Beste Slingerborg,
Je bent te naief als het op werktijden aan komt;in de reiswereld gelden die niet.
Gewoon 24 uur,werk en prive lopen door elkaar heen;gaan hand in hand met elkaar,vergeet alle regels die in Nederland gelden hierover,ok?
Gr,Hans,
Beste Slingerborg,
Je bent te naief als het op werktijden aan komt;in de reiswereld gelden die niet.
Gewoon 24 uur,werk en prive lopen door elkaar heen;gaan hand in hand met elkaar,vergeet alle regels die in Nederland gelden hierover,ok?
Gr,Hans,
hoi slingerborg,
helaas moet ik hans gelijk geven hierin. ik ben gewend om veel te werken en ook om s’ avonds te werken maar mij gaat t er alleen om dat als ik in een bar werk kan ik helemaal niet op stap en als ik in de entertainment werk wel (ligt er natuurlijk wel aan hoe de chef animacion is ). maar ja, als je in een bar werkt kun je natuurlijk wel nog naar audotorium toe!! haha
maar ik zie wel, ik vind t allebei heel leuk maar mis de horeca toch wel heel erg dus wie weet wordt dat… maar dan heb ik weer t nadeel dat de horeca daar anders is als hier in nl…
dus ik moet ff heel goed nadenken!!! ![]()
groetjes myrna ![]()
Hallo,
Hans en Myrna thanks voor jullie opmerkingen, maar weet eigelijk niet zo heel goed wat ik er mij moet voorstellen. Zouden jullie meer uitleg kunnen en willen geven?? Myrna begrijp uit jou opmerking dat jij al ervaring hebt met werken in Turkije?? Hoe meer ik “weet” zeg maar des te beter weet ik wat ik kan verwachten om het zo maar te zeggen…
ik denk inderdaad niet dat je halve dagen o.i.d. kunt verwachten. Als je er in de zomer wilt werken, zal je waarschijnlijk keihard moeten werken. Maar je zult wel een heel leuke tijd hebben. Misschien krijg je ook wel de kans om er lekker op uit te trekken, dingen te zien en vrij te hebben, maar reken er niet op dat dat veel is. Want er zijn tig anderen die voor jou in de plaats willen werken.
Als je hier nooit gewerkt hebt kan je het je niet voorstellen hoe zwaar het is. zoals Hans schrijft,vergelijk het niet met Nederland. Hier is het seizoenarbeid en meestal ongecontroleerd. Turkse werkgevers denken niet europees,denken alleen aan geld verdienen op 6 maanden tijd.Wie ook voor hen werkt ,zij zijn de baas ook al ben je europees of Turks, er moet geld in hun lade komen.Maar hoeveel jij ervan krijgt is hier altijd een vraagteken. Veel verlof zullen ze je niet geven, als je de tijd krijgt een douche te nemen in de namiddag mag je al tevreden zijn. De winkels en horeca zijn open van s’morgens vroeg tot s’nachts elke dag van de week. Iedereen zit het mooie van hier te werken, maar het is een harde wereld,als de baas goed verdiend is hij goed geluimd maar owee, als er een slechte dag tussen komt op wie werkt hij dit uit denk je?..Als je hier wil komen werken zoek een europese werkgever met contract en dan zit je veiliger,spreek duidelijk alles op papier op voorhand af. Zeker je salaris,werk nooit alleen op commisie ,zo verdien je nooit genoeg. Beide is het beste.Neen, het is zeker niet op vakantie dat je komt als je hier komt werken. Het tempo ligt niet zo hoog, maar neem er ook de hitte bij in de zomer. Je zal niet veel zin meer hebben om naar het strand te gaan als je een ganse dag gewerkt hebt,je zal blij zijn dat je op je bed ligt.Toeristen zijn ook geen gemakelijke klanten.Zij zijn in verlof. En klant is koning.Maar als je op een goede baan valt, kan je vrienden maken op je werk en dat kan dan ook gezellig worden.Maar vergeet niet,alles draait hier om zo snel mogelijk geld te verdienen en de turkse mannen zijn gek op europese vrouwen vergeet ook dit niet.
Raak niet te snel verliefd,met alle gevolgen van dien.Het is zeker niet te vergelijken met een vakantiejob zoals bij ons.Aan jullie het uit te proberen.
Ik zou het houden met alleen hier goed op vakantie te komen als ik niet mijn eigen baas kon zijn.Maar wie ben ik?..
Groetjes
Franka
[COLOR=blue] Nou ik kan alleen maar gelukkig voor je zijn
als het kon had ik het gedaan
Goede keuze Turkije btw
Moet je echt doen en wat betreft dat klimaat heb je echt gelijk
ik kan niet w8en hier weg te gaan
Groeten, leroy
Franka vat het allemaal heel goed samen;zo gaat het hier,de rust neem je in deze tijd van het jaar.
Je lichaam hersteld zich van 8 maanden werk onder de hitte.
Vooral als je wat ouder bent,dan ben je 4 maanden inactief zoals dat zo mooi heet in mijn geval;vakantie dus.
Tijd om dingen op te pakken die je het gehele seizoen hebt moeten laten liggen stomweg omdat je er geen tijd voor had:vrienden,familie,enz.
Het is een tijd van bezinning,overdenking.
Tegen maart zijn de batterijen weer opgeladen en dan ga je weer voor de 100%.
Zo werkt het,
Gr,Hans.
hoi slingerborg,
ik heb idd al in turkije gewerkt afgelopen zomer. ook heb ik al eerder in mallorca gewerkt. en vakantie dat is t zeker niet!!
maar als je jezelf voor 100 % (of meer) inzet dan kan ik je garanderen dat je een geweldige tijd tegemoet gaat!!
t is hard werken en weinig verdienen, dat geld verdienen doe ik hier in nederland in de wintermaanden, dan is t ook veel werken en weinig stappen zodat ik veel geld kan sparen voor de zomer. want dan weet ik zeker dat ik in ieder geval mijn huur en eten kan betalen. maar ondanks dat harde werken maak je ook zoveel mee en ontmoet je zoveel mensen dat t zeker de moeite waard is!!!
geniet er gewoon van maar houd er wel rekening mee dat je 6 of 7 maanden elke dag minimaal 10 uur werkt. misschien de ene dag minder hard als de andere dag maar je kunt niet zomaar vrij nemen en de hitte gaat ook niet zomaar weg. dus weet waar je aan begint…
maar je kunt t gewoon proberen en lukt t niet dan ben je zo weer in nederland toch?
niet geschoten is altijd mis!!! laat me maar weten als je nog meer info wil…
groetjes myrna ![]()
Hallo,
Thanks allemaal voor jullie reactie en uitleg. Was even slikken (zeg maar) Maar ben blij dat ik nu wat meer weet. Ik had het iets simpeler en rooskleuriger?? gemaakt als het is… tja soms doe je dat he?? Beetje wegmijmeren op… Terwijl ik wel gezien heb toen ik in Alanya was dat het inderdaad hard werken is. Tja soms vergeet je de minder mooie dingen en zie je alleen het leuke. Tja en dan moet je weer ff met beide voetjes op de aarde komen he
Komt goed, ben niet bang of vies van wat tegenslagen/hard werken etc… Ik ga me de komende tijd eens oriënteren op wat ik nu wil gaan doen. En daar dan ook de stappen op ondernemen. Mocht ik vragen of opmerkingen hebben dan weet ik de weg. :huh: Thanks in elk geval…
Slingerborg :lol:
hey slingerborg,
ik ken dat wel hoor, lekker weg zwijmelen en dagdromen over werken en wonen in t buitenland!! haha, kan er zelf ook aardig wat van… :rolleyes:
maar toch kan ik je garanderen dat je een gave tijd tegemoet gaat, want je leert zoveel over jezelf en ook al ben je hier zelfstandig daar ontdek je dat je dat nog meer word.
wanneer ben je eigenlijk van plan om richting turkije te gaan? ik zelf wil eigenlijk rond begin april gaan. maar moet nog eerst ff kijken hoe dat allemaal gaat lopen want dan is er natuurlijk nog niet veel te doen daar.
ik hoor je wel,
groetjes myrna ![]()
Hoi,
Ik wil rond 30/4 naar Turkije vertrekken. Ik kan het zo regelen dat ik de maand Mei nog vrij heb van mijn werk (en betaald wordt) Vanaf 1/6 wil ik dan gaan werken en weer terug keren naar Nederland rond 30/9. Dus de maand Mie kan ik dan lekker “lummelen”
en dingen bekijken en vanaf 1/6 zou ik dan aan de slag willen en moeten gaan. Wil als het ff lukt een Nederlandse baas hebben, is toch het “veiligste” (??) en dan hoop/wil ik dat die baas voor 4 maanden mijn ziekenfonds op zich neemt.
Beste Slingerborg,
Zoals jij het voor ogen hebt,dat kun je dus wel vergeten,je bent te naief wat dat betreft.
Klinkt misschien hard maar de werkelijkheid is hier anders,zet planning in het toeristische sector gewoon uit je hoofd,ok?
Planning werkt hier niet;wel in Nederland maar niet hier.
Hier werkt alles per dag.
En wat die werkgever hier terplaatse betreft qua ziekte-kostenverzekering geen dekking:alleen als je vanuit Nederland uitgezonden wordt;met een Nederlands contract;je salaris moet dan ook komen vanuit Nederland.
Daar zit het probleem in:je wordt ondergebracht bij de plaatselijke tour-operator(turks)
Daar schuilt het gevaar:je wordt gezien als een outsider,geen lid van de “familie”.
Je moet een ding goed begrijpen en dat geldt ook voor alle anderen die deze ambitie hebben:Je werkt in een land 4000 km van ons,je hebt je aan te passen aan hun cultuur.
Eigen volk gaat voor jouw;terecht.
Dat je ned.spreekt en de mentialiteit hebt is voor hun een groot voordeel.
Dus je bent altijd welkom.
Maar ze zitten hun niet te wachten op eisen van jouw kant;neem dat mee in je verdere beslissingen,want dat is niet gebruikelijk in hun cultuur.
Maar snap je reactie;je bekijkt het vanuit een nederlandse bril;ik spreek uit ervaring hier.
Hoop duidelijkheid gegeven te hebben,
Je forumbeheerder,Hans
nou nou hans, je bent wel heel hard hoor!!
ik geef je natuurlijk wel gelijk en wat je allemaal zegt is idd waar.
maar laat slingerborg dat dan zelf ondervinden als ze zo graag wil gaan werken in turkije. dan komt ze (hard gezegd) er vanzelf wel achter hoe t daar werkt in tegenstelling tot hier in nederland.
waarom denk je dat iedereen t zo hoog heeft met nederland en haar volk?? alles en iedereen is hier zo georganiseerd en goed geregeld! maar dat wil niet zeggen dat dat in turkije ook zo is! integendeel. als je daar wilt gaan werken moet je tussen de mensen passen en hun mentaliteit aannemen. want waarom zouden ze iemand uit t buitenland aannemen als ze een turks persoon aan kunnen nemen die tzelfde kan?
dus stel vooral geen eisen zoals: 1 dag in de week vrij en een hoger salaris dan de turkse werknemers want dan val je overal buiten de boot.
en dat je gewend bent hier in nederland dat de baas ook naar jou luistert en vraagt naar jouw mening; dat kun je in turkije helemaal vergeten. 1 verkeerde opmerking en je ligt eruit!!
wat dat betreft is t een apart wereldje daar, maar als je er goed mee om kunt gaan en je goed aan kunt passen dan zit je daar goed!!
en als je dan een keer op je bek gaat, dan geeft dat niets maar is t gewoon een goede en wijze les voor jezelf zodat je weet hoe je t de volgende x moet aanpakken!! ![]()
maar qua verzekeringen; zorg dat je alles hebt geregeld vanuit nederland. dan weet je zeker dat als je ziek word dat je goed word opgevangen en dat alles goed geregeld is!!
groetjes myrna ![]()
Hello,
Hmmm oke, de “roze bril wordt steeds minder roze”… Niets mis mee, hoor of lees dit liever als ik nog hier ben dan dat ik daar zit en dan voor een voldongen feit gesteld wordt… Oke is dus helemaal anders blijkbaar. Moeten dingen van mijn kant bijgesteld worden…
Ben “blij” dat jullie eerlijk reageren en aan mij uitleggen dat het dus heel anders is en werkt in Turkije. Moet wel dan alles ff bijstellen en veranderen. Zal er dan dus op uitdraaien dat ik 4 maanden uit het ziekenfonds ben hier in Nederland, daarna weer terug keer in Nederland (en weer verzekerd ben??) Want de maand Mei ben ik nog in dienst bij mijn werkgever die ik nu heb doordat ik vrije dagen opspaar. Weet al wel dat als ik meer dan 3 maanden onbetaald verlof opneem dat ik dan uit het ziekenfonds moet. Tja en dan?? Kan ik me in Turkije ook verzekeren?? Hoe werkt dat daar?? Is dat prijzig?? Tja wie weet loop ik wel te miemeuten over mijn verzekering, maar dat is iets wat ik gewoon graag en goed geregeld heb. Stel dat je daar ziek wordt… tja dan??? Euh wie weet moet ik ook maar wat van dat strak geregeld/alles voor elkaar willen hebben laten varen zeg maar. Pfffftt komt meer bij kijken dan ik zo bedacht had, ook omdat dingen toch anders werken in Turkije als ons strak/goed gepland/geregeld kikkerlandje… Daarom is het wel “goed” om hier te posten en soms keihard met je neus op de feiten gedrukt te worden door ervaren mensen… Maar wat ik al zei, liever de waarheid weten dat straks ineens voor… weet ik het wat te staan (al zal je dat altijd wel hebben, kan dingen nooit helemaal regelen en plannen) Moet nog een hoop leren/uitzoeken/loslaten en bijstellen etc… :unsure: Hebben jullie nog goede tips voor me??, boeken ofzo?? internet?? (naast hier posten) Heb van een collega al het boek gekregen , Sabbats verlof van Gyuri Verdouw. Mag ik jullie (Hans en Myrna) als “vraagbak” “gebruiken” merk dat jullie genoeg (??) ervaring hebben Hans omdat jij er woont en Myrna omdat jij er al eerder gewerkt hebt. Blijkbaar is het je wel zo goed bevallen dat je het nu voor de 2e (??) keer gaat doen??
Tja wat betreft salaris daar heb ik heel geen "eisen " voor, weet dat het een stuk lager ligt. Ik heb ergens het bedrag van 400 Euro p/m gelezen. Is dat dan ook te mooi?? ligt dat ook lager?? Kijk salaris is wel het “laatste” waar ik me druk om maak, ben meer bezig met wat ik goed kan regelen (met name ziekenfonds) zo waterdicht of dekkend te hebben als mogelijk is… Daarna gaan we wel voor de verdere stappen. En dan nog weet ik nu al dat je daar dingen tegenkomt die je nooit bedacht had… Maar dat laat ik dan wel over me heen komen, en los dat dan daar wel op.
Ondanks dat het soms bikkelhard is (en ff slikken) ben ik wel heel blij met het feit dat jullie me “terug fluiten” en me van die roze wolk
halen. Liever dat dan onvoorbereid en met een mooie (roze)bril B) aan iets te beginnen. En dan keihard op mijn B*k te gaan… Tja en wie weet ga ik dat toch wel… Weet je niet. Afijn, in elk geval post hier nog wel enne schroom vooral niet om jullie ervaringen hier neer te zetten… ik leer er weer van!!
![]()
hey slingerborg,
wat betreft die verzekeringen; regel hier een nederlandse verzekering bij een nederlands bedrijf. er zijn er genoeg die bieden wat jij nodig hebt en wilt. kijk rustig rond en informeer bij je eigen verzekeraar wat t beste voor je is. je kunt bijvoorbeeld ook bij diverse banken gaan informeren, die hebben vaak ook goede verzekeringen. maar denk eraan dat je geen doorlopende reisverzekering afsluit, want vaak dekken die niet alles als je ook gaat werken in t buitenland!
en dit word ook pas mijn tweede jaar in turkije, dus ik zal ook heus wel voor verrassingen komen te staan en op mijn bek gaan daar. maar ach, dat neem ik graag voor lief en ga dan weer wijs verder op avontuur!! ![]()
en met dat salaris; 400 euro is t hoogste wat je kan verwachten daar, dus t beste is om niet te veel te verwachten van alles dan valt t uiteindelijk nog altijd mee!!
en wat betreft de tips?? t beste is natuurlijk om gewoon zelf alles te ondervinden!! haha ![]()
groetjes myrna ![]()
Beste Slingerborg,
Je kunt me alles vragen als je wilt,zal altijd proberen je te helpen.
Wat betreft het ziekenfonds:informeer eens bij JoHo company;
een organisatie die een speciale ziekte-kostenverzekering heeft voor mensen die werken in het buitenland.
De premie voldoe je in nederland,met stilzwijgende verlenging per jaar.
Het is ondergebracht bij de Goudse Verzekeringen.
Het dekt alles(mits welk pakket je kiest)
Je kunt bij hun informatie hieromtrent opvragen.
Hoop je geholpen te hebben.
Hans.
hoi hans,
daar heb ik ook zeker profijt van want ik ben ook nog steeds op zoek waar ik t beste mezelf kan verzekeren en wat t goedkoopste is.
en nu is mijn vraag aan slingerborg: waar wil je gaan wonen in alanya? ik neem aan dat je samen met je vriend wil gaan wonen maar heeft hij al iets gevonden of gaan jullie samen op zoek naar een appartement? ik heb namelijk al een huisgenoot, met hem heb ik afgelopen zomer ook al een appartement gedeeld en dat ging heel goed dus we zijn t er allebei over eens dat we aankomend seizoen weer samen gaan wonen.
maar wat ik eigenlijk wil vragen is: wil jij samen met je vriend alleen wonen of misschien met meer mensen een appartement delen? want t is best duur om alleen te wonen en als je t met meer mensen kunt delen hoe meer geld je over houd voor andere dingen. en vaak is t ook gezelliger met meer mensen!! ![]()
en misschien is t ook wel leuk als we gaan mailen via hotmail ofzo??
ik hoor je wel,
groetjes myrna ![]()
ook wij willen graag naar Turkije emigreren en wel naar Kusadasi.
mijn man is Turks daardoor spreken mijn kinderen en ikzelf de taal,dat is wel zo handig :rolleyes: B) .graag zou ik wat informatie willen over goede scholen en de kosten daarvan.wat we daar gaan doen weten we nog niet helemaal zeker maar we hebben dit jaar wel een cayocagi geopend in een van de betere straten van kusadasi centrum.neef van mij man werkt daar nu en hij neemt dit dan van hem over.
Goedemorgen,
Thanks voor de tip Hans, ga zeker eens uitvissen hoe of wat voor die verzekering. Mocht ik nog wat willen weten (over wat dan ook) drop ik mijn vragen hier wel neer. ![]()
Myrna, yep ga samenwonen met mijn vriend, denk niet dat tie happy is als we niet samenwonen
hihihihihihihihi. Weet nog niet waar we gaan wonen. Zal zeker wel Alanya worden. Kijk het “voordeel” is dat mijn vriend daar al woont, daar genoeg vrienden heeft. En ik heb al gemerkt dat het daar is; ons kent ons, en we helpen elkaar. Via via dat je dan wat vind. Moet zeggen waardeer dit enorm en vind het een mooie mentaliteit. Afgelopen November was ik voor zijn verjaardag een weekje terug en toen had hij ook een appartement gevonden, bij een oudere man, wel lekker alles apart, alleen de voordeur/hal deel je. Voor de rest haddden we een eigen badkamer, slaapkamer, woonkamer (met daarin een keukenblokje) en een balkon. Kijk zoiets zou toch prachtig zijn?? Tenslotte wat ben je nu “thuis”?? Je leeft daar in de zomer bij wijze van op straat, enigste waar je voor binnen bent is om een douche te nemen en te slapen. Voor de rest ben je weg. Was ook redelijk centraal, met 5 minuten lopen zat je op de hoofdstraat. Was “vooraan” in Alanya bij het Cleopatra strand een 15 minuten lopen van het centrum/de haven. Wie weet is dat wat en anders weet ik zeker dat hij wel iets anders op te kop weet te tikken. Dat heb ik inmiddels wel gemerkt bij mijn vriend, als hij iets wil (zeker als het “voor mij” is zeg maar) regelt hij snel en goed iets. Dus dat appartement komt wel goed. Daar gaan we ook nog wel over babbelen als ik hem weer zie in Januari (in Istanbul) En daarbij zal ik daarna nog wel een weekje naar Alanya gaan (ergens half Maart) kunnen we dan ook nog gaan kijken en bespreken hoe of wat.
Enne lijkt me leuk Hotmail… je hebt mijn halve adres al… gooi Hotmail achter mijn naam en je hebt het. Altijd leuk inderdaad, ook omdat jij zo’n beetje dezelfde periode gaat als ik. Jij wilde toch begin April gaan?? En dan blijven tot?? Wel lekker dat je in elk geval al een “huis” hebt…
Groetjes,
Slingerborg ![]()
Beste drutenkozan,
De beste school in Kusadasi is op weg naar Davurlar.Een priveschool waar nog europese kinderen komen.Kost wel 4000 euro per kind per jaar.Daarvoor wel afgehaald per scholbus en maalrijden op de middag inbegrepen.
Anders moet je bij de staatsscholen proberen die zijn bijna gratis maar het onderwijs is van een lager niveau.
Groetjes
Franka