Originally posted by lindaozgur@25-11-2004, 17:44:09
** Hallo allemaal,
Deze vraag is eigenlijk gericht aan Franka, Nur en Hans…
Zelf ben ik ook van plan om te gaan verhuizen naar Turkije. Dit omdat ik al heel mijn leven in het buitenland wil wonen en het toeval wil dat ik verliefd ben geworden op een Geweldige turkse man uit Istanbul. We hebben 2 jr een relatie en hij wil absoluut niet naar Nederland omdat hij Turkije niet wil verlaten…
Heb contact met een aantal mensen die de stap al hebben genomen maar die zijn echt op de bonnefooi vertrokken. Ik wil me graag goed voorbereiden (taal leren… weten waar ik aan begin enz…)
Ik heb al heel wat informatie hier vandaan gehaald maar het gene waar ik maar niet uitkom is het volgende…
Hoe kom ik aan de papieren die ik nodig heb om te gaan wonen/werken in Turkije…Neem aan dat je in het bezit moet zij van een verblijfsvergunnig en een werkvergunnig…Wil het graag allemaal via de officieele weg regelen…Lijkt me logisch dat ik dat allemaal via de turkse ambassade kan regelen… Maar zou graag ervaringen van andere willen horen…
Alvast hartelijk dank…
mvg Linda **
Hoi Lindaozgur en iedereen die wil emigreren
Als je in tr komt kun je ook eens langs het consulaat in Ist. lopen om te vragen hoe het allemaal in zijn werk gaat.
het ned. consulaat is heel erg informeel voor de nederelanders. Om alle ned. dames bij elkaar te houden is er ook iedere maand een zg. koffieochtend, georganiseerd door de vrouw van de consul.
Ik heb zelf 5 jaar in tr gewoond waarvan 4 jr in ist.
Verblijfsvergunning heb ik gehaald bij de vreemdelingendienst in Sirkeci. Werkvergunning heb ik nooit gebruikt, altijd zwart gewerkt, was toch zf. verzekerd bij mijn toenmalige echtgenoot.
Taal leren doe je het makkelijkst aldaar, gaat het spelenderwijs.
Ik ben in een schoenenzaak in de wijk Beyoglu gaan werken, komen veel buitenlanders en als er geen klanten zijn oefen je de taal met een collega.
Schoonfamilie is ook heel behulpzaam geweest.
Verder, zet de hele dag de radio aan, ook al versta je er geen fluit van, je maakt je de intonatie en klanken van de taal eigen.
Ik heb niks geen voorcursussen in ned. gedaan en babbelde na 2 jr een lekker mondje turks.
Succes, Dilek