Enquete : Je oude dagen slijten in het Buitenland?

Ik weet dat je een zeer sterke eigen mening hebt Cecilia74 maar om daar nu zoveel berichten over door te gaan lijkt mij overdreven je hebt je punt gemaakt nu lijkt het me tijd dat andere ook hun zegje kunnen doen. Bedankt voor je medewerking en een hele fijne dag!

Beste vrienden,laten we het wel een beetje vriendelijk houden!!
Lees goed de vraag,zodat ik tegen mijn natuur in geen quotes moet verwijderd!
Ben jij ook van plan indien je de pensioenleeftijd hebt bereikt om andere oorden op te zoeken,of blijf je gewoon in Nederland& Belgie?

Sorry als ik de vraag verkeerd gelezen heb.
Ik ben ook geen communicatiedeskundige (grapje).

Nou dacht dat de vraag duidelijk was Gejo,tot mijn spijt heb ik een paar quotes van jou en andere moeten verwijderen,omdat ik vond dat het de verkeerde kant opging met deze enquete.
Het was zeker niet persoonlijk bedoeld,maar we moeten ergens een lijn trekken.
groet,georgessiam.

Georgessiam,
Daar heb je het volste recht toe.
Ik vind, eerlijk gezegd, dat ik een normaal, juist en eerlijk antwoord op de enquete vraag heb gegeven waarop dan zo gereageerd wordt. En dat vind ook ik jammer. Want het is een goed forum waar ik niet alleen zelf veel aan heb, maar ook regelmatig mijn ervaringen en adviezen schrijf.

Nou je input hier op wereldwijzer waardeer ik enorm,gejo !
Maar om de boel niet te laten escaleren moest ik spijtig genoeg ingrijpen,iets wat ik niet graag doe “verwijderen van berichten” vat het niet al te persoonlijk op Gejo.
Voor mij is deze zaak afgehandeld.
Laten we terug gaan naar het onderwerp:Ben jij ook van plan indien je de pensioenleeftijd hebt bereikt om andere oorden op te zoeken,of blijf je gewoon in Nederland& Belgie?
groet,georgessiam.:chin:

Voor de laatste keer: het was geen reactie op jouw reactie. Het was en is mijn eigen antwoord op de oorspronkelijke vraag: nee ik ga niet na mijn pensioen emigreren, want als ik in een ander land zou willen wonen, zou ik dat nu al doen.
**Cecilia,laat het aub rusten!indien jullie er niet uitgeraken dan is er nog altijd een kletstopic in het reiscafe of beter nog gebruik een pmtje om je standpunt uit te leggen aan Gejo!
Laten we terug naar de enquetevraag gaan:Ben jij ook van plan indien je de pensioenleeftijd hebt bereikt om andere oorden op te zoeken,of blijf je gewoon in Nederland& Belgie? **

ik woon al in thailand
en ben van plan er te blijven ook

1 like

En ik woon al in Hongarije en hoop over ruim 10 jaar (pensioenleeftijd) er (of ergens anders in de wereld) nog te wonen.
We zijn juist vóór de pensioenleeftijd vertrokken om te voorkomen dat je dan door gezondheid niet veel meer kunt.
Het is nu soms wel sappelen met de financiën, maar dat hebben we er voor over.

Groet uit een bijna té warm ZW Hongarije (35C+),
Sandra

1 like

:chin:Ja ik hoop al lang voor die tijd in Thailand mijn draai gevonden te hebben of misschien een tweede huisje in Cambodja :thailand::cambodia:

Gejo,

Niet helemaal waar.

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht.
Voor sommige landen geldt al een exportbeperking en soms wordt de AOW geheel ingetrokken.

Dat is de wet op de BEU, die sinds 1 januari 2006 geldt.
Zie bv. http://www.svb.nl/int/nl/aow/additioneel/export_door_opschorting_beu.jsp

De wet is nog niet van toepassing op de AOW-uitkering in alle landen (waar de kosten van het levensonderhoud lager zijn dan in NL), waarvan wel even sprake is geweest.

Dus in mijn geval, India, behoud je het recht op de AOW, dus hiep hoi!
:vak02:

Dank je. Je hebt gelijk!

Ik wist wel van de wet, maar niet dat die ook voor de AOW geldt.
Zie nu dat de AOW toch weer in meer landen normaal wordt uitgekeerd dan de lijst van verdragslanden. (bijv. Thailand; niet in de lijst, wel AOW uitbetaling).

Ik zie dat je hier de controlelijst hebt gebruikt hoe het met de AOW bij verhuizing naar het betreffende land zit. Makkelijk te gebruiken.

Voor bedrijfspensioenen (niet AOW) zal het uitkerende pensioenfonds indien je in het buitenland woont, regelmatig vragen een “Attestatie de vita” (bewijs van in leven) op te sturen.

Wij hopen met een jaar of tien te gaan wonen in Thailand. Mijn vrouw is nu net twee jaar in NL en wil hier eerst wonen en werken. Het is nu een kwestie van veel werken en sparen om daarna heerlijk naar huis te gaan. Het voordeel is wel dat we er nu al een huis en land hebben.

Kijk, dit schept perspectieven voor de oude dag! :cheer:

En nu maar hopen dat de overheid nooit meer op het idee komt om echt de AOW uitkering en/of aanvullende pensioen in goedkopere landen te korten. Want zelfs met je kleine pensioentje heb je een goed leven in heel veel landen!