Enquete : Je oude dagen slijten in het Buitenland?

Wow, dan heb je wel een enorme investering gedaan in het land (want dat heeft je jaren gekost en/of je bent geniaal). Haast zonde om er niet te wonen…

Zit je in de AOW of WAO ( noem het maar vervroegd pensioen ) en heb je het in holland wel gezien of kom ja daar gewoon niet meer rond dan zou het echt geen slecht idee zijn ergens anders te gaan wonen. Die ervaring pakken ze inderdaad niet meer af maar vergeet niet dat het ook zwaar tegen kan vallen.
Ook ergens anders zijn regels en wetten…zijn de gewoontes anders en is er cultuur verschil.
Moet je ook zorgen dat je financieel je zaken goed regeld want zonder geld ver weg zitten kan ook behoorlijk riskie zijn. Een backup hebben is wel een pre’ .
Ik las ergens hier iemand die vertelde dat hij een huis en land had…kopen is niet voor iedereen weggelegd en daarbij soms niet eens mogelijk gezien de wet aldaar. daarbij ben je wel een buitenlander aldaar…en dat wordt soms uitgebuit, ook in trieste situaties.
Als je dat allemaal inschat/indekt, voor zover je dat kunt natuurlijk, kun je een geweldig leuk pensioen leven hebben en genieten van wat het leven je nog te bieden heeft!
Ik heb twee jaar met een wao inkomen in Thai gewoond, woon nu met mijn vrouw(thais) in Hongarije om europa te verkennen en willen met de tijd weer terug naar thai.
Terug naar huis…
Als het zo voelt wens ik iedereen een fijn pensioens leven in het land van je keuze!
Anders moet je gewoon lekker in Holland blijven!

Een huis kopen in thailand dat kan, maar land niet, ik heb dit opgelost door land op naam van ons zoontje te zetten die volgende week 6 jaar word, maar ik en mijn vrouw beheren dat. Je loopt risico daar, maar dat heb je hier ook [bv scheiding het afkopen van overwaarde alimentatie] dus dat is overal. Maar als je met dat idee rondloopt moet je er niet aan beginnen. En een backup heb ik automatisch mijn aow en pensioen. Heb eens in changmai een brit ontmoet hij zat aan het zwembad met een gebroken pols en hij vertelde dit ongelukje kost mij in totaal 20000 bath en het verblijf waar hij was 10euro per nacht, in engeland betaal ik aan ziekte verz. meer en huren minstens het dubbele en voor de jonge dame die bij mij is geef ik 50euro, ze stuurt de helft naar huis en de rest gaat naar de bank, verder verzorgt ze mijn was en eten als ik wat nodig heb. Haar option is werken in fabriek voor hetzelfde geld, maar nu heeft zij gratis eten drinken en een dak boven haar hoofd en koop ik wat zij nodig heeft, en voor mij als ik terug ga naar engeland moet ik weer werken en nu zit ik lekker in het zonnetje. Dat in mijn hoofd doet mij denken als dit wat ik nu heb niet meer gaat dan ga ik net als mijn vriend leven nog altijd beter dan achter de geraniums te zitten wachten tot iemand eens tijd heeft voor je

Ik ben zelf nog zo’n 25 jaar van mijn pensioengerechtige leeftijd verwijderd, maar ik zie helemaal wat je bedoelt. Ik woon liever in Thailand tegen die tijd (waar ik trouwens al woon), met iemand die een beetje naar je omkijkt (en die jij ook goed behandelt), sukkel elke dag naar mijn restaurantje toe, laat me af en toe masseren, en reis een beetje door Thailand. Dat doe ik liever dan dat ik in Nederland achter een paar verlepte geraniums ga zitten en tuur naar de overburen om te kijken of zij ook terug loeren.

Je huis en land op naam van je kind zetten is het zelfde als op naam van je vrouw zetten…
Land kan alleen eigendom zijn van een Thai.
Ik ken zelf verschillende gevallen waarbij de vriendin/vrouw het niet meer zag te zitten in de relatie.
als farang heb je dan niks in te brengen en heb je niks meer te zoeken op dat stuk land , ook al staat je huis daarop…kortom weg huis.
In een geval werdt de eigenaar van het huis duidelijk gemaakt dat hij maar beter kon gaan, als je snapt wat ik bedoel.
Dan is het wel goed een backup te hebben zoals ik vermeld had…een Engels man bij mij in de straat kreeg een zwaar scooter ongeval en werd, nadat hij een paar uur naast de weg had gelegen , naar het ziekenhuis gebracht.
Daar moest zijn vriendin eerst 110.000 bath overleggen alvorens hij werd geholpen.
Zwaar hersenletsel met event. de dood tot gevolg.
Als je dat geld dan niet hebt heb je echt een probleem…dus een backup is echt een pre’.
Zo lang er niks gebeurd sta je er niet bij stil, tot dat!
In Thailand gaan dingen nu eenmaal anders en als het fout gaat heb je als farang niks te zeggen, of je moet heel veel geld hebben dan valt er “soms” wat te regelen.
Een vriend van me heeft een aantal zaken en ook een paar in Thailand en brengt dus veel geld mee en heeft aanzien.
Dan heb je een andere positie aldaar omdat je geld hebt/bent.
maar dit geld niet voor de gemiddelde buitenlandse Thailand bewoner.
Ben je getrouwd zijn heel veel dingen wel een stuk makkelijker maar je blijft een farang.
Het blijft persoonlijk hoe je het wilt doen en wat belangrijk is, welk risico je wilt lopen…voor mij het liefst zo klein mogelijk.
Maar zoals ik al zei, heb je die dingen goed voor elkaar is het prima tof wonen over de grens.
En het is zeker zo dat je dan beter lekker naar je restaurantje kunt sloffen en een pitje kunt drinken in de zon dan zitten achter de hollandse garaniums

Het huis en land op naam van mijn zoontje dat risico begrijp ik volkomen. gelukkig wil de thaise overheid dat de farang ik dus een eigen rekening heb bij een bank, waar ik straks mijn overwaarde van mijn huis kan parkeren, en wat eventuele ziekte/ ongevallen betreft gewoon goed verzekerd zijn, ik gaf alleen een voorbeeld van een manier van leven daar en mijn pensioen+ aow voldoet ruimschoots aan de eisen van de thaise overheid En zoals je wel zult weten een huisje desnoods een goedkoop hotelletje is zeg maar 750 euro per mnd aow dus, houd ik nog mijn pensioen over. en wat mijn vrouwtje betreft vertrouw ik haar volkomen ze had me allang kaal kunnen plukken, omdat we hier een en/of rekening hebben en ondanks dat ze geld kan opnemen zal ze altijd eerst aan mij vragen of het kan. Samen leven is ook mekaar kunnen en durven vertrouwen, en als je dat niet kan moet je het NIET DOEN
Mijn backup is dus mijn uitkering zolang ik leef, dat maakt het wel gemakkelijk en zolang ik nog lekker op mijn fietsje kan crossen daar af en toe een pilsje kan nemen wat ik net negen maanden heb gedaan voel ik mij de koning te rijk en zou ik niets anders meer willen, en risico nemen dat neem je overal op de wereld dat blijft altijd zelfs als je in een kist met watte gaat zitten kan er nog een vliegtuig op je kop vallen.Dus gewoon genieten want je leeft maar 1 keer

Toch wil ik nog wel even reageren op het volgende.
Als je een jonge dame in huis hebt die vervolgens de was doet, kookt en helaas vaak ook nog wel wat anders (hoop dan toch ook zeker dat ze volwassen is!) en die dan afkoopt met 50 euro is volgens mij uitbuiten!
Zelfs in een fabriek verdienen ze per maand meer.
Dus als iemand dat zo verteld onder het mom van ik doe een goede daad wordt ik niet goed!
Dat is gewoon misbruik maken van mensen!..ook volgens Thaise begrippen en cultuur schandalig!
Dat is de donker kant van Thailand die voornamelijk door buitenlanders in stand gehouden wordt!!
Als men dan zo graag in dat mooie fijne warme Thailand wilt wonen, respecteer dan de mensen en cultuur en betaal ze gewoon een normaal salaris voor de geleverde diensten.
Ik hou van Thai en is mijn thuis en walg van buitenlanders die denken weg te komen met buitensporig gedrag of denken onder het mom van …kijk ik betaal ze er voor…kijk hoe goed ik bezig ben…om hun eigen geweten te sussen.
Wou dit toch even kwijt!! Khrap!

Met een backup bedoel ik geld dat je niet meteen nodig hebt…Als op het eind van de maand je geld bijna op is kun je niet zeggen …ik kom volgende maand als mijn backup weer binnen komt wel betalen!
Van een backup leef je niet dat hou je achter de hand voor het geval dat.
Het is maar een tip en verder moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Voor de duidelijkheid zijn er gelukkig ook genoeg farang die wel met liefde en respect in Thai wonen en het beste voor hebben.
Vergat dit nog ff te melden in het vorige bericht…

khrap!

Sorry Ook als je een inkomen hebt moet je zorgen dat je rond kan komen daarmee. Gelukkig heb ik het financieel gewoonweg goed en mijn vrouwtje daar hoeft niet te werken, en ik ben nog fit genoeg om voor mijzelf te zorgen en met mijn kids te kunnen sporten. En een pensioen is een waardevast inkomen Ik gaf een antwoord over wat ik had gehoord {10 jaar terug} en zei alleen als mijn vrouwtje het niet meer wil ga ik zo leven, het invullen daarvan doe ik op mijn eigen manier, Verders hou ik van het leven hier met mijn family en thaise vrienden waar het leven ook inderdaad leven is. Dus op de vraag “je oude dagen slijten in het buitenland” zeg ik JA dat doe ik. En als je goed had gelezen schreef ik ook dat het goed is dat de thaise overheid wil dat een farang of geld op een bank [op eigen naam] of een bewijs van inkomen toont waar ik op schreef [mijn backup] dat ik mijn overwaarde van mijn huis er opzet dat zal een paar laan zijn. En omdat ik nu al een paar jaartjes mee loop in thailand moet ik je wel gelijk geven dat 50 euro veel te weinig is. Daar geef ik je dus volkomen gelijk in zou dus nu 5x meer moeten zijn, maar ik denk niet dat ik dat nodig zal hebben maar je weet het nooit de enigste zekerheid is we gaan allemaal dood de een gaat vroeg de ander later maar het is de manier waarop met geheven hoofd of een broek vol water khrap

Het bericht was niet persoonlijk gericht…ik geef alleen maar weer hoe ik zelf over die zaken denk.
Je hebt ook gelijk om te zeggen geniet nu zo lang je kunt en als dat over de grens is (thai ) waarom niet.
Het blijft persoonlijk hoe een ieder dat dan invult.
ook ik leef al wat jaartjes in Thai met uitzondering van het afgelopen jaar en de komende tijd .
Nu even genieten van wat europa te bieden heeft op deze hele lange vakantie om daarna weer terug te reizen met een omweg naar Huis (Thai).
Dus inderdaad" je oude/jonge dagen slijten in het buitenland?" volmondig JA!!
Voor diegene die er al zitten…GENIET ER VAN!!!

Ook ik begrijp je best wel en probeerde mijn standpunt op dit gebied uit te leggen. Ben zelf nu ook hier om dat mijn zoon hier voor het eerst vader wordt, waar ik graag bij wil zijn. En dan weer gauw terug, helaas kon mijn vrouw niet mee vanwege scholen van de kids en het rijstzeizoen. Ik zou zeggen maak er een fijne tijd van hier. Groetjes

Ha Opa!..dat is echt een hele mooie gebeurtenis…proficiat …moet wel speciaal voelen.
veel plezier samen!
Geniet er maar van…Khrap!

Door de plannen van de regering moet ik mijn vertrek over 8 jaar met 15 maanden uitstellen, of als de financiële meevaller die ik nog tegoed heb van mijn ouders binnen waait dan vertrekken we binnen de kortste keren naar Thailand.

Ik las net in de krant dat een aantal uitkeringen al worden gekort, als je in het buitenland woont. Voor nieuwe gevallen is dit ingegaan op 1 juli jl.
Voor bestaande gevallen gaat dit in per 1 januari 2013, zodat ‘uitkeringsgerechtigden een half jaar hebben om aan hun nieuwe budget te wennen’.
Het gaat om de volgende uitkeringen:

• gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering (wga-vervolguitkering)
  • nabestaandenuitkering (ANW)
  • kinderbijslag
  • kindgebonden budget

Bijstandsuitkeringen en WW kunnen sowieso niet worden meegenomen. Op de AOW wordt ook gekort.
Voor de kinderbijslag gaat de wijziging voor iedereen in per 1 januari 2013.

De kortingen gelden niet als je in een ander land binnen de EU woont (vrijheid van vestiging).

met z’n alle in zweden gaan wonen…dan piept de regering wel anders…
Ze verzinnen elke keer wat anders…kunnen beter eens op andere dingen gaan bezuinigen dan mensen lastig gaan vallen die willen gaan genieten van hun wel verdiende oude dag bv.koningshuis ( kost alleen al aan bewaking miljoenen per jaar) .justitie ( waar miljoenen per jaar verspeeld wordt)…defensie ( kost handenvol en zero resultaat) , regerings budget (weg met die dure hotelsovernachtingen,auto’s met personeel, declaraties, ontwikkelingshulp( waarvan notabene afganistan betaald wordt)…enz.enz…wellicht eens goed om een jaar proeftijd in te gaan voeren voor de regering…maken ze er een zooitje van…wegwezen!!
Zodat we over 10 jaar nog kunnen zeggen,ja ik ga mijn oude dag slijten in Thailand !

En wie bepaald dat?
Links of rechts?

Nou nou en wat hebben we het vreselijk in Nederland. Geen cent te makken met zijn allen en iedereen verhongert, net als in Somalië.

Wie dat bepaald?..een soort van toetsingscommisie…links en rechts …zeg het maar.
Wat ik bedoelde te zeggen is …als je voor een bedrijf werkt behoor je ook verantwoording af te leggen en als je er een zooitje van maakt sta je ook op straat en wordt je plaats opgevuld door iemand anders .

Sommige mensen hebben duidelijk geen idee wat er om zich heen afspeeld en denken dat ze het allemaal heel goed hebben in nederland…was dat maar zo!
Ik heb zelf voor justitie gewerkt waar ik getuigen was van verspilling van heel veel geld.
En dan heb ik het over tonnen aan euro’s!
Mijn ex werkt in de zorg waar ze elke dag tegen heel veel problemen aanlopen ten koste van ZORG vanwegen bezuinigingen.
Verspilling van heel veel geld zou dus beter ergens anders voor gebruikt kunnen worden.
Daarbij tellende de uitgavens die door onze regering worden gedaan mbt zinloze investeringen en het indienen van declaratie’s.
Daar komt normaal niemand mee weg!!!
Hoeveel voedselbanken hebben ze in nederland?..dat bedoel ik dus, zou niet nodig moeten zijn!
Mensen die hun zorg niet meer kunnen betalen en dus niet meer of minder naar de huisarts/tandarts gaan met alle zorgkosten in de toekomst van dien!
Inderdaad …sommige mensen hebben het vreselijk en hebben weinig of niks …elke dag en dat wordt alleen maar erger.
Voor die mensen die denken dat ze met zijn alle in nederland in een paradijs leven, meestal die mensen die zelf niet te klagen hebben, zouden eens bij zo,n voedselbank / opvang/ zorgcentra moeten gaan kijken.

De opmerking" iedereen verhongert net als in Somalie" gaat helemaal nergens over…dan mag je dus nooit op of aanmerkingen hebben zolang we niet in de zelfde situatie zijn weggezakt…Ja ja zo ken ik er nog meer…en altijd geplaatst door mensen die het zelf redelijk goed hebben!!!

Als ze gaan korten op mensen die 50 jaar hard hebben gewerkt, met een idee iets over te houden aan pensioen, vind ik ronduit niet kunnen.
Zij kunnen straks niet meer zeggen" mijn oude dagen slijt ik graag in het buitenland! en daar gaat dit forum over!!

Als je je leven lang heb gewerkt en belasting + premie heb betaald vind ik dat je hetzelfde recht heb als ieder ander of je hier blijft of in het buitenland. Dat maak je zelf uit en niet de regering. En volgens mij is dat een vorm van rechts ongelijkheid, wat mogelijkheid biedt voor een eventuele rechtszaak. Liefst met zo veel mogelijke mensen. Maar gaan, liever daar 5 jaar heerlijk in vrijheid dan hier 10 jaar met alle regeltjes