Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Hey iedereen,

Ik weet dat het waarschijnlijk al ooit op dit forum ergens geplaatst is maar ik voel me wegzinken in alle informatie en weet niet meer wat of hoe…
Daarom hoop ik via deze weg antwoorden te krijgen, alvast bedankt!

Ik ga normaal gezien in augustus voor een jaar naar canada als au pair, weet dus al waar ik ga werken enz maar nu moet ik nog zo’n whp visa zien te krijgen.
Ik woon in België en ik had ergens gelezen dat midden november de aanvragen al zouden geopend worden.
Nu is mijn vraag wat kan ik al op voorhand in orde brengen en wat moet ik dan nog in orde krijgen na mijn eerste stap in de applicatie.

Ik hoop dat jullie al wat wijzer zijn dan ik hierin!

Beste iedereen,

Ten eerste ben ik hier nieuw en wil ik deze forum bedanken voor alle handige info dat hier wordt gegeven.
Verder ben ik ook druk bezig om mijn Working Holiday Visa aan te vragen. Vorige week heb ik net mijn conditional acceptance letter (CAL) ontvangen en ben ik bij de stap om alle benodigde documenten up te loaden op myCIC. Echter had ik nog wel een vraag, zoals de meeste hier wel weten is een CAL 90 dagen geldig (volgens IEC). Maar de CAL die ik kreeg (op 12 nov 2014) staat aangegeven dat mijn CAL geldig is tot en met 2014-11-27 ?? Dit vind ik heel raar want dat is maar 2 weken sinds ik de CAL heb gekregen. Nu heb ik mijn VOG ook net aangevraagd en bij de gemeente zeiden ze dat het tot 2-4 weken kan duren voordat ik de VOG krijg. Dus grote kans dat mijn CAL dan al verlopen is voordat ik alles kan uploaden :frowning: Heeft iemand hier ervaring mee en of tips wat ik het best kan doen? Ik vind het gewoon vreemd dat mijn CAL al naar 2 weken verlopen is, dat kan toch niet kloppen?

Graag jullie reactie en alvast bedankt!!!

Heej,

Ik heb vorige maand ook te horen gekregen dat er een plek was opengevallen en ben nu ook bezig met aanvragen en liep gisteren ook tegen jouw vraag aan, maar in je CAL(conditional Acceptance Letter) staat dat als bv. je VOG te lang duurt met aanvragen, dat je dan ipv je VOG een letter of explanation moet uploaden waarom je je VOG nog niet hebt. Heel simpel dus!

Dan heb ik nog een vraag waarmee ik overal naar toe gebeld heb maar nog geen antwoord op heb gekregen:
Het visum is geldig voor 1 jaar zodra je Canada binnen komt, maar hoe lang mag je wachten totdat je het visum gebruikt?

Groet,
Wouter

Heej Wouter,

Bedankt voor reactie, wat je zegt over de CAL klopt. Als je VOG later komt moet je een explanation letter schrijven en die uploaden als het document VOG. Eigenlijk is er nog niks aan de hand maar ik vond het gewoon vreemd dat die CAL van mij maar 2 weken geldig is, en was benieuwd of andere mensen hetzelfde hadden maar aan de hand van jouw reactie, ja dus.

En nu de vraag die jij stelt (hoelang mag je wachten totdat je het visum gebruikt), daar ben ik ook benieuwd naar want dat kan ik ook nergens terugvinden. Ik hoop dat die ‘‘wachttijd’’ wel minimaal een maand is. Want ALS je, je POE krijgt dan moet je op advies van CIC/IEC dan pas je zorgverzekering, vliegticket, etc regelen. Dan lijkt het me prettig dat ze daar wel wat tijd voor reserveren en niet dat er in staat dat je binnen een week naar Canada moet gaan want anders is je visum niet meer geldig.

Maar ik denk dat andere mensen (op dit forum die al een POE hebben gekregen) dat misschien wel kunnen vertellen. Ik zelf weet het helaas ook niet. Maar als je, je POE ontvangt waar ben jij dan van plan om heen te gaan Wouter? Ik ga waarschijnlijk naar Alberta, Red Deer/Calgary en Edmonton, of zoals de canadezen zelf zegen deadmonton :stuck_out_tongue:

Groeten!,

Istemin

Hoi Istemin,

Ik ben van plan om naar Alberta te gaan, tegen de RM aan om in natuurbeheer te gaan werken.
Nog geen baantje gevonden, maar dat doe ik pas als ik alles rond heb.

Ik neem idd aan dat iemand die het visum ooit gebruikt heeft mij kan zeggen hoelang hij geldig blijft voordat je hem gebruikt!

Wouter

Trouwens Istemin, ik heb deze week mijn VOG aangevraagd, maar als je nog even belt naar 0889982200 (Justis) dan krijg je hem met 5 werkdagen binnen!
Zodra het om een werkvergunning gaat krijg je gratis een spoedbehandeling!

Succes ermee!

Groet,
Wouter

Ik had gisteren al gebeld over hoe het met mijn VOG procedure ging, en vroeg wanneer ze het zouden opsturen. Maar daar zeiden ze dat mijn VOG al op de 19e (november) verstuurd is, dus ik neem aan dat het vandaag of uiterst morgen wel in de brievenbus ligt. Uiteindelijk komt het dus helemaal goed :slight_smile: Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Maar even een andere vraag als je al wat bezig mee bent, hoe/wat moet je allemaal regelen qua bankzaken? Ik zelf heb begrepen dat het best is om in Canada een Bankrekening te openen en een creditkaart te gebruiken. Dus dacht ik om hier in NL al een creditkaart aan te vragen maar daar doen ze bij mij bank moeilijk over. Ze zegen dat ik geen creditkaart kan aanvragen omdat ik (nog) geen vaste werk heb. Dat klopt want ik ben net afgestudeerd en wil dus eerst met de WHP een tijdje naar Canada gaan. Maar blijkbaar kan dat niet, nou snap ik het ook wel van de bank maar ik vroeg me af hoe/wat dan het verstandigst is om in Canada je financieringen/bankzaken te regelen als je daar werkt.

Groeten,
Istemin

Ps: Leuk dat je naar de Rockies gaat, nationale parken als Banff of Jasper zijn prachtig daar!

Bankzaken heb ik nog niet naar gekeken. Ik neem aan dat een rekeningafschrift met een minimaal equivalent van 2500 CAD voldoende is als bewijs.
Een rekening in Canada openen kan pas als je daar bent.

Groet,
Wouter

Hey Wouter,

Nog terug op (onze) vraag betreft ‘‘hoelang je mag wachten totdat je je het visum gebruikt’’ in deze forum op pagina 49 en 50 praten ze over dat onderwerp. Ik zelf kan daar nog niet duidelijk een antwoord uit halen maar misschien dat jij er wat mee kan, ik zou zegen lees die twee pagina’s ff door.

Wat ik eruit haal, is dat de Visum een jaar geldig is wanneer je in Canada aankomt, en volgens mij staat daar een geldigheid datum op tot hoelang je het visum kan gebruiken / ‘‘activeren’’… maar daar spreken ze niet over hoelang die tijd is… ik zelf heb een gevoel dat het een maand is maar weet het niet zeker.

Groeten,

Istemin

Bedankt Istemin! Ik maak er helder uit op dat hij zowel een jaar geldig is vóór het gebruik als een jaar voor het gebrúík als je begrijpt wat ik bedoel.

Wouter

Ik kreeg mijn visum in maart binnen en ik kon hem tot oktober activeren

Ik hoop hem in december te krijgen, en hoop dat hij toch minimaal 3 maanden later te activeren is!

Goedendag!

Ten eerst: Danielah1994, dus jij kreeg je Visum in maart en had dus tot oktober (6 á 7 maanden) de tijd om het te activeren? Maar even als voorbeeld: je krijgt je visum in maart en je besluit om pas in september naar Canada te gaan, dan is je visum bij aankomst in Canada dan nog precies 1 jaar geldig toch? en die maanden dat je wachtte gaan niet ten koste van je visum verblijf duur (dus die ongeveer 5 maanden gaan niet ‘‘eraf’’ omdat je tot die tijd wachtte)?

Vind het wel belangrijk, net als Wouter om dit te weten, want ikzelf wil vandaag/morgen mijn documenten versturen naar CIC, en hoop ongeveer in december mijn LOI te krijgen. Zelf wil ik dan in het nieuw jaar eind januari begin februari vertrekken naar Canada, zodat ik de tijd heb om alles te regelen (zorgverzekering etc, en kan ik nog even sparen voor de reis/verblijf).

Ik hoop dat jij dit voor mij even duidelijk kan uitleggen daarvoor zou ik dankbaar zijn!!! :slight_smile:

Ten tweede Wouter: hoever ben jij al met je documenten? heb je je aanvraag al naar CIC verstuurd? heb nog twee vragen betreft die document heb jij document IMM5707E gebruikt en fysiek ondertekend of die IMM5645 gebruikt? Ik vind het nog verwarrend wat ze daar bedoelen… (die uitleg op de tweede pagina) En ten tweede die document IMM1295E die hoef je volgens mij niet fysiek ondertekenen, denk jij daar ook zo over?

Sorry voor alle vragen maar ik wil gewoon alles goed hebben voordat ik het verstuur!

Groetjes!

Istemin

Ik kreeg hem in maart en mijn validity date was 2015-03-31 en je visum gaat pas in als hij geactiveerd in als je je echte visum krijgt in je paspoort als je Canada binnen komt. Dus die maanden gaan er niet af!

Istemin, ik heb de documenten al opgestuurd zonder de VOG, die stuur ik er morgen achteraan.
Ik heb fysiek niets hoeven ondertekenen, als je alles inlevert moet je nog 1X zeggen dat je alles naar waarheid hebt ingevuld wat als vervanging geldt voor het ondertekenen.

Hey Danielah1994,

Dus als ik het begrijp is je Visa een jaar geldig voordat je het gebruikt, in jou geval van maart 2014 tot dus maart 2015. En als je je visa activeert, dus in Canada bent en daar je ‘‘echt’’ visa krijgt die aan je paspoort gekoppeld wordt, is het nog een jaar geldig. Wauw had nooit gedacht dat je zolang de tijd krijg om het te activeren én gebruiken, dat is wel fijn om te horen. Bedankt voor je snelle verhelderde antwoord!

Heey Wouter, ook jij bedankt voor je snelle antwoord.

Aah zo ver was ik nog niet, maar voordat je verstuurd moet je dus een ‘‘digitale’’ handtekening zetten die als vervanging geld voor de ‘‘fysieke’’ handtekening. Prima is dat ook duidelijk, bij die document IMM1295E had ik het al in de gaten, want daar verschijnt nadat je het ‘‘validate’’ een pop op van dat je niet fysiek hoeft te ondertekenen en dat het idd voordat je het verstuurd digitaal moet ondertekenen. Maar heb jij bij die family document ‘‘gewoon’’ IMM5707E gebruikt of toch IMM5645 ?

Gewoon IMM5707E

Hallo allemaal!

Ik heb zojuist gezien op de website van IEC dat het aanmelden voor WHP and YP voor 2015 op zijn vroegst in January opengaat.
De hele IEC website en dit forum heb ik ondertussen al doorgelezen, en snap ongeveer hoe het allemaal werkt, maar het is nog steeds onduidelijk wat je nou precies geregeld moet hebben op het moment dat het opengaat (VOG bijvoorbeeld?)

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat je allemaal klaar moet hebben, zoals kopie van je paspoort etc., voordat de inschrijvingen opengaat?

Ik ben van plan om September 2015 richting Calgary te gaan om daar tenminste een jaar te werken, heeft iemand misschien ook ervaring met hoe je vanuit Nederland werk zou kunnen vinden? Of is het toch echt makkelijker om daar gewoon heen te gaan en dan werk te zoeken?

Alvast heel erg bedankt!!

ff inhaken op de geldigheid van je LOI en visum, dit is in beide gevallen een jaar. dus bijv, als je je LOI hebt ontvangen op 10-3-2014 heb je percies een jaar om deze te activeren voor een visum (tot 9-3-2015), vanaf het moment dat jou visum is geactiveerd bij immigrations dan is jou visum geldig tot een jaar na activeren (in dit voorbeeld tot 8-3-2016). tenzij anders staat aangeven op je documenten. Ik hoop dat ik hierbij een beetje meer helder is voor jullie.