Emigreren naar Turkije

Best Nur,

Ik denk dat mijn reactie uit zijn verband gerukt is;ik ken haar immers ook niet en heb haar ook nooit ontmoet,heb in het verleden op deze site wat aanvaringen met haar gehad maar dat zijn gedane zaken;zand daarover.

Ze is een aanwinst voor onsHet is nimmer mijn bedoeling als forumbeheerder iemand af te kraken via onze site;hier zijn we vrij van meningsuitingen.

Hier kan iedereen uitkomen voor zijn mening,dat onderscheid ons;dat is onze kracht.

Als mijn bericht nadelig overkomt op haar dan bied ik daar mijn welgemeende ecxuses voor.

Je moet doen wat je zelf het beste vindt,dat was mijn strekking,daarmee wil ik dit afsluiten.

Gr,Hans.

dank je voor je berichtje, al zou je dat eigenlijk niet naar mij moeten richten maar naar Franka, want het kwam idd heel onaardig over.

Maar hopelijk is nu bij iedereen weer de lucht geklaard

gr.
nur

Hoi Hans!

Bedankt voor je reactie over het internet!

Ik had nog een vraagje: Heb jij ook een sateliet van drie meter doorsnee op je dak staan voor Nederlandse televisie??
Doet bij jou de Nederlandse tv het de hele dag goed???
Wij hebben namelijk soms geen bereik van zenders bijvoorbeeld Yorin doet het vaak erg slecht.

Ik hoor het wel van je.

Groetjes Stacey!

Beste Stacey,

Mijn schotel heeft een doorsnede van pakweg 2 meter.

Het probleem met satalliet is het weer;atmosferische storen beinvloeden enorm;een stevige regenbui,onweer,storm.

Wat betreft yorin kan ik niet erg goed plaatsen;mijn ervaring is bij slecht weer dat alles er uit ligt behalve rtl4 en rtl5,de duitse zenders zijn meestel wel goed te ontvangen.Als het echt spookt dan hebben we(neem dan ook kontakt met andere nederlanders hier)niets.Wachten tot het opklaart is de enige remedie.

Gr,Hans.

Hoi Hans!

Bedankt voor je reactie op mijn vraag!

Ik wist ook dat het meestal door het weer komt maar bij ons is de pan er een keer afgewaaid en sindsdien doet ie het niet meer zo onwijs goed. Maar wij hebben hetzelfde als jij met regen en bewolkt, vreselijk weer hebben wij ook bijna geen ontvangst. Rtl 4 en Rtl 5 hebben wij ook altijd en de duitse zenders ook bijna altijd dus denk ik niet dat het iets te maken heeft met dat de pan van het dak is gevallen en is het dus gewoon het weer!

Bedankt!

Groetjes Stacey!

Hallo Hans,
Ik aanvaard je excuses en zand erover. We blijven sportief.We zijn hier in Turkije landgenoten en nu ook colegas. Ik ben blij dat dit opgeklaard is en dat we in het vervolg nog veel mensen mogen overtuigen hier te komen wonen. We ontmoeten elkaar wel eens deze winter.
Groetjes uit Kusadasi
Franka

Hallo allemaal,

Deze vraag is eigenlijk gericht aan Franka, Nur en Hans…

Zelf ben ik ook van plan om te gaan verhuizen naar Turkije. Dit omdat ik al heel mijn leven in het buitenland wil wonen en het toeval wil dat ik verliefd ben geworden op een Geweldige turkse man uit Istanbul. We hebben 2 jr een relatie en hij wil absoluut niet naar Nederland omdat hij Turkije niet wil verlaten…

Heb contact met een aantal mensen die de stap al hebben genomen maar die zijn echt op de bonnefooi vertrokken. Ik wil me graag goed voorbereiden (taal leren… weten waar ik aan begin enz…)

Ik heb al heel wat informatie hier vandaan gehaald maar het gene waar ik maar niet uitkom is het volgende…

Hoe kom ik aan de papieren die ik nodig heb om te gaan wonen/werken in Turkije…Neem aan dat je in het bezit moet zij van een verblijfsvergunnig en een werkvergunnig…Wil het graag allemaal via de officieele weg regelen…Lijkt me logisch dat ik dat allemaal via de turkse ambassade kan regelen… Maar zou graag ervaringen van andere willen horen…

Alvast hartelijk dank…

mvg Linda

Hoi,

voor mij geld dus in feite hetzelfde. Ik ben nog niet vertrokken en ben ook niet van plan dat op de bonnefooi te doen. Ik wil echt zeker zijn van dat ik mezelf (met mss mijn vriend) kan onderhouden. Dat ik niet alleen afhankelijk van hem ben.

De taal leren is deels al een stap. Maar niet het meest noodzakelijk volgens mij. Want je kunt het daar terplekke ook leren. Maar het is zeker handig om mee te beginnen en ik raad je aan om er ook gewoon een begin mee te maken.

De andere vragen kan ik niet beantwoorden, want ik ben er ook nog steeds naar op zoek. Het is zeker veel.

Ik hoop dat het allemaal lukt voor je.

xx
nur

Hallo,

Grappig dat er nu ook mensen “binnenhoppen” die willen emigreren. Ik ben bezig om volgend jaar voor 5 maanden (vanaf eind april t/m eind September) naar Turkije te gaan. Wie weet als voorbereiding op een definifief vertrek?? Tja weet ik niet, wil daar eerst meer info over hebben en er eens wat langer zitten als je vakantie (3 weken het langst) Kijk voel me helemaal happy daar (Alanya) maar daar defintief (of voor een paar maanden) is natuurlijk heel anders. Ben benieuwd of er tips komen, ik wacht ook met spanning af. Ook ik wil niet zomaar in het diepe springen en op de bonnefooi gaan. Alles goed regelen ook al is het maar voor 5 maanden. Weet wel er komt een hoop bij kijken maar aan de andere kant is het super leuk :lol: En ook vind ik het een kans/mogelijkheid die ik mezelf wil gunnen… Mijn werk verleend de medewerking om WAO, pensioen, W.W etc door te betalen… Moet wel zelf het ziekenfonds gaan betalen. Dat ga ik zeer waarschijnlijk opvangen door daar een baantje te nemen bij een Nederlandse baas.

Daarbij, heb daar een vriend(je) zitten dus ook daarom zou het super leuk zijn om daar voor een poos heen te gaan. Dus mensen die al verder zijn in dit traject of er al zitten, kom maar op met info…Weet dat jullie er een hoop mensen mee helpen.

Alvast Thanks!!

Slingerborg :slight_smile:

PS; ben gisteren “begonnen” met Turks leren d.m.v een thuis studie. Erg leuk maar het valt niet mee om de juiste uitspraak te leren. Heb gisteren 10 minuten zitten “ploeteren” op het gedag zeggen als jij diegene bent die weg gaat… (waarom in hemelsnaam hebben ze daar 2 dingen voor?) hihihihihihihi. Maar aanhouder wint, en ik weet het nu (kan het ook uitspreken) Dus op naar de volgende stappen…

hihi ze hebben er meerdere woorden voor het weggaan.

allahaismarladik (als je weggaat idd) is idd irritant.
ik zeg meestal gewoon hoscakal of gorusurus :smiley:

ik vind het wel gaaf dat je daarheen gaat voor een tijdje.
wil ik ook heel graag en misschien ga ik ook gewoon komende zomer. Ligt er een beetje aan wat mijn vriend gaat doen in de zomer. mss ga ik naar hem toe, maar mss ga ik gewoon naar Side waar hij dan niet meer zal zitten en ga ik daar wonen maar mss ga ik ook niet.
ben er nog niet uit.

Beste lezers,

Hier naar toe komen is een grote stap in het leven;je gaat een nieuwe fase aan;dit betekend een terdege voorbereiding,en nog kom je dagelijks voor verrassingen te staan.
Door schade en schande kom je er wel,een ding;wees nooit negatief,zet door.
Ga niet denken lukt het me wel?Kan ik dit wel?Je kunt het.
Zorg ervoor dat iemand je opvangt ter plaatse,geeft jezelf al een zeker gevoel om door te zetten;ikzelf had ook zo’n persoon,ben er op de dag van vandaag nog steeds dankbaar voor.

De taal;die leer je hier op straat,al die cursussen in Nederland zijn grondbeginselen.

Wat ik wel frappant vind dat wij er moeite voor doen om te communiceren met de bevolking,we doen dat vanuit onszelf.

Waar ook ter wereld,dat maakt ons populair onder de plaatselijke bevolking.

Hans, daar geef ik je helemaal gelijk in… “Wij Nederlanders” krijgen vanuit de hele wereld bewondering, omdat wij ons aanpassen, in plaats van er van uit te gaan dat men er voor zorgt dat zij met ons kunnen spreken!!!
Vaak zijn mensen ook verbaasd hoe goed “wij” andere talen spreken, weet ik uit ervaring :D:):wink:

Originally posted by lindaozgur@25-11-2004, 17:44:09
** Hallo allemaal,

Deze vraag is eigenlijk gericht aan Franka, Nur en Hans…

Zelf ben ik ook van plan om te gaan verhuizen naar Turkije. Dit omdat ik al heel mijn leven in het buitenland wil wonen en het toeval wil dat ik verliefd ben geworden op een Geweldige turkse man uit Istanbul. We hebben 2 jr een relatie en hij wil absoluut niet naar Nederland omdat hij Turkije niet wil verlaten…

Heb contact met een aantal mensen die de stap al hebben genomen maar die zijn echt op de bonnefooi vertrokken. Ik wil me graag goed voorbereiden (taal leren… weten waar ik aan begin enz…)

Ik heb al heel wat informatie hier vandaan gehaald maar het gene waar ik maar niet uitkom is het volgende…

Hoe kom ik aan de papieren die ik nodig heb om te gaan wonen/werken in Turkije…Neem aan dat je in het bezit moet zij van een verblijfsvergunnig en een werkvergunnig…Wil het graag allemaal via de officieele weg regelen…Lijkt me logisch dat ik dat allemaal via de turkse ambassade kan regelen… Maar zou graag ervaringen van andere willen horen…

Alvast hartelijk dank…

mvg Linda **

Hoi Lindaozgur en iedereen die wil emigreren

Als je in tr komt kun je ook eens langs het consulaat in Ist. lopen om te vragen hoe het allemaal in zijn werk gaat.
het ned. consulaat is heel erg informeel voor de nederelanders. Om alle ned. dames bij elkaar te houden is er ook iedere maand een zg. koffieochtend, georganiseerd door de vrouw van de consul.

Ik heb zelf 5 jaar in tr gewoond waarvan 4 jr in ist.
Verblijfsvergunning heb ik gehaald bij de vreemdelingendienst in Sirkeci. Werkvergunning heb ik nooit gebruikt, altijd zwart gewerkt, was toch zf. verzekerd bij mijn toenmalige echtgenoot.

Taal leren doe je het makkelijkst aldaar, gaat het spelenderwijs.
Ik ben in een schoenenzaak in de wijk Beyoglu gaan werken, komen veel buitenlanders en als er geen klanten zijn oefen je de taal met een collega.
Schoonfamilie is ook heel behulpzaam geweest.
Verder, zet de hele dag de radio aan, ook al versta je er geen fluit van, je maakt je de intonatie en klanken van de taal eigen.

Ik heb niks geen voorcursussen in ned. gedaan en babbelde na 2 jr een lekker mondje turks.

Succes, Dilek

Hello,

Hans thanks voor je “steunende” woorden. Inderdaad, je krijgt hele wisselende reactie’s van mensen als je verteld van je plannen. Van super gaaf tot waar begin je aan. Enne moment is dat beter te handelen als de andere keer… Maargoed wat je al zegt, ik wil het heel graag en ga ook zeker doorzetten.

Enne Nur, maak het nog moeilijker voor me :wink: hihihihi, ben nu net zo ver dat ik inderdaad allahaismarladik kan onthouden en uitspreken :lol: heb jij er nog een paar voor me… hihihihihi.

Hans wat bedoel je eigelijk met een persoon om op terug te vallen?? Een “lokal” om het maar zo te zeggen die de weg weet en je kan helpen?? Of een Nederlander die alles al heeft gedaan en je daardoor kan helpen??

Ik ga in elk geval door met mijn voorbereidingen en mijn Turks leren…

O’ja euh ben de week van 7/1 in Istanbul, kan je dan zomaar het consulaat binnen lopen daar?? Enne heb je zoiets ook in Alanya?? Weet wel dat ze daar “Dutchtalk” hebben… Ook aan zoiets denk ik dat je veel kan hebben?? Zal er toch op uitdraaien dat ik die 5 maanden in Alanya zit… Mijn vriend wil daar gaan werken, en ik ben daar ook het liefste… Ben daar namelijk al 4 maal op vakantie geweest dus ken daar de weg wel… Ook kwa werk denk ik dat je in het seizoen daar het snelste en makkelijkste aan werk komt…

Groeten,

Slingerborg :slight_smile:

Beste Linda,
Je vroeg hoe je best een verblijfsverguning hier aanvraagd. Als je toch naar turkje komt moet je dit bij de vreemdlingenpolitie aanvragen. Heel eenvoudig. Je vriend zal wel turks praten en als je bv. de aanvraag in Antalya wil doen zullen ze er ook engels praten en heel vriendelijk vertellen wat je allemaal nodig hebt voor een verblijfsvergunning.Naar gelang de verblijfsduur die die je wil.1 jaar geven ze gemakkelijker dan 5 jaar.Je moet naturlijk een verblijfsadres hebben,dus een huurcontract op eigen naam, bewijzen waarvan je zal gaan leven,inkomsten uit eigen land of een werkgever die je een werkvergunning geeft. Een werkvergunning is veel moeilijker,maar de meesten werken hier zwart.Een ambasade geeft je geen verblijfsvergunning alleen de vreemdelingenpolitie.Maar ook eerst je taxnummer in de stad waar je wil gaan wonen afhalen. dit krijg je gratis op 2 minuten. Ze vragen alleen je verblijfsadres, copie van je pasport ,naam van je vader en je moeder en dit is alles.
Alsje hier eenmaal bent, heb je toch een visum voor 3 maanden en dat is tijd genoeg om alles in orde te krijgen.Maar als je U land verlaat en er geen adres meer hebt moet je U hier voor alles prive verzekeren,want sociale zekerheid zal je in eigen land verliezen en hier bestaat het niet.Bij de ene persoon gaat het wel makkelijker dan en andere. Geld op een turkse bankrekening en dat kunnen aantonen helpt ook soms.In ieder geval je zal wel moeten kunnen aantonen hoe je in je onderhoud zal voorzien,dat is het voornaamste.
Groetjes
Franka

Beste Slingerborg,

Het kan inderdaad een nederlander zijn terplaatse of een turk die je(zoals in mijn geval)hebt ontmoet en die je na jarenlange vriendschap vertrouwd,

Groetjes,

Hans

Beste Franka,

Je uitleg is duidelijk,ik dank je daarvoor.

In het verleden is op deze site over dit onderwerp ook een hoop vragen gesteld.
Welnu;heb enige toevoeging:in de stad waar je woont moet je het bij de plaatselijke politie aanvragen;betekend dus niet als je in Side woont dat je dan naar Antalya moet gaan;dan regel je het in Manavgat,de aanvraag sturen zij dan door,hetzelfde geldt voor Alanya.

De papierenafhandeling gaat op z’n turks,geduld dus.

Groetjes

Hans.

hoi slingerborg,

ik wil dus ook heel graag naar alanya toe in april om daar te werken. ik heb daar afgelopen zomer al gezeten dus ik weet ook wel de weg en kan al redelijk wat mensen daar. wat voor een werk wil je gaan doen eigenlijk? want misschien kunnen we wel samen op zoek gaan naar iets leuks? ik wil in de entertainment of in de horeca gaan werken.

ik hoor t wel van je…

groetjes myrna :smiley:

Hallo Hans,
Bedankt voor je uitleg,maar uit ervaring in Kusadasi en Marmaris gaat die aanvraag voor de eerste maal anders. De tweede maal voor een verlenging kan men in de stad zelf een verlenging aanvragen bij de plaatselijke politie. Voor KUSADASI moeten wij de eerste keer voor de aanvraag naar Aydin, en voor MARMARIS en Bodrum naar Mugla.Maar nu we op Antalya komen werken is het goed te weten dat men in Manavgat terrecht kan.Want hier sturen ze niets door,alles gaat onmiddelijk terplaatse,op 3 dagen hebben onze klanten hun vergunning.
Geld dit ook voor Kemer,Belek,en Antalya en omstreken ?
Anders kijk ik dit volgende week eens na. Ons werd verteld dat eerst alles via Antalya ging. Maar ik kan ook fout zitten.
Bedankt voor je duidelijkheid.
Groetjes
Franka

Hoi Myrna,

Had al wat verteld in ik mis Alanya, weet eigelijk nog niet zo precies wat ik wil gaan doen. Weet wel dat ik geen “zin” heb in “Turkse” arbeids tijden van 8 uur s’morgens tot 12 iuur middernacht. Kijk het werk tempo ligt wel tig keer lager als hier in Nederland, maar wil daar toch ook wel relaxen en diingen zien… Maar ik hou je op de hoogte.
Weet ook heel niet of dat kan hoor, b.v maar 3 dagen werken of minder uren… Maar als je niets probeerd/vraagt weet je ook niets…