wat is wijsheid...?? aub tips advies do and dont's inzake emigreren naar thailand

Beste mensen, mijn naam is Monique en ik zou graag advies/tips willen van de mensen die al een tijd in Thailand zitten over het volgende…
Ik wil volgende maand, in september, een maand naar Thailand komen naar Hua hin of Cha am.
Ik wil in deze maand een Thaise bankrekening open en op zoek ga naar een huisje waar ik kan gaan wonen (met hond) per februari 2016. Ik wil dus emigreren. Ik heb veel gereisd in mijn leven, 10 jaar op de Nederlandse Antillen gewoond en vele keren naar Thailand geweest en weet dus enigszins waar ik aan ga beginnen…:wink:
Ik ben 50 jaar, alleenstaand, volledig afgekeurd en heb voldoende inkomen per maand op de bank. (>65000bth/m). en een beetje spaargeld. Nu heb ik de afgelopen dagen heel veel informatie gelezen op internet; op deze en andere forums,sites, etc. en mijn hoofd zit vol met allerlei info……
ik wil graag weten wat wijsheid is… en ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in mijn schrijven.
Mijn email adres kan ook gebruikt worden voor reply: mo.hofstede@hotmail.com

Klopt het dat wanneer ik als toerist in Thailand ben (in september) ik een bankrekening kan openen bij een Thaise bank? Dus alvast een rekening openen voor als ik in februari definitief blijf. Of beter pas doen wanneer ik in februari kom. Is het oke als pas per februari elke maand geld gestort wordt.
Moet ik dan ook meteen een spaarrekening opnemen en elke maand geld op mijn spaarrekening zetten. Of juist nog even wachten of gewoon voorlopig geen spaarrekening? Hoeveel Bath moet ik daar dan minimaal opzetten. Welke bank is het handigst. Er zijn banken waar je makkelijk een rekening kunt openen en waar ze moeilijker doen……banken waar het slim is om bv een Thai persoon of iemand mee te nemen… Kasikornbank? ) ……banken waar je elke jaar een kopie van je paspoort en retirement visa moet overleggen (ATM) maar ook banken waar dit niet hoeft (Krungsri / de bank of Ayuthaya)…… moet ik tenminste 3 maanden voor de aanvraag van mijn visum geld (en hoeveel) op een Thaise bankrekening hebben staan. Er zijn banken waar je voor weinig geld kan opnemen/ exchange rate. Welke bank geeft een goeie rente. mijn bank is ABN AMRO Mijn creditcard is gekoppeld aan mijn bankrekening en ik heb een doorlopende reisverzekering. Klopt het dat ik mijn maandelijkse geld beter op mijn ABN-AMRO rekening kan laten storten het uwv en dan zelf geld van ABN naar Thaise bankrekening overmaken. Dan zoek ik een bank waar ik ook kan internet bankieren (kasikorn?) UWV zegt in euro te betalen en dat het in baths op mijn rekening komt als ik het op een Thaise doe…
IK wil ik wil mijn kind(eren) machtigen/ pinpas voor de Thaise rekening wanneer zij hier zijn… Kan ik een scooter huren of kopen en WA verzekerd zijn via dezelfde bank.

Ik heb een (auto) rijbewijs en wil me sowieso verplaatsen per scooter. Hoe zit dat met rijbewijs omzetten in Thais rijbewijs?
Ziektekostenverzekering en WA. Ik ben gezond, moet alleen wel naar de mondhygiënist (liefst 2x per jaar) en draag een bril. Mijn scooter, huis, inboedel, Welke verzekering…?

Mijn ex heeft mij een financieel geintje geflikt en nu moet ik de belasting nog een half jaar 175 eur per maand betalen. (ben 4 jaar geleden begonnen…) natuurlijk ga ik de belasting bellen en zelf vragen maar tips do and dont’s zijn ook in dit geval zeer welkom.

Mijn paspoort is tm 2017 geldig. Hoe zit dat met verlenging als ik in Thailand woon. Is het slim om het nu in NL te verlengen?
Ik wil een persoonlijke spullen transporteren. Welk bedrijf kan ik hier het best voor benaderen? Zijn er andere mogelijkheden om een paar dozen te vervoeren. Waar zou ik kunnen vragen of ze nog een paar vierkante meters overhebben in eencontainer… (ik kan nog niet zeggen hoeveel dozen/gewicht. geen meubels)
Zijn er betrouwbare particulieren / (Nederlandse) makelaars die huizen verhuren hua hin/cha am?
Plan is om in september een contract te tekenen voor een leuk huisje (dogs allowed!) per februari 2016.
Zijn er mensen die een tip hebben waar ik kan verblijven in september.

Welke bus maatschappij kan ik het beste nemen, voor in september en voor wanneer ik alleen kom, voor mij en mijn hond februari?
Zijn er misschien mensen die met eigen vervoer in september (weet de datum nog niet precies) van bkk naar hua hin gaan met wie ik mee kan rijden?
Tot zover alvast dank voor de reply!
Hartelijke groet,
Monique

Dat zijn wel heel veel vragen.
Bankrekening openen met touristenvisum (heb je dat of een visumvrije entree?) kan soms wel, soms niet, afhankelijk van het beleid van de betreffende bank en de betreffende vestiging. Kasikorn Bank is veelal een van de makkelijkste. Je kunt in Nederland een non-immigrant O-visum aanvragen, en dan na 3 maanden in Thailand dat verlengen (extension of stay aanvragen). Voor het eerste heb je een inkomensverklaring nodig, zal geen probleem zijn, voor het tweede ook een inkomensverklaring,maar dat wordt steds lastiger. Tegenwoordig is geld op een spaarrekening (800.000 Baht) makkelijker om die extension te verkrijgen., Dat geld moet er dan de eerste keer 2 maanden staan (heb je dus 1 maand om de bankrekening te openen), voor latere extensions moet her er 3 maanden staan.

Internetbankieren is geen enkel probleem, doe ik ook (in Nederland en Thailand).

Je krijgt geld hier altijd in Baht gestort. Als UVW in Euro’s betaalt heb je inkomensbewijs, dat is belangrijk.

Paspoort verlengen kan bij de ambassade in Bangkok.

Ziektekostenverzekering moet je hier particulier afsluiten, rijbewijs (motor en auto) is makkelijk te halen.

Betrouwbare makelaars in Chaam: goed zoeken, ik kan je daar niet bij helpen.

Succes,
Steven

Bedankt Steven!