Enquete : Je oude dagen slijten in het Buitenland?

Niet alleen Spanje of Zuid-Frankrijk zijn de “ultieme bestemming”

Meer en meer mensen kiezen ook voor Brazilië.
Geen evidente keuze als je geen Portugees kent (of op zn minst wilt leren) maar een land met zoveel mogelijkheden en (als je de streek aangepast aan je leven & lichaamsconditie weet te selecteren) een aangenaam klimaat.

Een hoop fransen hebben de stap gezet. Van belgen heb ik niet zoveel weet maar we stellen vast dat de belangstelling stilaan groeit !

Tropische groeten uit Salvador da Bahia

Dat zou wel kunnen gebeuren want ze zijn er niet zo blij mee dat die pensioen-euro’s in andere landen worden uitgegeven en niet in Nederland, waar ze er zelf weer BTW aan verdienen via de aankopen die mensen doen. Voor jullie hoop ik natuurlijk dat het ongewijzigd blijft. Ik vind landsgrenzen sowieso maar rare dingen.

Helaas gelden voor Brazilie wel beperkingen voor de AOW-uitkeringen.

Ik vind dat er veel nagedacht wordt en weinig op gevoel gereageerd. 2 motto’s die wij hebben gehanteerd. Beter spijt hebben van iets dat je gedaan hebt, dan later spijt te hebben voor de dingen die je niet gedaan hebt en niet meer kunt doen.
Ik vergelijk het leven met een lijn. Links maximale zekerheid. Rechts maximaal leven. Vindt op deze lijn jouw perfecte punt. In de loop van mijn leven bleken veel zekerheden betrekkelijk, niet te verzekeren en niet te koop.
Wij hebben er voor gekozen om gewoon te stoppen (hoezo ik moet werken tot m’n 65e) Al ons geld vrij gemaakt en wonen sinds 2 jaar voornamelijk in Turkije. Na 2 jaar noemen wij het al een succes. Dus als er iets veranderd en we moeten terug, kan dit niet meer afgenomen worden.
Kortom, probeer je dromen te realiseren door niet alleen alle risico’s te analyseren.

1 like

Ik roep al jaren dat ik richting Azie wil. Inmiddels heb ik zoveel sociale verplichtingen (studerende kinderen/hypotheek/enz…) dat het er op korte termijn niet echt inzit, of de staatsloterij moet meewerken…

Er zijn altijd excuses om iets niet te doen of uit te stellen. Maar voor elk van die redenen is ook een oplossing. Als je iets echt wilt, moet je het gewoon doen. Je weet nooit hoe lang je nog mag leven… (mijn lievelingsnichtje heeft maar 21 jaar gehaald, en ik kende allerlei mensen die maar een jaar of 43, of 57 zijn geworden). En je weet ook niet of je op je oude dag nog de fut hebt om het allemaal te regelen. Dan heb je waarschijnlijk ook weer nieuwe excuses om niet te gaan: kleinkinderen bijvoorbeeld.

Het verhaal van de post vóór jou van ‘jschoonh’ is bijvoorbeeld erg inspirerend, en waar. Die zekerheden en verplichtingen zijn eigenlijk veel betrekkelijker dan wij denken. En het zijn eigen keuzes, geen dingen die je ‘overkomen’.

Als ik bijvoorbeeld puur rationeel naar de feiten had gekeken, had ik ook nooit een jaar op reis ‘kunnen’ gaan op mijn 23e want ik had veel te weinig geld en ik had geen huis en geen baan voor na de terugkomst. Dan had ik eigenlijk eerst 8 jaar moeten sparen ofzo. En dat was er dan vast niet van gekomen.
Maar dat soort problemen / excuses lossen zich altijd wel weer op. Gewoon toch doen! Geld lenen en later terugbetalen. Onderweg werken. En af en toe maar geen dure dingen doen of eigen kamer, dan maar even een hostel. Het is dan af en toe even sappelen, maar dat jaar reizen pakt niemand me ooit meer af en heeft me enorm veel gegeven.

Hier een verzameling citaten die inspirerend zijn en over reizen (kunnen) gaan, maar veel ervan kunnen ook gaan over de sprong wagen naar een droom, bijvoorbeeld emigreren.

Dus of gewoon doen, of stoppen met roepen dat je het eigenlijk wilt. Als je het écht wilt, kan het (wij westerlingen hebben dat geluk van onze welvaart en keuzevrijheid!), en dan doe je het. Huis verkopen, hypotheek weg, op een andere manier geld verdienen in Azië (waar het leven veel goedkoper is), met wat geluk vind je een baan bij een westers bedrijf of een internationale school die westerse salarissen betaalt en waar je dus vet van kunt sparen of naar je studerende kinderen sturen… het kost wat energie maar het kan.

Als je het nog steeds nier gelooft, kijk dan ook eens op deze website. Ook iets wat iedereen voor onmogelijk hield, maar die vrouw is gewoon gegaan, en heeft het gewoon *gedaan. *Goeie baan in de ICT opgezegd, huis verkocht, gewoon daarheen gegaan met amper geld, zonder Spaans te spreken… . En leeft nu comfortabel in Peru en helpt ook nog 600 kinderen en heeft een hele business opgezet om die projecten te bekostigen. Helemaal vanaf nul.

Leuk bedacht en gebracht, maar mi.i. toch wat kortzichtig. Zo lees ik in geen van de voorbeelden de leefsituatie van dat moment, waarschijnlijk kinderloos?!

In ons geval zijn er meerdere factoren, waar ik het hier bewust niet over heb, die het zonder ruime financiële middelen voor ons voorlopig onmogelijk maken…

Nee hoor Zaan, niet zo kortzichtig maar gebaseerd op Cecilia haar levenservaringen EN wat zij in haar onmiddelijke omgeving zag.

En wat zij specifiek bedoelt (denk ik toch) is dat je over de meerdere factoren moet kunnen/durven heen stappen.
Helaas is zoiets idd. niet voor iedereen weggelegd, en daar hebben we met zn allen zeker begrip voor.
Ikzelf had het geluk onder alles een streep te kunnen trekken, aan boord te stappen en een nieuwe toekomst tegemoet te kunnen zeilen, zonder dat ik nog beperkende banden had in België.
Nog geen seconde spijt van gehad maar ik sluit ook niet uit ooit naar Europa terug te keren :wink:

Ik sluit me verder ook aan bij het idee : " vermijd je te beklagen om wat je nooit gedaan (of durven) doen hebt " :slywink:

Tropische groeten uit Bahia :zon02:

Ik ken ook mensen die met kinderen en al naar Nieuw-Zeeland of de Filipijnen zijn verhuisd. Een enorm gedoe en geregel, en zij zullen vast wel op een houtje hebben moeten bijten in het begin. Maar ze zijn wel gegaan. Misschien ken ik veel voorbeelden omdat het in mijn leefomgeving (Amsterdam) stikt van de expats, migranten en internationaal geörienteerde Nederlanders?
Maar vooral vergeet ik nooit meer hoe plotseling het leven ten einde kan zijn… Voor mijzelf althans is dat wel een reden om nú veel te reizen en genieten en daar niet mee te wachten.

Het is wat idealistisch, bijna populistisch gesteld. Maar als je het kunt doen, zeker niet laten. De wereld rond als je jong bent en nog geen verantwoordelijkheden hebt zou ik iedereen aanraden die dat wil en ziet zitten. Heb het zelf ook gedaan in een tijd dat dit nog minder gewoon was (1975). Het vergroot in ieder geval je persoonlijke ontwikkeling en verruimt je begrip voor andere culturen. Alles verkopen en vertrekken, als je dat wilt en kunt, waarom niet?

Veel mensen hebben verantwoordelijkheden genomen of gekregen (kinderen, familie, hypotheek, etc. oftewel huisje, boompje, beestje) en willen daar niet van weglopen. Die niet de boel de boel willen laten. Die gewon hun schuld willen afbetalen. Iedereen altijd het eigen belang vooropstellen en geen rekening met de mensen om je heen is niet mijn ding. In die wereld wil ik ook niet leven. Bovendien, ook in Nederland kun je heel gelukkig zijn hoor. Zo slecht is het hier nu ook weer niet.

Ik bedoel maar, het is voor iedereen anders en iedereen moet ook zelf uitmaken wat hij kiest. Respect voor andersdenkenden is wel op zijn plaats om een dergelijke discussie op enig niveau te houden.

Deze poll is overigens niet met welke leeftijd je wilt vertrekken, maar of je na je pensionering eventueel wilt vertrekken. Er zullen ook mensen zijn die in NL willen blijven.

Misschien even een nieuwe poll starten?

volgens mij is de poll
Je oude dagen slijten in het Buitenland?
En niet of je na je pensionering eventueel wilt vertrekken

Binnen mijn beleving zijn oudedag en pensionering 2 verschillende dingen, uiteraard hebben ze met elkaar te maken. maar oud worden is een gegeven pensionering is een keus

Ja, daarin heb je gelijk. Maar bij de uitleg van de poll staat vetgedrukt: “Ben jij ook van plan indien je de pensioenleeftijd hebt bereikt om andere oorden op te zoeken,of blijf je gewoon in Nederland& Belgie?”.
Het is inderdaad wel verwarrend, maar er wordt toch echt gesproken over pensioenleeftijd.
Ook AOW is overigens (staats)pensioen. En om 65 (66, 67) te worden is toch geen keus?
Ja, je kunt Herman Brood achterna gaan. Maar toch.

Vrienden ik ga een nieuwe enquete plaatsen,geef me ff wat tijd aub!
Wat hou je tegen om een nieuw leven te beginnen in het buitenland?
U kan hier reageren zie link : http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=874893#post874893

Klopt ook, maar we dwalen erg af hier. Bovendien een erg individuele vraag.
Ik heb ook de neiging om mensen te proberen te overtuigen dat financiën en het bepalen van je leven niet parallel hoeven te lopen. En kinderen en klein kinderen? Vroeger was ik workaholic ongezond erg dienstverlenende zag de kinderen weinig. Tegenwoordig is het maar zelden dat we een leeg huis hebben en ben ik echt Opa en papa maar een zonder inkomsten en kleine bankrekening. En dat is weer een keus

Precies, daarom kies ik er volmondig voor om in Nederland te wonen. Ik vind mijn vrienden blijkbaar belangrijker dan mooi weer. En heb sowieso niet de behoefte om weg te gaan, vind het hartstikke leuk in Amsterdam. Het weer is wat minder soms, maar altijd mooi weer vind ik ook saai.

Ik vind het alleen zo jammer als mensen leven met de gedachte “eigenlijk zou ik … willen” en daarmee dus eigenlijk niet achter hun huidige keuzes lijken te staan. Veel zaken zijn echt keuzes en niet dingen die je ongevraagd overkomen.
Als iemand zegt: “Nu wil ik het nog niet want nu vind ik A, B en C belangrijker, dus ik geniet nu gewoon van mijn huidige situatie, en als ik dood ga voordat ik aan D, E, en F toe kom is dat pech maar heb ik toch geen spijt van mijn keuzes”, prima! Maar als iemand zegt “Het kan niet… maar eigenlijk zou ik het wel willen” dat vind ik heel wat anders. Het kan vrijwel altijd, maar wil / durf je het wel?
Maar misschien denk ik nu teveel aan bepaalde personen in mijn eigen omgeving die zo in het leven staan, en maar geen stap durven zetten naar nieuw werk of een nieuwe stad, of het maken van een reis.

Woon al meer als een decennia heerlijk op Bali. Kijk ik naar NL BVN TV weet ik ook weer waarom.

Wil je zeggen dat mensen die Nederland wel verlaten mooi weer belangrijker vinden dan hun vrienden in Nederland? Of dat ze uberhaupt geen vrienden hebben in Nederland? Ik ben het overigens eens met veel wat je zegt, maar je drukt jezelf soms wat ongelukkig uit.

Wat mijzelf betreft: ik ben nog niet oud, denk niet dat ik ooit met pensioen zal gaan, en woon in Thailand. Knappe jongen die me hier weg krijgt (en ik heb wel vrienden in Nederland, maar die willen echt niet dat ik voor hen in Nederland blijf).

Nee hoor. Dat is wat jij ervan maakt.
Ik praat alleen over mezelf. Een grote reden dat ik Nederland af en toe echt niet leuk vind, is het weer. Neem nou die herfst die we vandaag in juli hadden. Maar kennelijk vind ik dicht bij mijn vrienden wonen belangrijker dan vaak mooi weer hebben.

Ik weet ook niet waarom mensen mijn posts waarin ik alleen mijn eigen keuzes beschrijf, telkens op zichzelf betrekken en als een aanval zien. Dat zegt denk ik meer over die lezers dan over mij.

En veel mensen vinden het niet leuk om met dingen zoals de dood geconfronteerd te worden. Daar moet je het maar liever niet over hebben.

Prima toch?

Grappige gebruikersnaam trouwens.

Ben vaak in thailand geweest laatste 5 jaar niet ivm ongeneeslijke ziekte in voeten
kan me nu weer aardig redden met ortopetische schoenen hoef het voor de taal niet te
laten spreek en schrijf thais heb vriendin daar maar kan me daar niet 100% vestigen ik ben 66jaar en me voor ziektekosten verzekeren daar is niet te betalen ziekte gevallen die ik heb of gehad heb worden uit verzekeringspakket gelaten is mij verteld

Ja ik ga na mijn 65ste vertrekken naar thailand. Je hebt niet altijd de keuze vrijheid om te gaan doen wat je wil, en ben daar net 9 mnd. geweest bij mijn love met kinderen. Maar ik moet eerst zorgen dat ik daar ook later genoeg inkomen heb om redelijk te kunnen leven o.a. pensioen + aow, en dat mijn kids een goede schoolopleiding kunnen volgen, Als ik alleen was had ik het allang gedaan. En niet voor het mooie weer maar om dat ik mij daar gewoon thuisvoel