Interview: Na 5,5 jaar Thailand weer terug naar Nederland

Interview

Joep, Joseph44, woont nu 5,5 jaar in Thailand en gaat binnenkort weer terug naar Nederland. Wat bewoog hem om naar Thailand te verhuizen? Heeft hij er uiteindelijk spijt van of is het toch een droom geweest? Wereldwijzer vroeg het hem.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in Thailand sinds 1 september 2003.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
De belangrijkste reden was, dat ik na een paar vakanties ‘verslaafd’ raakte aan de ‘relaxte’ manier van leven, het weer en de mensen (waarvan één in het bijzonder). Daarnaast speelde de gestresste levensstijl in het Westen ook een rol.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Dit was in principe (in 2003) niet zo moeilijk. Gewoon iemand gebeld die ik op het net gevonden had (een makelaar). Gevraagd hoe ik aan een visa voor langere tijd kon komen. Hij verwees me door naar een advocaat, deze stuurde me de nodige documenten en ik heb vervolgens bij het Thaise consulaat in Dusseldorf mijn non-immigrant ‘B’- multiple entry voor 1 jaar gehaald. Naast het visum uiteraard ook een zo mogelijk lopende medische verzekering afgesloten, een internationaal rijbewijs gehaald bij de ANWB, mijzelf uitgeschreven bij de Gemeente en mijn ‘lidmaatschap’ bij de belastingdienst opgezegd.

Voor ik vertrok naar Thailand heb ik wel eerst gezorgd, dat ik kon deelnemen aan een TEFL cursus met uitzicht op een job. Ik was en ben nog steeds ‘werkplichtig’, dus ik moest natuurlijk ook weer een inkomen hebben.

Links: De Thaise bevolking bij de zee
Rechts: Thaise boot ligt klaar voor vertrek in het water

4. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Beetje gemengd. Het ‘laid back’ bestaan, de mensen, het weer, eigenlijk alles wat ik ervan verwachtte is nog steeds zoals het was. Wat me een beetje tegenvalt (en daar denk ik gelukkig niet te vaak aan), zijn de sociale voorzieningen, de gigantische bureaucratie en de steeds weer terugkerende ‘lijdensweg’ bij het verlengen van mijn work permit en visa. Tenzij je hier verblijft als resident (met een residentenstatus) ben je hier eigenlijk aan de bureaucratie overgeleverd. Dit is jammer, want het zou een stuk vriendelijker kunnen.

5. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
De leukste ervaringen zijn steeds als mijn Engelse ex-collega (was ook leraar Engels) jaarlijks voor een paar weken overkomt. Daarnaast waren de bezoeken aan een dorpje in de E-San, waar de buffels nog heer en meester zijn altijd weer een geweldige ervaring en in mijn ogen de enige kennismaking met Thailand. Jammer genoeg, heb ik te weinig tijd om echt eens lekker rond te trekken.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Kan ik heel kort in zijn: je kunt hier wonen in 'westerse stijl’ tegen 50% van de kosten van een vergelijkbare situatie in Nederland. Je kunt het veel goedkoper maken en in Thaise stijl gaan wonen, je kunt het ook duurder maken en dan is er nagenoeg geen verschil meer.

De meeste expats hier wonen in grote condominium complexen (relatief lekker veilig) of hebben een huis betrokken in één van de vele ‘villages’ voorzien van security en een zwembad. Een kleine (maar steeds groeiende groep) woont bij hun geliefden op het platteland. Daar kun je voor relatief weinig geld een leuk huis neerzetten, waar je vaak met de hele familie intrekt.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Gaat redelijk, maar ik ben nog steeds niet volledig ingeburgerd. Dat inburgeren gaat niet zo snel in steden als Bangkok, Phuket, Chiang Mai of Pattaya, waar gewoon te veel expats leven. Zodoende ‘verplicht’ je jezelf niet echt om snel te integreren. Ik zie veel expats die op de huidskleur na zo goed als Thais zijn, maar ik zie ook expats, die zich helemaal ‘opgesloten’ hebben in hun expat-vriendenclub en niet toekomen aan integreren of er zelfs niet aan willen toegeven. Ikzelf ben meer zakelijk geïntegreerd dan sociaal. Veel Thai zien trouwens liever een expat, die ook als zodanig gedraagt. Ze zijn een beetje huiverig van te snel integrerende buitenlanders; dat vinden ze een beetje eng.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Het grootste cultuurverschil vind ik terug in het geloof en de (gelukkig) wegebbende invloed van het Koningshuis. In vele opzichten loopt de Thaise samenleving zeker 50 jaar achter op de ‘onze’. Dit is zeker het geval op het platteland (dat geeft uiteindelijk de charme), maar in de grote steden en daaromheen loopt men snel in.

Het geloof en de Royalty hebben een zeer grote invloed op de cultuur in Thailand. Daardoor heeft de cultuur hier nog een karakter. In Nederland zie je de cultuur steeds meer vervagen en zie je de typisch Nederlandse cultuur opgaan in de talloze andere culturen.

Links: Een Thaise woning op het platteland
Rechts: Uitzicht op een buitenwijk in Thailand

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Ja, direct na mijn opleiding als TEFL leraar ben ik begonnen op een Thaise privé-school. Na 3 maanden ben ik gaan weggegaan: de kindertjes waren heuse draken en deden niet onder voor hun Westerse leeftijdsgenoten. Typische Thaise rijkeluiskindertjes: verwend en met een grote mond.
Ben toen naar een school in Sri Racha, een regeringsschool gegaan; geen airco, bijna geen meubilair, houten gebouwen en boeken, maar… wel lieve kinderen: respectvol, gedisciplineerd en tot op zekere hoogte gemotiveerd en leergierig. Uiteraard waren ook zij ondeugend, maar ze bleven leuk en binnen de grenzen.

Van lieverlee kwam ik terecht bij een Thaise verf-fabrikant en daar zit ik nu ruim 3 jaar. Voordeel: een beter salaris, betere sociale voorzieningen. Nadeel: minder snelle integratie, langere dagen, minder vrije tijd.

10. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Ik zou er een boek over kunnen schrijven, maar ieder advies is zeer persoonsgebonden. Het beste kun je je aanmelden bij de typisch Thailand gerelateerde forums, zoals dit.

Informatie betreffende je toekomstige verblijfsstatus vind je het beste bij de Thaise Ambassades of Consulaten. Als onderdeel van je voorbereidingen dien je gewoon eens een afspraak te maken en je daar goed te informeren over hoe en wat.

Belangrijke tip: Sommigen (waaronder ikzelf) hebben een te nauwe budgettaire planning. Dit kan problemen opleveren en je verblijfsduur behoorlijk bekorten. Bij mij kwam het net goed, maar het scheelde weinig. Thailand heeft als minder prettige eigenschap, dat het elke planning in de war kan gooien en niet alleen de financiële planning. Mocht onvrede met de Nederlandse politiek, economie en samenleving de reden zijn van je vertrek: denk gerust nog een keertje na. Het gras bij de buren lijkt groener dan het in Nederland is.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Nee, ik had mijzelf ‘opgelegd’ om het minimaal een jaar vol te houden om in ieder geval eens goed te kijken of het eigenlijk wel iets zou zijn. Ik zit er nu 5,5 jaar en alsof de ‘duivel’ ermee speelt: Ik keer waarschijnlijk de volgende maand terug naar Nederland. Heb een aanbieding gekregen voor een leuke baan en kan op deze manier ook weer leuk voor mijn oude dag sparen en voor mijn teakhouten huis in de E-San, want dat zit nog steeds in de planning. In plaats van expat, wordt ik gewoon weer een Thailand vakantieganger, en geloof me: dat heeft ook zijn charmes.

12. Wat zouden redenen kunnen zijn om naar Thailand te verhuizen?
Naast een uitzending door een Nederlands bedrijf naar Thailand zou een belangrijke reden kunnen zijn: persoonlijke financiële situatie.

Voorbeeldje: Er wonen hier talloze gepensioneerden die in Nederland een AOW van ruim 950 Euro en een klein pensioentje krijgen. Dit in de meeste gevallen niet voldoende om een beetje leuke dingen te doen; sterker nog: deze groep mensen leven voor zichzelf in betrekkelijke armoede. Ik ken ondertussen redelijk wat mensen die in deze groep vallen, en ze leven hier als ‘God in Frankrijk’, want voor rond de THB 45,000 - THB 50,000 kun je hier heel goed rondkomen.

=====================================

Meer weten over Thailand? Bezoek het Thailand Forum op Wereldwijzer.

Uit uw intervieuw kan ik uitmaken dat je daar alleen verbleef,waarom verbleef je daar niet met een thaise schone ? t’Zou U het leven aldaar wel iets gemakkelijker gamaakt hebben.

Grtz Nesten

Zou u denken? Ik heb een poos met een Thaise partner samengeleefd, maar dat werkte niet echt. Ik hecht nog altijd veel waarde aan enige mate van gelijkwaardigheid en dat houdt onder NIET in dat datgene wat ik op een dag verdien, er aan de andere kant weer net zo hard uitgaat en misschien zelfs harder. Op zich nog niet zo erg, maar de partner hechtte veel waarde aan uitgaan, TV, lammen en zeker niet te veel huishoudelijke taken.
Je snapt dat dat niet mijn verwachting van een partner-schap was, en daar had ik al snel ee punt achter gezet.

hoi joep
jij zegt in dit intervieuw.
dat je nooit echt ingeburgerd bent.
had je geen thaise vrienden,spreek je thais.?
en dat cultuur verschil vind ik toch wel iets meer.
dan alleen het konninghuis.

Zeer intressant verhaal van je Joseph en geeft inderdaad een goed beeld als je vluchtgedrag vertoont omtrent politieke of andere zaken waarom je het in Nederland wilt ontvluchten waaronder mijzelf gerekend, nogmaals goed om te lezen en gelukkig selectief en helder gebleven omtrent de Thaise schonen anders had het verblijf wel eens korter uit kunnen vallen.

J ik ben nu 1maal 1 belg en waar jy nu verblyft zou ik daar rondkomen
met ongeveer 40000 thbath??
Graag antw en advies op
[EMAIL=“fredje_reserve@hotmail.com”]fredje_reserve@hotmail.com
Grts en bedankt op voorhand

Hoi Joep, heel interessant verhaal. Jouw verhaal geeft in ieder geval een idee hoe het kan allemaal kan aflopen. Niet alles is inderdaad rozengeur en maneschijn zoals iedereen wel eens denkt. Wij, mijn partner en ik, hebben ook een droom om “ooit” naar Thailand te gaan als wij al gepensioeneerd zijn. Zelf ben ik nog maar 2x op vak.in Thailand geweest. Dus willen wij dit jaar op “verkenning” gaan. ALS we er ooit willen gaan wonen, moeten we toch een idee kunnen hebben waar we ons willen vestigen. De kant van Hua-Hin lijkt ons heel leuk. Weet je wat ik heel erg belangrijk vind? De taal. Ik zou het een enorme handicap vinden als ik die niet zou kunnen spreken. In woord en geschrift. Ik zou dan ook alle officiele documenten willen kunnen lezen. Tuurlijk ga ik het leren. Maar er is wel verschil tussen gesproken taal en “officiele” taal. Ik ben bang dat het heeeeeeeeeel moeilijk is :frowning: Amai, heeft iemand een tip? Geen “vertaler” of zo, dat vind ik onzin, want dan ben je NOG afhankelijk. Groeten

Thais leren spreken is lastig, maar zeker te doen. Thais leren lezen wordt alweer een stuk lastiger. Je zou eens kunnen zoeken naar het boek ‘Thai for Beginners’ van Benjawan Poomsan Becker (Paiboon Publishing). Handig boek voor het leren spreken, schrijven en lezen van de Thaise taal en hiermee kan je thuis alvast aan de slag !

Uit al wat ik hier lees is er maar 1 ding uit te maken !!!
Ik ben daar meerdere keren geweest en dan in 1994 1 zeer zwaar ongeval gehad ongeveer 17 dagen in de coma gelegen in Pattaya gerepatrieerd naar Belgie terug hersteld met een handicap me financieel terug hersteld maar nu zou ik graag terugkeren en daar voorgoet verblyven met myn klein inkomen dat my toegekend word.
Wie kan my goede raad geven of een klein beetje helpen met raad en daad !!!
En liefst geen raaskalkery of onzin !!!

Bij Thaisvertaalbureau Suwannaphoom te Almere worden cursus Thais gegeven zowel Thai/Ned als Ned/Thai. De taal is als je wilt zeker te leren, het schrijven is zeer ingewikkeld. kijk eens op www.suwannaphoom.nl .

ik kan niet begrijpen dat je terug wilt naar nederland? of begrijp ik het verhaal verkeerd.
ik wil enkele reis )))) nooit meer terug !!!heb het gehad.hiero(( zomers in spanje en winter in thailand lijkt me geweldig idee,maarja moet je dat wel kunnen !!! suces verder afz FM

ik denk zelf dat je alleen en zelfstandig moet investeen in je zelf en je niet afhankelijk maken van een thaise dit is vooral NIET NODIG!! een condo kopen dmv laywer alles op zekerheid berust. zeker die thaise teksten die ik niet kan lezen,gewoon tekenen en klaar,je lyawer is erbij,heb me bank boekje achter gelaten met grote som geld,en daarna weer opgehaald en alles was geregeld.
ik denk huiswerk maken is heeeeel belangrijk!! in je droom ideeën! en dat chakkaa tot uitvoer brengen.
en je bblijven indekken door peoples die macht hebben !! en die je zaken kunnen waarmaken. het kost wel wat maarja dan HEB je ook wat ja toch!!
inmiddels al ingericht en zit midden in centrum van pattaya en heb het erg naar me zin qua besluitvorming.
Een ieder die terug gaat hoop ik dat hij/zij de juiste keuze maakt,ik zou het niet meer kunnen,en ben ook spanje minded!! ben nog vrij jong maar heb voor 4 gewerkt!!vind het genoeg zo!! de belasting heeft nooit genoeg is bodemloze put en idd 65 + en je hebt een huur van 700 euro in de maand voor je flatje in nl vette bek!!! heb ik daaro voor gewerkt nee eg nie,ik kijk wel vanaf 25 hoog hoe eva air weer vertrekt ri westen)) achter me airco)))hahah lol dat ben ik weer kwijt!!! misschien kan ik je tegen houden met deze email,tenminste dit was wel de opzet van eht verhaal,zoniet dan een fijne tijd in nl
groet FM

Ik vermoed dat je het verhaal verkeerd begrijpt,als de reactie van mij omdat je die als citaat gebruikt, en geeft de interviewer duidelijk kennis van zaken hoe het verliep ook toen er iemand van de andere sekse in zijn leven kwam, nu zeker niet alles over een kam scheren maar de buitenlander(Farang) wordt nu eenmaal gezien als een bodemloze financiele put(en een lekker pensioen) en daar moet je scherp op blijven letten. En neem van me aan dat vakantie’s echt anders zijn als dat je daar permanent leeft want hoelang je er ook zal wonen en wat je ook doet je blijft in de ogen v/d Thai een rijke buitenlander, je zal meer tax betalen en veel sneller een bekeuring krijgen etc. Verder zou ik ook niets liever willen om daar te wonen en een minder gestressed leven lijden maar als je er langer vertoeft ontdek je ook de minpuntje’s, weer eens wat anders dan die zoetsappige vakantie verhalen want niet alles is daar paradijs.

tuurlijk alles heeft een minpuntje op den duur,dat heeft spanje ook als ik er lang woon,maar die wegen niet op tegen niet meer werken en uitgebuit worden in NL,en rekenmaar dit kabinet heeft de portemonnai al uitgegeven van mijn achterneefjes,en de komende jaren komt er een revange waar de honden geen brood van lusten((( geloof me europa verkleurd en vergrijsd!!!en ze laten moeilijk mensen binnen in Nl dus wat willen ze nu hier in dit land??? ik ben me collega dankbaar dat ik daar naar thailand in 2007 toe ben geweest,ooit zei hij,als jij daar bent wordt je verliefd)))) en haij had gelijk gehad!!!en walla 2009 is alles rond,en ga nog meer doen,en alles zonder thai,kanjers zijn het maar we hebben ze niet nodig.
Een aanrader is de kasikornbank superding!!! alles in handbereik visa ionlinebanking geweldig!! moet hier eerst in NL 3 loonstroken inleveren en dan nog(((((((((((9
met geld ben je binnen hier geloof me!!! maar ja das niet voor iedereen helaas,blijven beuken en vertrouwen injezelf is een PRE

Niets zinvols meer aan toe te voegen :dag:.

nou ik woon hier en thai,s leren is verdomd moeilijk.
dus doe ik er ook niet te veel moeite voor.
want de meeste thaien praten maar over 3 dingen.
eten,geld,en de farang.
ik ken mensen die het vloeiend spreken.
en die zeggen ook doe geen moeite.
ze praten altijd over die 2 onderwerpen

het is zoals jan al zegt.
wonen is hier iets anders dan vakantie.
ik woon hier en heb de thai nu van een andere kant leren kennen.
en natuurlijk heb je ook de goede maar ook de slechte mensen.
maar als je hier geen contacten hebt.
die ik gelukkig wel heb thai,se mensen.
een heel goed en betrouwbaar real estate.
deze mensen hebben ons en nog met alles geholpen.
want geloof me maar je hebt ze nodig.
anders gaat het zoals jan al zegt.
de meeste zien je niet als een farang.
maar een wandelende atm machine.

hahhaha een wandelende atm machine !!! super uitspraak))))
geweldig hoe kom je er op)))) ik slig slap hiero groetjes frank hahahahaa

Ik had en heb Thaise vrienden, uit verschillende lagen van de bevolking. De 1 is ontzettend blij als ze mij van alles kan uitleggen over de cultuur, de taal en alles wat daarmee samenhangt, maar over het algemeen moet je alles door schade en schande ondervinden. Een Thai is over het algemeen niet scheutig met informatie tenzij je daar naar vraagt, en dan moet je vraagstelling dusdanig eenduidig zijn, anders krijg je een antwoord waar je nog niets mee kunt.
Een ander probleem bij mijn inburgering was, dat ik niet echt veel gezien heb van Thailand. Ik was een werkende expat met een zeer beperkt aantal vrije dagen en die vrije dagen die ik had, verbleef ik het liefst thuis.
Vertoef je veel in de lagere regionen van het sociale gebeuren, dan is men zelfs helemaal niet zo blij met een ‘farang’ die te wijs is.

Het is een keuze die ik maak op puur financiele redenen op langere termijn. Als ik hier blijf, dan zal ik op den duur (zo tegen mijn pensionering) mogelijk in de problemen komen. Daarnaast is er niet verschil tussen een full-time baan in NL en een full-time baan in Thailand, behalve dan dat het tempo in Thailand een stuk lager ligt, dat zal wel even wennen worden.
Dat ik nu terug ga, zat niet echt in de planning, althans niet zo snel, maar een kans als deze krijg ik niet zo snel meer (of misschien helemaal niet) + dat de economische situatie in Thailand op korte termijn toch wel een beetje zorgelijk kan gaan worden. Let wel: dit is niet weer een vluchtpoging, maar gewoon een reele keuze op basis van lange termijn planning.
Dat ik vertrek uit thailand wil niet zeggen dat Thailand voor mij verleden tijd is, want ik zal elke mogelijkheid aangrijpen om hier terug te gaan.