Binnenkort ga ik op pensioen .
Ik ben een alleenstaande man die geen kinderen heeft .
Spjitig genoeg heb ik hard moeten werken om te constateren dat mijn pensioentje hier in België een 1100 € zal bedragen .
Heb zelf nietveel kunnen sparen voor mijn pensioen daar ik als alleenstaande steeds heb moeten zien rond te komen met een bescheiden loon.
Ik heb al wel eens gereisd , maar dit steeds naar Italië , Frankrijk , Duitsland , USA .
Niets houd mij tegen om wanneer ik met pensioen ben mij in een ander land te gaan vestigen waar ik met mijn bescheiden pensioen een deftig en goedkoop leven kan leiden .
Luxe moet er voor mij niet bijzijn ( grote woning , dure wagen ) maar ik zou mijn oude dag toch wel graag op een deftige manier willen zien door te brengen .
Daar ik nu ook nog eens een gewrichtsziekte heb gekregen zou een land met een tropisch klimaat , of een zomers klimaat mij enorm kunnen bekoren .
Zijn er hier mensen die mij enkel aanbevelingen kunnen doen waar het vrij eenvoudig is om te emigreren , goed kan leven met bovenstaand pensioenbedrag een mooi land is met een warm klimaat , mooie stranden en een prachtige natuur ?
Tevens ben ik een zeer vriendelijk een social persoon en zou dus zeer graag tussen mensen wonen die betrouwbaar , behulpzaam een een vreindelijke mentaliteit hebben ?
hallo €1100 is z’n 45000 bath en hiervan kan je prima leven in thailand een prachtig land met vriendelijke bevolking, maar voor een permanent visum moet je geloof ik een inkomste hebben van 65000 bath je zou er kunnen gaan wonen gaan wonen op een toeristen visa maar dan zal je regelmatig een visum run moeten doen
voor betere info over een visum voor thailand stel je vraag eens op het thailand forum bij het visum informatie topic Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Ik zou echter niet zomaar mijn zinnen zetten op een land waar je nog nooit bent geweest. Het leven daar is anders dan een vakantie, en het is lastig om iets van eigen bezit te krijgen omdat in sommige landen een buitenlander geen grond mag bezitten. Daar komt bij dat je aan allerlei visa eisen komt te voldoen, en in sommige landen gaat het verlengen van dat visum niet altijd even gemakkelijk, en zeker niet zonder corruptie.
En grof gezegd: je wordt een dagje ouder, dus ik zou er zeker ook op letten dat je in een land komt te wonen met de mogelijkheid tot goede zorg.
Normaal zou ik zeggen Thailand,maar als je daar nog nooit bent geweest(dat geld trouwens ook voor Bali)zal je je eigen moeten aanpassen aan de normen en de gebruiken van het land.
Je wordt ook met verschillende problemen geconfronteerd,zoals Jenny hierboven al vermeld heeftoa:visa’s,huisvesting,taal.
Ook moet ik onze lieve Jenny volkomen 100% gelijk geven dat je beter naar een land gaat waar er meer mogelijkheden zijn betreffende goede medische opvang,ingeval dat je in de problemen komt.
Het zijn allemaal factoren waar je rekening moet mee houden.
Moest je eventueel intresse hebben ivb:Thailand of Indonesie niets belet je om dit land te bezoeken en dan kan je achteraf nog zien waar je eventueel je oude dagen gaat slijten.
Ikzelf ga binnen enkele jaren(pensioensgerechtig)definitief naar Thailand,enige voordeel dat ik heb tenopzichte van u Toreador is "ken het land door en door"dat maak mijn beslissing gemakkelijker.
Nu moest je denken liever niet in Azie,dan kan je altijd nog settelen in Tenerife(heel het jaar aangename temperaturen)
In iedergeval zoals Dirk het al heeft vermeld,moest je eventueel met vragen zitten over Thailand of Indonesie,kom eens kijken op deze landenforums.
groetjes en nog veel suc6 mlet je zoektocht!
Spanje te duur? Voor een zonnig, warm en droog klimaat (vb.een warm maar vochtig klimaat is niet bepaald ideaal bij gewrichtsaandoeningen) kan Spanje: regio Almeria (ten Westnoordwesten ligt de Sierra Nevada), Murcia (fruit- en groentestreek) of Benidorm een goede keuze zijn. Door de bergen achter de stad bereikt het slechte weer Benidorm vaak niet. Benidorm is de droogste strandstreek van Europa. (Benidorm kent wel Vlaamse, Nederlandse, Duitse en Engelse kolonies gepensioneerden die er overwinteren). Sevilla zachte winters maar uiterst warm in de zomer.
Zowel Almeria, Murcia als Benidorm hebben mooie stranden.
Om er te wonen zou ik niet opteren om direct langs de kustlijn te wonen maar even landinwaarts in een dorp tussen de locals. De prijzen zullen er wellicht lager zijn dan in de toeristische zones van die gebieden. Om deel te hebben aan het sociale en culturele leven en niet op z’n minst voor het afhandelen van administratieve zaken: leer de taal vh land, de integratie zal inhoudelijk veel vlotter verlopen, vb. een Spanjaard is niet afstandelijk tov een inwijkeling. Mocht Spanje je interesse hebben:
geen volledige info maar toch al heel veel nuttige info op:
http://www.leveninspanje.es/index.html
Wonen, leven en werken in Spanje…
Raadpleeg nog andere bronnen, want niet alle rubrieken werden tot in de details uit de doeken gedaan, nochtans heb je hier al héél veel info.
http://www.okra.be/ Vlaanderen: Okra Trefpunt +55 heeft in Vlaanderen verschillende regionale afdelingen met allerlei aktiviteiten zoals taalcursussen waarvoor je moet inschrijven en een bijdrage betalen. Je kan deze cursussen volgen zonder lid te zijn vd organisatie. Leden betalen iets minder voor een cursus. De cursussen starten ieder jaar in de maand september 2 x per week. Geen examens, gewoon kennis opdoen.
Verhuizen naar het buitenland is niet niks, ik herhaal: raadpleeg verschillende bronnen om een zo goed mogelijk overzicht op de situatie te hebben. Je kan al beginnen met rechtstreeks te informeren bij het Bestuur vd Gemeente/stad waar je thans woont. Eens beslist waar je zou willen wonen, verblijf er een tijd of het dat is wat je verwacht en kijk verder dan vandaag.