Hoe is het echt op Sint Maarten?

Hallo mensen,

Wij kunnen via een Nederlandse werkgever een baan krijgen in St. Maarten. Via hen wordt alles geregeld dus dat is heel relaxed. Maar natuurlijk willen we eerst weten wat we daar gaan aantreffen en doen.

We willen alle lange tijd naar het buitenland en dit is voor ons een mogelijkheid. Niet voor eeuwig maar gewoon een jaar of drie ervaring opdoen en vooral genieten van het weer en de sfeer.

Nederland is druk, vol, intollerant, te gebekt, nat, koud en de huizen in de randstad zijn onbetaalbaar.

Op een mooie zondag mag je file fietsen of file wandelen. Als je maandagochtend van Amsterdam naar Utrecht wil, moet je er ander half uur voor uit trekken. We hebben hier een rare gast die wilders heet en Rita kan er ook wat van.

Nederland is vrij en alles mag. Zo erg dat groepen jongeren steden als Amsterdam, Utrecht en Rotterdam terorriseren.
Uitgaan is leuk, vooral met een pilletje en een snuif. Het is overal en vrij verkrijgbaar.

Ik ben geen moraalridder en woon in een prima dorp in de Randstad. Ik hou van de stad, de vele nationaliteiten en onze cultuur. Maar het is zo druk hier en het regent hier zoveel.

Dus op naar een zonnige plek!!

Ik heb veel reacties en verhalen van jullie gelezen. Maar ik zoek een objectief iemand. Die mij kan vertellen of je op St Maarten voor een jaar of drie fijn kunt leven. Met een goed basis salaris en de zin om er iets van te maken. Veel mensen van allerlei afkomst te ontmoeten. Zin hebbend in leuke ervaringen. Kunnen relaxen na een dag hard werken. Weekenden met zon en strand (minivakanties). Maar ook vrienden en familie missen. Ergeren aan de slow way of life. Wij willen graag van jullie weten hoe dat daar nu echt is.
Ik ken Aruba maar dat is geen St. Maarten.

Vertel het ons. Misschien ontmoeten we elkaar nog eens.
Anike

Hallo Anike,

Allereerst leuk om te zien dat er meer mensen naar SXM gaan of er over nadenken om te gaan. Ik heb al eerder op het eiland gezeten en ik ga volgende week ook weer naar SXM, dit keer ook voor lange tijd, mijn vriendin en ik laten in principe alles achter hier in NL en gaan daar aan de slag. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik uit mijn eerdere ervaringen op kan maken dat SXM een super eiland is. Natuurlijk zijn er mindere dingen, maar die dingen heb je hier ook. Als je zoals wij Nederland een beetje zat bent, dan is SXM de uitkomst!

Ik ben benieuwd in hoeverre jullie alles al geregeld hebben en wanneer jullie gaan?

Hoi,

Leuk om je reactie te lezen. Wij hebben de mogelijkheid om op XSM te gaan werken en wonen. Maar er is nog veel erg maar. We weten nog te weinig om te kunnen oordelen. Ik wil graag van andere mensen horen hoe het er is. En ik wil er naar toe.
Het is een heel klein eiland. 8 bij 10 kilometer. Dat kun je fietsend en zelfs lopend af. Zal iets minder snel gaan met de warmte maar dan toch :slight_smile:
Dat is van mijn huis naar Amsterdam, Zandvoort en Haarlem. Niet echt ver. En er wonen officieel 30.000 en niet officieel 60.000 mensen. Best druk dus. Het weer is er heerlijk dat is een feit. De sfeer ook vast veel relaxer. Maar ja dan voor drie jaar? Ga je je niet vervelen?
je kan toch moelijk elk weekend de boot nemen naar een ander eiland. En ik denk dat je ook niet elke maand naar het vast land vliegt.
Ik wil er echt iets doen. Ik wil er mensen ontmoeten en talen leren. Ik vind het zo moeilijk. Gek he!
Nederland is niet alles maar is SXM alles?
Wat gaan jullie daar doen? Hebben jullie al een huis. Ken je er mensen? maak je makkelijk vrienden?
Mijn partner kan een baan in de bouw krijgen. Hard werken voor hem maar ik wil ook wat doen. Is dat mogelijk?
Wij gaan verder met oriënteren en met de werkgever praten. Langzaam komen we tot een idee.
Veel succes met alles
Anike

Hoi Anike,
Als ik het zo lees dan hebben jullie een luxe probleem. Lijkt me niets mooiers dan met je man die daar al een baan heeft naar St.Maarten te vertrekken.
Ik ben net weer 2 weken terug en ik kan niet wachten totdat ik er weer heen kan. Op dit moment ben ik druk met het zoeken van woonruimte en een baan, maar helaas mijn man ziet het niet zitten om mee te gaan. Ik ga dus in eerste instantie alleen en hoop dat hij toch bijdraaid.
Tuurlijk heb je ook minder prettige dingen op St.Maarten, denk hierbij aan criminaliteit, duur levensonderhoud, verkeerschaos als de brug naar het vliegveld open gaat (2 x per uur), die eeuwige toeristen (ben je op een gegeven moment ook een beetje beu hoor), maar je krijgt er zoveel moois voor terug, dat kan ik niet omschrijven. Bij mij is het een gevoel van thuiskomen als ik daar ben en een gigantisch gemis als ik in Nederland ben. Ikzelf ben geboren op Curacao (blanke ouders) maar zou daar nooit naar terug willen.
Ik hoop dat jullie een juiste beslissing nemen en wie weet horen we nog van elkaar (op St.Maarten?)
Groetjes, Mary

Hallo Anike.

Wij hebben 1 jaar gewoond op sint Maarten,zouden voor 3 jaar gaan,maar omdat het niet beviel eerder teruggekomen.
Je staat bijna altijd in de file, grote criminaliteit, altijd in de rij staan.
Van het kastje naar de muur gestuurd worden.Het heet het friendly island maar dat is het zeker niet. Als blanke wordt je gediscrimineerd,zeker als nederlander. Ze spreken niet of nauwelijks Nederlands,voornamelijk Engels.
Het is er inderdaad warm, altijd.Het zeewater is heerlijk.Je kunt er heerlijk uit eten. Het wonen is duur, erg hoge huren. Een 2e handsauto kopen is moeilijk,gaat alleen via de krant.Natuurlijk is het er corrupt,zelfs de politie. Als je jong bent kun je er wel heerlijk uitgaan,maar ja of het uitgaan en het warme weer,zwemmen etc. alles voor je is dan moet je zeker gaan.
groetjes Joke.

hi
ik woon nu zelf al bijna 3 jaar op st maarten en het bevalt me goed
in het begin is het natuurlijk even wennen je moet weer helemaal overnieuw beginnen huisje auto vrienden maar dat lukt allemaal wel hoor
hoe langer je hier bent hoe leuker het word binnen 1 jaar kende ik bijna alle mensen wel de locals dan bedoel ik dus de mensen die hier lander dan 1 seizoenetje hier werken en die mensen helpen je dus ook met alles en jij hun
je vormt een soort band met die mensen juist omdat het eiland heel klein is
er zijn veel muggen daar irriteerde ik me aan het begin heel erg aan nu minder de muggen vinden mij niet zo lekker meer
de hitte kan soms een beetje veel worden maar daar leer je ook mee omgaan
het huren van app was in het begin ook voor mij heel erg duur maar zoals ik al zei je leert mensen kennen en dus woon ik nu veel goedkoper
in het begin is het gewoon moeilijk omdat je niet weet waar het bijv goedkoper is om boodschappen te doen of om te eten maar dat leer je gaanderweg
het is echt een heerlijke plek je moet gewoon even je draai vinden
ik ben hier nog nooit gediscrimineerd als jij hun al een beetje raar benaderd dan doen ze dat natuurlijk terug gewoon lekker jezelf zijn en dan komt alles goed
het is hier gewoon hardstikke mooi
en je kan hier elke avond wel iets doen uitgaan is hier geweldig aan het strand met een zwembad echt helemaal anders dan nederland
als je nog meer vragen hebt laat het me weten
groetjes deanga from THE FRIENDLY ISLAND

Beste Anika,

Ik kan je alleen maar aanraden eerst te gaan kijken en beleven, vooral omdat je zo twijfelt.
Het gaat er uiteindelijk om hoe je het zelf ervaart.
Persoonlijk hebben wij niks met St.Maarten, behalve alle mensen die ik daar heb leren kennen, voornamelijk locals. De warmte van de mensen mis ik nog elke dag, maar we weten hoe lucky wij waren met de mensen om ons heen!
Het eiland missen we absoluut niet, ik voelde me er zelfs niet prettig soms.

ik ken mensen die zweren bij St, Maarten en mensen die het vreselijk vinden in, ook in vergelijking met andere eilanden als Aruba en Bonaire. Komt er toch altijd op neer dat je het zelf moet ervaren.

De slow way of life is een kwestie van instelling, je weet dat je die tegen komt daar, veel nederlanders hebben daar moeite mee. Als je daadwerkelijk je instelt hierop komt het goed. Je zal merken dat je echt af moet kicken van je Nederlandse instelling. Als dat eenmaal lukt pas je nooit meer in Nederland, trust me sinds we terug zijn hebben we het hier moeilijker dan daar. :slight_smile:

Wat betreft de boodschappen; gecompliceerd, het ene is duur het andere absoluut niet. Je moet ook weten waar je je boodschappen doet, maar dat is overal. De raarste dingen zijn duur of juist niet. Al met al kun je aardig leven ookal liggen de lonen erg laag.
Let wel, de huurprijzen liggen erg hoog! (prijzen v.a. 500 voor een kippenhok) (check tamarind hotel site, hier beginnen veel stellen uit Nederland).

Vervelen: ook dit ligt denk ik bij jezelf. Als je niks onderneemt ga je je vervelen. Is op zich genoeg te doen.
Iets wat ik je wel mee wil geven is Island Fever. Het eiland is maar zo groot en al lijkt dat nu ideaal het kan verstikkend werken. Als je genoeg middelen hebt om af en toe ergens naartoe te gaan, andere eilanden of de USA, dan is het goed te doen. Wij (Europeanen) zijn gewend even door te rijden naar Belgie of verder, dat heb je daar gewoonweg niet.

Familie missen, tja moeilijk, heb mijn familie wel gemist, maar het is extra feest als ze op bezoek komen. Je bouwt als het ware een "familie"om je heen daar.
Moet je eerlijk zeggen dat ik erg veel moeite had toen we daarheen gingen met afscheid nemen… zouden nu zonder moeite weer vertrekken. Je instelling verandert als je daar bent. Niet dat je ze niet mist, maar je leert ermee omgaan. Jij makkelijker dan de ander want zij blijven achter en jij ervaart zoveel nieuws in een hele andere leefomgeving.

Fietsen… persoonlijk geen haar op mijn hoofd die eraan dacht op St.Maarten. Ten eerste is het verkeer te erg. (geen goede wegen, file en roekeloos rijden) Ten tweede veel berglandschap. Ken ook weinig mensen die daar fietsen om heel eerlijk te zijn.

Werkgelegenheid voor jou; geluk en kwestie van wat je wilt doen. Ik had binnen 1 week werk en mijn vriend ook. Vriendin van buurman heeft meer dan een jaar zonder werk gezeten verveelde zich en werd depressief.

Ik zie nu pas hoe lang mijn reactie is, maar ik hoop dat ik je een beetje inzicht heb kunnen geven. ik blijf er echter bij dat je zelf eerst moet gaan kijken, zeker als je zo twijfelt. Ieder ervaart het op zijn of haar manier en de een kan wel aarden en de ander niet.
Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel.

groetjes en veel succes!

Jacqueline

Hallo allemaal,

ik ben Daan 16 jaar en ga waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar verhuizen naar Sint Maarten vanwege het werk van mijn vader.
Ik ben op dit moment op Sint Maarten op vakantie voor 3 weken om alles te bekijken. Alleen wat mij opvalt is dat ik bijna geen jeugd zie… wat ik erg jammer vind. We zijn al meerdere stranden af geweest om te kijken of er jeugd is.
Ik doe HAVO 4 dus volgend jaar examenjaar en reacties over scholen zijn ook welkom.
We hebben nu een huis gehuurd bij Beacon Hill/Simpson Bay weet niet precies welke van de 2 maar aan de kust op rotswanden.
Weet ook iemand waar je scooters kan kopen of huren? Want dit zou ik graag willen…

Groeten
Daan

Hoi DaanD,

je hebt inmiddels natuurlijk al van alles gelezen. Ik woon hier nog niet zo lang en ben ook eerst op vakantie geweest. Ik was meteen verliefd op het eiland. En ben dat nog steeds.
Je hebt de indruk dat er niet zo veel jonge mensen hier zijn, dat valt echt wel mee hoor! Als je hier naar school gaat, kom je ze vanzelf tegen. Ik heb een vriendin met een dochter van 16 en die heeft enorm veel vrienden. Ze doen altijd alles samen met een hele club. Wat haar betreft, hoeft ze niet meer weg.
Ook zijn er wel bars (cafe’s) met jeugd. Het is niet zoals in Nederland, meestal zijn het open gelegenheden. Je zult ze wel tegenkomen. Er zijn er een heleboel op Simpson Bay. Dat is sowieso het meest levendige deel van het eiland. Goede keuze van je ouders om daar te gaan wonen!

Ook zijn er genoeg plekken waar je motoren en quats (weet niet of ik dit goed schrijf) te koop en te huur. Je komt dit allemaal vanzelf tegen. Maar je niet ongerust: je gaat de tijd van je leven hebben.

Mijn vriend werkt in een bedrijf dat veel stagiares heeft en voor hun is deze tijd een tijd van feesten en lol hebben.

Dus, blijf positief, geef het een kans.

Janine

Hallo Anike,

je hebt al de nodige reacties gehad, ik wil er nog wel wat aan toevoegen. En misschien val ik in herhaling.
Als je iemand bent die zich kan aanpassen, zul je de tijd van je leven hebben. Als je hier naar toe komt met de instelling dat je het allemaal wel kunt veranderen, heb je pech. Het eiland is zoals het is, met zijn trage manier van leven. Daar moet je van genieten! De hectiek in Nederland is vreselijk, slecht voor je gemoed en bovenal ongezond. Ook in Nederland sta je in de file. Ook in Nederland is criminaliteit. Als je hier een beetje uitkijkt wanneer je de weg op gaat, en je kunt de drukke tijdstippen vermijden, valt het allemaal reuze mee. En het heeft altijd zijn voordelen: je hebt de tijd om naar de radio te luisteren, de tijd om naar de zee beneden je te kijken, te ontdekken welke winkeltjes en restaurantjes er zijn, (honderden! langs de weg, waar je snel voorbij zou rijden, maar omdat je langzaam rijdt, de tijd voor hebt) kijken naar de bouwstijlen. Natuurlijk is er ook een hoop troep en lijkt het alsof het eiland een grote bouwput is. Maar er zijn nog veel meer plekken die zo de moeite waard zijn!
Ik heb altijd moeite met mensen die hier lopen te kankeren dat alles zo lang duurt. Of dat het dit is of dat. Vergeten ze dat je in Nederland een halve dag vrij moet nemen als je naar de Primafoonwinkel moet? Of dat je er uren voor moet uittrekken om naar het stadskantoor te gaan? Of dat je eerst door een keuzemenu moet en 20 keer op 1,2,3,4 of 5 moet drukken voordat je iemand aan de telefoon hebt? Dat het er330 dagen van het jaar koud is? Dat de intolerantie groeit en groeit?
Hier leven meer dan 100 nationaliteiten min of meer vreedzaam naast elkaar. Leef je buiten. Krijg je snel contact met anderen.

Als je vrij hebt, heb je vakantie.

Ik geniet nog elke dag. Mis mijn familie en vrienden niet, maar dat zal wel voor iedereen anders zijn. Je hebt hier snel een nieuwe vriendenkring waar je dingen mee onderneemt. Er is altijd wat te doen.

Tja, wat moet ik nog toevoegen. Ik ben elke dag blij dat ik hier ben.
Just give it a try!!:vak02:

Dag Anika,

Ben je ondertussen wat wijzer geworden???

Heb namelijk dezelfde vraag en heb de stukjes doorgelezen. Mij is gevraagd om les te gaan geven op het VMBO op ST-Maarten. Alleen ik zou er dan alleen heen gaan en heb zeker grote twijfels… hoe is de jeugd, hoe duur is het leefonderhoud, kun je makkelijk een woning vinden …

Nog veel om over na te denken hoop dat jullie een goede keuze hebben gemaakt. Mocht je nog goede tips voor mij hebben wat je dient te regelen of zeker mee dient te nemen dan hoor ik het graag. En vooral als je bekend bent met het onderwijs…

Groet Henri,