Enquete : Je oude dagen slijten in het Buitenland?

Voor steeds meer Belgen en Nederlanders is het een realiteit: genieten van je pensioen in het zuiden van Frankrijk of aan de Spaanse costa’s.
Ben jij ook van plan indien je de pensioenleeftijd hebt bereikt om andere oorden op te zoeken,of blijf je gewoon in Nederland& Belgie?
Je kan hieronder het één en ander kwijt ,vb welk land waar je eventueel zou willen verblijven?

http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201202261014-1_recordaantal-belgen-geniet-van-pensioen-in-buitenland.jpg

Ik zou wel in Zuid-Frankrijk van m’n wijntjes en stokbroodjes willen genieten. :hihi:

Nou dank zij onze Belgische regering moet ik nog werken tot mijn 65 jaar,nadien ga ik me definitief vestigen in Thailand.

Wij Nederlanders moeten in de toekomst tot 67 doorwerken. Bovendien wil de regering de export van uitkeringen en pensioenen tegengaan. Of in ieder geval afhankelijk maken van het land waar je woont. Dus vertrek je naar een land met een lager prijspijl als nederland , word je gekort.

Het word dus onaanrtekkelijk gemaakt om in het buitenland te gaan wonen.

Ja ,ik zou het wel willen na mijn pensioenering in een liefst tropisch land, maar of het ook werkelijkheid word ?

Ik ken een aantal mensen die al een huis in Goa (India) hebben gekocht voor na hun pensioen. Ik heb al gelogeerd in één van die huizen, ja schitterend gewoon.
Dus ja, als ik de kans krijg dan wil ik dat ook doen.

De huizen zijn daar zeer betaalbaar, het eten is altijd lekker, het is altijd mooi weer, Goa heeft een heel eigen sfeer, dus ja dat zie ik wel zitten om 6 maanden per jaar daar te wonen! En dan ga ik natuurlijk vooral de rest van India verder verkennen.

Ik geloof dat als je maar een paar maanden per jaar in het buitenland woont, dat je dan niet wordt gekort op je pensioen. Of is dat maar een fabeltje?

Overigens draait er sinds eind maart een film over dit thema in de bioscoop en het verhaal speelt zich af in India.
Het heet: ‘The Best Exotic Marigold Hotel’.

Die korting op de AOW is, voor zover ik weet, nog niet in de planning.
En voor de eigen aanvullende pensioenen ook niet.
Wel de korting van uitkeringen als de kinderbijslag als je in het buitenland woont (sommige met 32 kinderen).

Als ik het kan betalen, dan houd ik ons huis (of een appartementje)in NL aan om steeds terug te keren in de zomer (kinderen, kleinkinderen wellicht), en dan in de winter in steeds een ander land (Europa, Azie, Amerika, Oceanine, e.d.) voor een half jaartje of zo een huisje te huren en daar te wonen.

**“mijn antwoord op de vraag is:…”**Ik kan het me niet voorstellen want dan zou ik dat gewoon nu al doen. Waarom zou je wachten, als dat iets is wat je wilt???

Waarom ik ervoor kies om in Nederland te blijven wonen is omdat ik heel erg hecht aan mijn vrienden en familie en alle dingen die ik hier heb zoals volleybalclub, festivalletjes, veel bioscopen etc. Ook zie ik aan veel expats in andere landen dat die ook tegen allerlei gedoe en ellende aan lopen, van corruptie tot cultuurverschillen. Maar je hebt natuurlijk ook van die enclaves waar hordes Nederlanders samen klonteren in Spanje en Friet van Piet eten. :slight_smile:

Ik zie niet voor me dat ik opeens mijn vrienden opgeef als ik oud ben! Maar je weet maar nooit… als het vanaf nu elke zomer 15 graden met storm en regen blijft, ben ik misschien over 5 jaar toch opeens weg (begin 40 tegen die tijd). :slight_smile: