Emigreren naar Turkije

Hoi Hans en lezers,

Fijn te lezen dat jij dat in Manavgat zo ervaart. Zo zou het overal op de wereld moeten zijn, maar zoals iedereen weet: overal lopen gekken rond, heeft men dieven, oplichters, verkrachters, moordernaars, etc. Dus ook in Turkije!
Alleen word je in Turkije zwaarder gestraft en speelt schaamte en familie-eer een belangrijke rol, daardoor ook zal men zich eerder bedenken om iets uit te spoken.

Mijn eerste Turkije-vakantie (7 jaar geleden) werd ik door de bestuurder van de dolmus behoorlijk opgelicht.
Uiteindelijk moest ik meer dan 10x zoveel betalen dan in werkelijkheid had gemoeten.
Gelukkig is het bij deze ene keer gebleven. Gewoon een toevalstreffer van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Het zal me ook niet zo snel meer gebeuren. (Hoop ik ook!)
Verder ken ik ook genoeg Turken die door vechtpartijen tussen onderlinge groepen verwondingen als steekwonden of erger hebben opgelopen.
Ook op een van de topics hier heb ik nog een gruwelijk verhaal met dodelijke afloop gelezen.

Net wat je zegt, Hans. Kom je in een ander land terecht, pas je dan aan aan de gewoontes van dat land. De mensen van dat land zullen vanzelf ook wel iets van jou overnemen, omdat ze dat leuk of nuttig vinden. Op die manier verrijk je elkaar zonder elkaar iets op te dringen.

Ik woon ook in een (wat groter) dorp in NL, waar je voor 99% de achterdeur 's nachts open kan laten staan, waar je ook inderdaad je volle boodschappenkar nog voor een andere winkel kan laten staan, zonder dat er iets gejat wordt. Toch ook gebeurt hier wel eens wat en zo zal dat ook in Turkije zijn.

In Nederland leven we alleen veel te dicht op elkaar en daardoor krijgen we irritaties. We worden gek van alle regeltjes en regeltjes op regeltjes. Verder is bijna iedereen hier te veel bezich met zich te bewijzen. (Boven de ander staan in welk opzicht dan ook.) We hebben bijna niets meer voor een ander over,

Laten we hopen dat niet iedereen op het idee komt om nu naar Turkije te emigreren, want dan verandert er in Turkije iets dat we niet willen.
Ik zie mijzelf namelijk ook nog wel eens in Turkije wonen. Alleen heb ik op dit moment nog niet genoeg lef daarvoor. Alorens het zover is, zal ik (en mijn naasten) nog heel veel keuzes moeten maken.
Misschien wordt het uiteindelijk 50% Nederland en 50% Turkije. De tijd zal het zoals altijd leren!

Veel respect voor de mensen die de keuze al gemaakt hebben!
En laat vooral horen hoe je het blijft ervaren! Daar trekt uiteindelijk iedereen lering van!
Succes allemaal!

Met veel respect voor mensen uit belgie of nederland die in Turkije ‘wonen’ maar ik vind het wel een beetje jammer omdat daarmee ook wat van de plaatselijke cultuur verloren gaat. Zeg nu zelf: Als je naar Marmaris gaat dan heeft het al veel mee van Blankenberge hier in België wat ik persoonlijk héél jammer vind! Want meestal gaan we op reis om andere culturen te leren kennen. En die mensen nemen natuurlijk heel wat over van ons… Het zelfde met de toeristen die naar Turkije gaan om dan uiteindelijk twee weken een Burger King binnen te stappen omdat ze de plaatselijke gerechten niet lusten! Blijf dan toch gewoon thuis is mijn mening? Ah ja… maar wie ben ik om dit te zeggen hé…
Ikzelf zit nu ook in zo een sector om in het buitenland te werken maar dan wel onder een belgische touroperator waarbij ik na een half jaar of een jaar terug naar huis kan. Maar zelf een zaak beginnen in turkije vind ik heel jammer omdat er heel wat cultuur verloren gaat. Je ziet nu toch veel zo een Nederlandse en Belgische bars waar je kan belgisch bier kopen of frieten met biefsteak eten ! Allemaal héél erg jammer, blijf dan gewoon thuis, het kost je véél minder…

Maar ik zeg het: met veel respect voor deze mensen want ik zeg dit nu niet om boze reacties uit te lokken hoor!

Vele groetjes en veel succes aan diegene die er toch aan begonnen zijn xxx

Hi Sevgilim en anderen,

Ik kan me helemaal vinden in het bericht van Sevgilim.
I.p.v. dat toeristen alleen naar Turkije komen voor de sfeer en cultuur, worden de rollen omgedraaid en wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk toeristen te lokken en dus naar de zin te maken. Helaas werken ook de Turken daaraan mee. Best wel jammer!
Wat maakt het straks nog uit naar welk land je gaat als het toch overal het zelfde is?

Als je emigreert, je grotendeels aanpast en probeert je nuttig te maken binnen de Turkse gemeenschap dan hoeft dat geen slechte invloed op de cultuur te geven.
Ik kwam toevallig van de week een project over zwerfdieren in Kusadasi tegen.
Zo zullen er wel meer dingen zijn waarvan ze in onze ogen iets kunnen leren, maar we moeten de Turken niet willen veranderen.

Mijn mening is dat het hun land en hun cultuur is en dat toeristen dat hebben te respecteren, anders moet men maar een andere vakantiekeuze maken.
Helaas zal de aantrekkingskracht van geld ook hier wel winnen van de wil tot behoud van eigen cultuur.

Beste lezers,

Waar ik woon leeft de plaatselijke bevolking van het toerisme;te weten op maandag en donderdag.Dan komen er bussen vol toeristen naar de plaatselijke markt van heinde en verre;vervolgens gaan ze varen over de Manavgat rivier,afsluitend een bezoek aan de watervallen(de volgorde kan verschillen per tour-operator)

Ikzelf woon aan de buitenkant van Manavgat;waar nooit en te never een toerist zal komen,het is te afgelegen.Ik woon dus in het"echte" Turkije.

In een gebied waar de mensen afhankelijk zijn van jullie qua levensonderhoud.Zit dit op dit moment te schrijven op internet vanuit mijn confortabele woning;dat is luxe hier;iedereen hier mailt vanuit een internet-cafe of doen(de meeste)tijdrovende spelletjes.

Ik niet.Internet thuis;is een luxe-produkt(evenals airco).

Bezit Astra-satalliet om op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is in de wereld.En wat ik ervaar door de berichtgeving vanuit Nederland?Negativiteit;de juiste uitstraling van onze premier.Keek er ook niet van op qua uitslag Nederlander aller tijden;Pim Fortuin.wij kijken naar nu en niet naar honderden jaren geleden.Dat is essentieler.

Jullie forumbeheerder,Hans.

Nu Hans, zo erg is het ook niet om in Nederland te wonen, werken en te leven hoor! Het is ook wel hoe je je eigen opstelt en leven lijd. Ik vind het best hier en dan komen wij graag bij jou op vakantie. :smiley:

Tot volgend jaar dan maar. Mvg Roanna.

Hey Hans,

Wat ben jij een geluksvogel!
In het “echte” Turkije maar dan wel met alle luxe voor handen.
Kijk, die luxe en nog veel meer geluk gun ik alle Turkse mensen daar, maar ik gun ze ook dat ze zo gastvrij en sociaal blijven zoals ze nu nog zijn. Dan zijn ze vast veel gelukkiger dan de zeurpieten in ons land.
Maar heb je daar eigenlijk ook zeurpieten?

Misschien kan jij of iemand anders eens vertellen wat de mensen daar nu dagelijks bezig houdt (waar ze druk over praten)?

Nog even een vraagje met betrekking tot jouw zinsnede: “wij kijken naar nu en niet naar honderden jaren geleden.Dat is essentieler.”
Kan je mij uitleggen wat je daar precies mee bedoelt? Ik denk dat ik het anders wellicht verkeerd zou kunnen opvatten.

precies Hans.
zoals jij beschrijft zou ik het ook willen :smiley:
hoop dat zoeits voor mij ook nog gebeurt.

Hoi Allemaal!

Ik woon in Turgutreis en woon nog even bij m’n ouders in huis. Wij hebben hier ook een sateliet dus ook Nederlandse televisie. Echt perfect vinden wij dit net als Hans. Iedere dag kunnen we even naar het nieuws kijken en weten ook wij wat er in ons kikkerlandje allemaal aan de hand is. Nu ga ik nog naar het internetcafe, zoals de turken die hier wonen want computers (met internet) hebben ze hier (nog) niet thuis. Maar wij gaan in het nieuwe jaar ook een computer met internet kopen voor thuis. Hans een vraagje: Hebben jullie internet via de kabel?? Was het makkelijk om internet te krijgen??
Hier in Turkije is het fijn om het Nederlandse nieuws te kunnen volgen en ik zou het straks ook heel erg fijn vinden als we thuis een computer hebben. Gewoon omdat je soms even iets op wilt zoeken op internet of even je mailbox wilt bekijken en dan bijvoorbeeld al lekker in je pyama zit en de deur ook niet meer uit hoeft haha!

Om nog even terug te komen op als je een eigen zaak hebt in Turkije dat een hoop mensen dan een Hollandse zaak beginnen ofzo (dit is vaak de eerste gedachten van mensen als je in het buitenland een eigen zaak begint), wij openen in februari 2005 een lounge eetcafe en hier gaan we vooral turkse snacks verkopen, denk aan een broodje Kumru sandwich waar de turken gek op zijn! Wij worden dus geen nederlandse tent ofzo, dit willen wij juist absoluut niet maar we gaan 's morgens wel een engels ontbijt doen omdat dat gewoon erg goed loopt hier in Turgutreis.

Ik wil even zeggen dat ik dit onderwerp echt gaaf vindt! Ik kijk er iedere dag op!!
Ik kan niet wachten om weer nieuwe reacties te lezen!! :slight_smile:

Groetjes Stacey

Marmarislover,

Het is ook soms voor mij onwerkelijk;zit hier met al die luxe tussen de gewone bevolking,maar we dulden elkaar;we leven met elkaar,maar ze respecteren mijn gewoontes.Hoe de toekomst er ook uit zal zien;op dit moment heb ik een ""zwitserleven gevoel"lekker in het zonnetje op een terras een kopje koffie drinken en s’ávonds het NOS journaal bekijken;vandaag weer huurverhogingen;slecht weer enz.

Het leven hier is goed;groeten,

Jullie forumbeheerder,Hans.

Beste vrienden,
Je vraagt over wat de turken voor het ogenblik het meeste praten nu voor het ogenblik. Wel niet moeilijk. Het seizoen is gedaan, zitten gezellig in de thee huizen,spelletjes spelen met vrienden op de straat en praten over hoe ze de 6 maanden zulllen doorbrengen met een klein inkomen en denken over wat ze volgend seizoen gaan doen. Praten over voetbal,en gokken op de paarderacen ,vullen hun coupons in de ganse morgen de paardekrant doorlezen en dan maaar wedden en in de namiidag de races volgen op tv en dan is de dag voorbij. Zo brengen nu de turken hun winter door.Hier word ook nog veel gegokt,dit allemaal om hun tijd door te brengen. En dit is turks en dat leer je hen ook niet af.We kunnen ze niet veranderen.Kusadasi is nu bijna verlaten, was eergisteren in Side en Antalya en namen nog ontbijt buiten op het terras aan het strand van het hotel.
Vanavond ,zit ik ook thuis gezellig achter mijn computer,heb met klanten op een echt turks restaurant geweest,we gaan nooit naar een europees restaurant,ik kook nooit thuis, want ik vind de turkse keuken gewoon fantastisch en onze klanten ook.
Je kan hier beter op restaurant gaan dan zelf koken,zo goedkoop is het voor het ogenblik, europese restaurants zijn over het algemeen duurder.Leven is hier fantastisch.
Diefstal en geweld, kom je hier natuurlijk ook tegen. In mindere mate, maar de meeste diefstallen gebeuren op de markt door de zigeuners, ben ook al 3 maal mijn gsm gestolen ,kom je overal tegen. Maar zoals Hans schrijft over zijn scooter is ook waar. We parkeren onze auto overal met de sleutel erop ,zodat als hij in de weg staat voor een andere wagen iedereen hem kan verplaatsen (parkeerproblemen ) mijn laptob ligt erin,en nog veel waardevolle spullen,en niemand die eraan komt.Echte turkse mensen stelen niet, we hebben hier alleen last van zigeunerbendes,leuders met kinderen,want echte turken bedelen niet. Zijn er te fier voor en de families helpen elkaar.Praten niet over hun financiele problemen met vreemden ,lossen alles onder families op.Hier is onlangs ook veel ingebroken door vreemdelingen in woningen s’nachts(zo noemen we ze dan,want nu komen hier ook al bulgaren, roemenen en russen wonen en dit zijn de daders,maar niet de turken). Zelfs de turken houden niet van hen,maar ook dit verschijnsel kunnen we niet tegen houden.Maar Turken zelf zijn geen criminelen,ja, ze nemen wraak als ze bedrogen worden tegen hun eigen volk maar zullen het ons niet moeilijk maken.Probeen zoveel mogelijk de emigrant te helpen. Zijn blij met nieuwkomers.
Wees gerust, ik blijf in dit land zeker nog zolang ik de gezondheid heb.
Groetjes
Franka

Hallo allemaal !
Hier nog even een berichtje van de aanstichtser van dit topic.
De luxe zoals Hans die beschrijft is, wat ons betreft, niet nodig. Wij hebben geen behoefte aan het NL nieuws, want daar wordt je toch ook niet echt vrolijker van ?! Weer een daad van zinloos geweld of een stille tocht, is dat wereldnieuws ? Nee, laat maar. Het enige wat wij wel graag inhuis willen is een internet-aansluiting, zodat we jullie op de hoogte kunnen houden van onze belevenissen in het altijd mooie Içmeler (en af en toe kunnen msn’en met NL kennissen) maar verder: genieten, genieten, genieten… met een kopje çay of kahve in de tuin de zon onder zien gaan, wat is er mooier op deze wereld ?
Maar helaas, voorlopig roept de dagelijkse plicht en zullen we nog 14 1/2 maand moeten wachten… zucht !
Groeten,
Emigrantje :wink:

Hi,
Franka:
Je praat over de theehuizen en het praten over … en gokken …
In neem aan dat je het dan alleen over de Turkse mannen hebt?
Ik wil ook graag weten wat de vrouwen allemaal bezig houdt. Of is dat het hele jaar het zelfde?

Hans:
Heerlijk toch, geniet er maar van! Je hebt je werk ook nog dus je zal je zeker niet gaan vervelen.

Ik zou met zo’n leven als door iedereen hier beschreven ook met gemak de extra luxe kunnen missen. Als je maar te eten hebt, gezond bent, geen zorgen aan je hoofd hebt en lieve mensen om je heen, wat wil je dan nog meer?
TV kijk ik hier ook al bijna niet, dus zal ik niet missen.
Een auto zal waarschijnlijk wel handig zijn, afhankelijk van waar je woont.
De computer met internet zal ik misschien wel missen, maar dat zou ik moeten ervaren. Nu zit ik heel wat uren per dag op internet en ben ik veel met Turkije bezig. Waarschijnlijk zal ik als ik in Turkije woon, net als de mensen die al in Turkije zijn en op dit forum reageren, ook graag de Nederlanders en Belgen van dienst willen zijn.

Weten jullie toevallig ook wat mensen, die naar Turkije geemigreerd zijn en die niet (meer) arbeidzaam zijn, de hele dag bezig houdt?
Kennen men daar bijvoorbeeld iets van vrijwilligerswerk (zoals dat dierenasiel)?
Lijkt me bijna van niet als iedereen daar voor zijn familie zorgt.

Langs deze weg wil ik ook wel eens mijn dank uitspreken aan al die mensen die hier geheel vrijwillig hun tijd en energie steken in het geven van informatie etc.

Beste Assie1,

Mijn provider is Kaynet.

Mijn modemdraad is verbonden doormiddel van een kroonsteentje met mijn telefoondraad.Ik betaal dus gewoon per telefoontik,maar dat heb je dus zelf in de hand.Door stroomstoringen en providerproblemen ligt de boel regelmatig plat maar daar wen je wel aan.
Ben haast iedere avond laat online;bekijk dan alles in een vogelvlucht op onze site;chat tegelijk en bekijk mijn hotmailpostvak.Meestal kan ik het binnen 1-2 uur afronden.
De telefoonrekening valt dus dan wel mee;gemiddeld 16 euro per maand.

Groeten,Hans(vanuit een regenachtig Manavgat)

gaaf hoor Hans. vind manavgat trouwens erg leuk :slight_smile: ben er nu een paar x geweest.

ik wil inderdaad zelf ook een bedrijfje (liefst hotel) in turkije beginnen inderdaad, maar dat zal geenszins een Nederlands tintje krijgen (of hoe je dat ook zegt). Mijn voordeel is wat dat betreft dan ook dat ik een turkse vriend heb, die dat ook niet wil dus dat scheelt.

Franka, ik mail je van de week al mijn vragen even. Heb er nog steeds geen tijd voor gehad.

gr.
nur

Beste Nur,

Wat Franka betreft;weet niet of je die zo kunt vertrouwen.

Heb in het verleden enige aanvaringen met haar gehad.

Let op de gevaren en de personen met wie je in zee gaat,wat je wilt beginnen is dapper,maar de weg die je moet gaan is lang;je zult een hoop tegenslagen ondervinden,maar daar kom je wel doorheen.

Gr,Hans.

Beste Hans,
Mag ik je wat vragen aub.Waarom vraag je u af of je me mag vertrouwen? Sorry hoor, maar iedereen die me persoonlijk kent,en met mij reeds kennis gemaakt heeft of zaken gedaan hebben kunnen pas weten wie ik ben ? Ik schrijf toch ook niet of jij te vertrouwen bent ? Dat vind ik nu toch geen schrijven . Welke ervaringen heb je met mij gehad ,sorry hoor …ik heb je persoonlijk nooit ontmoet en nooit met je zaken gedaan dus aub.Schrijf dan dan niet ,ik heb in het verleden enige ervaring met haar gehad als dit niet de waarheid is.Ik hou niet van leugens. Iedereen mag mijn adres nachecken en ook mijn bedrijf,waarom denk je dat ik zoveel klanten heb die me zo dankbaar zijn en persoonlijk mailen en vrienden worden.Mijn bedrijf is een eerlijke zaak en mijn partners zeker,we hebben een venootschap met alle nodige licenties en vergunningen. Kan je nachecken in Kusadasi als je me niet geloofd. Dit vind ik niet fijn van je om iemand zo af te breken, doe ik ook niet met jouw. heb je zelf gevraagd om met je persoonlijk kennis te komen maken ,maar je hebt me niet geantwoord.Ben terug in Antalya woensdag voor zaken en wees gerust als je zo over mij reageert kom ik met mijn partners langs binnenkort en wil toch weten waarom je me zo afbreekt terwijl je me helemaal niet kent.In het begin van dit artikel schreef je altijd, ik ben het eens met Fanka,en nu plots verander je van gedacht.Wat heb ik je in godsnaam verkeerd gedaan ?
Denk je dat ik mijn klanten niet verwittig voor personen met wie ze in zee gaan. En Nur bedankt mij te vertrouwen, je turkse vriend kan gerust met mijn partners praten in zijn eigen taal en kan dan zelf uitmaken of ik goed of slecht ben.En je turkse vriend kan je zeker zeer behulpzaam zijn,heb je mij niet voor nodig indien je dat niet wil.Ik antwooord alleen op de mensen die mijn hulp vragen maar dwing niemand met mij zaken te doen.Vragen staat vrij en ik denk dat iedereen toch zelf zijn besluit kan maken of ik een eerlijk persoon ben of een bedriegster zoals jij het laat schijnen.Nur ik wil gerust op je vragen antwoorden zonder enige verplichting.Stel dezelfde vragen aan Hans en vergelijk de antwoorden dan,en oordeel dan zelf wie ik eigenlijk ben.
Hans ik vraag je gewoon vriendelijk,leer me eerst kennen eer je me beoordeeld.Ik heb hier ook genoeg tegenslagen gekend door op verkeerde personen te vallen en daarom verwittig ik mijn toekomsitge klanten ook op die gevaren omdat ik het zelf ondervonden heb in de tijd dat ik hier woon, en hier ook eerst een fortuin verloren heb maar toch de moed gehad heb me er boven op te werken en toch hier te blijven met de steun van echte vrienden die van mij houden.Turken zowel als europeanen.
Ik hoop dat je me dit schrijven niet kwalijk neemt,maar wilde jouw schrijven toch even rechtzetten.
Groetjes en dank aan de lezers die een andere indruk over me hebben.
Franka

Beste Marmarislover,
Je vraag me wat turkse vrouwen zoal bezig houden.
Wel ook een goede vraag.
De nieuwe generatie die gestudeerd heeft gaat uit werken en hebben tegenwoordig ook een mooie job zelfs veel vrouwen maken cariere in Turkije.De tijden zijn veel veranderd. Veel vrouwen laten zich niet meer door de mannen bevelen zoals vroeger. De groep vrouwen die niet gestudeerd heeft weet van niet beter, komen veel uit de dorpen, zijn gehuwd en zijn echt gelukkig met hun man en kinderen,houden zich vooral met hun kinderen bezig ,hun gezin en familie is alles voor hen.Komen in hun woning samen ook om thee te drinken en kunnen ook uren kletsen over hun leven. Ze maken veel handwerkjes zoals haken en breien,maar koken ook heel graag.Zorgen ook veel voor de ouders. Zijn blij dat ze een man hebben die hen het geld geeft om in al hun behoeften te voorzien .Als je hen vraagt of ze gelukkig zijn, klagen ze nooit en zijn tevreden niet meer in de dorpen te wonen en reeds beter te kunnen leven of hun eigen ouders.
De moderne turkse vouw gaat ook fitnessen,rijd ook met de auto,gaat ook uit met vriendinnen,gaan samen wandelen ,sporten,en winkelen ,zelfs naar dico’s. Turkije is veel veranderd.
Wat de turkse theehuizen en gokken betreft, ja dat is een mannenwereld,komen vrouwen niet tussen,maar hebben niet anders gezien en aanvaarden dit van hun mannen.Leven hier kan je niet vergelijken met europa. De opvoeding begint hier thuis en word op school verder gezet,en meisjes en jongens worden nu anders opgevoed. Maar dit is hun cultuur en hun geloof.Maar als je een namiddag tussen die vrouwen doorbrengt hebben ze het samen ook naar hun zin.
De vrouwen liggen hier in de zomer ook aan het strand tussen de europeanen.De mannen beginnen langzaam te veranderen,maar het hangt af van de plaats waar ze opgevoed zijn. Een dorp of een stad.DE vrouwen die school gelopen hebben zijn graag bevriend met europeanen en leren graag van ons.Spreken ook al engels, volgen avondschool om talen te leren net zoals de jongens. Turkije is echt een land die sterk aan het evalueren is.
Groetjes
Franka

Hans, dank je wel voor je waarschuwing maar ik denk ook dat ik zelf wel in staat ben om te kijken wie ik vertrouw. Franka heeft mij tot nu heel goede en duidelijke informatie gegeven en ik vertrouw haar daardoor. Misschien heb jij een aanvaring gehad met haar, maar dat is dan iets tussen jullie en daardoor hoef je haar niet zo af te kraken vind ik. Ik weet dat ik ook met mijn vragen bij jou terecht kan, maar juist door wat ik van jou heb gehoord van anderen, heb ik daar juist minder vertrouwen in, sorrie als ik je hier dan mee beledig.
Dus als je het niet erg vind, blijf ik mijn vragen, als ik die heb, gewoon aan franka stellen

nur

Beste Nur,
Bedankt dit op het forum te antwoorden.
Ik weet echt niet wat er tussen mij en Hans gebeurt is,daarom vraag ik hem duidelijk het op het forum te schrijven zodat ik me persoonlijk kan verantwoorden.Ik heb hem nooit gezien of ontmoet ,nooit zaken mee gedaan,hoe kan hij mij dan kennen. Ik begrijp echt zijn houding en schrijven niet. Ik hou niet van ruzie’s of misverstanden en zeker als het mijn eigen naam aan gaat.Sorry Hans, misschien heb je een ander persoon in gedachten.Nogmaals dank Nur,we mailen elkaar wel verder en toch bedankt mij als eerlijk mens te vertrouwen.Leugens komen toch uit en helpen niemand verder. Alle europeanen samen die hier wonen moeten samenspannen en ekaar niet afbreken,anders heeft emigreren geen zin meer.We wonen tenslotte allemaal hier in Turkije en dat vind ik juist fijn aan dit forum dat iedereen er met zijn vragen op terrecht kan en we ervaringen kunnen delen. Ik wenste dat ik 8 jaar geleden ook zo inlichtingen had kunnen vinden dan was mijn weg naar hier niet zo vol risico’s verlopen.Hans nu hoop ik alleen dat je me terug niet van het forum schrapt,zoals je ook met David gedaan hebt die eens een reactie geschreven heeft over mij in positieve zin en je toen ook verteld heeft dat hij bij ons in Kusadasi de zaak bezocht heeft en heel positief over mij geschreven heeft.Ik ben niet haatdragend, en wil dit enkel opgelost zien. Je schrijft toch zelf het leven in Turkije is hier heerlijk en fantastisch,laat het ons zo houden.
ondertussen vele groetjes
Franka

Beste mensen,

Ik ben 19 jaar, woon in nederland en ben van plan om bij mijn vriend te gaan wonen in izmir.
Daarbij moet ik dus een verblijfsvergunning aanvragen.
Wie zou mij informatie kunen geven waar ik het verblijfsvergunning aan kan vragen? wat het kost? en wat voor documenten ik daar bij nodig heb…en hoelang het duurt voordat je de verblijfsvergunning hebt.

Alvast bedankt,

Marjolein