Ik moet een keuze maken: blijven werken bij mijn huidige werkgever met een goed salaris of de uitdaging aangaan en bij de overheid op Sint Maarten gaan werken.
Ik heb de sollicitatie procedure doorlopen en het is nu aan mij.
Het salaris dat ik zou gaan verdienen is NAF 7971,00
Mijn vragen:
ik lees verschillende ervaringen op het forum inzake de kosten van levensonderhoud op het eiland. Hoe kan ik bovenstaande salaris interpreteren? Kan je met dit salaris een “goed” leven hebben?
zijn er meerdere die alleen de stap wagen of hebben gewaagd en wat zijn de ervaringen?
wat moet ik echt niet vergeten voordat ik vertrek?
ik lees sommige mensen over emigreren of tijdelijk vertrekken. Wat is het verschil tussen deze twee t.o.v. bijv. AOW opbouw en andere Nederlandse rechten?
Ik hoop op mooie reacties…zodat ik een weloverwogen besluit kan nemen.
Wat grappig dat jij ook met deze vragen zit.
Wij zijn ook van plan om de stap te maken.(mijn man kan ook bij het minsterie gaan werken) en ik ga mee…Ben benieuwd of er nog reacties komen op jouw vragen
Groetjes
Emigreren dus! Je had er interesse voor, anders ga je niet op een functie solliciteren. Ik vind het wel raar als je nu pas gaat nadenken of je eigenlijk wel wilt… zowel jij als zij hebben al veel tijd gestoken in het proces, dus nu moet je dan ook de dappere schoenen aanhouden en gaan! Voor jou willen zo 10 anderen!
:wereld:Hoi Agnes je hebt het over een proces en dat is het zeker.Maar bij een proces hoort ook soms tegenstrijdige gedachtes en gevoelens .Wij gaan er voor en zijn aan het wachten voor het groene licht.Het is bijzonder om zoiets te kunnen meemaken.
groetjes:dag:
Hé Charlotte, wat spannend dat jullie op het groene licht wachten! Heb je vanuit NL gesolliciteerd bij het ministerie? Ze zoeken heel veel mensen. Ben wel benieuwd hoe het bij jullie is verlopen, ik zit ook in dat geheel :teeth: en hoop dat er iets uit gaat komen.
Nu, van harte welkom als je komt. Paar antwoorden:
levensonderhoud is ongeveer 20 % duurder dan Nederland. Sigaretten en drank zijn spotgoedkoop. Kaas en melk tsja das de hoofdprijs
wonen is duur. Licht er wel aan wat je wilt. Appartement/villa/vrijstaand of niet/zwembad wel/nee. Reken voor een fastoenlijk en schoon appartement op rond de 2400 dollar.
energie ( electra is duur ) Maar goed, heb je in de hand, meeste kost de airco maar helaas heb je die ook nodig want het kan hier ( nee is hier ) bijzonder warm als je dat niet egwend bent. Dagelijkse temperatuur rond de 32 maar gevoelstemperatuur rond de 36 graden. En in de nacht niet veel koeler
meubels ? Vergeet het maar. Meestal oud donker bruin hout en duur. Je kunt wel bij IKEA Amerika kopen. . Is iets goedkoper dan Nederland
belasting nauwelijk. belasting voor de auto is verwaarloosbaar. Benzine wordt iets duurder maar is nog goedkoop. Horeca ( uit eten ) erg goed te doen ( 2 personen met dessert en 2 glazen wijn rond de 70 dollar)
auto.s Nieuw niet erg duur. gebruikt toch aan de prijs. probleem= ze gaan gewoon niet lang mee want alles roest hier zienderogen weg. Een ijskast, ongeveer 3-4 jaar, had een metalen doucheslang buiten bij zwembad en binnen 3 maanden weggerot.
bevolking. over algemeen erg vriendelijk en hoffelijk. Criminaliteit daarentegen fors, vooral geweld, berovingen en inbraken ( helaas ook met fors geweld)
kinderen ? kleintjes okay, lagere school lastig, kwaliteit valt tegen. midddelbaar onderwijs niet goed en veel geweld op scholen met uitzondering van de CIA
Doen, ja, lastig ook ( echt andere cultuur ) heb je werk okay anders lastig te vinden. Concrete vragen ? kom maar op.
Kwaliteit van overheid/bestuur/etc. Niet wat je gewend bent in Nederland. Echt wennen, zaken worden hier anders gedaan dan in Nederland.
Inbraak/beroving/geweld…Daar schrik ik toch een beetje van. Dacht na het lezen van het forum dat St Maarten zo relaxed en veilig was.
Moet ik om deze reden een eventuele emigratie afblazen?
Ik bedoel kan mijn vrouw een beetje “fatsoenlijk” alleen over straat en/of wordt je gelijk in mekaar gerost na een avondje stappen voor je portemonnee??
Kijk, het is net als in Nederland. Beetje opletten, bepaalde buurten niet komen, opletten als je thuis komt, licht aan laten in het donker.
Overdag kunnen vrouwen zeker alleen over straat. Je zult voornamelijk in Phillisburg lopen want de rest doe je allemaal met de auto. En dat is natuurlijk gewoon veilig. Van huis met de auto naar de supermarkt/school/werk geen enkel probleem. Het verkeer is druk maar erg vriendelijk en gemakkelijk, je mag altijd wel even invoegen/keren of wat dan ook, vriendelijk toeteren is dan genoeg. Zonder auto is kansloos, fietsen vergeet het maar.
Thuis gewoon opletten, geen laptops in zicht laten staan, buiten verlichting aan en het liefst een hond. Deuren goed sluiten etc. Je kunt het beste iets meer geld uitgeven aan wonen en in een veilige buurt verblijven, misschien een ressoort met 24 uurs beveiliging. Maar dat is aan je zelf. Niet komen ??? Natuurlijk wel komen. Het is een belevenis en een ervaring. Het weekeinde is geweldig, beetje lopen langs de boardwalk, biertje drinken, zondag lekker naar het strand of een boottochtje. Het leven is echt relaxed, ook het werken, geen telefoontjes na 19.00 uur en niemand verwacht dat je in de avond al je mails wegwerkt.
Wil je bijzonderheden laat dan maar weten kunnen we altijd even Skypen.
Beste Ron, bedankt voor je snelle reactie. Ben verder zelf nog in een zeer premature fase tav een eventuele overtocht, dus dat skypen hou ik even in mijn achterhoofd (weet trouwens niet eens hoe het werkt!!).
Ik vind je woorden bemoedigend maar toch blijf ik, na in eerste instantie superenthousiast te zijn geworden over St Maarten, een katerig gevoel over houden na al die berichten. Misschien ben ik een zeikerd, maar opletten als je thuis komt, lichten aanlaten, 24 uur security, een hond nemen…pffff
Verder heb ik de berichtgeving een beetje gevolgd van dat meisje wat laatst is verkracht en vermoord bij Oyster Pond (en de candle light march ten gevolge). Misschien zit ik mezelf ook wel een beetje gek te maken, maar toch…
Het probleem is dat je Sint Maarten en hiermee ook de Franse kant bedoelende gewoon als een kleine stad in Nederland moet zien met al z’n problemen. Omdat het hier een eiland is en er enkel nieuws is van dit eiland wordt alles wat er gebeurd op de voorpagina geplaatst. 1 verkrachting met moord is dan lokaal wereldnieuws. Wat de daad niet minder schokkend maakt maar dat wil niet zeggen dat het elke dag gebeurt. Gewoon doen wat je in Nederland in de stad ook doet dan is er niets aan de hand en is Sint Maarten een zeer prettig eiland om te verblijven. Ik denk dat er weinig plekken op de wereld meer zijn waar het alleen maar vredig en voorspoed is. Heb zelf geen hond overigens.
Hallo, ik zit eveneens midden in een procedure om te gaan werken (en dus emigreren) naar Sint Maarten.
Aanvankelijk had ik een ver weg gestopte wens om in het buitenland te gaan werken, hoewel niet actief op zoek werd deze functie mij aangeboden.
Nu ben ik de laatste weken serieus aan het overwegen om de stap te maken en in de gezondheidszorg van Sint Maarten te gaan werken.
Ik heb al bemerkt dat ik fors moet inleveren op loon, ook de kosten voor huur & levensonderhoud zijn niet mis. Ik vraag mij af of ik uberhaupt wel rond kan komen. Ook de huren voor 1-kamerappartementen liggen zo rond de $800,- (zie ik op realestate-sites). Zijn deze prijzen reeel? Als ik ga, dan ga ik alleen, dus geen dubbel inkomen van een partner.
In de vacature stond dat Spaans een pré is, ik beheers de Spaanse taal niet, maar in hoeverre is dat wel noodzakelijk in Sint Maarten?
Emigreren is in mijn ogen iets ‘groots’ en onvoorspelbaar. Welke sites/bureaus zijn misschien handig om te kennen, om het geheel wat overzichtelijker te maken?
Graag tips en alvast bedankt. Tim
Ron, het kan ook wel een stuk goedkoper dan wat jij nu omschrijft. Zeker als je alleen bent is er meer dan voldoende rond de US$1000 p/m in een leuke buurt. Qua vaste lasten (water en elektra) ben ik een fractie kwijt van het bedrag dat ik betaalde voor mijn tochtige oude appartementje in Oud-Zuid.
Kaas en melk zijn inderdaad duur, dat klopt (een pak vla is duurder dan een fles rum bij de Grand Marche ), maar de prijzen van het basis-voedsel vind ik persoonlijk prima te doen.
salaris is prima. Ik weet niet wat je gewend was in NL en hoe lang je al werkt, maar dit is omgerekend meer dan modaal in NL en voor lokale begrippen erg hoog. Er zijn meer dan genoeg academici die hier minder verdienen en leven als God op Sint Maarten. Je houdt netto ook een stuk meer van over dan in NL.
de meeste mensen die ik ontmoet komen hier alleen, maar ik ken ook mensen die hier met hun gezin komen. Vrienden maak je hier zo, iedereen zit in hetzelfde schuitje.
niet vergeten: Nederlandse bankrekening aanhouden (international wire transfers zijn erg duur); zakelijke kleding (is hier van abominabele kwaliteit); indien nodig een opticien bezoeken voor je vertrekt, brillen zijn te koop maar je kan je ogen alleen laten meten in het ziekenhuis; je zwembroek
AOW opbouw: geen idee. Ik ga er niet vanuit dat ik rechten opbouw oid.
Geweld en criminaliteit heb je overal. Laten we wel wezen, een groot deel van de bevolking verdient niet veel.
Ik ken vrouwen die dronken en alleen zonder problemen een wandeling van een half uur naar huis maken. Wat ik in de krant lees is het grootste deel van de criminaliteit beperkt tot de slechte buurten.
Voor US$800,- kan je voldoende leuke dingen krijgen. Als je samen met iemand anders iets zoekt kan het nog goedkoper. Dan zit je wel weer in een studentenhuis-constructie, maar persoonlijk lijkt me dat best wel weer gezellig.
Ik spreek zelf geen Spaans en heb dat ook niet nodig in mijn werk, maar er zijn er hier genoeg die geen of onvoldoende Engels spreken. Zeker in de gezondheidszorg (ik neem aan dat je patientencontact zult hebben) lijkt het me wel handig.
Sites en infobronnen die emigreren voldoende overzichtelijk maken zijn mij onbekend en ik ben er ook niet naar op zoek geweest. Ik zie het als een sprong in het diepe.
Ik wil graag nog even terug komen op het stukje criminaliteit.
Ik ben er 3 maanden geweest en heb me geen enkele keer onveilig gevoeld.
De meeste woningen zijn gewoon goed beveiligd.
Doe gewoon geen domme dingen, die je hier in NL ook niet zou doen, dan komt alles goed.
Voor de auto hadden we een stuurslot, gewoon voor de zekerheid en als de auto op afgelegen plekken moest staan.
Ik betaalde 400 dollar voor mijn kamer. Het kan dus goedkoper!
Ps. GAAN! Ik vond het er geweldig. Voelde me thuis vanaf de eerste minuuut dat we over het eiland reden en wil graag terug
Lowlands: — The gendarmes are busy investigating a gruesome rape, robbery and car accident that took place in Lowlands on Wednesday night. SMN News learnt that the female victim is an intern of the Nature Foundation and she was scheduled to finish her three month internship on Friday.
Sources say the young lady who is in her early twenties left the Tantra Night Club with a male companion and another female who was dropped off some distance away from Tantra. SMN News further learnt that the victim and the male driver of the car were on their way to Marigot where they both live, when four men in another vehicle slammed into their car. It is understood that the culprits intentionally hit the car so that the occupants would stop. SMN News learnt that when the car stopped the culprits dragged the young woman out of the car and took turns in raping her. It is further learnt that the young lady suffer severe damages but spent most of the day at the gendarmerie in La Savanne giving investigators information on her ordeal. It is not clear at this time if the victim who was picked up by the gendarmes from the Louis Constant Fleming Hospital on Thursday will return to the institution for further treatment.
SMN News further learnt that the student is from Guadeloupe and she was scheduled to leave the island after she completed her internship. Sources say the young lady is currently studying in France and she was exploring other ideas which would aid her in completing her studies. “The young lady was of great help to Nature Foundation especially when it comes to turtles.”
The St. Maarten Nature Foundation closed its office on Thursday when they learnt of the gruesome rape. It is further understood that the workers at Nature Foundation were emotionally distraught and they needed time to cope with what happened to their colleague.
On July 21, at least eight men in two vehicles committed a similar act in Grand Case, where two visitors who were staying at Baie Nettle were attacked and allegedly raped. When SMN News learnt of the incident we also learnt that the female victims left the island the following day out of disgust and fear. At the time commandant Stephane Brunet of the gendarmerie said while there were an accident and robbery the victims were not raped. Brunet said the suspects attempted to fondle one of the victims during that incident. To date no one has been arrested for that robbery and attempted rape.
SMN News contacted the commandant Stephane Brunet on Thursday about the rape and robbery that was committed on Wednesday night. Brunet said several gendarmes from the brigade are currently investigating the rape of the young student. However, the commandant said he has no authority to give out information on the current investigation and that members of the media must contact Prosecutor Defirmas in Guadeloupe for information. Several attempts to contact the prosecutor proved futile on Thursday.
Helaas en jammer maar dit gebeurd dus. En ook helaas dat dit het imago van het eiland volledig verwoest. Er zijn een aantal figuren die zaken uithalen die zelfs buiten de fantasie vallen. En ook helaas doen dit soort zaken zich steeds vaker voor.
Hallo We zitten nog steeds te wachten op de beslissing van het bestuurscollege.(STM.)Voor een baan bij de overheid.Inmidels zijn er nu 3 maanden voorbij.Kan nu niks doen en geduld is wel een mooie eigenschap,maar ik bemerk dat dit nu steeds lastiger wordt voor mij…Hebben meer mensen deze ervaring?We weten wel dat er momenteel veel aan het veranderen is daar op het eiland…vriendelijk groet