Hoi,
Wij wonen op St Maarten en onze visie is de volgende:
het levensonderhoud is inderdaad veel duurder dan in NL
(misschien was het eerder goedkoper?)
Onder de 1450 $dollar ben ik nog geen woonruimte tegen gekomen via de advertenties in de kranten. Zelfs in Guyana Bay betaal je al 3000 $dollar vr een huis,hoorde ik eergisteren.(Aan blanken vragen ze wel de hoofdprijs).
En in Succer Garden ook al 1250 $dollar.
(Misschien voor een krotje 600 $dollar,die niet hurricane proof is).
Het is ook afhankelijk of je alleen komt of als gezin.
Een auto is een noodzakelijk;ook rijden er busjes voor een dollar tot 1,50 (vaak is het een stuk lopen in de hitte naar een bus-plek toe).
Sint Maarten is een eiland met heuvels waarop huizen zijn gebouwd, dus vandaar dat afstanden naar bus-plekken verder zijn.
Op dit eiland wordt echt!! geen Nederlands gesproken: Engels aan de nederlandse kant en Frans aan de Franse kant. M.u.v. de ambtenaren, die Nederlands kunnen, maar dat alleen doen als jij in het Nederlands begint.
Dan zijn er enkele lokalen(<200) die het nog kunnen.
St Maarten kent meer dan 104 Nationaliteiten/70.000 inwoners, waarvan de meeste mensen uit Haiiti en Dominica komen.
Hier heb je echt geen gevoel dat het nog iets te maken heeft met NL.
Op lokale scholen wordt in het NL onderwezen,terwijl thuis Engels of Spaans wordt gesproken.
Dus goed voor je vreemde talen is SXM zeker!
Onderwijsmogelijkheden zijn hier veel slechter dan in NL (eerlijk is eerlijk). Bijna alle Nederlandse kids gaan hier naar prive-scholen:Montessori bijv.,deze kost 550 $dollar vr eerste kind en 450 $dollar vr tweede kind.
Ook omdat op veel lokale scholen de kids geslagen worden (is geen fabeltje=nu eenmaal het cultuurverschil).
Creches zijn goedkoop!
210 dollar (p.maand)voor 5 ochtenden,240 $dollar/Euro 196 voor hele dagen(in Nl zou dit 1000 euro zijn).
Werkgelegenheid: in hoogseizoen(november-juni) is er in horeca vold mogelijkheden iets te vinden. Salarissen zijn erg laag tov Franse kant. Ben je rond de 20 dan verdien je in de horeca 3,50/5 dollar per uur,winkel 6 dollar per uur.
Wil je adressen van hotels/regering(minimum loon =625 $dollar) ofd vraag het gerust,dan mail ik die.
Heb je diploma’s dan verdien je het beste bij Nederlandse bedrijven als PWC bijvoorbeeld.
Omdat het een klein eiland is is er weinig concurentie;vandaar dat een internet-aansluiting 400 dollar kost en per maand min.60 dollar.
Je moet er rekening mee houden dat de meeste bedrijven naar woon-/werkvergunning vragen. En je deze niet zomaar krijgt. Ookal ben je een Nederlander.
Inschrijven duurt hier ongeveer eenhalf jaar! Relax dus, en erger je niet,want het is the Caribean 
Wij hebben ons in het begin vaak geergerd: loodgieter die na 5 x bellen gewoon nog zijn afspraak niet nakomt, om over de rest nog maar te zwijgen. Hier geldt niet dat men in dienst vd klant staat zoals in NL.
Het is een heerlijk internationaal eiland met lekker weer (muv juli-aug-sept:heel heet en hurricae season), met veeeeeeeeeel rare mensen die weinig gemotiveerd zijn. Vandaar dat je als NL-der niet/nauwelijks mixed met lokalen, en zij niet/nauwelijks met ons.
Curacao en Aruba zijn niet te vergelijken met St Maarten en die twee ook niet met elkaar (afstand St Maarten-Curacao = 1 1/2 uur vliegen). Op C. spreken ze wel veel Nls-maar is behoorlijk crimineel(stage-huizen hebben zelfs al bewakers)is veel groter dan SX Maarten, Aruba Engels en zeer ontwikkeld en vriendelijke mensen.
Een orienterend bezoek aan alle eilanden,met gesprekken met mensen die er wonen geeft je een goede kijk op de verschillen.
zeker de moeite waard als je regen in NL beu bent.
Ik ben wel erg kritisch,maar geef een eerlijk beeld.
En van alle NLders die ik hier ken kent iedereen hier startproblemen. Helaas.
Maar het strand/zon/bezoek omliggende eilanden maakt het leuk.