoto met de juiste formaten maar op maandagochtend is dat natuurlijk nog niet open, wat een gedoe allemaal zeg!

Ik doe ook mee! Wat een gedoe, die aanvraag
 Moet het family informatie form wel of niet worden ingevuld op mycic als je alleen naar Canada gaat? Deze staat wel als een van de supporting documents vermeld, maar als ik het formulier bekijk lijkt het alsof het niet hoeft (in mijn geval). Kan iemand me hiermee helpen? Thanks!

S1993: Toen ik mijn VOG bij de gemeente aanvroeg, moest ik een bewijs aanleveren dat ik een VOG nodig heb (alsof ik VOG ga aanvragen voor de fun
). Dit heb ik met 1e mail van kompass/IEC aangetoond en toen was het wel goed en kon de aanvraag in behandeling genomen worden
 Misschien kun je het nog eens proberen bij een andere persoon achter de balie :wink: succes!

hoi over het stukje met family informatie heb ik wel gedaan aleen van me ouders :wink: dat was voldoende :wink: ik ga ook aleen naar canada toe :wink:

1 like

hoi, koen21,

ik heb dezelfde pasfoto in gescand als mijn paspoort, dat met 600 DPI weet ik ook niet maar de rest van de eisen voldeed die wel,
lijkt me dat ze daar niet zo’n heel probleem van maken.

@s1993 maar als je op je mycic account zit kan je zien dat je vog nodig hebt maak daar dan een bewijs van, ik had zelf het adres van Canadese ambassade in nl ingevuld en dat werk goedgekeurd.

@gaby ik heb het wel ingevuld 2 min werk en volgens mij is het wel verplicht anders kom je straks niet bij de betaling

1 like

Hoi Maris91,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het uiteindelijk ook maar zo gedaan, aangezien mijn CAL vandaag afloopt. Als het niet goed is dan hoor ik dat wel en zullen ze vast vragen om het nog een keer in te sturen.

@s1993, Ik zou het inderdaad ook nogmaals proberen. Als je het namelijk via de ambassade in Berlijn gaat doen dan gaat dat je een aantal weken kosten ben ik bang. Wat Maris zegt, gewoon het adres van de Canadese ambassade in Nederland invullen en een blaadje uitprinten wat aangeeft dat je het nodig hebt. Ik heb uiteindelijk gewoon een pagina van Q&A uitgeprint en dat was voldoende, maar iets van MyCIC, met jouw naam erbij is beter. Heb hem binnen een week binnen gekregen (gemeente Rotterdam) Mocht degene achter de balie je niet kunnen/willen helpen, moet je even vragen of je met zijn ‘‘baas’’ of de ‘‘voorzitter’’ mag spreken. Als je ze uitlegd dat het dringend is doen ze meestal niet zo moeilijk of knijpen ze een oogje dicht.
Wanneer je je VOG aanvraagt zul je een soort van aanvraag bevestiging ontvangen van de gemeente, die kun je dan bij je VOG uploaden met wat uitleg erbij dat je je VOG binnen 2 weken verwacht, anders kun je nml niet verder met je aanvraag.

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb afgelopen week naar justis gebeld om te vragen hoe het nou precies zit en die zeiden idd hetzelfde als jullie dat aangeven dat het echt nodig is voldoende is :slight_smile: Vanochtend opnieuw naar de gemeente geweest en het hele verhaal uitgelegd inclusief dat ik justis aan de lijn heb gehad en toen vonden ze het prima. Degene achter de balie zei wel dat de meeste mensen het wel via de ambassade doen maar dat het dan zo ook wel moet kunnen. Aanvraag is dus gedaan en heb voorlopig dat formulier geupload en erbij gezet dat de echte verklaring binnen 2-4 weken moet komen.

Ik heb trouwens een digitale pasfoto laten maken, maar had ook geen oude pasfoto meer liggen dus vond het wel prima zo :slight_smile:

Dringende vragen voor YP:

• Waar betaald de employer de fee? Ik zie nergens een link?
  • Hoe zit het met het vog als je een jaar WHP hebt gedaan en dus in Canada was?

Heel erg bedankt als iemand antwoord heeft.

Heeft iemand inmiddels zijn POE al binnen? Ik zag dat UK aanvragers hem langzaamaan binnenkrijgen en hun aanvraag was een week na de onze opengesteld. Ik heb op 20 maart het tweede gedeelte afgerond. Ben zo benieuwd of ze al bezig zijn met ons Nederlanders :slight_smile:

Ik heb geen idee hoe het met de YP zit, sorry Ramz19. Volgens mij moet je een Canadese police clearance aanvragen in dat geval.

Yes yes yes, zojuist mn bevestiging gekregen.

ik heb hem ook binnen :wink: ik zit al in canada :wink: ik ga van de week of volgende week even naar de grens en het op hallen :wink: zo blij mee

Ik zit nog te wachten op het bericht, maar geen haast :).

Hoe werkt dat Felicia25? Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om eerst met mijn toeristen visum canada binnen te gaan en later pas mijn werk vergunning “aan te zetten” wanneer ik werk gevonden heb.
Moet je hiervoor naar de grens met Amerika gaan en dan weer Canada naar binnen komen?
En had jij geen problemen met Canada binnen komen in de eerste plaats, wanneer ze je vragen wat je komt doen?

hoi koen21 je kan altijd eerst als toeristen visa binnen komen :wink: ik zal je even vertellen hoe is het heb gedaan ik heb op de website goverment of canda gevonden van de working holiday pagina dat je gewoon met 1 tiket mag komen :wink: als je kan aantonnen dat je genoeg geld heb om terug te gaan die heb je ook nodig om aan te kunnen tonnen voor je werkvergunning toch :wink: na die papieren werd niet gevraagd ik had wel voor de zekerheid mijn iCI status uitgeprint en ze konden ook in de pc zien wat mijn status is dat werd wel gevraagt veder vroegen ze waar ik heen ging ik zit in edmonton bij me vriend en ze en vroeg of ik eerde in canada ben geweest ik met ja antwoorden :wink: vervolgens werd ik naar de emigratieoffice gestuurt daar het zelfde verhaal verteld en ze vertelde dat je de grens over moet om je werkvergunning te activeren ik dacht eerst dat het gewoon op het vliegveld kon maar nee dus. ik ga ergens over 2 week de grens over eerst dingen reglen zo als een baan :wink: het enge wat ze ik hoorde is well done homework dat ik alles in een mapje had :wink:

ik wens je veel pezier in canada :wink:

1 like

Bedankt voor je snelle reactie!

Leuk dat je al in Canada bent! Ik ben van plan begin Augustus naar Calgary te gaan, samen met mijn vriendin (canadees) die daar vandaan komt. Dus zit aardig in de buurt ;).
Ik heb tegen die tijd mijn werkvergunning (hopelijk :teeth:) al, maar ga toch proberen om eerst binnen te komen op mijn toeristen visum. Dat moet zo te horen wel te doen zijn, en dan een keer een dag tripje naar de VS maken om je werkvergunning te activeren. Hoop alleen wel dat er een beetje mogelijkheden zijn om werk te vinden, hoor dat de economie met de lage olie prijs het niet heel erg goed doet

Jij ook heel veel plezier!

wat leuk :wink: mocht je eens in edmonton zijn kunnen wel een keer wat drinken met ze alle :wink: of als ik in de buurt ben van calgary ja hoor dat moet geen probleem zijn hoor van een hoop die dat zo hebben gedaan :slight_smile: waar zoek jij werk in dan ? wat ik ga doen ik ga me NL diploma even om zetten in een canada diploma altijd handig om dat ik hier toch bijf :wink: veder moet je niet vergeten een esta fomulier aan te vragen 3 dagen voor dat je de grens over gaat als je dat niet heb kan dat voor problemen zorgen

Ja leuk! Moeten we zeker doen, ik vertrek dus waarschijnlijk begin Augustus en ben ook niet van plan snel terug naar Nederland te gaan :).
Werk maakt me niet zo heel veel uit, maar heb in Nederland economie gestudeerd dus zou daar wel iets mee willen doen haha.
Ja ik ben nu ook alles een beetje aan het uitzoeken mbt diplomas, maar dat is nog best ingewikkeld, met legaliseren en vertalen en alles

En mijn vriendin is nu in Nederland, en die heeft gezeur bij de gemeente over haar birth certificate. Dus ik weet niet of je dat in Canada ook nodig hebt, maar ga dat wel even allemaal regelen, want als je dat vanuit het buitenland moet doen is dat een hoop gedoe.

Hoi,

Ik haak even in op jullie gesprek Koen en Felicia, als je met de auto de grens over gaat heb je geen ESTA nodig(alleen als je met vliegtuig of boot komt heb je dat nodig) Ik ben in de afgelopen jaren vaak met de auto de grens over gegaan en je wordt door de US douane naar binnen gestuurd, daar vul je wat gegevens in en dan krijg je een wit/groen briefje in je paspoort. Deze is voor drie maanden geldig en kost 10 US$ (creditcard of US dollars moet je hebben om te betalen). Als je weer terug de grens over gaat en je working holiday visum krijgt en je komt zeker weten niet terug naar Amerika in de drie maanden daarna dan moet je vragen of ze dat witte/groene briefje weer eruit halen. Als je hem er niet uit laat halen is de kans groot dat ze denken dat je nog in Amerika rond loopt en dan gaan ze je zoeken (dat was bij mij het geval een keer haha).

Ik ga trouwens ook naar Calgary, ik heb nog geen baan dus daar ben ik nu naar op zoek. Ik wil al gauw naar Canada, hopelijk over twee weken, nog geen POE helaas. Zou leuk zijn elkaar eens te ontmoeten in Alberta!