Emigreren Naar Sint Maarten

Naast onze betaalde diensten bij Moving2SXM hebben wij ook een gratis forum waar je gratis een account aan kunt maken. Start ook daar een discussie en bereik meer mensen die willen of gaan emigreren naar St. Maarten! Wij zelf zullen hier ook actief zijn en zoveel mogelijk vragen beantwoorden.

Klik hier of ga naar 2sxm.nl

Voor meer informatie over onze diensten kun je naar onze website of stuur een mail naar [EMAIL=“info@moving2sxm.com”]info@moving2sxm.com

Oh en niet te vergeten onze Facebook pagina! Hier kun je natuurlijk ook mensen ontmoeten :zon02:

Hallo Iedereen,

Er zit een grote kans in dat ik een baan kan krijgen in Sint Maarten. Ik heb alleen geen idee wat voor salaris ik moet vragen om een beetje dezelfde koopkracht te hebben als in Nederland.
Ik heb gehoord dat het leven op Sint Maarten 1.5 keer duurder is dan in Nederland. Kan iemand dat bevestigen? Ik schat dat ik bruto op ongeveer 3000 euro uit kan komen. Is dat genoed om redelijk te kunnen leven met een gezin met 3 kinderen?
Ik lees graag een reactie, bij voorbaat dank.

Erik

Hoi Erik,

Wat goed dat je misschien naar St. Maarten kunt om te werken. Het is hier heerlijk!

Het inkomen wat je verwacht te ontvangen is waarschijnlijk wel voldoende wanneer je alleen bent en maar een kleine woning nodig hebt. Voor een gezin met 3 kinderen is het wat weinig. Tenzij jullie allebei een baan hebben en er dus twee inkomens binnen komen.

Het leven op St. Maarten is inderdaad een duurder. Vooral de huurprijzen liggen erg hoog. Long Term rental prijzen voor huizen met 2 of 3 slaapkamers in een vriendelijke wijk liggen al snel boven de 2000 USD per maand en dat is exclusief utilities (electra en water). Daar moet je gemiddeld ook nog eens 200 - 400 USD voor rekenen. Dit hangt ook af van verbruik van met name airco en een huis met een zwembad is weer duurder. Wij zijn met z’n 2-en en zetten de airco gem. een halve nacht aan in alleen onze slaapkamer. Wij komen op gem. 220 USD per maand verbruik.

Verder liggen de kosten voor zaken die wij in NL vanzelfsprekend vinden ook hoger. Zo betaal je tussen de 60-100 USD voor een behoorlijke internet aansluiting en ook de mobiele telefoon en tv aansluiting zijn duurder.

Er zijn natuurlijk ook veel dingen goedkoper. Zo is het bijna altijd mooi weer en dat is helemaal gratis en voor niets! :slight_smile: Vlees is hier goedkoper dan in Nederland en je komt er natuurlijk vanzelf achter hoe je het leven anders in gaat richten. Weekenden zien er waarschijnlijk ook heel anders uit en ook de stranden zijn gratis. Je hoeft misschien niet meer zo vaak op vakantie ;-). Je kunt het natuurlijk ook duurder maken dan nodig is.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Om een beetje een indruk te geven van wat de huurprijzen zijn. Hier een aantal linkjes (zoeken op long term rental).

http://www.century21islandrealty.com/index4.htm
http://www.islandrealestate.com/spps/ahpg.cfm?spgid=56&rer=1
http://www.stmaartenproperties.com/index.php?pclass[]=9&action=searchresults
http://www.sunshine-properties.com/index.php?action=searchresults&pclass
http://www.antillesrealty.com/index.php?option=com_ezrealty&Itemid=14&task=results&type=2&direction=ASCPRICE&Search=Search&lang=nl
[=9&sortby=ranking,price&island_or=St%20Maarten&island_or=St%Martin&sorttype=DESC,ASC"]http://www.sunshine-properties.com/index.php?action=searchresults&pclass[]=9&sortby=ranking,price&island_or[]=St%20Maarten&island_or[]=St%Martin&sorttype=DESC,ASC](http://www.sunshine-properties.com/index.php?action=searchresults&pclass[)
http://www.sxm-market.com/real-estate/

Veel succes!!

Hallo…

Wij gaan mogelijk ook verhuizen voor een periode van 3 jaar naar SXM.
Vanuit mijn werk (politie) worden er 15 collega’s gevraagd en ik heb mij aangemeld. Het lijkt me heel erg gaaf en een super ervaring.
Mijn hele gezin is enorm enthousiast en hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Ik heb de nodige linkjes al voorbij zien komen maar wat ik nog niet goed heb kunnen ontdekken is of er autodealers op het eiland zitten en wat een goede 2e hands auto ongeveer kost. Woningen moeten we zelf regelen maar daar worden we wel in bijgestaan. Ook krijgen we daar een vergoeding voor.
Verder heb ik nog voldoende andere vragen maar die komen later wel…

Groetjes Erik.

Hoi Erik,

Leuk dat je hier misschien naartoe komt om het politieteam te versterken. Ze kunnen wel wat hulp gebruiken volgens mij ;-).

Auto-dealer zijn hier weinig en de kwaliteit slecht. Er zitten wel een paar dealers op het eiland, maar dat zijn dan gewoon merkdealers die zo af en toe een 2de hands auto erbij hebben staan. Dat betekent overigens niet dat die 2de hands auto’s beter zijn dan wanneer je ze gewoon via de krant koop bij iemand particulier. Je kunt de classiefieds in The Daily Herald (hier een voorbeeld van die van zaterdag http://www.thedailyherald.com/component/content/article/37-classifies/18554-saturday-july-09-2011.html) of http://www.sxm-market.com/vehicles/. Een auto koop je hier meestal zoals hij er op dat moment bij staat en zonder garantie. Vervolgens ben je nog wel een half of soms een hele dag kwijt om alles te regelen zodat je de auto daadwerkelijk kunt gebruiken, maar dat is een ander verhaal. Wij hebben nu gelukkig hier een mannetje gevonden die te vertrouwen is en die regelmatig auto’s heeft. Veel Nederlanders kopen de auto’s bij hem en laten de auto’s bij hem nakijken/repareren. Daarnaast worden er door de autoverhuurbedrijven vaak ex-rentals aangeboden (met name aan het einde van het seizoen/begin laagseizoen…nu dus).

Het is dus een beetje afhankelijk van wat je voor een auto zou willen kopen. In de krant kun je in ieder geval een klein beetje een indruk krijgen van wat je er voor zou moeten betalen.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Succes en ik ben benieuwd of jullie daadwerkelijk gaan verhuizen! Mochten jullie of een van de collega’s hulp nodig hebben bij het emigreren, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Ga dan even naar onze website http://www.moving2sxm.com.

Hallo,

Ik heb even een vraag ik hoor zoveel verschillende verhalen over het dagelijkse levenop St. Maarten dat ik me afvraag wat ik nu moet geloven.

Mijn vriend heeft via zijn werkgever een baan voor +/- 3 jaar aangeboden gekregen op St. Maarten. We hebben 2 kindjes van 2 jaar en 6 mnd. In NL hebben wij een vrij modaal inkomen mijn partner verdiend in NL €29.500 op jaarbasis. Ikzelf verdien +/- €11.000 met mijn part-time baan. We wonen in een simpel rijtjeshuis met 3 slaapkamers en doen de boodschappen bij de aldi.

We weten nog niet exact wat hij daar gaat verdienen en wat voor huurtoelage hij kan krijgen. Waar moeten we op rekenen qua huur, vaste lasten, verzekeringen en boodschappen e.d. als we ongeveer dezelfde levensstandaard in St. Maarten willen aanhouden??? we verwachten geen gekke dingen een 2 slaapkamer woning zou al prima zijn.

Daarnaast zou ik graag weten of ik als partner op St. maarten met een HBO toerisme opleiding (en vloeiend engels) makkelijk een part-timebaantje kan vinden? Zijn er creches en zo ja wat kosten deze? en is het uberhaupt een veilige omgeving om zulke jonge kinderen op te laten groeien?

Hoi Stephanie,

Ik heb een heel verhaal naar je toe gestuurd. Aangezien ik steeds van die enorme lange verhalen schrijf, heb ik nu maar even een email gestuurd.

Hopelijk heb je iets aan de informatie. In ieder geval heel veel succes!

Hallo Mette,

Wij hebben mogelijk dezelfde ambitie als de laatste posts hierboven.
Dus vanuit politie Nederland voor max 3 jaar naar Sint Maarten.

Die lange mail die je naar Stephanie hebt gestuurd met die info, zou je die ook naar ons willen sturen?
Wij zijn namelijk ook een gezinnetje met 2 kleine kids die voldoende info willen hebben voordat we die stap willen gaan maken.

Alvast onze dank!!

Evelien en Henk Jan

Dat geldt ook voor mij, zou je mij die post ook willen sturen?
Gezinssamenstelling:
Ik (33) politieagent
Vrouw (30) werkzaam als receptioniste
Kind 1 (6) groep 4 na de vakantie
Kind 2 (2) lang leve de lol!!

Hoi Evelien en Henk Jan en Erik en iedereen (haha…),
Ik zet de mail toch wel gewoon hieronder. Het is een lang verhaal, maar dan heeft iedereen misschien iets aan de informatie :-). Hieronder dus letterlijk mijn mail aan Stephanie. Mocht je specifieke info willen, dan hoor ik het wel. Ik schrijf het dus op zoals ik het beleef. Als anderen een ander antwoord hebben, dan lees ik die ook graag!

Grt. Mette
*P.s. Het mail adres onderaan is zakelijk, maar jullie kunnen daar altijd met vragen naartoe mailen. Ik heb zelf vorig jaar met dezelfde vragen gezeten toen wij op het punt stonden om de stap te wagen en te verhuizen en nu vind ik het gewoon leuk om andere te helpen (ik probeer dus geen diensten te verkopen ofzo, ik hoop dat dat duidelijk is ;-)). De mail komt gewoon bij mij persoonlijk aan!
*
De mail:
Beste Stephanie,

Het inkomen wat jullie samen in Nederland verdienen lijkt mij prima hier. De huurprijzen van de woningen hier liggen wel hoger, maar een woning met 2 slaapkamers moet zeker lukken. Boodschappen kun je zo gek maken als je zelf graag wilt natuurlijk. Ik zelf shop nog wel eens, want de ene winkel heeft bijvoorbeeld weer goedkoper vlees en de ander goedkoop keukenrol etc. Levensmiddelen zijn er voldoende en supermarkten (groot en klein) in overvloed. Uiteindelijk, met wat aanpassingen zijn wij voor de boodschappen niet veel meer kwijt dan in Nederland.

Een parttime baan moet wel te vinden zijn. De grootste inkomstenbron hier op het eiland komt van toerisme en voor hoger opgeleide mensen zijn hier bij hotels e.d. vast leuke banen te vinden.

Utilities (elektriciteit en water) zijn hier vrij duur. Je gebruikt hier minder gas, maar daarentegen gebruik je wel weer meer elektriciteit voor de airconditioning. Deze zijn (zeker in de slaapkamers) wel wenselijk! Wij gebruiken de airco alleen ’s nachts (niet de hele nacht). Wij betalen voor elektriciteit en water tussen de 220 en de 250 USD per maand. Gasflessen (grote) vullen wij eens in de 3 mnd.

Voor wat betreft de kinderen. In scholen wordt in het Nederlands en Engels les gegeven. Nederlands is nog steeds de officiële taal en daarom wordt daar onderwijs in gegeven. De voertaal op het eiland is echter Engels en lokale mensen spreken slecht Nederlands. Er zijn diverse crèches, zowel openbaar als particulier. Dat geldt ook voor basisscholen.

Ik denk dat jullie voorkeur uit zal gaan naar een veilige en kindvriendelijke wijk, maar die zijn hier ook voldoende. Net als in Nederland, zijn ook hier wat minder mooie wijken. Dat is dus hier niet anders. Verder voel ik mij hier niet onveilig (ik ga niet ’s nacht in mijn eentje over straat en ga niet naar wijken waar ik niets te zoeken heb, maar dat deed ik in NL ook niet). Er zijn heel veel kinderen op St. Maarten en ze zullen het vast en zeker heerlijk hebben hier. Het leven is hier heerlijk! Ik heb nog geen mensen ontmoet die spijt hebben gehad dat ze hier naartoe zijn gegaan.

Ik stuur dit bericht even via een privé bericht, want ik schrijf steeds zulke lange verhalen. Je kunt mij ook altijd gewoon even een mail sturen als je iets zou willen weten. Het is een behoorlijke beslissing, dus ik kan mij goed voorstellen dat jullie met vragen zitten. Indien je dat wilt kun je mij dus gewoon mailen via info@moving2sxm.com.

Grt. Mette

Hoi Erik,

Even puur uit nieuwsgierigheid: bij welk korps werk jij dan?
Ik bij ZHZ. Mijn vrouw bij het KLPD.

Ook twee kids, van 3 en 1,5 jaar oud.

Heb je net een prive mail gestuurd heb je die gekregen?
Gr. Erik

Hoi,

Heb hem inderdaad gekregen. Zal straks, na het eten, even een reply sturen.

gr, Henk Jan

1 like

wat grappig dat er meerdere mensen met kleine kinderen erover denken naar Sint Maarten te gaan! Nu hoor ik om mij heen veel geluiden dat met name de scholen enorm duur zijn. Klopt dit?

Die van mij zijn dus 6 mnd en de oudste wordt deze maand 2, als wij voor 3 jaar weg gaan zouden we de dans dus net ontspringen. Of bestaat er hier ook zoiets als een verplichte kleuterklas met 4 jaar?

brengt mij op de volgende vraag wat kosten de creches op sint maarten?

sowieso ff een waarschuwing voor de rest
**
**Ikzelf werk bij de belastingdienst en weet dat er fiscaal behoorlijk wat haken en ogen aan zitten! ****Je loopt de kans dat je huis uit box 1 gaat en de waarde van je huis bij bezittingen in box 3 wordt aangemerkt (lees dat je geen recht meer op de maandelijkse hypotheekrenteaftrek hebt, en de waarde van je huis alsnet zoals spaargeld op de bank met 1,2% wordt belast)

Mocht je de mazzel hebben dat je uitgezonden wordt en je woning wel in Box1 mag blijven dan nog mag jij je woning niet verhuren want dit geld alleen als je woning leeg blijft staan, dus zit je hoe dan ook wel met dubbele lasten.

Daarnaast ben je hoogstwaarschijnlijk je Kindgebondenbudget, huur-zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag kwijt. net zoals andere heffingskortingen waar je in Nl wel recht op had (tenzij je aan speciale voorwaarden voldoet)

Als jij je laat uitschrijven en jij en/of je partner niet NL premieplichtig blijft wordt je na je 65e ook nog es met 2% per jaar dat je niet in NL was gekort op je AOW uitkering.

Geeft wel stof tot nadenken! Dus goed onderhandelen met je werkgever…

1 like

Hi,

M.b.t. inkomens hier op St. Maarten kan ik alleen zeggen dat men (voor zover ik weet) over het algemeen iets minder verdiend dan in Nederland. Toen wij hier gingen wonen is er uitgezocht hoe de verhouding qua inkomen/uitgaven hier op het eiland liggen t.o.v. bijv. Curacao en Bonaire. Bonaire is het goedkoopste om te leven van de drie en St. Maarten het duurste. Hier kun je dan misschien rekening mee houden bij het onderhandelen van salaris. Hoe hoog inkomens liggen per bedrijfstak of functie weet ik helaas niet.

Wij (32 en 33 jaar oud) zijn begin dit jaar naar St. Maarten geëmigreerd. Wij hebben zelf (nog) geen kinderen, maar ik kan wel wat informatie geven waar jullie misschien iets aan hebben. Hieronder een aantal nuttige linkjes. Hopelijk krijgen jullie hierdoor weer een beetje beter een indruk.

Dit zijn de beste (zo is ons verteld) privé scholen in St. Maarten;
· http://www.montessorisxm.com/ (pre-school and elementary)
· http://www.stdominicprimaryschool.net/ (pre-school en ook daycare)
· http://www.stdominichigh.com (elementary)
· http://learningunlimited.oh.schoolwebpages.com/education/components/layout/default.php?sectiondetailid=3488& (na elementary)
· http://www.carib-international.net/ (ook na elementary)

Milton Peters college: (tel 599 5483776 / 599 5483190 of fax 599 5483329 of e-mail mpc@sintmaarten.net (Mavo/Havo/VWO en Technisch, wel goed maar ik weet niet zeker of ze nog les in het Nederlands verzorgen).

Over de kosten en creches heb ik verder geen informatie, maar misschien kunnen jullie bij de scholen weer doorverwezen worden?

Grt. Mette

P.s. ik merk dat de politie op het moment best actief is (meer dan toen wij hier net kwamen wonen). Misschien gaat er hier dan nu echt iets veranderen?? :wink:

Daar ben ik dus ook heel benieuwd naar, waar doe je nou aangifte?
In NL of in SXM. Sinds 10-10-10 is het een eigen land binnen het koninkrijk, dus heeft het dan ook een eigen belastingdienst??? Hoe zit het daar met loonbelasting is die net zo hoog als hier in NL???
En bijvoorbeeld kinderbijslag, heb je daar gewoon nog recht op?
Lijkt me wel als zelf lui uit Marokko en Turkije die hier ooit gewoond hebben daar zelfs nog kinderbijslag krijgen…

Dit zou zeer nuttige info zijn als je die zou kunnen leveren!

Gr. Erik.

1 like

Van de site van de SVB als je intoets dat je op St. maarten woont:
Kinderbijslag wordt uitbetaald
Als u of uw kind in dit land woont, kunt u in aanmerking komen voor kinderbijslag, zolang u ook aan de overige voorwaarden voldoet.
Eén van de voorwaarden is dat u verzekerd bent voor de kinderbijslag.
Er kan in dit land recht op kinderbijslag bestaan, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Belastingtechnisch hangt er veel samen met of je ingeschreven staat in NL of in St. Maarten. Je hebt het keuzerecht om te kiezen of je binnenlands belastingplichtig bent of buitenlands belastingplichtig. In iedere afzonderlijke situatie is dit weer verschillend wat voordeliger is!

Kijk hier kunnen we wat mee, bedankt hoor!!!

Je hebt als belastingplichtige onder bepaalde voorwaarden het keuzerecht om te kiezen of je binnenlands belastingplichtig bent of buitenlands belastingplichtig. Afhankelijk van je inkomen en je persoonlijke situatie moet je bepalen wat in jouw situatie het beste en van toepassing is.

Bepalend is ook of de premieheffing voor de sociale verzekeringen en de volksverzekeringen op jouw van toepassing is of je dus wel of niet verplicht verzekerd bent/blijft.

Wat voor soort contract krijg jij? wat wordt je inkomen en door wie wordt het uitbetaald? daarnaast welke toeslagen ontvang je bovenop je salaris?
aarden etc.? denk bijv .aan de algemene heffingskorting max € 1987 p.p. en voor 2 verdieners met kleine kinderen de inkomensafhankelijke combinatiekorting max €1857.

Er is op de website van de belastingdienst veel terug te vinden maar belangrijker lijkt me dat jij je situatie helder hebt! zodat je niet ineens achteraf voor verassingen komt te staan.

voordat je te vroeg juicht lees het zinnetje Als u verzekerd bent voor de kinderbijslag!!! Daar bedoelen ze dus die sociale en volksverzekeringen mee.