Emigreren Naar Sint Maarten

Hallo allen!

Ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen helpen met informatie over sint maarten.

Het liefst mensen die daar momenteel verblijven. (Daar zou ik graag mee in contact komen)

Ik ben op zoek naar allerlei informatie dus spui maar raak!

Nienke

Hoi Nienke,

Ik heb je een mailtje gestuurd!

Kaisa :smiley:

En ik heb je een mailtje teruggestuurd ben nog steeds op zoek naar heeeeeeeeeeeel veel info!

Greets!

Mijn man en ik komen net terug van een vakantie op St. Maarten.
Wij waren daar met name om ons te orienteren over emigratie.
Wat wel duidelijk is geworden dat je met name contacten moet hebben en/of kennen om aan een baan te kunnen komen.
Wonen daar is gemiddeld $700 per maand. Daar kun je voor in een krotje zitten of als je mazzel hebt in een leuke studio of 2-kmr appartement. Je moet dus goed zoeken.
Werken kun je daar niet zomaar.
De Antillianen mogen eerst en pas als een functie niet door een Antiliaan ingevuld kan worden mogen de nederlanders.
Al met al hebben wij mooie mogelijkheden gezien, maar je moet jezelf wel goed voorbereiden.
Hou er rekening mee dat de Sint Martianen nauwelijks (lees-geen) Nederlands spreken. Alleen ambtenaren (of voormalig nederlanders of surinamers)spreken het een beetje.Succes en hopelijk lukt het je

Hallo Nienke,

Ik weet niet of jij al eens op St.Maarten bent geweest. Het zou goed zijn een vakantie eraan te spanderen om wat rond te kijken.
Ik zelf heb er gewoont. Mijn man heeft tijdens een vakantie gesolliciteerd, nadat alles in Nederland was geregeld, keuring ed[via een bureau] vertrokken wij naar Sint Maarten. Bedrijf betaalde alles van ticket tot container vervoer. [prima]

Als je terplekke solliciteert zie je ook waar je terecht komt. Kan je ook een beetje rond kijken. Wij als gezin hebben daar een jaar gewoont. Ik zal je zeggen het was de tijd van ons leven. Een duur huis [duizend dollar] is daar geen uitzondering. Daar komt nog bij het water en electrisch, en niet te vergeten het levensonderhoud. Ik kan je zeggen dat het duur wasssssssssss
En dat zijn toch de dingen die je nodig hebt. Ook ziektekosten verzekering is pre. Een auto is ook niet weg te denken. Om naar de stad te gaan sta je eeuwig in de file op de hill. Al met al het was een fijne tijd. Mijn dochter vertrekt a.s zaterdag weer naar Sint Maarten, als je er eenmaal bent geweest laat je het niet meer los. Gr. AR

Even wat aanpassingen op de bovenstaande reakties…

Je komt hier als nederlander echt wel aan een baan hoor, dat van ‘antillianen eerst’ geldt alleen als je werkt zoekt via het uitzendbureau hier. Maar als je gewoon rechtstreeks reageert op een vacature heb je als nederlander meer kans als een een antilliaan hoor.

En vergis je niet, de meeste mensen op het eiland verstaan en spreken ook prima nederlands hoor! Dat ze engels als de voertaal hebben zegt helemaal niks. Op alle scholen wordt nederlandse les gegeven zoals in nederland engels heel belangrijk is en sommige scholen zijn helemaal in het nederlands!

En het levensonderhoud is hier toch wel stukker goedkoper als in Nederland. De basis vaste lasten zijn kort gezegd huur en wat je verbruikt aan water/licht. Wat je daarnaast nog uit wil geven kan je zelf zo duur maken als je wilt natuurlijk. Ook de huur heb je zelf in de hand, je moet gewoon goed zoeken en niet overhaasten. Er zijn genoeg prachtige 2 of 3-kamer appartementen voor nog geen $600 te vinden hoor.

Ziektenkostenverzekeringen is hier goed geregeld, de meeste mensen zijn automatisch ziekenfondsverzekerd via hun werkgever.

En files ja… ik sta nog liever zo nu en dan een half uur in de file op een berg met een uitzicht op Saba terwijl een swoele bries de door auto blaast, dan iedere dag uren in de file op de A9 naar de reet van je voorganger staren terwijl het regent dat het giet en je oren van je kop vriezen…

Maarja ieder zijn eigen keus hè :stuck_out_tongue:

Ik vind Sint Maarten een prachtig eiland met aardige mensen en een relaxte sfeer. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar Nederland wat trouwens ook allang niet meer het Nederland is als wat het was…

Hoi,

Wij wonen op St Maarten en onze visie is de volgende:

het levensonderhoud is inderdaad veel duurder dan in NL
(misschien was het eerder goedkoper?)
Onder de 1450 $dollar ben ik nog geen woonruimte tegen gekomen via de advertenties in de kranten. Zelfs in Guyana Bay betaal je al 3000 $dollar vr een huis,hoorde ik eergisteren.(Aan blanken vragen ze wel de hoofdprijs).
En in Succer Garden ook al 1250 $dollar.
(Misschien voor een krotje 600 $dollar,die niet hurricane proof is).
Het is ook afhankelijk of je alleen komt of als gezin.

Een auto is een noodzakelijk;ook rijden er busjes voor een dollar tot 1,50 (vaak is het een stuk lopen in de hitte naar een bus-plek toe).
Sint Maarten is een eiland met heuvels waarop huizen zijn gebouwd, dus vandaar dat afstanden naar bus-plekken verder zijn.

Op dit eiland wordt echt!! geen Nederlands gesproken: Engels aan de nederlandse kant en Frans aan de Franse kant. M.u.v. de ambtenaren, die Nederlands kunnen, maar dat alleen doen als jij in het Nederlands begint.
Dan zijn er enkele lokalen(<200) die het nog kunnen.
St Maarten kent meer dan 104 Nationaliteiten/70.000 inwoners, waarvan de meeste mensen uit Haiiti en Dominica komen.
Hier heb je echt geen gevoel dat het nog iets te maken heeft met NL.
Op lokale scholen wordt in het NL onderwezen,terwijl thuis Engels of Spaans wordt gesproken.
Dus goed voor je vreemde talen is SXM zeker!

Onderwijsmogelijkheden zijn hier veel slechter dan in NL (eerlijk is eerlijk). Bijna alle Nederlandse kids gaan hier naar prive-scholen:Montessori bijv.,deze kost 550 $dollar vr eerste kind en 450 $dollar vr tweede kind.
Ook omdat op veel lokale scholen de kids geslagen worden (is geen fabeltje=nu eenmaal het cultuurverschil).
Creches zijn goedkoop!
210 dollar (p.maand)voor 5 ochtenden,240 $dollar/Euro 196 voor hele dagen(in Nl zou dit 1000 euro zijn).

Werkgelegenheid: in hoogseizoen(november-juni) is er in horeca vold mogelijkheden iets te vinden. Salarissen zijn erg laag tov Franse kant. Ben je rond de 20 dan verdien je in de horeca 3,50/5 dollar per uur,winkel 6 dollar per uur.

Wil je adressen van hotels/regering(minimum loon =625 $dollar) ofd vraag het gerust,dan mail ik die.
Heb je diploma’s dan verdien je het beste bij Nederlandse bedrijven als PWC bijvoorbeeld.
Omdat het een klein eiland is is er weinig concurentie;vandaar dat een internet-aansluiting 400 dollar kost en per maand min.60 dollar.

Je moet er rekening mee houden dat de meeste bedrijven naar woon-/werkvergunning vragen. En je deze niet zomaar krijgt. Ookal ben je een Nederlander.
Inschrijven duurt hier ongeveer eenhalf jaar! Relax dus, en erger je niet,want het is the Caribean :slight_smile:
Wij hebben ons in het begin vaak geergerd: loodgieter die na 5 x bellen gewoon nog zijn afspraak niet nakomt, om over de rest nog maar te zwijgen. Hier geldt niet dat men in dienst vd klant staat zoals in NL.
Het is een heerlijk internationaal eiland met lekker weer (muv juli-aug-sept:heel heet en hurricae season), met veeeeeeeeeel rare mensen die weinig gemotiveerd zijn. Vandaar dat je als NL-der niet/nauwelijks mixed met lokalen, en zij niet/nauwelijks met ons.
Curacao en Aruba zijn niet te vergelijken met St Maarten en die twee ook niet met elkaar (afstand St Maarten-Curacao = 1 1/2 uur vliegen). Op C. spreken ze wel veel Nls-maar is behoorlijk crimineel(stage-huizen hebben zelfs al bewakers)is veel groter dan SX Maarten, Aruba Engels en zeer ontwikkeld en vriendelijke mensen.

Een orienterend bezoek aan alle eilanden,met gesprekken met mensen die er wonen geeft je een goede kijk op de verschillen.
zeker de moeite waard als je regen in NL beu bent.

Ik ben wel erg kritisch,maar geef een eerlijk beeld.
En van alle NLders die ik hier ken kent iedereen hier startproblemen. Helaas.
Maar het strand/zon/bezoek omliggende eilanden maakt het leuk.

Destra ik ben wel heel benieuwd of jij een blanke of gekleurde Nederlander bent(als ik dat zo mag vragen)? en ook blij dat jij zo enorm positief bent (leuk!) Waar woon/werk jij?
Want het wordt ‘the friendly island’ genoemd(op nummerplaten end.),waar menigeen erg om moet lachen, en zegt ze bedoelen ‘The not-friendly island’.
In winkels wordt je met eenbehoorlijke arrogantie aangekeken en dat stoort mij hier enorm.
Dus boodschappen doen we maar 1 x per week (gelijk alles). Zo ook mijn buren(uit Amerika,die zelfs bedloten hebben terug te gaan).
Zo ga je Nederland extra waarderen…

Ik ben een blanke nederlander en heb echt nooit wat gemerkt van arrogantie in winkels enzo. Zelfs je boodschappen worden voor je ingepakt en naar je auto gedragen als je dat wilt. Ik werk in een apotheek en in nederland kon je alleen maar gezeik aanhoren, het was nooit goed en het duurde altijd te lang. Terwijl de mensen hier altijd harstikke beleefd zijn en dat je meerdere malen ‘honey, sweetie, dear’ wordt genoemd op een dag is niet vreemd. En dat zijn niet alleen mannen.

En als je vandaag in de krant hebt gekeken zul je zien dat er ook huizen te huur zijn voor een 800 à 900 dollar. Wat ik al eerder zei, je moet gewoon goed zoeken.

Bussen stoppen echt overal, echte bushaltes zie je hier niet veel. Je hoeft je hand maar op te houden of stop te roepen en de bus stopt voor je. En er rijden er heel wat dus lang wachten hoef je niet.

Veel mensen zijn niet zeker over hun manier van nederlands spreken, het is net als de oudere mensen in nederland die ook wel engels kunnen maar ook niet graag spreken omdat ze er een beetje onzeker over zijn. Maar daarom kunnen ze het wel. En de meeste kinderen van Sint Maarten kunnen echt wel Nederlands hoor, juist omdat de meeste later naar Nederland gaan om te studeren. En dat de kinderen geslagen worden op school heb ik echt nog nooit van gehoord en dan te bedenken dat er heel veel leraren uit nederland zijn! Gelukkig hoor je hier ook niet dat leraren worden neergestoken door hun leerlingen, zoals in Nederland, maar dat zal dan ook wel cultuurverschil zijn…

Internetaansluiting is inderdaad wat duurder, maar dat komt omdat het ook nog een beetje in de kinderschoenen staat. Vroeger was het in Nederland ook een stuk duurder. Dat wordt met de tijd wel weer minder…

En als Nederlander hoef je alleen een verblijfsvergunning aan te vragen, die ik overigens na het indienen van de benodigde papieren binnen 2 maanden binnen had. Een werkvergunning krijg je automatisch als je werkt.

En wie zegt dat een Nederland zich niet mixed met een lokalen, spreek voor je zelf zou ik zeggen. Ik heb al heel wat goede vrienden en kennissen leren kennen hier op sint maarten, juist contacten op doen is makkelijk hier. Ik denk dat dat meer aan jezelf ligt, je houding…

Dat amerikanen zich hier niet thuis voelen kan ik me voorstellen, want dat zijn vaak juist de arrogante mensen die denken dat ze beter dan iedereen zijn omdat ze uit het ‘Big America’ komen…

Startproblemen heb ik weinig van gemerkt, ik ben hier gekomen om te wonen zonder dat ik ooit eerst eens op vakantie ben geweest hier. En ik was direkt weg van Sint Maarten. En ik ben echt niet uit Nederland weg gegaan omdat ik de regen beu ben hoor, ik was (ben!!) gewoon Nederland zat…

Hallo,

Destra, ik vind het super om al die positieve verhalen van jouw te horen!
Ik woon sinds 1,5 jaar op St. Maarten en het bevalt mij erg goed. Ik vind de mensen echt super hier, erg vriendelijk. Juist de lokale mensen zijn erg behulpzaam en vriendelijk, natuurlijk als je er zelf ook voor open staat. Soms word ik juist moe van die Amerikanen die zich gedragen alsof ze dit eiland ownen en denken dat ze het allemaal wel beter weten. Het weer is hier heerlijk, het eten is goed, mensen zijn vriendelijk. Het enigste nadeel vind ik dat de salarissen erg laag zijn. Dat ‘sweetie’ kan ik me ook helemaal in vinden, dat zeggen zoveel mensen! Ik ben gek op dit eiland!

Hoi Daan,

Jij hebt 4 jaar op St. Maarten gewoond, mag ik vragen hoe oud je toen was en welke school je bent geweest. Wij gaan eind dit jaar met drie Kids naar St. Maarten wonen en bem op zoek naar allerlei info, eventueel ook wat de beste plek is om woonruimte te zoeken!

Alvast bedankt.
Peter-Paul

Bedankt Daan voor je snelle reactie, heb je voor ons ook een adres van die scholen of waar ze ongeveer waren? En waar woonden jullie als ik vragen mag, weet je een buurt die leuk is voor de Kids en een beetje dicht bij school?
Alvast weer heel erg bedankt!

P.S. Weet je al wanneer jij teruggaat?

Groetjes
Peter-Paul

Hoi Daan,
Bedankt weer voor je reactie, nog even dit;
We hebben begrepen dat het onderwijs een stuk duurder is en dat je zelfs voor kleuter en basisonderwijs flink moet betalen.
Kan je ons daar ook nog iets over vertellen?

Wederom bedankt!

Pete-Paul

Daan, was er geen passende opleiding op sintmaarten voor je? Moest je zelf de middelbare school in Nederland doen?

Ik ben overigens het zusje van Destra, en zit samen met mijn man te overwegen om óók naar Sint Maarten te emigreren.

Volgend jaar gaan we eerst op vakantie :slight_smile:

Dus alleen als je écht wil studeren is het beter/moet je naar Nederland (of ander land) om school te doen. De middel/lage niveau’s zijn daar wel gewoon te behalen.

Nou vind ik het het punt niet als ze willen studeren dat ze naar Nederland gaan hoor, maar om met 11 jaar alleen in Nederland te zijn (want dan begint de middelbare school hier meestal wel) vind ik een eng idee.

Nu zijn mijn kinderen nog 2 en 1 jaar, dus ik heb nog een beetje moeite met het idee zo ver van ze weg te zijn :wink: hihi

Het lijkt me echt een geweldig land.

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die daar wonen en niet werken. Wat ze dan de hele dag daar doen. Ik heb het idee dat je na een week strand ook wel weer is iets anders wilt doen.