Mijn vrouw (Thaise) en ik zijn van plan om te gaan emigreren naar Thailand. Nu wil ik graag weten wat de beste manier is om daar te kunnen verblijven.
Dien ik een visum te nemen en dan elke 3 maanden de grens over te gaan. OF moet ik een non-immigrant visa nemen? Waar het mij omgaat, wat is het beste?
Tevens wil ik graag weten hoe het zit met werken in Thailand. Ik mag officieel geen werk verrichten dat een Thai ook kan verrichten. Dus mijn vrouw mag wel werken en ik in principe niet als ik geen work-permit heb. Dient mijn vrouw dan nog een bepaald inkomen te genieten? Ik dacht dat het wel zo was wanneer ik een non-immigrant visa heb, maar wanneer ik op een toeristen visum in het land ben, dan dient zij toch gewoon zichzelf te onderhouden en niet mij? (ik ben immers toerist).
Weet iemand een goede site waar ik banen kan vinden in Thailand, het liefst in het Noorden?
Ik ben 35 jaar en dus nog niet pensioen gerechtigd. Ook heb ik geen inkomsten vanuit Nederland, waarmee ik mijn verblijf mee kan bekostigen.
Wij willen dus graag iets zelf beginnen, maar de inkomsten van THB 40.000,- zullen wij nooit redden. Dit is een dusdanig bedrag dat het ons bijna onmogelijk maakt om daar te kunnen wonen. Voorheen moest je 800.000,- op je rekening hebben staan en dan mocht je daar gewoon komen. Dit hebben ze dus nu veranderd in die THB 40.000,-
Elk normaal denkend mens kan indenken dat je dit nooit kan verdienen per maand.
Daarom zat ik te denken dat het beter is voor ons om elke 3 maanden de grens over te gaan en een nieuwe visa aan te vragen. Dat is eigenlijk wat jij ook beschrijft.
Maar mag ik dan nog wel werken? Stel dat ik Engelse les wil geven…mag dit dan?
Wat betreft opleiding…ik heb MBO. Daar zullen de Thai ook niet echt wakker van liggen, dus daar moet ik het ook niet van hebben helaas.
Aan de andere kant…ik wil echt emigreren, is het dan wel handig om dan als een toerist elke 90 dagen de grens over te gaan?
40,000 Baht inkomsten (momenteel nog geen 800 euro) per maand moet zeker wel haalbaar zijn.
Mijn Thaise vriendin en ik hebben ook plannen om in januari/februari 2009 te emigreren naar Bangkok en ik kan hoogstwaarschijnlijk een baan krijgen waarmee ik alleen al aan de 40,000 Baht eis voldoe…plus inkomsten van partner zitten we er zeker boven…
Zoals Dave zegt is 40,000 baht zeer wel haalbaar. Voor je vrouw alleen is het moeilijk en hangt het sterk af van haar opleiding.
Je vrouw kan ook een winkel of iets dergelijks openen. Waar de Thaise immigratie dienst naar kijkt zijn de belastingopgaven. Als zij op papier beasting betaalt over een inkomen van 40,000 baht per maand zitten jullie al goed. (Het betekent per maand inkomsten belasting betalen van zo’n 3000 baht). Overigens mag jij zelf niet in de winkel bedienen en meehelpen.
Op een touristen visa mag je niet werken, maar op een non-immigrant visa mag je wel werken en je kunt gewoon een werkvergunning aanvragen. Voor Engelse les geven worden de regels strenger en zul je een aantal cursussen moeten gaan doen. Je MBO is onvoldoende, ik raad je aan een TEFL cursus te gaan volgen. Duurt ongeveer een maand en daarna kun je beginnen met werkzoeken op een school. Je zult ook nog een Thaise cultuur cursus moeten gaan volgen en enkele andere cursussen om een teachers license te krijgen, maar met een TEFL kun je alvast beginnen met werken en kun je rekenen op een maand inkomen van 30,000 per maand. Het zal je ook een non-immigrant visum opleveren, waarmee je in Thailand kunt blijven zolang je werkt.
Meer informatie over lesgeven in Thailand op: www.ajarn.com
Voorlopige andere, dure, oplossing is het gaan volgen van een (taal)opleiding aan een erkend instituut. Dan kun je een non-immigrant visa op basis van educatie krijgen, voor de duur van de studie.
Voor een voorbeeld kijk op: http://www.thaiwalen.com/
Nog een tip: als jullie gaan emigreren de spullen invoeren op naam van je vrouw. Als terugkerende Thaise kan zij de huisraad belastingvrij invoeren.
Dus als ik het goed en simpel begrijp…wanneer wij THB 3000,- aan belasting betalen, ongeacht hoeveel we verdienen, dan zitten we al goed?
Wij willen dus inderdaad een winkeltje openen, maar het is in een klein dorp. Ik dacht dat THB 40.000,- dan niet echt haalbaar was. Als je ervan uitgaat dat een gemiddeld maandsalaris daar onder de 10.000 zit. Het is mij bekend dat ik niet mag werken in de winkel voor geld. Maar ik kan toch wel “meehelpen”?
Engelse les is voor mij een optie. Ik had inderdaad gelezen over die TEFL (English as Foreign Language) cursussen die je dient te volgen. Dat is zeker iets om over na te denken. Kun je die cursussen trouwens alleen in Thailand volgen?
Dus: non-immigrant visa…wel werken, tourist-visa…niet werken. Ik dacht dat ik alleen maar kon werken wanneer een bedrijf alles zou regelen om mij te krijgen als buitenlands medewerker. Dat zij dus een baan en een visa moesten regelen, anders kan ik niet werken. Dat is dus niet zo…als ik een non-immigrant visa heb, dan mag ik ten alle tijden werken, zolang een Thai dit niet kan doen?
Dank je wel voor je advies over het huisraad. Echter wordt dit zo duur dat die belasting ook niet meer uitmaakt. Wij hebben ervoor gekozen om het e.e.a. op te sturen via zeevracht en niet om een container te nemen. Ik ga ervan uit dat je hier ook belasting over dient te betalen? Dan is jouw tip alsnog veel waard voor ons. Dank je wel!!!
Ja, als je maar belasting betaalt voor een inkomen van 40,000 baht zit je goed. Dat is waar de Thaise immigratie naar kijkt, de belastingopgave. En als je meer opgeeft dan je feitelijk verdient zal dat de belasting een zorg zijn.
Meehelpen in de winkel mag niet. In Thailand moet je zelfs voor vrijwilligerswerk een werkvergunning hebben, anders ben je strafbaar en kun je het land uitgezet worden.
TEFL cursussen kun je volgens mij ook in Nederland volgen, maar kon wel eens duurder zijn. Zoek maar eens op google of ilse.
Het klopt dat een baas alles voor je moet regelen voor de werkvergunning. Voor een werkvergunning moet je een non-immigrant visum hebben en het arbeidsbureau kijkt of de baan die je wilt niet door een Thai kan worden ingevult. Daarnaast is er een lijst van beroepen die je niet als buitenlander mag vervullen, zoals bijvoorbeeld tour guide. Het is dus niet zo dat je met een non-immigrant visa altijd mag werken. Het is een van de voorwaarden om te mogen werken.
Dat van de tour guide was mij niet bekend. Het leek mij wel dat je goed verzekerd moet zijn voor dat, want stel dat er iets gebeurd terwijl je toeristen bij je hebt (auto ongeluk bijvoorbeeld), dan kon je nog wel eens zwaar de l*l zijn lijkt me.
Ook wat vrijwillegerswerk betreft was mij totaal onbekend.
Maar in feite heb ik al een goed antwoord hierop…zolang we maar de belasting betalen naar gelang de inkomsten van thb 40.000, dan zitten we goed. Ik moet zeggen dat ik dat nogal wat vind, maar dat moet goedkomen lijkt me.
Dus er bestaat ook zoiets als een arbeidsbureau daar voor vreemdelingen? Weet je daar toevallig een naam van of heb je een website hiervan?
Wat ziektekosten betreft…daar zal ik nog maar eens goed naar moeten kijken. Zal wel flink in de papieren lopen, maar beter dat dan onverzekerd.
Department of employment, ze hbben labour offices in de wat grotere plaatsen. Het is voor Thais, maar behandelen ook de werkvergunningen voor buitenlanders.
Afhankelijk van waar je woont ga je naar het regionale kantoor en daar vraag je de werkvergunning aan.
Als je met een Thaise getrouwd bent vraag je een non-immigrant visa aan bij de Thaise ambassade te DenHaag voor 1 jaar,welke je daarna ieder jaar moet verlengen,je moet dan elke keer bewijzen dat je getrouwd bent met een Thaise, je gaat dan met je internationalehuwelijksakte en internationalegeboorteakte voorzien van officiele stempels naar de Nederlandse ambassade en wordt je visa weer verlengt voor 1 jaar,zodra je een eigen bedrijf gaat beginnen krijg je een werkvergunning en daarmee verkrijg je ook direct een verlenging van je visa, zo is het mij althans een vertelt door iemand die al enige tijd in Thailand woont en werkt(eigen bedrijf ).
dus ik begrijp uit je verhaal dat indien ik die 800.000 bahtjes op de bank zet ik het hele jaar in en uit kan huppelen zonder al dit gedoe,met de buurlanden.
en na dat jaar weer netjes moet zorgen dat die 800 zijn aangevuld tot de limiet !?
ik heb toch wel wat info en vragen die mij nu te boven steken opdat ik zie vanuit richard zijn antwoordt dat die 800.000 bath per maand niet meer mogelijk zijn hedendaags en enkel er van uit gegaan wordt dat men 40.000bath verdient als inkomen per maand.
dat is €798,15 pnd moet toch haalbar zijn???
anders denk ik dat je daar ook niet kunt leven!!!
verder wat is de belasting (bedrag)die je daarover moet betalen in thailand over die 40.000 bathjes per jaar?of is dat per kwartaal? en hoe kom ik aan die belasting-papieren-formulieren,want wil graag weten op zijn hollands hoe dat in elkaar steekt:)).
Ik weet bij emigratie als einzelganger dat wanneer men de grens van europa oversteekt om daar ook te blijven in het land van de duizend dromen dan moetje betalen bij vertrek namelijk de expatbelasing houdt daar wel rekening mee als je sbp hebt opgebouwd,en je aow die verlaagd wordt naar 65 % bij behalen van 65jarige leeftijd?
Ook weet ik dat bij inkomsten uit nederland je belasting plichtig blijft waar je ook zit en wat je ook doet,vooral de ziektekosten lopen door dan hetzij in schijfjes van 10 %ten per opbouw inkom?
bijv een expat naar spanje betaald dan nog maar ongeveer 45 euri per maand aan ziektekosten in NL en in spanje de rest ( is dus altijd duurder) en je bent hier niet:((( daarom typische NL
of steekt het intussen alweer anders in elkaar? hoor graag nieuwe dingen ! in ieder geval succe siedereen met zijn wel en weten naar het land van dromen !!!
dan ben jij ook een van de weinigen die dat voordeel heeft,niet iedereen kan dit hebben,juist die mensen moeten alle info hebben en krijgen om via andere wegen ook hun doelstelling te bereiken,het zal alleen wat langer duren dan normaal !!!
Maar ik begrijp dat inkomen uit rendement en /of verhuur uit europa ook voldoende is om aan te kunnen tonen dat je inkom hebt en je daar kunt verblijven ook!! voor aaneengeloten 90 dagen per keer want die 800.000 op je rekenign geldt niet meer dus begrijp ik !!!.
Als dit zo is dan heb ik nog wat schiokkend bericht, betreffende mensen die in de muziekleer wensen te gaan omtrent nieuwe regelingen !!!
dus met een muliple vias kan ik een jar blijven zonder de grens over te moeten asl vrijgezel,of nl levenspartner,waarvan ik elke maand inkom heb uit buitenland?
klopt dit wat ik er uit begrijp!!
Klopt niet. Voor een extentie van een non-immigrant visa op basis van huwelijk met een Thaise kun je tegenwoordig alleen nog maar gebruik maken van de optie van 40,000 baht per maand.
Voor een extentie van een non-immigrant voor een jaar op basis van pensioneering kun je gebruik maken van 800,000 op een Thaise bankrekening, een inkomen van 65,000 baht per maand of een combinatie hiervan. Je kunt dus ook 400,000 op een bankrekening hebben en een inkomen van 32,500 baht per maand.
Kies je voor een multiple visa dan heb je niets met al deze regels te maken, maar dan moet je wel iedere 90 dagen het land uit. Je kunt dan dezelfde dag weer terugkomen.
Het minimum salaris voor een westerling om een werkvergunning te krijgen is 50,000 thb. Echter geld er geen minimum inkomen voor leraren en journalisten.