Interview
Joep, Joseph44, woont nu 5,5 jaar in Thailand en gaat binnenkort weer terug naar Nederland. Wat bewoog hem om naar Thailand te verhuizen? Heeft hij er uiteindelijk spijt van of is het toch een droom geweest? Wereldwijzer vroeg het hem.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in Thailand sinds 1 september 2003.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
De belangrijkste reden was, dat ik na een paar vakanties ‘verslaafd’ raakte aan de ‘relaxte’ manier van leven, het weer en de mensen (waarvan één in het bijzonder). Daarnaast speelde de gestresste levensstijl in het Westen ook een rol.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Dit was in principe (in 2003) niet zo moeilijk. Gewoon iemand gebeld die ik op het net gevonden had (een makelaar). Gevraagd hoe ik aan een visa voor langere tijd kon komen. Hij verwees me door naar een advocaat, deze stuurde me de nodige documenten en ik heb vervolgens bij het Thaise consulaat in Dusseldorf mijn non-immigrant ‘B’- multiple entry voor 1 jaar gehaald. Naast het visum uiteraard ook een zo mogelijk lopende medische verzekering afgesloten, een internationaal rijbewijs gehaald bij de ANWB, mijzelf uitgeschreven bij de Gemeente en mijn ‘lidmaatschap’ bij de belastingdienst opgezegd.
Voor ik vertrok naar Thailand heb ik wel eerst gezorgd, dat ik kon deelnemen aan een TEFL cursus met uitzicht op een job. Ik was en ben nog steeds ‘werkplichtig’, dus ik moest natuurlijk ook weer een inkomen hebben.
Links: De Thaise bevolking bij de zee
Rechts: Thaise boot ligt klaar voor vertrek in het water
4. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Beetje gemengd. Het ‘laid back’ bestaan, de mensen, het weer, eigenlijk alles wat ik ervan verwachtte is nog steeds zoals het was. Wat me een beetje tegenvalt (en daar denk ik gelukkig niet te vaak aan), zijn de sociale voorzieningen, de gigantische bureaucratie en de steeds weer terugkerende ‘lijdensweg’ bij het verlengen van mijn work permit en visa. Tenzij je hier verblijft als resident (met een residentenstatus) ben je hier eigenlijk aan de bureaucratie overgeleverd. Dit is jammer, want het zou een stuk vriendelijker kunnen.
5. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
De leukste ervaringen zijn steeds als mijn Engelse ex-collega (was ook leraar Engels) jaarlijks voor een paar weken overkomt. Daarnaast waren de bezoeken aan een dorpje in de E-San, waar de buffels nog heer en meester zijn altijd weer een geweldige ervaring en in mijn ogen de enige kennismaking met Thailand. Jammer genoeg, heb ik te weinig tijd om echt eens lekker rond te trekken.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Kan ik heel kort in zijn: je kunt hier wonen in 'westerse stijl’ tegen 50% van de kosten van een vergelijkbare situatie in Nederland. Je kunt het veel goedkoper maken en in Thaise stijl gaan wonen, je kunt het ook duurder maken en dan is er nagenoeg geen verschil meer.
De meeste expats hier wonen in grote condominium complexen (relatief lekker veilig) of hebben een huis betrokken in één van de vele ‘villages’ voorzien van security en een zwembad. Een kleine (maar steeds groeiende groep) woont bij hun geliefden op het platteland. Daar kun je voor relatief weinig geld een leuk huis neerzetten, waar je vaak met de hele familie intrekt.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Gaat redelijk, maar ik ben nog steeds niet volledig ingeburgerd. Dat inburgeren gaat niet zo snel in steden als Bangkok, Phuket, Chiang Mai of Pattaya, waar gewoon te veel expats leven. Zodoende ‘verplicht’ je jezelf niet echt om snel te integreren. Ik zie veel expats die op de huidskleur na zo goed als Thais zijn, maar ik zie ook expats, die zich helemaal ‘opgesloten’ hebben in hun expat-vriendenclub en niet toekomen aan integreren of er zelfs niet aan willen toegeven. Ikzelf ben meer zakelijk geïntegreerd dan sociaal. Veel Thai zien trouwens liever een expat, die ook als zodanig gedraagt. Ze zijn een beetje huiverig van te snel integrerende buitenlanders; dat vinden ze een beetje eng.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Het grootste cultuurverschil vind ik terug in het geloof en de (gelukkig) wegebbende invloed van het Koningshuis. In vele opzichten loopt de Thaise samenleving zeker 50 jaar achter op de ‘onze’. Dit is zeker het geval op het platteland (dat geeft uiteindelijk de charme), maar in de grote steden en daaromheen loopt men snel in.
Het geloof en de Royalty hebben een zeer grote invloed op de cultuur in Thailand. Daardoor heeft de cultuur hier nog een karakter. In Nederland zie je de cultuur steeds meer vervagen en zie je de typisch Nederlandse cultuur opgaan in de talloze andere culturen.
Links: Een Thaise woning op het platteland
Rechts: Uitzicht op een buitenwijk in Thailand
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Ja, direct na mijn opleiding als TEFL leraar ben ik begonnen op een Thaise privé-school. Na 3 maanden ben ik gaan weggegaan: de kindertjes waren heuse draken en deden niet onder voor hun Westerse leeftijdsgenoten. Typische Thaise rijkeluiskindertjes: verwend en met een grote mond.
Ben toen naar een school in Sri Racha, een regeringsschool gegaan; geen airco, bijna geen meubilair, houten gebouwen en boeken, maar… wel lieve kinderen: respectvol, gedisciplineerd en tot op zekere hoogte gemotiveerd en leergierig. Uiteraard waren ook zij ondeugend, maar ze bleven leuk en binnen de grenzen.
Van lieverlee kwam ik terecht bij een Thaise verf-fabrikant en daar zit ik nu ruim 3 jaar. Voordeel: een beter salaris, betere sociale voorzieningen. Nadeel: minder snelle integratie, langere dagen, minder vrije tijd.
10. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Ik zou er een boek over kunnen schrijven, maar ieder advies is zeer persoonsgebonden. Het beste kun je je aanmelden bij de typisch Thailand gerelateerde forums, zoals dit.
Informatie betreffende je toekomstige verblijfsstatus vind je het beste bij de Thaise Ambassades of Consulaten. Als onderdeel van je voorbereidingen dien je gewoon eens een afspraak te maken en je daar goed te informeren over hoe en wat.
Belangrijke tip: Sommigen (waaronder ikzelf) hebben een te nauwe budgettaire planning. Dit kan problemen opleveren en je verblijfsduur behoorlijk bekorten. Bij mij kwam het net goed, maar het scheelde weinig. Thailand heeft als minder prettige eigenschap, dat het elke planning in de war kan gooien en niet alleen de financiële planning. Mocht onvrede met de Nederlandse politiek, economie en samenleving de reden zijn van je vertrek: denk gerust nog een keertje na. Het gras bij de buren lijkt groener dan het in Nederland is.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Nee, ik had mijzelf ‘opgelegd’ om het minimaal een jaar vol te houden om in ieder geval eens goed te kijken of het eigenlijk wel iets zou zijn. Ik zit er nu 5,5 jaar en alsof de ‘duivel’ ermee speelt: Ik keer waarschijnlijk de volgende maand terug naar Nederland. Heb een aanbieding gekregen voor een leuke baan en kan op deze manier ook weer leuk voor mijn oude dag sparen en voor mijn teakhouten huis in de E-San, want dat zit nog steeds in de planning. In plaats van expat, wordt ik gewoon weer een Thailand vakantieganger, en geloof me: dat heeft ook zijn charmes.
12. Wat zouden redenen kunnen zijn om naar Thailand te verhuizen?
Naast een uitzending door een Nederlands bedrijf naar Thailand zou een belangrijke reden kunnen zijn: persoonlijke financiële situatie.
Voorbeeldje: Er wonen hier talloze gepensioneerden die in Nederland een AOW van ruim 950 Euro en een klein pensioentje krijgen. Dit in de meeste gevallen niet voldoende om een beetje leuke dingen te doen; sterker nog: deze groep mensen leven voor zichzelf in betrekkelijke armoede. Ik ken ondertussen redelijk wat mensen die in deze groep vallen, en ze leven hier als ‘God in Frankrijk’, want voor rond de THB 45,000 - THB 50,000 kun je hier heel goed rondkomen.
=====================================
Meer weten over Thailand? Bezoek het Thailand Forum op Wereldwijzer.