Emigreren naar Turkije

Hallo Corina,

Houdt er wel rekening mee dat het in Turkije het grootste deel van het jaar erg warm is, zeker in de zuidelijke gebieden. Een Berner Sennenhond is een liefhebber van de kou en ligt het liefst in de sneeuw. Ik heb er ervaring mee.
Dus overweeg goed wat je doet om je geliefde huisdier dat aan te doen.

Ik woon nu ongeveer 2 jaar in Turkije en tot nu toe heb ik nog maar een paar mensen gezien, en dat zijn dan meestal opgeschoten jongelui, die een afkeer van honden hebben.

Dat een hond onrein zou zijn is de grootste flauwekul en is puur cultureel en komt niet vanuit de Islam zoals vele mensen denken. Ik ben zelf moslima en als ik een hond zou hebben (ik woon 12 hoog op een appartement) dan is dat geen enkel probleem. Alleen moet ik er voor oppassen dat hij niet in mijn gebedsruimte komt omdat dan eventueel speeksel die ruimte onrein zou maken en ook mijn kleding waarin ik mijn gebed doe dient vrij te zijn van het speeksel van de hond. Een hond dient ook niet uit hetzelfde bord te eten waar je zelf uit eet. Dit ook vanwege het speeksel van het dier. In de Islam hebben wij de regel dat we dat bord of pan dan 7x dienen af te wassen om eventuele bacterien tegen te gaan.

Gelukkig dringt dat tegenwoordig ook tot steeds meer moslims door dat het houden van een hond geen probleem is, als je je maar aan bovengenoemde regels houdt. Het is gewoon een hygienische voorzorgsmaatregel waar iedereen rekening mee kan houden.

Waar ik woon is een heel koppel van ongeveer 8 zwerfhonden die verzorgt worden door de omwonenden, moslims en niet-moslims. Regelmatig komt de veterinaire dienst om de dieren na te kijken. Ze horen er gewoon bij ondanks dat ze vooral in de zomermaanden, weleens blaffen of in conflict komen met een ander koppel uit de buurt. Niemand klaagt daarover. De honden zijn heel mensvriendelijk en vinden het heerlijk als je even bij ze komt zitten op straat. Zij zijn mensen gewend en de mensen zijn aan de honden gewend.

Je staat er soms helemaal van versteld hoe goed deze honden zich hebben aangepast aan het stadsleven. Soms zie je op een heel druk punt bij een rotonde waar in het midden een grasgazon en bloemen zijn, dat ze daar overdag heerlijk liggen te luieren en hun ingebouwde tijdklok drijft hun naar hun vaste plek waar ze weten dat ze te eten krijgen. Ondanks het drukke verkeer weten ze altijd goed over te steken. Ze kijken heel goed naar links en rechts om te zien of er nog een auto aankomt voordat ze naar de overkant gaan. Ook automobilisten houden er rekening mee en zullen nooit willens en wetens een hond aanrijden, misschien op een enkele uitzondering na, maar dat heb ik tot nu toe niet gezien.

Deze zwerfhonden zijn allemaal voorzien van een geel plaatje in één van hun oren, en daaraan kan iedereen dus zien, dat deze honden dus gezond zijn omdat ze regelmatig worden gecontroleerd en eventueel behandeld in geval van ziekte.
Dat is de situatie in Istanbul. In Denizli heb ik helaas andere ervaringen opgedaan en geheel uitgehongerde dieren gezien die overal ver- en geschopt worden.

Hallo met Hülya ik werk in Turkije İstanbul bij een Nederlandse Bedrijf
Zijn er nog mensen die met ons willen werken
Dan stuur ik meer informatie via mail
Wacht op jullie reactie
Als je interesse hebt dan kan je bij mij terecht,
We leren je alles heel snel je krijgt een basistraining.
Maar het belangerijkste is wel dat je goed Nederlands moet kunnen spreken.
Je kunt je CV naar mij mailen en en graag alles in Nederlands.
Dit bedrijf is absoluut geen vakantie of tijdelijk werk het is een doorlopende baan in Istanbul
Tot Mails
Groetje Hülya Develi

Mijn email is [EMAIL=“hcn-hulya@hotmail.com”]hcn-hulya@hotmail.com

Hoi,
Ik woon in Spanje maar door werk omstandigheden zitten wij te denken om binnenkort naar Turkije te verhuizen, ergens buiten Istanbul (max 30/40km buiten de stad). Wij willen dan eerst een huis huren, iets van 150m2 met een mooie groene tuin en zag al via een paar andevertenties op internet dat de huurprijzen rond de 500 a 700 euros liggen. Weet iemand een makelaar die gespecializeerd is in die buurt?
Alvast bedankt.
Norbert Visser

Hallo Norbert,

Kijk eens op www.emlak.net. Daar vindt je een hele verzameling makelaars die zowel verkopen als verhuren. Je kunt zelf aangeven in welke omgeving je zoeken wilt.

groetjes

Ayasha

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb vandaag een paar berichtjes verstuurd maar nog geen antwoord gehad, het kan zijn dat jullie er nog niet aan toe zijn gekomen of er is iets mis gegaan tijdens het versturen. Ik ben informatie aan het zoeken over emigreren naar turkije. Ik heb al best veel gelezen hier, heel veel nuttige dingen. Ik maak me voor mezelf eigenlijk geen zorgen, ik ben van turkse afkomst, beheers de turkse taal uitstekend. Heb ook een turks paspoort. Waar ik me het meest zorgen om maak is dat ik niet genoeg informatie heb kunnen vinden over onderwijs in turkije. ik heb 2 zonen van 15 en 12. Ik zou graag willen dat ze in turkije verder konden studeren op een nederlandse school mét eventueel turks onderwijs erbij. Ze kunnen wel allebei turks maar ze zijn geen turks onderwijs gewend. Het is de bedoeling dat we ergens rond kemer gaan wonen dus ik zou graag informatie willen hebben daarover. Heeft iemand ervaring met schoolgaande kinderen die geemigreerd zijn naar turkije?

Groetjes,

Sebnem

hi.

Ik woon ook in KEMER. Wanneer wil je hier komen wonen. Voor onderwijs zul je op antalya aangewezen zijn. Kemer is erg klein daar is geen vervolg onderwijs.

Hebben jullie al woonruimte???

Groetjes Brango

Volgens mij is er in Antalya wel een Nederlandse school, maar dat is een weekendschool, dus puur voor het extra. Echt Nederlands onderwijs wordt er niet gegeven.

Voor zover ik het opgezocht heb is er in Antalya een weekend schooltje en dit noemt Lale Yolu.
Je kan er meer over lezen op “wereldkids turkije” daar vertellen kinderen hun ervaring met het schoolgaan in Turkije.
Er moet wel een internationale school zijn waar ze in het engels onderricht geven en die noemt ICCA.

Ik zelf woon in Kusadasi en hier hebben we ook geen nederlandstalige school, ook enkel een weekend schooltje.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Sebnem,

Ik ben ook op onderzoek geweest voor je, maar kon niets vinden met betrekking tot Nederlands onderwijs. Je zult het dus met het Turkse onderwijs moeten doen. :hihi:

Wel zijn er internationale scholen, maar of die in Kemer zijn, betwijfel ik.

In Manavgat en Antalya zijn er internationale scholen,Engels/Turks;dus geen Nederlands…

Hallo, ik ben nieuw op deze site. ik ben van plan om te bevestigen in Turkije en daar ook te gaan werken, alleen ik weet niet hoe en waar? Op dit moment ben ik een beetje aan het orienteren van hoe en wat. Ik ben zelf een turk maar woon al 31 jaar in NL. Toch wil ik graag in de toekomst in Turkije gaan wonen en werken, het liefst omgeving Aydin omdat ik daar ook vandaan kom. Izmir zou ook een goede optie kunnen zijn. Heeft iemand ideeen? Ik hoor ze graag!!

Welkom op wereldwijzer forum,

We proberen hier elkaar te helpen met de ervaringen die we zelf ondervonden hebben.

U zegt ik wil me in Turkije vestigen. Bent U dan In Turkije geboren of in Nederland. Heb je nederlandse of tukse nationaliteit.Of zoals velen beide nationaliteit.

Maar voor je hier komt vestigen kom dan toch eerst eens terplaatse om te kijken wat je hier eventueel kan gaan doen als werk. Hier werk vinden ook al ben je turk is niet zo makkelijk. Denk eraan dat je ooit terug komt naar Turkije je al je sociale zekerheden die je nu in Nederland heeft kwijt geraakt. Hier kennen ze de sociale zekerheid niet zoals in Belgie en Nederland.
Hier ben je meestal aangewezen op een laag loon, geen uitkering bij werkloosheid en zoveel meer.
Wat kan je in Aydin gaan beginnen ??? het is een echte turkse stad en er komen alleen toeristen die er moeten zijn om hun verblijfsvergunning of nummerplaten voor buitenlander aan te vragen. Dus daar zal je zeker geen groot loon kunnen verdienen.In Aydin leven de mensen volledig van de turkse bevolking.

In Izmir wonen al een paar buitenlanders,maar wat ze daar als werk doen weet ik zelf niet.Ook daar is alles nog het meest op de turkse bevolking gericht.Maar Izmir is wel een grote stad met meer mogelijkheden denk ik, ik weet niet wat je zoekt als werk.
Maar als je ziet wat er hier in de zomer van turkse mannen werk komen zoeken uit Aydin en Izmir in Kusadasi omdat ze in eigen stad geen job vinden dan moet je echt goed nadenken of je wel die stap zal zetten.
Of ?.. je moet reeds een inkomen hebben uit Nederland of Belgie waarvan je dan toch kan overleven.Want als je hier komt wonen en je hebt niets van inkomen dan is je hier vestigen heel moeilijk.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar denk heel goed na vooraleer die stap te zetten. En kom zeker eens terplaatse om de markt te verkennen.Als je turks spreekt kan je U terplaatse ook beter orentieren en navragen met de plaatselijke bevolking.
Natuurlijk het is jou keuze en niemand houd je tegen het te proberen.
Hier een woning aankopen of huren om hier te wonen is makkelijk,maar werk vinden het ganse jaar door ??? is zelfs voor de turkse bevolking hier heel moeilijk.
Met vragen steeds welkom,

Groeten uit Kusadasi,
Franka

Hallo ik heb de nl en de turkse nationaliteit. Ik ben van plan om in een callcenter te gaan werken als dat kan. Ik weet dat het moeilijk is om werk te vinden in TR, maar dat is in NL ook zo:)

Als je in een callcenter wil werken staat hier in dit forum reeds meerdere informatie.Zowel positieve als negatieve ervaringen.Lees die informatie eens goed door.
groetjes,
Franka

1996 emigreer ik me vader en me moeder naar Turkije ik was toen 12 jaar heb het wel heel moeilijk gehad hoor maar nu gaat het wel.Het is niet zomaar iets als je gaat verhuizen met je 12. jaar en dan nog ook naar een klein plaatsje waar ze niet gewend zijn aan buitenlanders ook al is mijn vader wel Turks…