Interview met Riekske, Riekie, die momenteel met haar gezin in Thailand woont.
In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon op dit moment in Thailand met mijn man en onze twee zoons. Wij wonen hier sinds 28 december 2007. Nu dus bijna een jaar alweer.
Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
Ons hele gezin had het niet meer zo naar hun zin in Nederland en wij konden niet echt wennen aan de manier van leven in Nederland. Vandaar dat wij zijn verhuisd naar Thailand.
Wat is de grootste aantrekkingskracht van Thailand voor jou?
Het voornaamste is de manier van leven. Iedereen is relaxt en leeft hier zonder stress. Het eten is hier altijd heerlijk en vers! En tenslotte zijn de mensen altijd lief en behulpzaam.
Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Als eerste hebben wij alles opgezegd in Nederland. Daarna heb ik ons uitgeschreven bij de gemeente en heb ik twee verschillende Nederlandse bedrijven ingezet om onze inboedel te laten verschepen en onze hond te laten overkomen naar Thailand.
Hoe bevalt het leven in Thailand?
Ons leven hier bevalt uitstekend! We zijn nu helemaal gewend hier, wat uiteraard wel even tijd kost. De manier van leven is zoân verschil met Nederland. Daarnaast heb je nog de warmte en het verschillende eten wat in het begin wat aanpassingvermogen kost.
Wat waren je eerste ervaringen in Thailand?
Onze eerste ervaring was een treinreis van de Easten Oriant Expres van Singapore richting Bangkok. Deze treinreis duurde drie dagen. Sommige mensen hier leven langs het spoor van Bangkok en ze zwaaiden en lachten met hun kinderen op de arm toen wij aankwamen. De mensen hier waren gewoon helemaal blij dat ze ons zagen. Op dat moment wisten wij dat we in dit land oud willen worden!
Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
Acht jaar geleden heb ik een Thais meisje ontmoet. Ze werkte op dat moment met haar man in een restaurant. Ik heb haar, niet officieel, geadopteerd als mijn dochter. Hierdoor ben ik regelmatig in haar dorp geweest en ook bij haar ouders op bezoek geweest op het vaste land. Hier was nog nooit een âfarengâ geweest. Een fareng betekend buitenlander in de goede zin van het woord. Wij waren daar dus een hele bezienswaardigheid, vooral omdat ik in die periode nog blond haar had. Niemand sprak Engels dus we communiceerden met onze handen en voeten. Dit vond ik zoân bijzondere ervaring dat dit absoluut een van mijn leukste ervaringen in Thailand is geweest.
Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
Ja, heel erg veel. Ten eerste is de voeding hier gezonder, aangezien alles vers is. Hierdoor heeft het eten ook veel meer smaak.
Daarnaast kun je hier iedere dag wel een ander huis huren. Alles gaat er erg relaxt aan toe. Lukt het niet vandaag dan maar morgen of zelfs volgende week. Dat maakt hier niets uit. Hier moesten wij dus wel erg aan wennen, want wij dachten alles even snel te kunnen doen, maar dat ging hier dus niet.
Het verkeer in Thailand vergt ook veel aanpassingsvermogen. Binnen een half uurtje kun je hier je rijbewijs halen. Dat betekend dat weinig Thaise mensen hier niet kunnen rijden, want verkeersregels kennen ze ook niet.
Tot slot heb je dan nog de levensstandaard die hier heel anders is als in Nederland. De salarissen liggen hier ten opzichte van Nederland heel erg laag. Een kok in een goed hotel verdiend ongeveer 20,000bath per maand. Dit komt neer op ongeveer 400 euro. Hierbij geldt wel dat je 7dagen per week werkt en soms wel 10 tot 12 uur op een dag. Daarnaast zien ze hun kinderen van enkele maanden niet, aangezien die meestal door de grootouders worden groot gebracht.
Zijn er gelijkenissen tussen de beide landen?
Nee, er zijn eigenlijk bijna geen gelijkenissen tussen de beide landen.
Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Heel erg goed. Wij hadden het geluk dat wij al een paar hele goede Thaise vrienden hadden, voordat wij in Thailand gingen wonen. Dit scheelt ontzettend.
Daarnaast hadden wij een hele goede makelaar die ons met vanalles heeft geholpen en dat nog doet.
Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
De mensen en hun manier van leven. Iedereen heeft hier nog respect voor elkaar. Iedereen helpt elkaar hier en de kinderen zorgen voor de gehele familie mocht dit nodig zijn. In Nederland is dit wel heel anders. Daar denken veel mensen vooral eerst aan zichzelf.
Had je al een baan gevonden, voordat je naar Thailand bent verhuisd?
Nee, wij zijn naar Thailand verhuist toen wij met pensioen zijn gegaan.
Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Werk vinden in Thailand valt niet mee. Je moet je er wel echt voor inzetten.
Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Je moet zorgen dat je goed op de hoogte bent van de Thaise wetgeving. Vooral als je een woning wilt gaan kopen moet je een goede en betrouwbare makelaar hebben die een goede naam heeft en een certificaat.
Daarnaast moet je het goede visum regelen en het koningshuis in ere houden. Je moet hierover absoluut geen kwaad woord spreken, daarop staan zware straffen in Thailand.
Tevens moet je de mensen niet te snel vertrouwen en alle papieren altijd goed doorlezen. Het is handig om hierbij een Thai mee te nemen die je goed kent en volledig vertrouwd, aangezien alle teksten vaak in het Thais geschreven zijn.
Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
De eerste maanden na onze verhuizing wel. Ik kwam hier met de verwachting dat ons huis helemaal klaar zou zijn. Dit was helaas niet zo. We hadden geen stroom, groen water, een verstopte wc en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij hadden het geluk dat wij enkele Thaise vrienden hadden die ons toen goed hebben opgevangen en alles voor ons hebben geregeld. Dit ging uiteraard niet zo snel en soepel als in Nederland. Een plafond schilderen duurt een hele dag met vijf mensen. Afwerken is ook niet de sterkste kant van een Thai.
Daarnaast spreken en verstaan ze geen Engels dus je moet leren om veel geduld te hebben. Go with the flow.
Ben je ooit van plan om terug naar Nederland te verhuizen?
Nee, wij gaan alleen naar Nederland om familie te bezoeken. Nederland heeft ons niets meer te bieden. Hier in Thailand kan ik alleen de straat op midden in de nacht, laat ik al mijn deuren open als ik wegga en heeft men nog respect voor elkaar.
Natuurlijk zitten ook de gevangenissen hier vol en sta ik âs ochtends gewoon op, alleen met als grote verschil dat hier de zon lekker schijnt en ik de zee en de palmbomen gelijk kan zien. Op dat moment zeggen wij altijd tegen elkaar: âWeer een nieuwe dag in het paradijsâ.
Heb je nog wat toe te voegen?
Nee, ik heb niets meer toe te voegen.
Dappere stap.
Jullie kenden Thailand en de Thai al vrij goed natuurlijk.
Wij overwegen zoiets ook. Maar nog alleen maar indirecte kennis. In december gaan we (voor het eerst) naar Thailand.
Bedankt voor de âlesâ. Vooral respect voor elkaar en elkaars cultuur, dat spreekt mij aan.
Groet, A.
mag ik vragen waar u zit in thailand?
Nog een vraag, u vermelde dat u wel elke dag in een ander huis kunt zitten, zijn er zoveel huizen te huur?
veel geluk verder
Fijn dat het jullie goed bevalt. ik ben ook met een thaise getrouwd en overweeg ook naar thailand te vertrekken. Mijn vrouw woont voorlopig nog in Thailand mogelijk momenteel nog 2 dagen in nederland op vakantie en volgendjaar voor enkele jaren. het liefst vertrek ik zo gauw mogelijk maar je kunt niet met lege handen.
graag verneem ik welke makelaar jullie hebben adres en ventueel telnr. mijn voorkeur gaat uit naar chonburi. mijn vrouw komt uit chayephum. ok i.a.w.
Als ik het goed begrijp zit u daar zelf met een retirementvisa aangezien u daar na toe bent gegaan na u pensioen,hoe zit het met de visa voldoeningen van u kinderen, als ik vragen mag ?
was het makkelijker om je in thailand te vestigen omdat u met pensioen bent?
ik dacht altijd dat je niet zo snel aan een âverblijfsvergunningâ kon komen daar.
uw kinderen zijn ook daar? begreep ik dat goed? hebben die werk kunnen vinden en geen problemen gehad om aan de juiste papieren te komen om daar te blijven?
Interview met Riekske, Riekie, die momenteel met haar gezin in Thailand woont.
Ik kan me zo goed voorstellen hoe jullie dit ervaren!
Wij hebben inmiddels ook de knoop doorgehakt en hebben ons huis te koop staan in Nederhorst den Berg. Zodra dit verkocht is vertrekken wij naar Ban Phe, vlakbij Rayong in Thailand.
Hier hebben wij een hotel gekocht en gaan daar iets leuks van maken om een andere toekomst opbouwen. In het voorjaar hopen wij alles voor elkaar te hebben. Ben benieuwd naar reacties!
Hans & Ton
hallo Riekske,
Ik vind het erg dapper dat jullie de stap hebben genomen. Ik heb de beslissing ook genomen om naar Thailand te vertrekken en te trouwen met mijn vriendin Bew daar. Dit gebeurd in december 2009. Maar ik moet nog mijn huis verkopen en deze staat inmiddels al 1,5 jaar te koop. Dus balen. Maar ik wacht voor goed op de dag dat ik Nederland vaarwel kan zeggen. Mij persoonlijk heeft Nederland ook niets te bieden. En in Thailand ben ik heel gelukkig. Zo dicht bij, en toch nog zo veraf.
veel succes in Thailand verder.
groeten, gerard
Hallo sawatdikaah Riekske,
Je hebt groot gelijk! ook wij zijn geëmigreerd naar Thailand,en zitten hier nog niet zo lang,we zijn op 2 sept uit Nederland vertrokken,dus nog maar heel pril,maar we vinden het hier zo leuk,en de mensen zo anders,dan in Nederland,net wat je zegt,respect voor elkaar,je deur open laten staan,je dure zonne-bril,gewoon vergeten,op de scooter laten liggen,en vol verbazing zien,na zeker 2 uur,dat hij er nog gewoon op ligt!
Wij wonen in het Noorden,wat ook wel ;de roos van Thailand; genoemd word,onder de rook van Chiang mai,in een bergdorpje,Maerim,en blij,dat we de stap hebben gezet,want ook ons had Nederland,ons niets meer te bieden,en hier zijn wij te vinden www.vakantiehuisthailand.nl
gr Ria ;bikester;. en wens jullie het allerbeste.
Hallo Riekske
Erg leuk interview,nog een vraag,wij gaan eerst een rondreis maken van noord naar zuid 29 dagen en wij vragen ons af Thailand wonen is dat dan altijd Deet gebruiken en malaria tabletten slikken?
In afwachting van uw antwoord ,vriendelijke groeten Liz en Toon.
de meeste honden hebben al moeite met een hittegolf in nederland, persoonlijk zal ik onze hond dan ook niet snel meenemen naar een land als thailand
ik weet niet waar je woont in thailand maar het dievengilde is zeer royaal vertegenwoordigd, hang- en sluitwerk van one thaise woning is aanzienlijk beter dan van onze nederlandse
ben ook van plan binnenkort misschien wel europa de rug toe te zeggen of het wordt spanje ben er nog niet uit met mezelf,maar ben het spuugzat hier,ik word triest van dit land als inwoner niet als gast !!!
wie kan me de voordelen en de nadelen van emigratie bi of buiten de EU vertellen? dat zijn me laatste opstakels alvorens de balans op t e maken.
het valt me wel op dat veel mensen in het noorden en ook changmai gaan zitten!!! bizar hoeveel gewoon
zou daarvan wel de reden van willen weten opdat zon strand en zee ik erg lekker vindt en misschien als het goedkoop is een buitenverblijfje in het noorden voor d eweekenden toch!! luxe en nog een luxe dan!!!
verder waar kun je cheqqen dat je met een genomineerd bedrijf met certificaat in zee gaat is daar een adres voor of instantie?
de wet moet je niet onderschatten daaro denk ik dan he jeeen probleem
hoor het wel weer
Mooi positief bericht,over ons 2e vaderland,wij wonen al bijna 5jaar hier,meestal is het geweldig,Maar waar wonen jullie ??als je alles open kunt laten??Wij zijn al 2keer van bijna alles beroofd,1keer sânachts terwijl we sliepen,1keer overdag toen er niemand thuis was[behalve de hond]
Visa blijft moeilijk hoor;onze kinderen van 11jaar gaan hier naar school,ik verblijf hier op hun e.visa,maar dan moet je wel 500.000Baht op een thaise bankrek. hebben staan.De laatste 2 jaar kun je geen bankrek. meer openen zonder workpermit.wij hebben dus geluk gehad.
Als je dus LEGAAL in Thailand wilt wonen,kost dit veel moeite en veeeel papier werk en heel veel tijd en geld.Maar het is de moeite waard
ok je moet dus die 5 ton bath op de bank hebben staan,ontvang je dan toch ook rente op!!!)) bij het verlaten van het land kun je die centen toch weer opnemen ?
via direct cashof betaalkaart???
dus jij zegt alleen workpermit kun je bankrek openen?
en als ik die 8 ton bath op de bank zet kan ik er in en er uit TL waar ik maar wil en kan dan een bank rek openen?
hoor je graag terug hierover alvast bedankt man!!!
Hoi Frank
Redelijk goed bekeken;workpermit,krijg je alleen dus als je voor een Thaise of andere firma werkt die in Thailand geregistreerd is.
Als je dat hebt plus een visa,moet je nog wel een re-intra visa aanvragen,als je T weer uit wilt en weer terug wilt komen,anders is je normale visa verlopen[gebruikt]en start het hele circus opnieuw[dat zou je niet moeten willen]
Met een workpermit,weet ik niet hoeveel geld je op de bank moet zetten,voor een visa,alleen dat je zonder die permit geen bankrekn. kunt openen.
good luck.
willy
dus ik wil daar gaan wonen??? moet geld op de bank zetten!! die 8 ton Bath met m3O visa erbij neem ik aan dat ik dan een bankrek. gewoon kan openen toch?
hoor het wel!!! van je als het anders is,het aftellen is begonne nu en ben klaar voor de trip !!
bij het wonen in TL kan ik dan opnieuwe en visa verlengen in bangkok bij nedambassade elk jaar!!!
Hoi Frank
Je visa moet je altijd aanvragen\verlengen bij de immigration.De Ned.ambassade heeft daar niets mee te maken.
Vijfhonderd duizend Baht is wel ongeveer tien duizend euro,dat weet je he!!