Van vrienden heb ik begrepen, dat het leven in Istanbul DUUR zou zijn. Hoge huren en onkosten.Heb je daarover al inlichtingen ingewonnen? En informeer ook over je pensioen/AOW-opbouw wanneer je gaat emigreren. Of ga je je AOW-opbouw zelf betalen? Per jaar dat je uit Nederland bent uitgeschreven,verlies je 2% van je AOW en dat kan een pittig verschil uitmaken. Van scholen weet ik niets, maar er zal toch wel een Internationale School in Istanbul zijn? Veel succes met je voorbereidingen!
Hallo Hans,
Ik had een paar vraagjes aan je, ik ga in April voor een half jaar naar mijn vriend toe in Side, graag zou ik je mijn verhaal willen doen en je een paar vragen willen stellen. Ik zou dit graag via de email willen doen… Maar ik weet uw email niet… zou u contact met me op willen nemen?
Mijn email is: [EMAIL=“janneke_van_elderen@hotmail.com”]janneke_van_elderen@hotmail.com
Alvast hartelijk bedankt
Beste mensen.
Ik ben sinds kort op dit forum omdat wij samen met 2 kindjes van 2 jaar en 4 jaar. Graag naar Turkije willen emigreren. mijn man is 33 en ik ben 28 jaar. We hebben in nederland een koophuis. Het liefst zouden wij in de buurt van Side, Kumkoy, Manavgat gaan wonen. Ik heb zelf een eigen bedrijf in de kinderfotografie, ik bepaal dus zelf hoeveel werk ik aanneem. Eenmansbedrijf. Waarvan ik denk dat ik ook in turkije kan fotograferen.Dus wat mijn bedrijfje betreft ben ik niet gebonden aan nederland.
Mijn man is op het moment weer aan het zoeken naar een andere baan omdat zijn contract niet verlengt word wegens onvoldoende opleidingsmogelijkheden vanuit het bedrijf( zijn ontslag ligt niet aan hem)
We zijn ons er wel van bewust dat je niet binnen 2 maanden in turkije woont. maar ons doel is om volgend jaar om deze tijd van het jaar toch in turkije te zitten. Wij hebben alleeen geen idee waar we mee moeten beginnen, wat we allemaal moeten regelen en waar, en hoelang we er voor uitmoeten trekken. en niet onbelangrijk kunnen we alles bekostigen, wat zijn bijvoorbeeld de kosten van het verhuizen van onze spullen? Moet je turks spreken om je daar te kunnen redden.
Er is een ding dat wij willen en dat is een fijn gelukkig, rustig leven met onze kindjes. Zonder de torenhoge rekeningen in nederland, zonder al die onzinnige regels, en zonder al die politiek romslomp die hier gevoerd worden. Kortom wij zijn nederland echt beu. In nederland draait het op dit moment alleen maar om overleven en niet om het leven zelf. Al verdien je nog zo goed moet je toch iedere maand nog opletten om rond te komen. Niet alleen de politiek hoor maar ook gewoon het weer. wij zijn mensen die graag leven in mooi en warm weer en daar functioneren wij ook gewoon beter. voelen we ons lekkerder. Wie heeft dat eigenlijk niet.
Graag zou ik willen weten wie mij wil helpen. waar moet ik beginnen.wat moet ik regelen. wie kan mij precies vertellen hoe het werk “emigreren naar Turkije”
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes
Wilma
Hallo Wilma,
Mijn eerste, spontane en snelle reactie is: Ga eerst een langere periode (BUITEN het hoogseizoen) “uitproberen” hoe het Turkse leven je bevalt, VOORdat je al je Nederlandse schepen achter je verbrandt! Neem als het mogelijk is, buiten het hoogseizoen 4 weken vakantie op en ga dan op je gemak “uitproberen”. Dan heb je een eerste indruk OF je verder wilt gaan met het uitwerken van je plannen. ik wil best meer gedachten met je delen, maar dit is het eerste wat in me op kwam. groetjes, Adum
Hallo Wilma,
Ik heb dezelfde gedachte. Ik wil ook naar Turkije, omgeving Side emigreren maar wel in 2009. Eerst wil ik alles op een rijtje hebben. Ik heb ook een eigen bedrijf in de schoonheidsbranche en wil hiermee aan de slag in het toerisme in Turkije (dus eigenlijk seizoenswerk, gelukkig heb ik nog wel een inkomstenbron vanuit Nederland voor als er geen seizoenswerk is). De plannen krijgen steeds meer vorm maar het is veel uitzoekwerk. Ik wil ook goed voorbereid weggaan uit Nederland. Ik ga nu eerst over 3 weken nog 1 week (ben al 2 keer geweest dit jaar in Side) om allerlei zaken uit te zoeken en dan in het najaar nog minimaal 2-3 weken (aan het eind van het seizoen) om te kijken of ik opdrachten kan krijgen voor het volgend seizoen. Ook ik heb nog vele vragen en hoop die ook gedeeltelijk beantwoord te krijgen als ik weer in Side ben bij NL mensen die daar al wonen en de turkse mensen die ik inmiddels heb leren kennen. Misschien kunnen we wel eens contact houden want samen sta je altijd sterker dan alleen en wat contacten als je nieuw in een vreemd land woont is altijd fijn. Je kan mij ook mailen op [EMAIL=“info@chic-beauty.nl”]info@chic-beauty.nl of via dit forum.
Groetjes, Moni
Hoi moni,
Dankje wel voor je reactie, Lijkt me leuk om contact te houden. ik moet je wel zeggen dat onze plannen nog maar pril zijn en dat komt gewoon omdat ik echt niet weet waar ik moet beginnen. hoe creeer je inkomsten,mag je zomaar werken in turkije. ik ben fotograaf en zelf denk ik dat dit wel loopt daar maar hoe weet je dit, is dit genoeg om van rond te komen of moet ik zo hard werken dat er geen tijd meer over blijft voor mijn meiden. mijn man hoe krijgt hij werk daar , mag hij daar werken? en zo ja wat voor werk. En wat gaat het allemaal kosten om deze droom te verwezelijken?is dit haalbaar. het is bijna zoveel dat er natuurlijk al veel mensen afgehaakt zijn en daar wil ik niet bij horen. en bovendien ik spreek de taal niet. wordt dit een probleem? ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Waarschijnlijk is onze droom ook pas in 2009 te realiseren. als ik bedenk wat we allemaal moeten regelen. en bovendien ik ben een waterman en die willen graag weten waar ze aan toe zijn en wat er gaat gebeuren. Erg he. maar ik wil zo graag weg uit dit kikkerland. elke dag zon , een rustig en relaxed leven. mijn meiden die zich lekker voelen.
heb jij een stappenplan? laat het me dan weten.
Groetjes willma
Hai Wilma,
Ik heb precies dezelfde vragen. Mijn plannen zijn ook nog pril. En ik ben ook nog maar net begonnen met mijn idee. Laatst zag ik ergens dat er info avonden waren over een bedrijf beginnen in Turkije maar ik kan het niet meer vinden. Dat zou ons wel helpen. Ik spreek de taal ook (nog) niet maar wil in ieder geval in september beginnen aan een cursus Turks aan de volksuniversiteit en misschien nog 1 maand cursus begin 2009 in Turkije bij Tomer in Antalya. Zodat ik in ieder geval een beetje de taal spreek. Er is heel veel te regelen maar ik denk dat waar een wil is is een weg en we zijn vast niet de eersten die dit doen. Er is zoveel info te vinden op het internet. Het gaat ons vast wel lukken en als we steun aan elkaar hebben dan wordt het alleen maar makkelijker. Mijn eerste idee is om te kijken hoe het zit met een eigen bedrijf starten in Turkije. Wat moet ik daarvoor doen en kan dat zomaar. Heb je daar vergunningen voor nodig etc. Ik denk dat jij hetzelfde hebt als fotograaf. Ook daarmee zal in het toerisme wel geld te verdienen zijn maar hoe komen we de winter door. Kortom, genoeg vragen maar als we ons goed voorbereiden en de tijd nemen dan moet het zeker lukken. We houden contact en misschien hebben andere lezers op dit forum nog goede tips.
Groetjes,
Moni
Hallo,
Ik wil emigreren naar Alanya… ik heb een kind van 5 jaar en die moet op een goede school.
Hier in NL heb ik geen inkomsten dus ik ga met een klein bedrag weg.
Heb wel een turkse partner en weet dat hij ook voor onze toekomst gaat en me gaat helpen.
Wat kan ik het beste doen ivm met mijn kind?
En welke baantjes liggen er voor t oprapen?
Heeft iemand ook een totaalplaatje van alle kosten (visum, woning, belastingen, ect.ect.)
Groetjes
Beste Linni,
Wat school betreft ben ik nog niet zover gezien mijn kinderen nog niet naar school moeten in turkije, wat ik begrepen heb ik dat kinderen pas vanaf 7 jaar naar school moeten in Turkije.
verder kunnen franca of hans je heel goed helpen met deze vragen. zij wonen immers al een aantal jaar in turkije.
Groetjes
Wilma
Er zijn best wel veel mensen die naar hier willen komen lees ik zo :nod:.
Voorbereiden vanuit nederland kan eigenlijk alleen als je hier eerst een paar keer bent geweest en over een financiele reserve beschikt.
Met geld kan je hier leven, een zaakje opzetten o.i d.
Zonder geld en met kleine kinderen is het moeilijk.
Werken mag je hier niet zonder werkvergunning.
Deze is makkelijker (niet gegarandeerd)te krijgen als je een eigen zaak hebt.
Een werkgever doet het niet voor je. Dat kost gewoon veel te veel.
Je kan ook een zaak en inkomen hebben maar niet werken, dan hoef je geen werkvergunning. Moet je wel geld hebben :).
In het toerisme is er alleen in de zomer werk. Je moet dan wel de winter ook nog overleven. Wij als Hollander willen dan ook nog graag even naar Nederland in de winter. Als je een Turks loon hebt van zeg eens 500 euro pm (die je dan zwart verdient met risico van landuitzetting), daar iedere maand 250 euro huur van betaald, voor 150 euro van leeft dan heb je al een probleem als je alleen werkt want wie past er op je kinderen?
Dagopvang kleintjes kost 250 euro pm.
Kan je niet shoppen, of naar nederland en over verzekering en andere vaste lasten heb ik het nog niet gehad.
Natuurlijk schets ik het nu erg zwart, er zijn vaak best wel oplossingen te vinden maar je kan dit wel tegen komen.
Ook lees ik dat men naar her relaxedte leven hier verlangd. Turkije is in de winter relaxed als je geld hebt en niet iedere lira 3x hoeft om te draaien.
In het toerisme is het vaak 7 dagen per week rond de 9 uur minimaal werken. In de hotels heb je wel een dag vrij maar liggen de werkuren vaak hoger, tot wel 16 uur per dag!
Dat met temperaturen van (nu bijvoorbeeld 38 graden overdag en 27 snachts). Iedere dag, 6 maanden lang.
Dan komt er nog de bureaucratie van het land bij, dat is verschrikkelijk.
Al beter als 20 jaar geleden maar nog steeds loop je tegen de belachelijkste dingen aan. Kost tijd en ergernis.
De bevolking in de streek waar ik woon (Antalya) zal je een financiele poot uit proberen te draaien zodra ze de kans krijgen.
Als je hier wilt overleven moet je minimaal enige financiele armslag, financiele reserves en een hoge mate van incasseringsvermogen hebben.
Heb je dan dit spitsroeden lopen overleeft en na een paar jaar begin je je draai hier te vinden, dan kan je genieten van Turkije :vak02:
Heb je geld, kan je het op de bank zetten en de rente zal een lekkere aanvulling (of helemaal) op je inkomen zijn en dan kan je ook eens wat proberen, als je iets wilt beginnen zal je ook moeten investeren…, toch?
Ik wil het niemand afraden, ik heb zelf 4 jaar in Istanbul gewoond, 1 jaar in Kas en woon nu 3,5 jaar in Side.
Ik spreek de taal goed, ken de normen en waarden van het land, wij kunnen alles zelf regelen, hebben geen Turken daarvoor nodig, dat scheelt een hoop. Turkse mensen willen graag alles voor je doen of regelen maar vaak in de praktijk is het niet zoals je bedoelde.
En dat kan soms heel duur uitpakken.
En toch wens ik een ieder veel suces die ier een leven wil gaan opbouwen, het is de moeite waard.
Groetjes Sideli
heel erg bedankt voor de duidelijkste uitleg die ik hier op het forum ben tegengekomen!
Ik zit idd met het financiele plaatje… en het zal moeilijker worden nog meer te sparen aangezien NL veel te duur wordt met alles…
Ik heb dan wel een turkse vriend, maar hij is nog jong (25) en weet niet of hij in staat is een eigen bedrijfje te beginnen.
Over 3 maand ga ik me orienteren en dan hebben we het er uitgebreid over.
Hoop dat we samen een oplossing kunnen vinden, want wil toch echt graag weg hier, voor een gelukkig(er) leven.
Bedankt voor je reactie ![]()
Dank je Sideli,we weten waarover we praten en sluit me helemaal bij je aan…laat het een les weten voor degene die alleen aan de fun en de zon denken.
Bedankt voor je eerlijke uitleg Sideli. Net als Hans ben ik het volkomen met jullie eens.
Turkije is een prachtig land om te leven en te wonen. Maar zonder geld kan je hier leven zonder stress… vergeten.
Het is anders als je hier met vakantie bent.
Hans en ik hebben het er al dikwijls over gehad en we willen de mensen die willen emigreren hun moed niet ontnemen,maar neem niet zo maar roekeloos de stap, ook al is het leven in Belgie en Nederland niet makkelijk meer. Daar heb je toch nog altijd de sociale zekerheid om op terug te vallen. Maar hier ben je helemaal op je eentje aangewezen om te overleven.
groetjes,
Franka
Soms, om de leuke dingen in het leven te beleven, moet je enig risico nemen.
Beter spijt van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets dat je graag had willen doen.
Ook wij vertrekken om diverse redene naar Turkije, ons huis in Nederland staat te koop en van wat we daar van overhouden overleven we wel een aantal jaren.
Het streven is september 2009. Een woning daar heben we in 2003 gebouwd en kost weinig meer. en over 5 jaar begint een bescheiden pensioen te betalen.
Ik kan ook nog 8 jaar hier blijven werken met de zekerheid dat het inkomen dan, voor Nederland geen vetpot is. En het tempo en niveau waar ik nu mee werk is het niet helemaal zeker of ik dat ga halen.
Als je hier reeds een eigen huis heeft en dus geen huishuur moet betalen zit je al een stuk beter. En dan zoals je zegt jullie huis kunnen verkopen in Nederland en dan het geld goed beleggen, bv. in een tukse bank , en dan nog een bescheiden pensioen neem je zeker geen risico hier te komen wonen.
Jullie zijn dan ook niet financieel afhankelijk van Turkije. Net als ik.
Ik heb hier ook een eigen appartement, een bescheiden pensioen en kan goed leven in Turkije. Maar niet iedereen heeft die zekerheid.
Succes met jullie emigratie,het zal jullie hier zeker lukken.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Je hebt gelijk Franka van het vogel eiland
Ik heb best wel makkelijk praten. Het punt is dat ik soms wat moe wordt van mensen die, als het op er aankomt er warmpjes bij blijken te zitten maar niets durven. Jammer, je mist zoveel als je alleen naar de zekerheden blijft kijken. Er zijn veel mensen die ons niet begrijpen dat we zoveel risico gaan lopen?
Maar erg zwart wit gesteld, is de keus, tot 65 mogelijk zelf langer te blijven werken en dan moet er geschipperd worden om er redelijk van te leven in Nederland. Of bijna 8 jaar eerder de warmte van Turkije te gaan beleven en elke ochtend zelf bepalen hoe je de dag gaat doorbrengen.
Grappig is dat de paar weken per jaar dat we nu aktief in Turkije zijn en steeds meer mensen leren kennen, blijkt dat er ook nog meer dan voldoende mogelijkheden zijn om wat aktiviteiten te ontplooien die nog wat geld op kunnen leveren ook.
En ondanks dat ik ook hier een gelukkig mens ben en het nog steeds naar mijn zin heb in mijn werk ik erg naar volgend jaar uitkijk. Ik droom er zelf over.
Jaap
hallo, even een vraagje,
Wij gaan emigreren naar turkije maar hebben een hond een grote, berner sennen.
mijn vraag is kan ik haar makkelijk mee nemen omdat ik van alle kanten hoor dat in turkije de honden niet gelieft zijn en ze honden als onrein beschouwen en dus liever zien gaan dan komen.
Is het wel verstandig haar mee te nemen, we zouden het erg vinden als ze achter moet blijven.
weet iemand hier een antwoord op??
groetjes Corina
Hallo inwoners van Turkije!
Ik vind het allemaal geweldig om te lezen dat jullie het daar naar je zin hebben!..Ik ben nog maar 2x in Turkije geweest…in Alanya…vorig jaar met een groep, dit jaar in mei alleen. Kan echt prima!..Heb mijn fantasieen ook wel eens laten varen hoe het zou zijn om te wonen in Turkije!..Ben nog jong, 23 jaar en heb hier een eigen bedrijfje. Het is best stresserig in nederland vergeleken turkije…en al die regeltjes hier…ach wie weet…ooit ga ik weg uit Nederland…dat weet ik nu al…Turkije blijft een optie voor mij!
Ik wens iedereen die nog bezig is met zoeken veel succes en de bewoners van Turkije veel leefplezier daar! ![]()
Hoi Corina,
Honden worden hier door een groot deel van de bevolking niet op dezelfde manier als huisdier gezien als bij ons. Dit is een gedeelte door het het geloof (Safi moslims) die de hond als onrein beschouwen, een gedeelte ziet de hond niet als huisdier omdat ze gewoonweg niet de financiele middelen hebben om goed voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een dier (welk dier dan ook) en dan heb je nog een gedeelte dat zowiezo voor geen enkel dier respect heeft omdat het ze niet is bijgebracht.
Hou je een klein gedeelte van de bevolking over die op dezelfde manier met huisdieren omgaat als wij en zij hebben ervoor gezorgd dat er nu (zeker in de rijkere en toeristische gebieden) volop dierenartsen zijn en kennels komen er ook steeds meer voor opvang van zwerfdieren.
Regelmatig zie ik hier buitenlanders die hier langer verblijven wandelen met hun hond uit Europa.
Ik zou mijn hond zeker niet achterlaten, die hoort toch ook bij je gezin?
Groetjes Sideli
bedankt voor je antwoord ik weet nu even heel wat meer, we willen haar ook graag mee, hier in nederland houd ook niet iedereen van honden en ik zal ook zeker iemand niet tot last zijn die niet van honden houd.
net wat je zegt ze hoort bij het gezin.
nou met jou antwoord is de keus makkelijk, ze gaat lekker mee, natuurlijk met je advies in mijn achterhoofd bedankt.
groetjes Corina