Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hallo Koen,

Toen ik begon met de WHP aanvraag procedure had ik eerst deze instructie video’s van IEC bekeken: https://kompass-iec-eic.international.gc.ca/iecindex.aspx?regionCode=NL&Lang=eng Misschien een tip om eerste deze video’s te zien?

Nu terug op je vraag, ik weet niet als je al een IEC account heb aangemaakt maar dat moet je eerst doen. Later bij de IEC vragen ze je om je aan vraag alvast te betalen en documenten uploaden. Het betalen is het makkelijkst met een creditkaart, bij documenten bedoelen ze een CV in Engels en een foto van je paspoort, dit zou je kunnen voorbereiden ook omdat later als bij het uploaden van documenten van Mycic je deze documenten weer nodig heb. Als je bij de stap bent om je documenten up te loaden bij Mycic heb je de volgende documenten nodig:

• pasfoto
  • CV in Engels
  • Foto van je paspoort + alle stempels die erin staan!
  • Een VOG (aanvraag duurt tussen de 2-4 weken maar dat was bij mij gemeente)
  • document 1295E (kun je volgens mij pas invullen als je een Mycic account heb, waar je de document ook op kunt vinden)
  • document IMM5707E (zelfde verhaal als document 1295E)

Maar voor de inschrijving/opening, had ik zelf destijds ook geen documenten klaar te liggen. Maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is hoe de procedure is en wat voor documenten je allemaal nodig hebt. Dus que voorbereiding voor de inschrijving is het handig om een Engels CV en foto van je paspoort klaar te hebben en kun je alvast een VOG aanvragen (zit de langste wachttijd op) deze zijn volgens mij ook een jaar geldig voor gebruik.

Palias86: nog bedankt voor je verhelderde antwoord het is mij nu helemaal duidelijk! ben blij dat je alle tijd hebt om je visa te gebruiken/activeren.

Istemin, ik heb gisteren mijn POE letter gehad en kan nu dus in principe naar Canada afreizen.
Mijn POE letter en het visum zijn beiden 1 jaar geldig, ik kan dus tot 1-12-2015 afreizen en in dat geval tot 30-11-2016 blijven.

Groet,
Wouter

Hey Wouter,

Gefeliciteerd!, wat snel btw. Hoop dat ik die van mij ook zo krijg, ben wel benieuwd!

Zorg dat je alle papieren, inclusief VOG, klaar hebt. Het kan wel februari worden voordat de aanmelding opengaat, en reken erop dat het waarschijnlijk binnen twee dagen is volgeboekt.

• Updated - - -

Pas begin februari (waarschijnlijk) wordt de inschrijving opengesteld!

Wat mij nooit duidelijk is geweest: waarom gaat niet iedereen gewoon in de wachtrij staan?
Waarom wachten op de openstelling van de inschrijving???
Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, dus ik zou zeggen: ga gewoon in de wachtrij staan dan krijg je vanzelf bericht…

Klopt heb ik ook gedaan, en btw ik heb ook zojuist mijn PEO letter gekregen! :slight_smile:

Nice! Have a good time over there!

Vraagje: kan ik eerst 30 dagen op een toeristenvisum naar Canada voordat ik mijn WHV in laat gaan?

geen rede om te stressen om VOG (die heb je met 5-10 werkdagen op de deurmat) te regelen, je VOG mag max 3 maanden oud zijn. De VOG heb je pas nodig in de 2e fase (2 weken na openstelling), hier heb je 3 maanden voor om dit te voltooien.

het is mogelijk om op een toeristenvisum naar Canada te gaan (max 3 maanden), vervolgens zou je je werkvisum kunnen activeren bij de Amerikaanse/Canadese grens. let er wel op dat bij aankomst op een toeristenvisum kunnen ze vragen bij bordersecurty naar iets van bewijs dat je het land ook weer gaat verlaten (terugreis/retour ticket of doorreis plannen naar de States)

Hey Palias86 of iemand anders,

Een vraag, hoe hebben jullie het aangepakt om financieel te leven in Canada (kamerhuren, eten/drinken kopen, ecetera)? Kun je gewoon met een NL bankrekening en bankpas jezelf (d.m.v. contant cash) reden in Canada, is dat voldoende? of moet je perse een creditkaart hebben en/of een Canadese rekening openen. Want ikzelf kan geen creditkaart aanvragen/krijgen bij mijn bank omdat ik geen vast werk heb…(net afgestudeerd). Ik weet verder dat je bankpas op ‘‘wereldpas’’ ingesteld moet worden om geld op te kunnen nemen in Canada (er zijn geldautomaten in Canada die voorzien zijn van een Maestro-logo) en dat je bij aankomst in Canada een SIN nr. moet aanvragen.

Verder las ik ook dat je bij de CBSA **moet ** melden wanneer je een bedrag van 10000 CAD of een gelijkwaardige bedrag van herkomst (euro’s) meeneemt zie link: http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/arrival.asp Dus als je een bankafschrift laat zien en gewoon aan de CBSA meld dat je meer dan 10000 CAD aan euro’s hebt/meeneemt dan is dat geen probleem neem ik aan.

Graag jullie reactie! Groetjes!

Istemin

bij aankomst heb ik mijn SIN aangevraagd, deze krijg je meteen mee en is nodig voor openen van een bankrekening/telefoon ambonement, 10 minuten werk), vrij snel daarna heb ik een Canadese bankrekening geopend. eerlijk gezegd heb ik niks betaalt in canada met mijn nederlandse passen, maar volgens mij gaat werkt dat netzoals in NL (VISA of Mastercard werkt altijd). Ik heb de eerste 2 weken redelijk overleeft met cash, daarna heb ik alles via debit card (canadese betaalrekening) gedaan.

je als je meer dan $10000 cash hebt moet je dat melden, maar wat je op je rekening hebt staan word niet na gevraagd. tenzij ze je vragen om aan te tonen dat je meer dan $2500 (IEC criteria) zou je dat aan kunnen tonen door middel van een bankafschrift. $2500 vind ik zelf best minimal, reken er maar op dat je ongeveer $2000 per maand spendeerd, ongv. $750 kamer huur, $40 telefoonabonnement, $250 voor boodschappen, uitgaan is ook best prijzig.

Hey Palisa86,

Bedankt voor je antwoord en info!:slight_smile:

Hoi Wouter,

Wat bedoel je precies met ‘wachtrij’? Is dat niet hetzelfde als de wachtrij voor als de aanmeldingen voor een bepaald jaar vol zijn? En waar kan ik een link naar de wachtrij vinden?

Merci!

De wachtlijst werkt alleen voor het al vervallen jaar, in dit geval 2014. Dus als er voor 2014 nog plekken vrij komen kun je die krijgen door in de wachtlijst van 2014 te staan. Ik ben op moment in Canada met het 2014 programma, die ging vorig jaar open rond januari en ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die weten wanneer het 2015 programma open gaat?

Begin 2013 een Working Holiday aangevraagd. Letter of Introduction gekregen maar door omstandigheden de reis niet kunnen maken. Dacht ergens gelezen te hebben dat je bij Canada een tweede keer kon participeren in het IEC maar lees nu dat dat alleen kan je een ander onderdeel kiest (Young Proffesionals).

Zit dus met wat vragen.

• Telt het ontvangen van je Letter of Introduction echt definitief als participatie of is daar nog wel een mouw aan te naaien?
  • Is dit een nieuwe regel (twee keer participeren maar verschillende visa) en hoe strikt is het?
  • Als het dan echt noodzaak zou worden om het Young Proffesionals visa aan te vragen: hoe lastig (/makkelijk) is dit?

Vriendelijke groet en alvast hartelijk dank!

De verwachting is dat (pas) half februari aanvragen kunnen worden gedaan. Kijk op http://visumdienst.com/nieuws/126/Canada.html

Je moet gewoon een nieuwe WHP aan kunnen vragen omdat je hem niet gebruikt hebt.

Verder, reken er maar op dat de aanvragen met een paar UUR vol zitten, niet met een paar dagen. Zéker als ze van te voren al een datum en tijd aangeven.

Heeft iemand hier recentelijke ervaring met het aanvraen van een VOG voor een Working Holiday Visum? Ik ben me aan het voorbereiden voor de aanvraag voor 2015, maar ik kom niet helemaal wijs uit het VOG formulier.

Wie dient de sectie van de werkgever/organisatie in dit geval in te vullen? En dient dit ook ondertekend/gestempeld te worden door de desbtreffende organisatie?

Ik heb in andere posts gelezen dat dit verstuurd moet worden naar de ambassade in Berlijn of Wenen? Waarom daarheen? Er zit toch ook gewoon een ambassade in Den Haag. Moet ik mijnVOG aanvraagformulier daarheen sturen?

Ik snap er echt geen jota van…

Hallo allemaal!

Over 2 weken is het voor mij (eindelijk) zover om naar Canada te gaan!
Nu wil ik even checken wat ik ook alweer precies mee moet nemen bij aankomst in Vancouver.
Ik neem mee:

• Letter of Introduction
  • Retourticket
  • Bewijs van reisverzekering (via Joho)
  • Bewijs van voldoende financiële middelen en van mijn appartement.

Vergeet ik hierin nog iets? Of is bovenstaande voldoende?

Alvast bedankt!