Ervaring met het aanvragen van een Working Holiday visum? (Het grote WHP-topic!)

Voor België schijnt het in November beschikbaar te komen meestal. Maar inderdaad niemand die je een datum kan geven en alles is mogelijk, heel erg praktisch wel… Op dit moment heb ik enkel een ticket van België naar Canada geboekt. Ik wil dan vanuit Canada de grens oversteken naar de VS. Als ik het goed voor heb, heb ik dan dus geen ESTA nodig? Wat de VS betreft dacht ik dan gewoon een busticket terug naar Canada te kopen al als bewijs dat ik het land terug ga verlaten. Het Working Holiday Visum ga ik niet eens vermelden aangezien ik dat op dat moment nog niet in mijn bezit zal hebben, en ze dan enkel het idee geef dat ik zou willen blijven en werken. Ik zeg dus gewoon dat ik eerst in de VS ga reizen en daarna in Canada. Ben ik verplicht om te zeggen dat ik 90 dagen plan te blijven, of kan ik ook zeggen dat ik maar een week of 4 ga blijven, en dan alsnog 90 dagen blijven? Weet iemand ook welke documenten ik mee moet nemen voor mijn WHV aanvraag? En of ze in Canada ook zo moeilijk gaan doen als in de VS over dat ik een one way ticket geboekt heb?

Oh en nog een extra vraag, weet iemand iets meer over dat medisch onderzoek? Is dat verplicht? En zo ja, waar kan ik vinden wat die juist moet inhouden of waar ik dit mag laten doen?

Hoi allemaal,

Ten eerste bedankt voor al het advies, ik stond op de wachtlijst voor WHP en heb nu ook eindelijk mijn POE!!! Super blij!
Het idee is om half oktober naar Vancouver te vliegen en vandaar uit naar Whistler om daar een baan te zoeken, serveren in een restaurant of receptie in een hotel bv… Nu zit ik nog wel met wat vraagjes… zoals, met wie vliegen jullie? Ik hoor niet zulke fijne berichten over Air transat…iemand hier ervaring mee?Is Condor dan beter? en zorgverzekering…. Snap ik het nu goed, dat je gewoon een Nederlandse verzekering mag hebben, ook als je werkt??of moet je dan ook perse een Canadese zorgverzekering?en wat als je nou langer dan 1 jaar weg blijft? dat ik bv nog een 'vakantie VS eraan vast plak???hoe zit het dan met de verzekering? of zal ik dit maar gewoon mijden door het een jaar te houden? al het advies is welkom, maar ook als iemand deze aankomende winter in Vancouver/Whistler zit, hoor ik 't graag, altijd leuk nieuwe mensen te ontmoeten :-),

groetjes Femke

hey, is er iemand die deze winter in sunpeaks of big white verblijft om te skieen/boarden?

Hallo allemaal,

Ik heb heel wat voorgaande berichten gelezen maar heb nog diverse vragen.

Ik hoop in Januari 2015 een afstudeerstage te kunnen doen in de buurt van Toronto. Momenteel ben ik nog volop bezig met het zoeken naar een geschikte plaats. (Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag) Ik ben op zoek naar een bedrijfskundige plaats. Werkzaamheden maken mij niet uit.

Voor dat je mag stage lopen heb je een Visum nodig. Voordat je een visum aan kunt vragen dien je wel weer een contract te hebben van een bedrijf. Iemand enig idee wanneer ik het beste een Visum aan kan vragen voor Januari? Heb een aantal keer op diverse sites gelezen dat het aanvragen mogelijk is vanaf 1 november. Klopt dit?

Graag hoor ik een reactie op deze vragen.
Ook alle kennis omtrent het stage lopen in Canada hoor ik graag.

Alvast heel erg bedankt!

• Updated - - -

Hallo allemaal,

Ik hoop in Januari 2015 een afstudeerstage te kunnen doen in de buurt van Toronto. Momenteel ben ik nog volop bezig met het zoeken naar een geschikte plaats. (Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag) Ik ben op zoek naar een bedrijfskundige plaats. Werkzaamheden maken mij niet uit.

Voor dat je mag stage lopen heb je een Visum nodig. Voordat je een visum aan kunt vragen dien je wel weer een contract te hebben van een bedrijf. Iemand enig idee wanneer ik het beste een Visum aan kan vragen voor Januari? Heb een aantal keer op diverse sites gelezen dat het aanvragen mogelijk is vanaf 1 november. Klopt dit?

Alvast heel erg bedankt!

.

[quote=“sbstelpstra, post:2045, topic:61714”]

Hallo allemaal,

Alvast heel erg bedankt!

• Updated - - -

Hallo allemaal,

Alvast heel erg bedankt!
[/QUOTE

]
Voor hoelang ga je op stage en wil je een betaalde stage? Ik heb geen visum hoeven aanvragen toen ik hier 3 maanden voor mijn stage zat. Ik had een onbetaalde stage en hun hadden een ondergetekende brief voor mij voor bij de border. Over de opening van de visumaanvragen zou ik maar niet al te veel op 1 november streven. Het kan zo weer veranderen. En ook de aanvraag kan lang duren. Ik ken iemand die tegelijk met mij eind feb toen het open ging, aangevraagd had en diegene heeft nu pas zijn visum ontvangen.

Via Wereldwijzer app

Via Wereldwijzer app

Hallo allemaal,

Alvast heel erg bedankt!

De stage periode beslaat 5 maanden (januari tot en met juni) en het liefst ga ik voor een betaalde stage. Over het algemeen is dit ook wel mogelijk. Het zou dus gaan om een visum voor Young Professionals.

Een Young Professionals visum wordt waarschijnlijk lastig als je in januari wil beginnen, omdat je afhankelijk bent van de openingsdatum van het programma. De kans is groot dat je je visum dan te laat binnen hebt…

hey famke
I vlieg graag met air transat altijd goed bevallen (eten goed met een glaasje wijn, volledige beschikking over het entertainment(wat niet het geval is bij condor daar moet je €7))
whistler is genoeg werkgelegenheid maar te gelijk accomidatie is ook heel duur daar, en het is een ausie dorp.

1 like

Air Transat is in principe prima. Ik ben alleen verwend omdat ik de paar keer daarvoor altijd met Icelandair had gevlogen en ik nu maar 1 koffer mee mocht nemen (ipv 2) en moest betalen voor stoelkeuze ed. Daarnaast heb je geen eigen scherm maar een paar grote schermen verdeelt over het vliegtuig (in mijn vliegtuig iig) dus evt een tablet met wat films erop meenemen zodat je kan kijken wat je zelf wil is evt wel een idee :slight_smile:

Geen ervaring met BC maar mbt je verzekering is een extra reisverzekering van bijv Tasman prima. Verder ligt het er oa aan hoe lang je blijft volgens mij of je wel of niet je NLe verzekering op moet zeggen (maar dan zit je ook weer met uitschrijven bij de gemeente). Ik ben voor een vol jaar gegaan maar dat was me teveel moeite/onduidelijkheid (want blijkbaar verschilt het soms ook nog per verzekering) dus ik heb mijn NLe verzekering gewoon door laten lopen naast mijn extra reisverzekering.
Je kan een reisverzekering afsluiten voor zolang als je zelf wil, je hebt alleen wel kans dat je evt een extra reisverzekering nog weer voor je evt periode in de VS moet afsluiten maar zoiets kan je beter met je reisverzekering uitzoeken.

Hier eigenlijk niks bijzonders :‘)
Sponsorship binnenkort de deur uit en me maar eens verdiepen in hoe en wat mbt een studie hier. Denk niet dat YP nog zoveel gaat worden volgend jaar… :’)

Hartelijk dank voor de reacties. Zoals het er nu naar uitziet kan ik voor school vanaf maart beginnen met de stage.
Dus het is weer twee maanden opgerekt.
Klopt het dan wel dat ik per november mijn visum aan kan vragen?

Zijn er verder mensen die misschien een leuk bedrijf gericht op marketing en sales weten in de buurt van Toronto?

Alvast bedankt!

Het zal wel februari 2015 worden voordat de inschrijving wordt opengesteld. Wees er snel bij, dit jaar was het in één dag vol

• Updated - - -

reken maar op februari

afgelopen 2 jaar was de release in begin februari, in mijn geval had ik de POE 28 dagen na opening

Je kan toch maar een keer een working holiday visa aanvragen?

Via Wereldwijzer app

Je kan maar 1x een WHP gebruiken. Je kan ze wel vaker aanvragen.
Als je de eerste keer er geen gekregen heb kan je dus gewoon een nieuwe aanvragen. Heb je hem wel gehad maar niet verbruikt kan je hem als het goed is ook nog opnieuw aanvragen.

1 like

Hey allemaal,

ik vertrek maandag 3 nov. naar Banff voor 1 jaar minimaal! Is er toevallig nog iemand die die kant op gaat?

Balen is dat! Dan ga ik maar proberen om aan een gewoon permit te komen!

Via Wereldwijzer app

Ik zit er in de buurt Noah, werk momenteel in Lake Louise … Is 40 minuutjes er vandaan

Via Wereldwijzer app